بدترین خوراکیها در دوران شیردهی

آناناس، انبه و پرتقال

اگر چه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند، اما گاهی اوقات می توانند موجب اختلال در سیستم حساس بدن کودک شما شوند. مصرف بیش از حد ویتامین ث هیچ گونه آسیبی به مادر نمی رساند، اما می تواند باعث آزار و اذیت کودک شود.


ادویه جات یا ترشی جات تند

سازمان غذا و دارو – FDA شواهد محکمی دال بر اینکه چگونه برخی ترشی ها از طریق شیر مادر روی نوزاد تاثیر می گذارند، ندارند، بنابراین در صورت استفاده از ترشی جات با ماما یا پزشک خود مشورت کنید. ادویه ها می توانند طعم و مزه شیر را تغییر دهند.


شکلات

نخوردن شکلات مایه تاسف است. گاهی اوقات در شکلات ها کافئین وجود دارد، و این چیزی است که باعث اذیت و آزار نوزاد می شود. هنگامی که شکلات های کافئین دار می خورید حتما فرزندتان به شما خواهد گفت: “من میخوام بخوابم مامان!” بهتر است شکلات را قبل از خواب خود بخورید.1


غذاهای نفاخ

زمانی که مادر در دوران شیردهی برخی از غذاهای تحریک کننده گاز معده را مصرف کند، علائم مرتبط با اختلالات معده و نفخ نیز در نوزادان ظاهر می شود. برخی از غذاها ممکن است تحریک کننده گاز معده در مادر نباشد ولی می تواند به علائم تحریک کننده گاز معده در کودکان منجر شود. این غذاها می تواند کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و فلفل را شامل شود. برخی از غذاهای عدس مانند نیز مثل لوبیا و دانه های سیاه نیز می تواند باعث مشکلات تحریک کننده گاز معده در کودکان شود، خوردن این غذاها باید گاه به گاه صورت گیرد تا بررسی شود که بعد از خوردن این غذاها همچنان مشکلات تحریک کننده گاز معده در نوزادان ادامه دارد و یا نه.


سیر

سیر نیز از غذاهای ممنوعه در دوران بارداری است، این سیری که برای شما فوق‌العاده است، ممکن است برای کودکتان فوق‌العاده نباشد. خوردن غذاهای سیردار اغلب طعم شیر مادر را تغییر می‌دهد. (بوی سیر تا 2 ساعت پس از مصرف می‌تواند به شیر مادر راه یابد.) بنابراین طبیعی است که کودکان به آن عکس‌العمل نشان دهند.

در ایتالیا، جایی که مصرف سیر رایج است، به مادران پیشنهاد شده که تا چند ماه اول شیردهی از خوردن سبزیجات خودداری کنند. اما در هند به مادران توصیه می‌شود تا جایی که می‌توانند سیر بخورند زیرا معتقدند که این روش باعث می‌شود کودکان با طعم این مواد مغذی آشنا شوند.

بدترین خوراکیها در دوران شیردهی


چای نعناع

مادران باید از مصرف چای نعناع در دوران شیردهی اجتناب کنند، زیرا خوردن آن باعث کاهش مقدار شیر می شود. مادران در دوران شیردهی می توانند روزانه یک یا دو عدد قطره نعناع و آب نبات نعنایی مصرف کنند، اما مصرف مقدار بیشتر آن توصیه نمی شود. در عوض، شما می توانید چای بابونه را که اثر آرام بخشی دارد، جایگزین چای نعناع بکنید.


قهوه

قهوه دارای کافئین است. بخشی از کافئین موجود در قهوه (چای، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی زا) وارد شیر مادر می‌شود.

برخلاف بزرگسالان، نوزادان نمی‌توانند کافئین را به صورت موثر هضم کنند؛ بنابراین کافئین در بدن آن‌ها انباشته شده و موجب بی قراری، بی خوابی و خستگی می‌شود. وجود مقدار بالای کافئین، سطح آهن را در شیر مادر کاهش می‌دهد و در نتیجه میزان هموگلوبین خون نوزاد کاهش می‌یابد. از این رو بهترین راه حل، کاهش مصرف قهوه در دوران شیردهی است.


تخم مرغ

در صورت وجود سابقه آلرژی به تخم مرغ در خانواده، بهتر است آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. آلرژی به سفیده تخم مرغ، در میان نوزادان و کودکان رایج است.


بادام

آیا شما یا شخص دیگری در خانواده‌تان به بادام آلرژی دارید؟ با احتیاط رژیم غذایی خود را مصرف کنید. با توجه به تحقیقات، اگر در خانواده خود سابقه آلرژی دارید، بهتر است در مصرف غذاهای خود مراقب باشید و از مصرف مواد آلرژی‌زا مانند بادام و آجیل‌های دیگر در طول شیردهی پرهیز کنید. اگر شما بادام می‌خورید و احساس کردید که کودک شما به آن آلرژی دارد یا حساس است، باید نشانه‌هایی چون جوش، اگزما و خس خس در تنفس را مشاهده کنید.2


لبنیات

خصوصا در دو ماه اول بعد از تولد نوزاد، لبنیات جزء غذاهای ممنوع در دوران شیردهی است. مصرف یا عدم مصرف لبنیات در دوران شیردهی همیشه برای مادران یک معما و دوراهی بوده است. نوزادان احتمالاً نمی‌توانند شیر گاو را تحمل کنند. هنگامی که مادر شیر یا محصولات لبنی مصرف می‌کند، آلرژن‌ها ممکن است وارد شیر مادر و تحریک نوزاد شوند. اگر پس از مصرف لبنیات علائم استفراغ و کولیک در نوزاد مشاهده شود، به این معنی است که شما باید مصرف این محصولات را برای مدتی متوقف کنید. سایر علائم شامل اگزما، مشکلات پوستی و مشکلات خواب هستند.

نوزادان مبتلا به عدم تحمل لبنیات اغلب علائمی از آلرژی به سویا را نیز نشان می‌دهند. بنابراین بهتر این است که به دنبال انواع لبنیات پرچرب ارگانیک، گوشت و مرغ هایی که در تولید آنها از آنتی بیوتیک، هورمون، مواد شیمیایی یا سموم آفت کش استفاده نشده، باشید.


غذاهای پر ادویه

غذاهای پر ادویه می‌توانند سبب تحریک بعضی از نوزادان شوند، در حالی که بعضی دیگر از نوزادان دچار مشکلی نمی‌شوند. اندکی فلفل سیاه برای ناراحت کردن بعضی از نوزادان کافی است. آنها برای مدتی طولانی دچار بی قراری می‌شوند. اگر نوزاد شما احساس ناراحتی می‌کند، میزان ادویه‌جات را در غدایتان به حداقل برسانید.


گندم

عدم تحمل گلوتن یک مشکل غذایی شایع است که باعث ایجاد مدفوع خونی، شکم حساس و خستگی و بی قراری می‌شود. همانند سایر غذاها، بهترین راه تشخیص آلرژی، این است که آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. تعدادی از مادران تصمیم می‌گیرند که همه غذاهای مشکل دار معمولی را حذف کنند و به تدریج که نوزاد از شش ماهگی عبور کرد، دوباره آنها را تک به تک وارد رژیم غذایی خود کنند.

بدترین خوراکیها در دوران شیردهی


ذرت

آلرژی نسبت به ذرت در بین نوزادان و خردسالان شایع است. ذرت باعث بثورات پوستی و ناراحتی در نوزادان می‌شود. اگر مشاهده کردید که کودک شما به ذرت آلرژی دارد، آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.beytoote.com
3.www.niniplus.com
نسخه چاپی