تندخوانی و تکنیک های آن

تند‌خوانی چیست؟

خواندن مهارتی است که با چشم‌ها، گوش‌ها، دهان و مغز ما مرتبط است. «ریچارد نوردکوئیست» (Richard Nordquist) ، سرعت خواندن را سرعتی می‌داند که فرد، متن نوشتاری (چاپی یا الکترونیکی) را در واحد زمانی خاص می‌خواند. همچنین سرعت خواندن، به تخمین «استنلی دی.فرانک» (Stanley D. Frank) در سال 1990، برای اکثریت افراد، به طور متوسط بین 200 تا 250 کلمه در دقیقه است.

بنابراین، به نقل از «ابی مارکس بیل» (Abby Marks Beale) ، متخصص تندخوانی و نویسنده کتاب «چطور طی 10 روز، سریعتر بخوانیم؟» در سال 2001، می‌توانیم تندخوانی را مجموعه‌ای از استراتژی‌‌های فعال، ذهنی و آگاهانه تعریف کنیم که به فرد اجازه می‌دهند در شرایط خاص سرعت مطالعه‌ خود را بالا برده یا پایین آورد.

این مهارت، به ما کمک می‌کند تا علاوه بر استفاده کارآمدتر و بهینه‌تر از چشم‌ها، گوش‌ها، دهان و مغزمان، سرعت مطالعه خود را به طرز چشمگیری افزایش دهیم و حتی تا دو الی سه برابر سرعت فعلی برسانیم در حالیکه درک مطلب خود را نیز بالاتر برده‌ایم.1

تندخوانی و تکنیک های آن

تکنیک و روش تندخوانی

تند خوانی مهارت با ارزشی است. البته باید بدانید که تندخوانی درهمه جا به کار نمی‌آید به طور مثال برای مطالب ریاضی و علمی که مسائل آن مرحله به مرحله روشن می‌شود.

تند خوانی مهارت با ارزشی است. البته باید بدانید که تندخوانی درهمه جا به کار نمی آید به طور مثال برای مطالب ریاضی و علمی که مسائل آن مرحله به مرحله روشن می شود.

باوجود این، برای بخش های توصیفی چنین مطالبی نیز استفاده از تندخوانی مفید است. همچنین وقتی به عنوان کار مورد علاقه خود برای وقت گذرانی و تفریح مطلبی می خوانید ترجیح می دهید با سرعت طبیعی خودتان بخوانید. تندخوانی به قصد فراگیری، می باید در کوتاه مدت با هدفی مشخص انجام گیرد و نه در بلند مدت.

1) از صفحات فهرست مندرجات کتاب استفاده کنید تا دیدی سریع و کلی از محتویات کتاب به دست آورید، بخصوص بار اولی که از یک کتاب استفاده می کنید، یادداشت هایی از بخشها و قسمت هایی که بیشترین ارتباط را با مطالعه شما دارند، تهیه کنید.

2) مشخص کنید تندخوانی چه موقع مناسب است؟ به طور مثال اگر هدف شما دستیابی به یک نمای اجمالی از موضوع باشد تندخوانی مفید است. اما اگر به اطلاعات دقیقی نیاز دارید، تندخوانی صرفا برای یافتن بخش هایی از کتاب که می باید عمقی مطالعه شوند شما را یاری می کند.

3) آزمایش کنید و ببینید آیا تندخوانی واقعا برای کتابی که مطالعه می کنید کاربرد دارد؟ برخی کتاب ها به درد تندخوانی می خورند (به طور مثال در شرایطی که کتاب دارای عناوین اصلی و فرعی متعددی باشند و زمانی که اولین جمله هر پاراگراف بیانگر اطلاعات جامعی درباره تمام پاراگراف باشد.)

4) تندخوانی را به وسیله مروری سطحی بر عنوان های اصلی و فرعی، اولین و آخرین جمله پاراگراف و تمام پاراگراف های اول و آخر بخش ها یا فصل ها آزمایش کنید.

5) سعی کنید هر عادتی را که در ارتباط با تند خوانی دارید مثل “تلفظ لغات”، ترک کنید. بسیاری از ما یاد گرفته ایم با سرعتی که صحبت می کنیم کلمات را بخوانیم. درحالی که مغز ما سریع تر از زمانی که لغات را بیان می کنیم می تواند آنها را درک کند. با این وجود بسیاری از افراد مطالب را پس از ادا کردن می خوانند.

6) تمرین کنید و به جای لغت، یک گروه از لغات را یکباره درک کنید. در اکثر عبارات فقط یک یا دو کلمه اساسی و مهم وجود دارند و برای استنباط معنی عبارت نیازی به خواندن بقیه کلمات نیست.

7) همچنان که مهارت در تندخوانی را پرورش می دهید پیش از شروع به خواندن، یک برنامه کار تنظیم کنید. به طور مثال فهرستی از سوالاتی که می خواهید پاسخ آنها را پیدا کنید، تهیه نمایید.

سپس در حالی که به تندخوانی مشغول هستید ذهن شما به طور خودکار تمایل به ذخیره کردن اطلاعاتی دارد که پاسخگوی سوالات شماست.

8) وقتی شما در مورد موضوع مورد نظر آمادگی ذهنی داشته باشید، می توانید چند دقیقه ای را صرف فهرست بندی نکات مهمی که می دانید بنمایید. این کار باعث می شود تندخوانی و معلومات فعلی شما پا به پای هم پیش بروند و به شما این امکان را می دهد تا از روی مطالبی که درحال حاضر می دانید سریع تر بگذرید. صرف دقت برای خواندن مطالبی که می دانید، مورد ندارد.

9) به طور مداوم مروری به مطالب قبلی داشته باشید. به طور مرتب به چند صفحه قبل از مطلبی که در حال خواندن آن هستید، برگردید و نکات اصلی را که در حال تندخوانی یاد گرفته اید به خاطر آ ورید. به علاوه کنترل کنید و ببینید در هر نگاهی که به مطالب قبلی می اندازید، آیا نکته مهم و جدیدی می یابید؟ امکان دارد بار اولی که تندخوانی کردید مطالب مهم را از قلم انداخته باشید.

10) به طور مرتب نگاهی به صفحات بعدی بیندازید مگر اینکه مشغول خواندن رمان و داستان باشید. دانستن اینکه چه مطلبی پس از این خواهد آمد، برای حفظ توجه شما به مطلبی که درحال خواندن آن هستید مفید است. مطلب بعدی ممکن است دلیل ترتیب و تنظیم مطالب را به صورتی که نوشته شده اند، برای شما روشن سازد.2

تندخوانی و تکنیک های آن

نکات اساسی برای موفقیت در تند خوانی

قدم اول در مسیر یادگیری تند خوانی این است که باید مدام تمرین کنید تا در خواندن حرفه‌ای شوید. در اینجا به چند نکتۀ کلیدی برای حرفه‌ای شدن در تند خوانی اشاره خواهیم کرد.
 
۱- تمرین، تمرین، تمرین و باز هم تمرین!
هر چقدر بگوییم تمرین باز هم کم است. بگذارید خیالتان را راحت کنیم، بدون تمرین تمامی نکات گفته شده بی‌فایده هستند. آموزش‌ها و تکنیک‌ها باید در یک برنامه‌ریزی منظم روزانه تکرار شوند تا نتیجۀ دلخواه به دست آید.
 
۲- با متون ساده آغاز کنید
به هیچ‌ وجه از متون سنگین و پیچیده برای تمرین تند خوانی استفاده نکنید. رمان‌هایی که با یک بار خواندن آن‌ها متوجه مطلب می‌شوید، بهترین انتخاب هستند.
 
۳- از خط‌بر یا انگشت استفاده کنید
با این کار به مغز و چشم‌های خود فرمان می‌دهید تا با همدیگر هماهنگ شوند، این مورد را فراموش نکنید.
 
۴- سرعت مطالعه‌تان را ارزیابی کنید
قبل از شروع یادگیری تکنیک‌ های تند خوانی، سرعت خواندن خود را اندازه‌گیری کنید و هر چه پیش می‌روید این سرعت را ارزیابی کنید، این کار باعث افزایش انگیزه می‌شود. 3

پینوشتها
1.www.faradars.org
2.www.kanoon.ir
3.www.transis.me
نسخه چاپی