افتخار به خود با عمل به این راه کار ها
الزاما بازنده‌بودن و کارها را نصفه‌و‌نیمه رهاکردن باعث احساس سرخوردگی نمی‌شود، گاهی افراد موفق نیز دچار سرخوردگی می‌شوند، چون بسیاری از داشته‌های خود را ناچیز می‌دانند و برای کارهای خود ارزشی قائل نیستند. برای مقابله با خودتخریبی و تقویت عزت نفس راهکارهایی وجود دارد. یکی از این راهکارها تهیه‌ی فهرستی از جزئیات ساده‌ی زندگی است که می‌توانید به داشتن آنها افتخار کنید. با «چطور» همراه شوید، برایتان راهکارهای مفید و مؤثری داریم.


به منش خود افتخار کنید

با شادی به استقبال هر آنچه که زندگی به شما ارزانی می‌کند، بروید. همین شیوه‌ی برخورد، شما را از بقیه متمایز می‌کند. با کسانی که با آنها تعامل دارید، گشاده‌رو و دوستانه رفتار کنید. این ویژگی ساده شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند. هرچند حفظ اعتماد به نفس هنگام مواجهه با موقعیت‌های جدید، کار دشواری است اما با این ویژگی می‌توانید به الگوی صبر و بردباری تبدیل شوید.


به درس‌هایی که از زندگی آموخته‌اید، افتخار کنید

ترس از شکست را کنار بگذارید. با شکست‌ها روبه‌رو شوید، مسئولیت آنها را بپذیرید و مقاومت نشان دهید. پیروزی از آنِ کسانی است که پس از شکست، دوباره برمی‌خیزند. برای بهترشدن روح و جسم خود باید به نیازهای شخصی‌تان اهمیت دهید.

برای افزایش خودآگاهی زمانی را به تفکر و تعمق اختصاص دهید. این روش به شما کمک می‌کند تا درک بهتری نیز از شرایط دیگران داشته باشید.

با رفتارهای خشونت‌آمیز اطراف خود مقابله کنید، خواه این رفتارها در مدرسه برای شما اتفاق بیفتد یا در محله یا هر محیط دیگری؛ با مقابله با آنها می‌توانید در جامعه‌ای که به آن تعلق دارید، جنبشی را آغاز کنید.

سعی کنید در محیط کار به‌عنوان کسی که وظیفه‌ی خود را به بهترین نحوه انجام می‌دهد شناخته شوید.


به دستاوردهای خود افتخار کنید

خط‌مشی مناسبی را درپیش بگیرید و هرگز دستاوردهای خود را با دیگران مقایسه نکنید. دستاوردهای شما به خودتان تعلق دارند و به همین دلیل شما را به انسان ویژه‌ای تبدیل می‌کنند. کاری پیدا کنید تا به‌وسیله‌ی آن خانواده‌ی خود را حمایت کنید، چراکه شما عضو کوچکی از جامعه هستید. روحیه ریسک پذیری داشته باشید و به‌دنبال شغلی بگردید که شما را خوشحال کند؛ فقط از این طریق می‌توانید به زندگی خود معنا ببخشید.

افتخار به خود با عمل به این راه کار ها


به تصمیمات مالی خود افتخار کنید

مقدار چشمگیری پول برای نیازهای آینده خود پس انداز کنید. تلاش کنید میزان بدهی کمتری داشته باشید. بدهی کم نشانه‌ی سبک زندگی سالم‌تر است. به‌اندازه‌ی توان مالی خود خرید کنید. خانه یا ملکی بخرید که مالکیت آن تمام‌وکمال از آنِ شما باشد و میراثی برای خانواده‌تان محسوب شود. قبل از سرمایه گذاری در بورس و تجارت، دانش و اطلاعات کامل داشته باشید.


به روابط خود افتخار کنید و با دیگران مهربان باشید

همسر و شریک زندگی خود را بیابید، چراکه زندگی مشترک یکی از راه‌های درک سعادت جاودانه است. هیچ دو نفری شبیه به‌هم نیستند، پس تفاوت‌های شریک زندگی خود را بپذیرید. زمانی را برای همراهی با خانواده صرف کنید.

برای درک بهتر احساسات دیگران باید به گفته‌هایشان به‌خوبی گوش کنید؛ پس مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید و شنونده خوبی باشید.

با دیگران حتی با دشمنان و منتقدان خود مهربان باشید و در چهارچوب اعتقادات خود به نظرات آنها احترام بگذارید. (باور کنید مهربان بودن برای سلامتی مفید است!)

به عزیزان‌تان بگویید که دوست‌شان دارید تا ببینید قلب شما مالامال از عشق به آنهاست. به کسی که دوستش دارید زنگ بزنید و یا به ملاقاتش بروید، شاید دیگر فرصت دوباره‌ای وجود نداشته باشد.

