دانستنی های مهم در ارتباط با ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد

واکس گوش یا ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد

واکس و یا سرم گوش شامل سلول‌های مرده مجرا و مواد غلیظ و چسبنده‌ای است که توسط غدد موجود در مجرای گوش تولید می‌شوند. در واقع واکس گوش همان ترشحات زرد رنگ گوش است.

گرچه ممکن است که تجمع آن‌ها دردسرساز باشد، اما یکی از اجزای نرمال گوش محسوب شده و سبب حفظ سلامتی گوش می‌شوند. واکس گوش یک سد ضد آب با خاصیت چسبندگی است که مانع از ورود آب، ذرات خارجی و حتی حشرات به درون گوش شده و به این ترتیب مانع از بروز هر گونه عفونت برای گوش می‌شود.

بر اساس میزان فعالیت غدد عرق موجود در مجرای خارجی، مقدار ترشحات گوش نوزادان مختلف با هم بسیار متفاوت است. اما باید توجه داشته باشید ترشحات باید به قدری باشند که پرده گوش نوزاد توسط پزشک قابل مشاهده باشد؛ پس اگر ترشحات به حدی تجمع پیدا کرده باشند که مجرای گوش را مسدود کنند، غیر طبیعی بوده و گوش دچار عفونت می‌شود. این اتفاق عموما بعد از سرما خوردن نوزادان پیش می‌آید.1
 

وجود چه مقدار از واکس گوش نرمال است؟

ممکن است ترشحات بیش از حد گوش نوزادتان شما را نگران کرده باشد، اما لازم است بدانید که نیازی به نگرانی نیست و براساس میزان فعالیت غدد عرق موجود در مجرای خارجی، مقدار ترشحات گوش نوزادان مختلف با هم بسیار متفاوت است. درحقیقت هیچ منبعی وجود ندارد که مقدار نرمالی برای ترشحات مشخص کرده باشد.

برخی متخصصات می گویند که اگر ترشحات به مقداری باشد که پزشک بتواند از میان آنها پرده گوش را مشاهده کند، مقدار آن نرمال محسوب می شود. به عبارت دیگر وقتی ترشحات به حدی تجمع پیدا کرده باشند که مجرای گوش را مسدود کنند، غیر طبیعی محسوب خواهد شد.3

دانستنی های مهم در ارتباط با ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد

علائم عفونت گوش کودک

عفونت گوش معمولاً پس از یک سرماخوردگی یا عفونت سینوسی بروز می‌کند و ساده‌ترین راه برای تشخیص عفونت گوش یا در واقع هر بیماری دیگری در کودک، مشاهدۀ تغییرات خلق‌وخوی کودک است. ا

گر کودک شما بی‌قرار است یا بیش از حد معمول گریه می‌کند، به ویژه اگر تا چند ساعت در آغوش مادرش آرام نمی‌شود یا اگر دچار تب، چه تب خفیف و چه تب بالا شود، ممکن است دچار عفونت گوش باشد. همچنین عفونت گوش می‌تواند باعث بی‌خوابی کودک شود. دیگر علائم عفونت گوش شامل موارد زیر است:
 
گرفتن یا کشیدن گوش
اگر کودکتان گوش‌های خود را می‌کشد یا می‌گیرد، می‌تواند علامت درد کشیدن او باشد. کودکان به دلایل بسیاری ممکن است گوش خود را بکشند و گاهی هم بدون هیچ دلیلی این کار را می‌کنند. بنابراین اگر کودک شما از جهات دیگر سالم به نظر می‌رسد، احتمالاً عفونت گوش ندارد.
 
اسهال یا استفراغ
عاملی که باعث عفونت گوش می‌شود، می‌تواند دستگاه گوارش را نیز تحت تأثیر قرار دهد و باعث اسهال یا استفراغ نوزاد یا شیرخوار شما شود.
 
کاهش اشتها
عفونت گوش می‌تواند باعث ناراحتی معده و روده شود. همچنین عفونت گوش می‌تواند بلعیدن و جویدن را برای کودک دردناک کند یا او را به‌طورکلی بی‌اشتها کند. همچنین ممکن است مشاهده کنید که کودک پس از خوردن چند جرعه شیر، خود را از سینه یا شیشه‌شیر عقب می‌کشد یا استفراغ می‌کند.
 
