روبان دوزي ( گل داوودي )
روبان دوزي ( گل داوودي )
روبان دوزي ( گل داوودي )


 






 

لوازم مورد نياز :
 

روبان سفيد نيم سانتي متري
سوزن روبان دوزي
پارچه با بافت درشت
کارگاه گل دوزي
رنگ سيلک زرد ، سفيد ، بنفش و سبز

روبان دوزي ( گل داوودي )

1ـ روبان را به طول 25 سانتي متر و عرض نيم سانتي متر ببريد ، براي ريشه ريشه نشدن روبان توسط هويه 40 وات ابتدا و انتهاي روبان را هويه کنيد . سپس انتهاي روبان را تا کنيد .
2 ـ سوزن روبان دوزي را از ميان اين تا خوردگي عبور دهيد تا گره ايجاد شود .
3 ـ دو دايره داخل هم به اندازه کوچک و بزرگ با مداد رنگي سفيد روي پارچه بکشيد . يکي از نقاط دايره کوچکتر را انتخاب کرده و روبان را از آن خارج کنيد ( قطر دايره بزرگتر 7 و دايره کوچکتر 3 سانتي متر باشد ) .

روبان دوزي ( گل داوودي )

4 ـ از يکي از نقاط رو به روي دايره بزرگ تر سوزن روبان دوزي را به داخل ببريد .
5 ـ اين عمل را به شکل نامنظم در تمام نقاط دايره تکرار کنيد . سپس يک رديف ديگر در داخل دايره همين دوخت را تکرار کنيد . دقت کنيد عمل دوخت و دوز به شکل نامنظم باشد .

روبان دوزي ( گل داوودي )

6 ـ براي دوخت تخم گل از گره فرانسوي استفاده نماييد . به اين شکل که سوزن را از زير پارچه بيرون آورده و روبان را 2 بار دور آن بپيچيد و از يک منفذ بالاتر ، از محلي که سوزن را بيرون آورده ايد به داخل پارچه ببريد و روبان را بکشيد تا گره فرانسوي ايجاد شود .
7 ـ اين گل را تا انتها تکميل کنيد تا شکل مقابل ايجاد شود .
8 ـ براي رنگ کردن روبان از رنگ سيلک استفاده کنيد .براي اين کار قلم تخت شماره 2 را به رنگ سيلک آغشته کنيد و به آرامي به شکل سايه روشن رنگ کنيد .
9 ـ برا ي دوخت برگ ، خط مياني برگ را مشخص کرده وبه شکل نامنظم و متحدالمرکز مانند دوخت گل ، اين دوخت را نيز انجام دهيد .

روبان دوزي ( گل داوودي )

10 ـ براي دوخت ساقه روبان را از لبه گل خارج کرده ، سپس روبان را پيچ داده و به انتهاي برگ وصل کنيد . سپس بستهاي کوچکي با سوزن و نخ به پارچه وصل کنيد .
11 ـ براي رنگ آميزي برگ ، رنگ سبز سيلک و سفيد و زرد را به شکل آبرنگي با قلم موي سر تخت شماره 2 رنگ کنيد . مراقب باشيد پارچه زمان رنگ آميزي لک نشود . در انتها براي ثابت شدن رنگ سيلک با اتوي بدون بخار ، روي روبان پارچه گذاشته و به مدت 10 دقيقه اتو کنيد .
منبع:بانو،شماره 14



 

نسخه چاپی