یبوست مداوم کودک ده ماهه را چگونه می توان درمان کرد؟
این طور که معلوم است کودک شما تجربه یبوست داشته و دلتان نمی خواهد این اتفاق مجدداً تکرار شود. اگر کودک لرزش ناشی از دفع دارد، بر روی انگشتان خود می ایستد و یا در طول اجابت مزاج به دلیل فشار وارده قرمز می شود، این موارد شاخص های قابل اعتمادی به شمار می روند.
 
این طور که از رفتار کودک مشخص است (زمانی که به نظر می رسد در حال فشار جهت اجابت مزاج می باشد) ممکن است سعی دارد درست به حالتی عکس این وضعیت دست یابد. به عقیده اری براون (Ari Brown) متخصص اطفال و نویسنده مشترک کتاب Baby 411، خردسالان در زمان احساس اجابت مزاج به دلیل درد ناشی از آن می توانند سعی کنند مدفوع خود را نگه دارند.
 
به گفته دکتر براون: «این وضعیت معمولاً در کودکان نوپا یا تازه به راه افتاده رخ می دهد» وی می افزاید: «چنانچه کودک اجازه خروج مدفوع را ندهد، زمانی که در نهایت مجبور به اجابت مزاج می شود، این کار قطعاً دردناک تر خواهد بود. به این دلیل که آب بیشتری از مدفوع جذب شده است و دفع آن را سخت تر می سازد. بنابراین این چرخه ادامه خواهد یافت».
 
شما می توانید با افزودن فیبر و آب در رژیم غذایی او به این کار کمک کنید که البته ممکن است به معنای نوشیدن آب میوه بیشتر باشد. به کودک خود غذاهای سرشار از فیبر مانند آلوبخارا، انواع توت، بلغور جو دوسر، غلات سبوس دار، اسفناج و لوبیا بدهید. به هنگام صرف وعده های غذایی اجازه دهید کودک آب، آب گلابی و آب آلو مصرف کند.
 
چنانچه به فیبر بیشتری نیاز دارد، حتی می توانید از مکمل های فیبر به میزان یک یا دو قاشق غذاخوری در روز کمک بگیرید. هدف نرم و عادی ساختن مدفوع او به اندازه کافی است تا دیگر آن را نتواند در خود نگه دارد و حتی علاقه ای به این کار نداشته باشد. مدتی طول می کشد تا از این مانع عبور کنید بنابراین صبر پیشه کنید. در صورتی که در مدت یک یا دو هفته  پس از دنبال کردن این برنامه نتیجه ای حاصل نشد، شاید لازم باشد از یک ملین ملایم (نویسنده معمولاً میرالاکس را توصیه می کند اما از پزشک خود در مورد آن سؤال کنید) تا شرایط به حال اول بازگردد. کودک شما در این مرحله احتمالاً نیازی به تصویربرداری با اشعه ایکس یا معاینات پزشکی بیشتر ندارد، اما اگر اوضاع بهبود نیافت بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی