از سرماخوردگی در تابستان تا عفونت سینوس ها و درمان آن
به طور معمول سالی چند بار با علایم سرماخوردگی در آدم‌های  بزرگ و کوچک مواجه می‌شویم. ولی بدترین موقع برای بروز این علایم، فصل  تابستان است. درست موقعی که فرصت استفاده از فصل و هوای تازه و آزاد فراهم می‌شود با آب ریزش و گرفتگی بینی رودرو می‌شویم. تا حالا از خود پرسیده‌اید که این علایم می‌تواند یک سرماخوردگی تابستانی باشد یا با یک عفونت در سینوس‌های سر و صورت درگیریم؟

این شرایط زمانی سخت می‌شود که این مشکل گریبان‌گر کودکان می‌شود، چرا که آن‌ها توانایی بیان دقیق مشکل خود را ندارند. در این حالت چگونه می‌توان فهمید که کودک به یک سرماخوردگی معمولی مبتلا شده یا اینکه مشکل جدی‌تری همچون التهاب سینوسی وجود دارد؟

مالی آنتونیولی (Molly Antoniolli) پزشک متخصص اطفال در بیمارستان نورث شور (NorthShore) تفاوت‌های بین سرماخوردگی معمولی و عفونت سینوس را این‌گونه شرح داده است.
 

سرماخوردگی معمولی

نمی‌توان یک راهکاری قطعی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی صادر کرد. توصیه‌هایی مانند شستشوی مداوم دست‌های خود و کودکان تا حد زیادی  به این ماجرا کمک می‌کند. برای جلوگیری از انتشار ویروس  هم  طرفی توصیه می‌شود که افراد از ظروف و مسواک مشترک هم استفاده نکنند.

اگر کودک به سرماخوردگی مبتلا شده است، شاید کار زیادی از پزشک ساخته نباشد، چرا که تجویز آنتی بیوتیک‌ها در این مدت توصیه نمی‌شود. بیش‌تر سرماخوردگی‌ها بین 7 تا ده روز به طول می‌انجامد و فرد بیمار ، خودش می‌تواند بعد از شناخت علایم آن را برطرف کند.

از سرماخوردگی در تابستان تا عفونت سینوس ها و درمان آن

علایم سرماخوردگی معمولی شامل موارد زیر است:

* گرفتگی بینی
* تب
* گلودرد
* آب ریزش و ترشحات بی رنگ
* کوفتگی و درد بدن
* سرفه و عطسه
* خستگی
* سردرد خفیف
* قرمزی چشم‌ها
 

درمان علایم سرماخوردگی معمولی

متاسفانه درمان دارویی برای سرماخوردگی کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌شود. تحقیقات نشان  می‌دهد که این درمان‌ها چندان موثر نیستند  و یا در موارد وخیم‌تر  باعث بروز عوارض جانبی می‌شوند. در مدت ابتلای کودک به سرماخوردگی می‌توان از اسپری و قطره یا تخلیه‌ی محتویات بینی  استفاده کرد و هم چنین از دستگاه‌های بخور برای مرطوب کردن محیط نیز می‌شود سود برد.

خوراندن مایعات گرم تا حدود زیادی به توقف سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی کمک خواهد کرد.

اگر کودک شما بالای یک سال است می‌توان از عسل برای گلودرد و در نهایت متوقف کردن سرفه‌ها استفاده کرد. توجه کنید که نباید به کودکان زیر یک سال عسل خورانده شود.

نوشیدن مقدار کافی مایعات به کم شدن ترشحات کمک می‌کند.

خوابیدن به اندازه‌ی کافی تا حدود زیادی به برگشتن فرد به حالت طبیعی کمک می‌کند.
 

عفونت در سینوس

عفونت در سینوس یا سینوزیت در واقع التهاب و تورم حفره‌های هوایی است. گاهی یک سرماخوردگی بد با التهاب سینوسی اشتباه گرفته می‌شود. تنها 5 الی 10 درصد از سرماخوردگی‌های معمولی به عفونت سینوسی تبدیل می‌شوند. علایم معمولی که نشان می‌دهد سرماخوردگی در واقع نوعی عفونت سینوسی بوده، شامل موارد زیر است:

* گرفتگی بینی و آبریزش بینی تا بعد از ده روز هم ادامه داشته باشد
* ترشحات سبز رنگ بینی
* سردرد در ناحیه‌ی پیشانی
* دندان درد
* دردهای مشخص و آزار دهنده در ناحیه‌ی فک و صورت به خصوص زیر چشم‌ها و روی تیغه‌ی بینی و گونه‌ها
* تب با درجه‌ی بالا و ضعف بدنی
* سرفه
* خستگی
* تنفس مشکل
* بوی بد دهان
* ترشحات پشت حلقی
 

علائم و نشانه‌های عفونت باکتریایی سینوس‌ها

. درد صورت
. ترشح چرک مانند
. علائمی که بیش از یک هفته ادامه‌دار شدند و به داروهای معمول جواب نمی‌دهند

عفونت سینوسی معمولاً بر اساس سابقه‌ی پزشکی بیمار و معاینه‌ی فیزیکی تشخیص داده می‌شود.

