با کودک غرغرو چه کنیم؟

کودک غر زدن را از کجا یاد گرفته است؟

برخی کودکان هر خواسته ای را با غر زدن و جیغ زدن بیان می کنند از درخواست خوراکی مورد علاقه شان گرفته تا تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه ، همه را با جیغ‌های ممتد طلب می‌کنند و تا زمانی که به خواسته خود نرسد، این موضوع را ادامه می‌دهند.

قبل از اینکه کودک را متهم به دلیل رفتارهای نامناسبش بکنید بد نیست نگاهی به رفتارهای خودتان بیندازید؛ هیچ کودکی از بدو تولد اینگونه نیست و ممکن است اشتباهات رفتاری والدین آنها را غرغرو کرده باشد. فراموش نکنید که محیط اطراف کودک بر کوچک‌ترین رفتار‌ها و عادات کودک تأثیرگذار است و هر رفتار یا واکنش کوچکی از طرف والدین می‌تواند باعث شکل گیری رفتارهایی در کودک بشود که تغییر آنها در آینده کار آسانی نخواهد بود.

ممکن است شما در برهه ای از زمان که حوصله بیشتری داشته اید به خواسته‌های کودک گوش داده اید ولی در حال حاضر حوصله گوش دادن به نق زدن های کودک را ندارید. در برخی موارد رفتار های یک کودک غرغرو بر رفتارهای سایر کودکان هم اثر می گذارد ، این شیوه الگوبرداری است که کودک به کار می گیرد زمانی که می بیند کودک دیگر با این روش به خواسته اش می رسد.

کافی است والدین در چنین شرایطی با دیدن گریه و شیون کودک خود به خواسته او تن داده باشند تا برای مدت‌ها از سلاح فریاد و جیغ برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده کند.1

با کودک غرغرو چه کنیم؟

دلیل بهانه گیری کودک

عوامل زیادی موجب بهانه گیری کودک می شوند که برخی از آن ها عبارتند از:

• خستگی

• گرسنگی

• ناکامی

• ترس یا اضطراب کودکان

• ناتوانی در بیان خواسته خود

• مقاومت در برابر تغییر (مانند ترک یک مکان)

• کسل شدن

• احساس عدم راحتی

• تحریک بیش از حد

• بیماری یا درد

• سر در گمی

• ناراحتی از پیروی از دستور شما

• نیاز خاصی داشتن.2
 

 با گریه های ممتد کودک چه بکنیم؟

برخی مواقع والدین تصمیم می گیرند به دلیل بی حوصلگی خودشان هر بار با فریاد های بلند به استقبال کودک بروند و یا کودک را به محروم شدن از برخی امکانات تهدید کنند.

در شرایطی که کودک خیلی گریه می کند گوش هایتان را بگیرید.

بهتر است اگر صورت کودک از گریه خیس شده است ، صورت کودک را پاک کنید یا خودتان را به نشنیدن بزنید و به این رفتارهای کودک هیچ واکنش مثبت و حتی منفی نشان ندهید تا اندازه زیادی برای حل مشکل جلو رفته اید. در این شرایط حتی واکنش‌های منفی مثل اخم کردن، سرزنش و حتی کتک زدن کودک انگیزه ایی می شود برای تقویت این رفتار در کودک ، پس بی‌تفاوتی و نادیده گرفتن را جایگزین هر واکنشی کنید.

میزان گریه کودک‌تان بستگی به این دارد که چقدر به این شیوه عادت کرده باشد. اگر در میان راه از ادامه مسیر منصرف شوید باید خود را برای شنیدن صداهای بلندتر او آماده کنید، چون به او آموزش داده‌اید تا با سطح گریه بالاتر به خواسته‌اش برسد. کنار آمدن با کودکان سخت دشوارتر است. والدین باید با آگاهی از اخلاق فرزندشان صبوری بیشتری در درمان داشته باشند.
 
نکته مهم
ممکن است کودک به تازگی به هر بهانه‌ای شروع به گریه کند که این موضوع بدون پیش زمینه قبلی عادی نیست و می تواند  نشانه افسردگی در کودک باشد که در این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.1

با کودک غرغرو چه کنیم؟

راهکار‌های برخورد با کودک غرغرو

۱۱ کلید موثر در برخورد با کودک غرغرو در ادامه آمده است.
 
۱. روی حرف خود بمانید
هرگز در مواجهه با کودک غرغرو، نظر خود را عوض نکنید و به او پاداش ندهید. حتی اگر خواسته او در دسترس‌تان باشد. در صورت تغییر حرفتان، کودک یاد می‌گیرد که غرغر کردن او را به خواسته هایش می‌رساند.

اگر تحمل غرغر‌های کودک برایتان سخت است، او را در اتاقش بگذارید و خودتان اتاق را ترک کنید.
 
