هرآنچه که باید راجع به درد کشاله ران در بارداری بدانیم

درد کشاله ران در بارداری

درد کشاله ران معمولاً در اواسط سه ماهه دوم بارداری که در آن زمان تغییرات اندازه رحم در اثر رشد جنین قابل ملاحظا می شود، آغاز خواهد شد، البته در برخی موارد ممکن است مادر حتی تا سه ماهه سوم نیز به این مرحله نرسد و درد نداشته باشد.

به عبارت دیگر اگر چه درد کشاله ران یک امر طبیعی در بارداری است اما همه مادران این درد را تجربه نمی کنند، گاها درد کشاله ران در اواخر دوران بارداری بر طرف می شود.

این درد، یک درد شدید و شبیه فرو رفتن یک شی تیز در یک یا دو طرف پایین شکم و نزدیک کشاله ران است. حرکات ناگهانی دردی شدید و منقطع یا اسپاسم عضلانی ایجاد می کنند. درد کشاله ران می تواند دردی خفیف شبیه به دردهای عضلانی باشد که گاهی در اثر کار زیاد به وجود می آیند.1
 

علت درد کشاله ران در بارداری

درد کشاله ران به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. این درد هنگامی که رباط متصل کننده مفاصل ساکروایلیاک شل می شود ایجاد خواهد شد و دلایل اصلی آن عبارتند از:
 
هورمون ریلاکسین
بدن هورمون ریلاکسین را در طول بارداری آزاد می کند. این هورمون با نرم کردن مفاصل و ماهیچه ها باعث آرامش می شود و باید به اندازه کافی تولید شود تا بدن را برای زایمان آماده کند.

این هورمون باعث نرم شدن مفاصل لگنی نیز می شود بنابراین به کمک آن جنین به راحتی از کانال تولد عبور می کند و از بدن خارج می شود. از طرفی شل شدگی عضلات به دلیل وجود این هورمون باعث حساس شدن شما نسبت به فعالیت و حرکت می شود و در ناحیه کشاله ران احساس درد خواهید داشت.
 
سیاتیک
دو عصب سیاتیک در بدن وجود دارد. هر دو عصب از قسمت پشت شروع شده و به پاها متصل می شوند. هنگامی که رحم به دلیل بزرگ شدن به این اعصاب فشار می آورد، باعث کرختی و درد در لگن و کشاله ران می شود. سیاتیک یکی از علائم رایج بارداری است اما اگر باعث مشکلات جدی شد باید به پزشک اطلاع دهید تا تحت نظارت پزشک قرار بگیرد و در صورت نیاز درمان شود. 
 
درد رباط گرد رحم
این درد به صورت درد ضربان دار در کشاله ران، شکم و مفاصل ران اتفاق می افتد. این درد با حرکت یا تغییر مکان جنین افزایش می یابد.

هرآنچه که باید راجع به درد کشاله ران در بارداری بدانیم
 
پوکی استخوان گذرا
این مشکل در سه ماهه دوم و سوم بارداری ایجاد می شود. پوکی استخوان به صورت موقتی باعث کاهش تراکم استخوان در قسمت بالای استخوان ران شده و بنابراین به صورت ناگهانی در هنگام فعالیت های فیزیکی یا پیاده روی باعث ایجاد درد در کشاله ران می شود. برای بررسی این مشکل از ام آر آی استفاده می کنند. بهبود این مشکل در صورت استراحت کافی حدود 6 هفته طول می کشد.
 
افزایش وزن
افزایش وزن ناشی از بارداری نیز باعث افزایش فشار وارده بر لگن و کشاله ران می شود که درد را ایجاد می کند. 

حالت نادرست بدن
حالت نادرست بدن به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری هنگامی که بدن به خاطر وزن جنین در حالت تعادل نیست باعث درد کشاله ران می شود.
 
دلایل دیگر درد کشاله ران در بارداری
- خانم هایی که اضافه وزن دارند یا مشکلات کشاله ران را از قبل داشته اند، هنگامی که در بارداری به پهلو می خوابند دچار درد کشاله ران می شوند. اگر چه در ماه های آخر بارداری خوابیدن به پهلو توصیه می شود اما باعث افزایش فشار نیز خواهد شد.

- تغییرات فیزیکی نیز باعث افزایش درد کشاله ران در طول بارداری می شود. این فشار به خاطررشد رحم و نرم شدن استخوان های لگن ایجاد می شود که باعث درد کشاله ران در سه ماهه سوم بارداری می شود.

- مرکز ثقل بدن در طول بارداری تغییر می کند. این مسئله نیز باعث افزایش درد کشاله ران می شود که می توان با نحوه صحیح خوابیدن و نشستن و راه رفتن میزان این درد را کاهش داد. 2
 

علائم درد کشاله ران در بارداری

استخوان جلویی لگن سمفیز پوبیس یا SPD نام دارد که در دوران بارداری این استخوان از استخوان های اطرف لگن جدا شده میتواند درد ایجاد کند. درد کشاله ران در بارداری میتواند طیف وسیعی داشته و از یک احساس سوزش ساده و مبهم تا درد شدید ضربه ای باشد. اما عمده علائم این درد در بارداری شامل موارد زیر است:

درد سوزاننده و ناگهانی که به قسمت پایینی کشاله ران حرکت می‌کند

ایجاد صدا و ناراحتی هنگام حرکت

سختی در راه رفتن، چرخیدن در رختخواب یا از پله بالا رفتن

در طول بارداری درد این ناحیه با اصلاح فعالیت، استراحت کردن، انجام ورزشهایی که تعادل لگن و کمر را بیشتر می‌کند و استفاده از کمربندهایی برای محافظت از لگن و ران و همچنین استفاده از یخ روی کشاله ران میتواند کمک کننده باشد.3
 

درمان درد کشاله ران در بارداری

درد کشاله ران در بارداری با چند روش قابل درمان است:

ورزشهای تقویتی برای عضلات لگن، ران و کف پا باعث بهبود درد کشاله ران می‌شود. ممکن است نیاز به درمان لگن، پشت و ران داشته باشد تا بتوانید عدم تعادل را اصلاح کنید. گاهی اوقات آب درمانی نیز کمک میکند.

طب سوزنی ممکن است به کاهش درد کشاله ران در بارداری کمک کند. در این زمینه باید متخصص این کار را انجام دهد.

کمربند پشتیبانی لگن نیز به ویژه هنگامی که در حال فعالیت هستید میتواند به کاهش درد کمک کند.

برنامه ریزی کنید فعالیتهایی که باعث ایجاد درد کشاله ران میشود انجام ندهید.4
 

پیشگیری از درد کشاله ران در بارداری

دقت کنید پاهایتان را بیشتر از عرض شانه هایتان باز نکنید به ویژه زمانی که از ماشین پیاده شده یا سوار میشوید. وقتی دراز میکشید زانوهایتان را بالا بیاورید تا بتوانید راحت دراز بکشید.

از فعالیت‌هایی که درد شما را بدتر میکند و پاهایتان را در یک موقعیت نادرست قرار می‌دهد، خودداری کنید.

سعی کنید هنگام خواب بالش بین پاهایتان بگذارید و زانوهایتان را خم کنید.

از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

هنگام بالا رفتن از پله ها یکی یکی آنها را بالا بروید.

از ایستادن روی یک پا خودداری کنید و برای بالا کشیدن شلوارتان بنشینید.4

هرآنچه که باید راجع به درد کشاله ران در بارداری بدانیم

برنامه ریزی برای ماساژ دوران بارداری

هدف از ماساژ در دوران بارداری، کاهش درد و ناراحتی های زنان باردار است. انجام ماساژهای قبل از زایمان نه تنها، تمام عضلات شما را آرام می کند و فشار را از شما بر می دارد، بلکه باعث می شود که احساس خوبی داشته باشید و از درد لگن رهایی یابید. یک متخصص ماساژ آموزش دیده در زمینه بارداری دقیقا میداند چه قسمت هایی از بدن را ماساژ دهد، و تکنیک های خود را بر اساس بدن شما تنظیم میکند.

یوگا یا پیلاتس را امتحان کنید بسیاری از زنان باردار متوجه میشوند که یوگا و پیلاتس کمک می کند تا درد کمر و درد در ناحیه لگن در دوران بارداری کاهش یابد. احتمالا می توانید در منطقه خود یک کلاس یوگا یا پیلاتس برای دوران بارداری پیدا کنید. مربیانی که آموزش این کلاس های ورزشی بارداری را برعهده دارند، دقیقا می دانند که چه موقعیت هایی می توانند کشش داشته باشند و لگن و کشاله ران برای تسکین درد در یک راستا قرار دهند.

در دوران بارداری، مراجعه به فیزیوتراپیست (یا طب مفصلی) میتواند برای شما مفید باشد. حتما از فیزیوتراپیستی کمک بگیرید که در زمینه مادران باردار به طور خاص آموزش دیده باشد. مراجعات منظم ممکن است به شما در بهبود احساس خوب کمک کند، زیرا فردی حرفه ای و با تجربه دقیقا می داند که چگونه درد و رنج شما را تسکین دهد. اگر تصمیم گرفتید از طب مفصلی کمک بگیرید، از پزشک یا مامای خود بخواهید شما را ارجاع دهد.5

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.ooma.org
3.www.ninisite.com
4.www.saednews.com
5.www.rastineh.com
نسخه چاپی