به کسانی که از یک فاجعه جان سالم به‌در برده‌اند یاری برسانید. کمک‌های شما بسیار اثرگذار است.

به خیریه‌ها کمک کنید؛ با این کار می‌توانید طعم شادی واقعی را بچشید.

افتخار به خود با عمل به این راه کار ها


به بدن خود افتخار کنید

بدن خود را دوست داشته باشید و برای سلامتی بیشتر، سَبک زندگی بهتری را انتخاب کنید. در یک مسابقه‌ی دو شرکت کنید. با این کار می‌توانید هم توان فیزیکی خود را محک بزنید و هم برای آزمایش‌های دیگر زندگی خود را آماده کنید.

ورزش کنید. یکی از فواید ورزش این است که می‌تواند شما را ده سال جوان‌تر نشان دهد و زندگی سالم تری برای شما به‌ارمغان بیاورد.2


افزایش آگاهی و سواد

دقت کرده‌اید که افراد باسواد و آگاه در هر زمینه‌ای قدرت اظهار نظر دارند و می‌توانند بخشی از دانایی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند؟ هر چقدر بیشتر مطالعه کنید و سواد خود را افزایش بدهید، احساس افتخار به خود در شما بیشتر خواهد شد. کسی که می‌داند و آگاه است، از درون تکیه‌گاهی امن و مطمئن برای خود درست می‌کند. چنین فردی همیشه حرفی برای گفتن دارد و هیچ‌گاه در بحث‌ها و گفتگوها احساس ضعف و عقب‌ماندگی نسبت به سایر افراد جمع به او دست نمی‌دهد. پس تا می‌توانید مطالعه کنید، کتاب‌های خوب بخوانید، اخبار را پیگیری کنید و بدانید که افزایش آگاهی و سواد یکی از اصلی‌ترین راه‌های افتخار به خود است.

سعی کنید فردی آگاه باشید و دید خود را نسبت به مسائل و موضوعات گوناگون وسیع کنید. وسعت نگاه شما باعث می‌شود، سنجیده حرف بزنید و سنجیده‌تر عمل کنید. در نتیجه به دستاوردهایی خواهید رسید که قابل افتخار کردن هستند.


دور شدن از انرژی‌های منفی

اگر می‌خواهید احساس افتخار به خود را در درون‌تان ایجاد کنید و افزایش بدهید باید از افراد و هر چیزی که به شما انرژی منفی می‌دهد، فاصله بگیرید. انرژی‌های منفی همیشه ساز مخالف می‌زنند. مثلا اگر عزم‌تان را برای کاری جزم کرده باشید، افراد منفی‌باف با یادآوری ابعاد منفی آن کار باعث می‌شوند تا انرژی و نشاط شما فروکش کند. در نتیجه شما نمی‌توانید با انگیزه و پرشور به مسیرتان ادامه بدهید و با کسب پیروزی به خودتان افتخار کنید. انرژی‌های منفی باعث شکل‌گیری حس بدی در وجودتان می‌شوند. وقتی احساسات خوبی را تجربه نکنید، امکان افتخار به خود نیز از شما سلب می‌شود. زیرا مدام به دنبال نقاط ضعف و سیاهی‌ها می‌روید و دیگر زمان و نیرویی برای رشد و در نتیجه مفتخر شدن وجود نخواهد داشت. پس تا می‌توانید از افراد و چیزهایی که حال‌تان را خراب و منفی می‌سازد، دوری کنید.


دفاع کردن از خود

یکی از راه‌هایی که به کمک آن می‌توانید احساس افتخار به خود را در وجودتان تشدید کنید، دفاع از خود است. یعنی چه؟ اگر بخواهیم این بخش را خوب توضیح بدهیم باید به موقعیت‌هایی اشاره کنیم که در آنها افراد دیگر شما را مورد بی‌احترامی یا بی‌مهری قرار می‌دهند. در همه این موارد، سکوت کردن و واکنشی نشان ندادن جایز نیست. اگر کسی یا کسانی به ناحق به شما بی‌احترامی می‌کنند و سعی دارند به نوعی شما را تحقیر کنند، لازم است دست به کار شده و مانع آنها بشوید. وقتی حق با شما است و دیگران در حال اجحاف به حقوق‌تان هستند نباید فقط نظاره‌گر باشیم بلکه باید با حفظ اعتماد به نفس از خود دفاع کنید و نگذارید که حقارت و ضعف در وجودتان شکل بگیرد. شخصی که به اندازه کافی قوی است و می‌تواند در مقابل توهین‌ها، تحقیرها و قضاوت‌های بی‌انصافانه دیگران نسبت به خود بایستد و مقاومت کند، از درون حس افتخار به خود را با تمام رگ‌ و جانش حس خواهد کرد. پس قوی و بااعتماد به نفس باشید و نگذارید کسی به شما بی‌احترامی کند.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.vista.ir
3.www.irselfmade.com
نسخه چاپی