سینوزیت باکتریایی معمولاً با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود.

درمان به موقع سینوزیت آلرژیک می‌تواند از بروز عفونت ثانویه‌ی باکتریایی جلوگیری نماید.

راهکارهای خانگی درمان سینوزیت و عفونت سینوس‌ها شامل داروهای OTC مانند استامینوفن، ضداحتقان‌ها و موکولیتیک‌ها (خلط‌آور) می‌شود.

برای تخلیه‌ی سینوس‌ها می‌توانید از وسیله‌ی شستشوی سینوس‌ها که در داروخانه‌ها موجود است، نیز استفاده کنید.

موارد نادر عفونت‌های قارچی سینوس‌ها (مثلاً زیگومایکوزیس) نیازمند اقدام فوری پزشکی‌اند.

عفونت سینوس‌ها در صورت پیشرفت می‌تواند به مننژیت، آبسه مغزی، اوستئومیلیت (عفونت استخوان) و سلولیت اوربیتال (التهاب بافت‌های پیرامون چشم) تبدیل شود. برای پیشگیری از عفونت‌های قارچی سینوس‌ها، هیچ واکسنی وجود ندارد.

از سرماخوردگی در تابستان تا عفونت سینوس ها و درمان آن

سینوس‌ها چه هستند و ما چند سینوس داریم؟

یک سینوس، حفره‌ای خالی است که از هوا پُر شده است. برای اهداف این مطلب، یک سینوس به حفره‌های خالی در جمجمه گفته می‌شود که توسط سوراخی باریک در استخوان، به راه هوایی بینی متصل شده است. به طور نرمال، همه‌ی سینوس‌ها توسط همین سوراخ باریک که به آن اوستیوم گفته می‌شود به راه‌های هوایی بینی راه دارند و باز هستند. انسان دارای چهار جفت از این حفره‌هاست:

. سینوس جلویی (در پیشانی)
. سینوس ماگزیلاری (پشت فک بالایی)
. سینوس اتموئید (بین چشم‌ها)
. سینوس اسفنوئید (پشت چشم‌ها)

از سرماخوردگی در تابستان تا عفونت سینوس ها و درمان آن

چگونگی تشخیص التهاب سینوسی

پزشک بر اساس علایم فرد و بعد از بررسی گلو، بینی و سینوس‌ها و با مشاهده‌ی قرمزی، تورم بافت‌های بینی و  در ناحیه‌ی صورت می‌تواند تشخیص دهد که فرد به سینوزیت مبتلا است یا خیر. در این زمان برای فرد آنتی بیوتیک تجویز می‌شود که از درمان‌های معمول برای عفونت سینوس است.

اگر در طی 72 ساعت از شروع آنتی بیوتیک علایم بهبود پیدا نکرد نیاز است برای تعویض آنتی بیوتیک مجددا به پزشک خود مراجعه کنید.

ولی اگر التهاب سینوسی بیش از 8 هفته ادامه داشته باشد یا درمان‌های آنتوبیوتیکی معمول پاسخگو نباشد، بیمار جهت گرفتن سی‌تی اسکن به بخش رادیولوژی فرستاده می‌شود.
 

عوارض ناشی از سینوزیت چه می‌تواند باشد؟

هرچند عوارض سینوزیت نادرند اما این امکان وجود دارد که یک عفونت سینوسی، مستقیماً از طریق دیواره‌ی سینوس به مغز برسد و وضعیتی بسیار خطرناک و کُشنده ایجاد کند (مثلاً مننژیت یا آبسه مغزی). ضمناً سایر بافت‌های اطراف نیز ممکن است عفونی‌شده و مشکلاتی ایجاد کنند. مثلاً ممکن است عفونت سینوس‌ها به استخوان برسد یا اطراف چشم‌ها را مبتلا کند. هر چند این موارد نادر هستند اما در صورت وقوع می‌توانند کُشنده باشند. بیشتر افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، دیابت دارند و یا دچار تروماهای متعدد در ناحیه‌ی سر می‌شوند، در معرض عوارض خطرناک سینوزیت هستند.
 