۲. آرامش خودتان را حفظ کنید
البته حفظ آرامش در این شرایط اصلا کار ساده‌ای نیست! اما تلاش کنید با لحنی آرام جواب اولیه‌تان را به درخواست کودک به هر میزان که لازم است تکرار کنید تا زمانی که از نق زدن و غرغر کردن دست بردارد.
 
۳. به نیاز‌های جسمی اش توجه کنید
به حالات کودک توجه کنید. آیا خسته است؟ گرسنه است؟ یا خوابش می‌آید؟ هر یک از این عوامل می‌تواند موجب تحریک غرغر کردن کودک شود. هنگامی که نیاز‌های جسمی او را برطرف کنید، می‌بینید که حال او نیز بهتر می‌شود.
 
۴. او را سرگرم کنید
اگر کودک از خستگی و بی حوصلگی نق نق می‌کند، او را با یک بازی یا فعالیت هیجان انگیز سرگرم کنید. در بیشتر مواقع مساله خود به خود حل می‌شود.
 
۵. به کودک توجه کافی نشان دهید
گاهی اوقات غرغر کردن کودک تنها برای جلب توجه شماست. به او توجه کنید، کارتان را متوقف کنید و دقایقی به صحبت‌های او گوش دهید.
 
۶. الگویی برای شیوه درخواست کردن او تعیین کنید
جملاتی که می‌خواهید از او بشنوید را مانند یک الگو با او تمرین کنید. می‌توانید به او بگویید: " وقتی با غرغر و نق زدن با من حرف می‌زنی، من نمی‌فهمم چه می‌گویی. لطفا بگو: مامان می‌شه به من یک آبمیوه بدی! "
 
۷. با رفتارتان، شیوه درست صحبت کردن را به او بیاموزید
حواستان باشد که کودک عینا رفتار والدین را تکرار می‌کند. اگر وقتی که او غرغر می‌کند به او بگویید:" ساکت باش! دیگه نمی‌خوام صداتو بشنوم! داری دیوونه ام می‌کنی! " و مدام این جملات را تکرار کنید، به او این رفتار ناپسند را آموزش می‌دهید!
 
۸. کمتر "نه" بگویید
سعی کنید تعداد "نه"‌هایی که به کودک می‌گویید را کاهش دهید. هر زمان که می‌توانید "بله" بگویید و زمانی که مطمئن نیستید، بگویید "شاید". گاهی اوقات نیز می‌توانید یک "بله زمانمند" بگویید. برای مثال در پاسخ درخواست او به خوردن شیرینی بگویید:" بله، می‌توانی بعد از شام یک شیرینی خوشمزه هم بخوری! "
 
۹. به کودک بگویید که اصرار او تاثیری ندارد‌
در برخورد با کودک نق نقو می‌توانید مانند یک قانون به کودک یادآور شوید که: "تکرار درخواستت باعث نمی‌شود که من نظرم را عوض کنم". همچنین در مواردی که به کودک گفته اید "شاید" اجازه انجام کاری را بدهید، برایش توضیح دهید که: اگر بگویم "شاید" و تو همچنان روی خواسته ات اصرار کنی، پاسخ من به صورت خودکار به "نه" تبدیل می‌شود.
 
۱۰. بی توجهی کنید
پس از یک بار پاسخ دادن به خواسته کودک، نق زدن و غرغر کردن او را نادیده بگیرید. بهترین واکنش این است که کمی از او فاصله بگیرید و مشغول کار دیگری شوید یا موسیقی گوش کنید، تا او بفهمد که شما به غرغر‌های او گوش نمی‌دهید. در این مدت سعی کنید واکنشی به رفتار‌های او نشان ندهید.
 
۱۱. تشویق را فراموش نکنید
هنگامی که کودک با صدایی آرام و منطقی خواسته اش را با شما مطرح می‌کند، او را تحسین کنید: "سارا وقتی این صدای آروم و قشنگتو می‌شنوم، واقعا لذت می‌برم!"

اگر می‌توانید، هنگامی که کودک خواسته اش را به آرامی با شما در میان می‌گذارد، نیازش را برآورده کنید. برای نمونه، اگر کودک معمولا از اینکه شب‌ها به او شیرینی نمی‌دهید ناراحت است و غرغر می‌کند، ولی امروز مودبانه از شما خواهش کرده که یک شیرینی به او بدهید، می‌توانید با یک شیرینی کوچک به او جایزه بدهید. حتما به او بگویید:" چون با صدای قشنگت از من شیرینی خواستی، یک شیرینی خوشمزه می‌تونی بخوری! 3

پینوشتها
1.www.niniban.com
2.www.namnak.com
3.www.setare.com
نسخه چاپی