خروج مایع زرد یا چرک و خون یا بوی بد از گوش
خروج چرک یا خون اغلب برای نوزادان اتفاق نمی‌افتد، اما یک نشانۀ دقیق از عفونت است که همچنین نشان می‌دهد که یک سوراخ کوچک در پردۀ گوش ایجاد شده است که البته نیازی به نگرانی نیست، زیرا این سوراخ با درمان عفونت بسته می‌شود.

همچنین ممکن است از گوش کودک بوی بدی بیاید. این را نیز بدانید که خروج ترشح زرد رنگ از گوش نوزاد شیرخواری که سرحال و طبیعی است، نشانۀ عفونت گوش نیست و شاید بهتر باشد این موضوع را با پزشک کودکتان به شکل دقیق‌تر بررسی کنید.2
 

چه زمانی تجمع ترشحات زرد رنگ گوش مشکل ساز می شود؟

انباشته شدن این واکس در درون گوش زمانی مشکل ساز می شود که فرزند شما دچار مشکل شنوایی شده و یا سبب تجمع آب در پشت آن شود. زمانی که مشاهده می کنید که فرزندتان به درستی به صداها پاسخ نمی دهد، علائم گوش درد را در او می بینید و یا شاهد خروج دائمی ترشحات از گوش او هستید، لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک متخصص ممکن است با کمک ابزارهای مخصوص اقدام به شست و شوی گوش فرزند شما کرده و حتی درصورت نیاز شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهد.3
 

راه‌ های پیشگیری از عفونت گوش در نوزاد

هیچ تضمینی برای پیشگیری از عفونت گوش در نوزاد وجود ندارد، اما دنبال کردن مراحل زیر می‌تواند مفید باشد:

۱) به موقع زدن واکسن‌های کودک 

۲) شستن مکرر دست‌های کودک برای جلوگیری از پخش میکروب

۳) شیر دادن به کودک؛ حداقل شش ماه  

۴) قرار ندادن کودک در معرض دود سیگار و مواد مخدر  

۵) نخوابیدن کودک در حین شیر خوردن

۶) هوشیار  بودن در مورد آلرژی و مواد حساسیت‌زا 

۷) دور کردن کودک، از کودک سرماخورده.1

دانستنی های مهم در ارتباط با ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد

درمان عفونت گوش کودک

آنتی‌ بیوتیک‌ ها برای سال‌های زیادی روش اصلی درمان عفونت گوش بود اما در حال حاضر پزشکان آنها را با درایت بیشتری تجویز می‌کنند و لازم است حتماً در این مورد با پزشک کودکتان مشورت کنید و خودسرانه به نوزاد آنتی‌بیوتیک ندهید.

اگر کودک شما حداقل شش ماهه باشد، پزشک ممکن است توصیه کند که برای کاهش درد ناشی از عفونت به او استامینوفن اطفال بدهید. اگر به نظر می‌رسد حال کودک بدتر شده یا پس از چند روز بهبود قابل توجهی نیافته است، در تماس دوباره با پزشک یا مراجعه به او تردید نکنید.

اگر کودک شما پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت بهتر نشد، پزشک ممکن است بخواهد درمان‌های دیگری مثل آنتی‌بیوتیک را شروع کند. اگر کودکتان با خوردن آنتی‌بیوتیک هم بهبود نیافت، پزشک ممکن است بخواهد دارو را تغییر دهد یا فرزند شما را برای بار دیگر معاینه کند.

لازم است دورۀ کامل داروی تجویزی را به کودک بدهید و احتمالاً یک یا دو هفته بعد برای معاینۀ مجدد گوش به پزشک مراجعه کنید تا میزان تأثیر دارو را بررسی کند.

یک عفونت شدید یا درمان‌نشده می‌تواند پردۀ گوش کودک را پاره کند. پارگی پردۀ گوش زیاد اتفاق نمی‌افتد و به‌طورکلی به سرعت التیام می‌یابد، اما مهم است که در موعدی که پزشک کودک تعیین کرده است، دوباره مراجعه کنید تا مطمئن شوید که عفونت کاملاً برطرف شده و پردۀ گوش کودک شما به خوبی بهبود یافته است.

عفونت مکرر گوش ممکن است باعث کاهش شنوایی و زخم شدن گوش شود و در موارد بسیار نادر، عفونت گوش درمان‌نشده منجر به عفونت جمجمه در پشت گوش یا همان ماستوئیدیت یا مننژیت می‌شود. پس لازم است که با مشاهدۀ علائم عفونت گوش در کودکتان به پزشک مراجعه کنید.2

پینوشتها
1.www.setare.com
2.www.madarsho.com
3.www.niniplus.com
نسخه چاپی