درمان التهاب سینوسی

اگر فرد به التهاب سینوسی مزمن مبتلا باشد یا بعد از مصرف چند دوره آنتی بیوتیک بهبودی در فرد حاصل نشود، برای تشخیص آن‌چه باعث ایجاد عفونت شده است، کشت موکوس و ترشحات تجویز می‌شود. موکوس مورد نیاز بیش‌تر اوقات از بینی گرفته می‌شود، ولی گاهی نیاز است که به صورت مستقیم از سینوس‌ها برداشته شود.

اگر مشخص شود که کدام باکتری باعث ایجاد عفونت شده، درمان‌‌های آنتی بیوتیکی هم موثرتر خواهد بود. گاهی حتی التهاب سینوسی از نوع عفونت قارچی است و در این مورد درمان‌ کاملا متفاوت خواهد بود.

سی تی اسکن هم به پزشک کمک می‌کند تا تصویر بهتری از وسعت عفونت به دست بیاید. در مواردی که فرد به التهاب قارچی حاد سینوسی مبتلا است، از آنجایی که امکان نفوذ قارچ به استخوان وجود دارد، از فرد نمونه برداری می‌شود.

در مواردی اما درمان‌های دارویی موثر نیست و پزشک متخصص مجبور به جراحی می‌شود. در طول جراحی پولیپ‌های بینی برداشته شده و راه‌های هوایی باز می‌شوند. جراحی تحت بیهوشی عمومی و موضعی انجام خواهد شد و فرد در مواردی بلافاصله بعد از جراحی به منزل خواهد رفت.

مراقبت از کودکان کار بسیار سخت و در عین حال ترسناکی است. بنابراین تماس مداوم با پزشک متخصص اطفال در بسیاری از موارد کمک کننده و راهگشا خواهد بود.

از سرماخوردگی در تابستان تا عفونت سینوس ها و درمان آن

با طب سنتی عفونت‌های سینوس را فراری دهید

داروهای خانگی درمان عفونت سینوس به خصوص در افراد مبتلا به سینوزیت مزمن در موارد بسیاری از داروهای شیمیایی موثرتر است. برخی از این راهکارها به شرح زیر است:

کمپرس گرم دردهایتان را تسکین می دهد

این درمان خانگی سینوس در کاهش درد و التهاب گونه ها و مناطق اطراف ابرو بسیار موثر است.

این دردها اغلب با خم کردن سر و یا دراز کشیدن بیشتر احساس می شود. برای تسکین دردها کافی است که یک حوله را در آب داغ قرار داده و حوله را فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس آن را روی گونه ها و پیشانی خود به مدت سه دقیقه قرار دهید.

گفتنی است؛ کمپرس گرم به تخلیه مخاط از بینی و باز شدن سینوس ها و رفع درد و التهاب کمک شایانی می کند. 
 

شست‌وشوی بینی

شست‌وشوی بینی با سرم استریل از درمان های خانگی موثر برای باز شدن سینوس ها به شمار می‌رود.

این درمان به عنوان یکی از امن ترین و ارزان ترین راهکارها برای کاهش عفونت سینوس شناخته شده است. کافی است تا یک سرنگ را از سرم پر کرده و محلول محتوی آن را با فشار وارد یکی از سوراخ های بینی کنید. در همین حالت نفس عمیق کشیده و با خروج هوا از بینی مایع از سوراخ دیگر بینی‌تان خارج شود.
 

بخور دهید تا راحت نفس بکشید

استفاده از بخور یکی از درمان‌های خانگی موثر برای التهاب و عفونت سینوس ها است.

محققان دانشگاه مرکز پزشکی مریلند توصیه می کنند که به منظور باز شدن سینوس‌ها سه تا چهار بار در روز از بخور بهره گرفته شود. 

کافی است آب را در یک ظرف کوچک جوشانده و سر خود را با یک حوله بپوشانید و بخار آن را به طور مداوم برای 10-15 دقیقه استنشاق کنید.

بخور به شل شدن مخاط های ضخیم شده مجرای تنفسی و باز شدن راه بینی و کاهش درد و التهاب سینوس ها کمک زیادی می کند.  
 

معجزه سرکه سیب در درمان سینوزیت

بخش اصلی سرکه سیب یعنی اسید استیک مانع از رشد باکتری ها شده و می تواند برای درمان عفونت سینوسی بسیار موثر باشد.

نوشیدن یک لیوان آب گرم که به آن یک قاشق مرباخوری سرکه سیب و یک قاشق مرباخوری عسل اضافه شده باشد، توصیه می‌شود. بهتر است این درمان را به مدت یک هفته ادامه دهید.

علاوه بر این می توانید یک یا 2 قاشق مرباخوری از سرکه سیب را در آب داغ ریخته و بخور آن را استنشاق کنید.

از سرماخوردگی در تابستان تا عفونت سینوس ها و درمان آن

نوشیدن مایعات داغ

برای درمان عفونت های سینوس و کاهش انسداد بینی در طول روز مایعات گرم بیشتر بنوشید. آب گرم یکی از بهترین مایعاتی است که می تواند به باز شدن راه بینی و خروج عفونت از سینوس ها کمک کند.
 

سوپ مرغ؛ دوای درد سینوزیت

شما می توانید سوپ مرغ گرم را سه تا چهار بار در روز و در وعده‌های کم بخورید. برای اثر بهتر فلفل را به سوپ اضافه کنید.
 

چای زنجبیل بنوشید

چای زنجبیل داغ  یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای عفونت سینوسی است.

مقداری زنجبیل تازه را در یک فنجان آب جوش به مدت پنج دقیقه بجوشانید. سپس مقدار کمی آب لیمو و یک قاشق مرباخوری عسل را به این چای اضافه کنید تا طعم و مزه آن دلچسب شود.

این نوشیدنی را 2 تا سه بار در روز بنوشید. چای زنجبیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی زیادی داشته و در درمان بیماری های بسیاری موثر است.

از سرماخوردگی در تابستان تا عفونت سینوس ها و درمان آن

معجزه چای شنبلیله

نوشیدن چای داغ شنبلیله می تواند در تسکین احتقان بینی بسیار موثر بوده و موجب بهبود عفونت سینوسی شود.

2 قاشق چایخوری از دانه شنبلیله را در یک کاسه کوچک آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید دانه ها نرم شود. حال چای شما آماده شده و یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید.

این نوشیدنی داغ ضد التهاب بوده و موجب کاهش احتقان بینی و درد از روی گونه ها و پیشانی ها می شود.
 

روغن هایی در قالب مسکن‌های طبیعی   

مناطق دردناک صورت مانند گونه ها، پیشانی و ناحیه اطراف ابرو را با روغن زیتون و آویشن یا مرزنجوش ماساژ دهید.

کارواکرول موجود در روغن آویشن به عنوان یک ماده ضد اسپاسم در طبیعت شناخته شده که در درمان سینوزیت بسیار موثر است.

چند قطره روغن آویشن را با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و آن را به آرامی بر روی گونه، بینی و پیشانی‌تان به آرامی ماساژ دهید تا از شر دردهای سینوزیت رها شوید.
 

ادویه‌ای که سینوزیت را فراری می‌دهد

فلفل قرمز هندی در درمان عفونت سینوس ها موثر است. کپسایسین ماده تشکیل دهنده قوی، موجود در فلفل قرمز بوده که با ایجاد حرارت و گرما در بدن به باز شدن گرفتگی سینوس ها و بینی کمک می کند.

می توانید مقداری از فلفل قرمز را به غذا و سوپ خود اضافه کنید. نوشیدن یک فنجان آب گرم حاوی یک قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز هندی نیز در درمان سینوزیت موثر است.
 

خواب راحت و آرام با اوکالیپتوس 

روغن معطر و فرّار اوکالیپتوس در درمان عفونت‌های سینوس بسیار مفید است.

روغن اوکالیپتوس به عنوان یک ضد احتقان عمل کرده و موجب کاهش التهاب می شود. اضافه کردن هفت تا هشت قطره از این روغن معطر در مخزن دستگاه بخور یا یک فنجان آب جوش و استنشاق با کاهش التهاب به باز شدن انسداد مجاری تنفسی و سینوس ها کمک فراوانی می کند.

علاوه بر استنشاق بخور، ماساژ چند قطره از روغن اوکالیپتوس بر روی بینی و پیشانی قبل از خواب به دلیل خاصیت آرام بخشی و ضد التهابی آن موجب کاهش درد و از بین رفتن سنگینی ناشی از عفونت سینوس ها در صورت شده که در نتیجه آن خواب راحتی در تمام شب خواهید داشت.
 

سیر؛ ضد احتقان طبیعی

سیر دارای خواص آنتی باکتریال بوده و می تواند برای درمان عفونت سینوس مورد استفاده قرار گیرد.

از سرماخوردگی در تابستان تا عفونت سینوس ها و درمان آن

این درمان برای افراد مبتلا به سینوزیت مزمن بسیار مفید بوده و جویدن یک یا 2 حبه سیر خام با معده خالی بدون شک یکی از داروهای خانگی موثر برای درمان عفونت سینوس‌ها است.

همچنین می‌توانید مقداری سیر تازه خرد شده را در آب جوش ریخته و بخور آن را استنشاق کنید.

سیر در طبیعت یک ضد احتقان طبیعی شناخته می‌شود و با پاکسازی مخاط ها به باز شدن بینی گرفته کمک می کند.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت غذا و دارو اراک
سایت خبر نگاران جوان
نسخه چاپی