چه غذاهایی را باید در نه ماهگی به کودک بدهیم؟
بعضی از نوزادان بزرگتر که برای صرف غذا به سایر اعضای خانواده پیوسته اند، آمادگی آن را دارند و اغلب تمایل داشته غذاهای بیشتری که بر روی میز قرار گرفته است را امتحان کنند.
 
این به معنای زحمت بیشتر برای فردی است که وعده های غذایی را برای خانواده آماده می کند، اما اکثر غذاها را می توان به گونه ای تهیه کرد که مناسب کودک باشند. به عنوان مثال کوچولوی شما می تواند مقداری کدوی سبز که برای شام درست می کنید را بخورد البته به شرط آنکه سهم او را کمی بیشتر بپزید تا کاملاً نرم شود و به تکه هایی به اندازه کافی کوچک تقسیم کنید تا کودک بتواند آنها را راحت بخورد. تکه های موز رسیده، ماکارونی به خوبی پخته شده و قطعات کوچک مرغ نیز از دیگر گزینه های مناسب به شمار می روند.
 
پیش از دادن غذای انگشتی به کودک خود، ابتدا بهتر است خودتان مقداری از آن را امتحان کرده و ببینید موارد زیر به خوبی در آن رعایت شده است یا خیر:
 
* آیا در دهان آب می شود؟ برخی از غلات و کراکرهای خشک که سبک و به حالت پوسته پوسته هستند به راحتی در دهان آب می شوند.
 
* آیا به قدر کافی پخته شده است که به راحتی نرم و له شود؟ سبزیجات و میوه های کاملاً پخته شده به راحتی له و به حالت خمیری در می آیند و همچنین کنسرو میوه و سبزیجات به راحتی له می شوند (انواع بدون قند یا نمک را انتخاب کنید).
 
* آیا غذا خود به طور طبیعی نرم است؟ پنیر دلمه، پنیر رنده شده و تکه های کوچک توفو نمونه های خوبی از این نوع غذاها به حساب می آیند.
 
* آیا می توان آن را بدون استفاده از دندان و با لثه خورد؟ تکه های موز رسیده و ماکارونی به خوبی پخته شده می توانند با استفاده از لثه خورده شوند.
 
* آیا به اندازه کافی کوچک است؟ غذا باید به قطعات کوچک تقسیم شود. اندازه آن بسته به بافت غذا متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال یک تکه مرغ باید کوچکتر از یک قاچ کوچک هندوانه باشد به طوری که حتی یک جفت لثه کودک بتواند به سرعت آن را له  کند. در صورتی که از غذایی خوشش نمی آید، ناامید نشده و در آینده از آن در وعده های غذایی او استفاده کنید. کودکان به طور طبیعی در پذیرش طعم ها و بافتهای جدید کند عمل می کنند. به عنوان مثال، بعضی از آنها نسبت به بافت حساسیت بیشتری دارند و ممکن است غذاهای زبر و زمخت مانند گوشت را رد کنند. هنگام معرفی گوشت، ابتدا باید با گوشتهای به خوبی پخته و آسیاب شده یا تکه هایی از گوشتهای نازک برش داده شده مانند بوقلمون شروع کنید.
 
برای کودک خود غذاهای متنوعی تهیه کنید حتی اگر به نظر می رسد بعضی از آنها را در هفته گذشته دوست نداشته است. کودک خود را مجبور به خوردن نکنید، اما بدانید که برای پذیرش غذایی توسط کودک به تلاش ده باره یا حتی بیشتر نیاز است.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی