کاهش وزن چه فوایدی دارد؟
با پیروی از برنامه غذایی اصولی به کاهش وزن و تناسب اندام خواهید رسید. کاهش وزن بهانه هایی بیش از خرید لباس جدید به همراه دارد. با کاهش تنها ۵ یا ۱۰ درصد از وزن، سلامت بدن را بهبود می بخشید. کاهش وزن خطر بیماری قلبی، دیابت و … را کاهش می دهد اما گاهی کاهش های ناگهانی و سریع اثرات منفی برای بدن دارد که خود را نشان نمی دهند. باتوجه به اینکه سلامت همه افراد مهم است در ادامه تاثیرات مثبت کاهش وزن را بیان می کنیم.


بالا رفتن انرژی

معمولا بیشتر افراد با شروع کاهش وزن احساس می کنند انرژی بدن شان افزایش یافته است. چرا؟ هر چه فعالیت بدن کمتر باشد انرژی نیز کمتر مصرف می شود. پس دیگر مثل گذشته با بالا رفتن از پله ها یا مقداری دویدن به سادگی از نفس نمی افتید.


بهبود حافظه

پژوهشگران سوئدی در سال ۲۰۱۳ نشان دادند که خانم ها بعد از شش ماه کاهش وزن نتایج بهتری در تست حافظه کسب کردند. اسکن مغزی نشان داد فعالیت مغز پس از کاهش وزن بیشتر شده است. این فعالیت هنگام ذخیره اطلاعات بیشتر می شود که در نتیجه قدرت حافظه بهبود پیدا می کند. در پژوهش های قبلی نیز دریافتند بین چاقی و حافظه ضعیف ارتباط وجود دارد به خصوص در خانم هایی که فرم بدنشان گلابی شکل است و بیشتر وزنشان اطراف ران و باسن است.

کاهش وزن چه فوایدی دارد؟


بهبود روابط

کاهش وزن سبب می شود احساس جذابیت کنید اما لاغری و افزایش اعتماد به نفس حتما سبب تقویت رابطه با همسرتان نمی شود. پژوهشگران در سال ۲۰۱۳ به نتیجه رسیدند کاهش ۳۰ کیلو یا بیشتر در طی دو سال یا کمتر معمولا باعث بهبود روابط همسران می شود اما در مواردی همسر احساس حسادت می کند و یا خود را مورد تهدید می بیند. چرا؟ تغییر شکل بدن شما ممکن است شریکتان را در مورد انتخاب های سالم خود نگران کند. از طرفی دیگر ممکن است شریک زندگی نگران تغییر شخصیت شما شود. شما حس عالی نسبت به خودتان دارید اما جذاب شدن و افزایش اعتماد به نفس ممکن است تعادل یک رابطه را تغییر دهد. ممکن است طرف مقابل اعتماد به نفس خود را از دست بدهد یا فکر کند دیگر مانند گذشته مهم نیست. بسیاری از این چالش ها در دوستی ها نیز اتفاق می افتد.


کاهش خطر ابتلا به سرطان

سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب در طولانی مدت و اشعه های خورشید سبب سرطان می شود اما چاقی هم با چندین نوع سرطان در ارتباط است. داشتن اضافه وزن سبب التهاب در بدن و در نتیجه عوض شدن سلول های داخل بدن می شود. با کاهش تنها ۵ درصد از وزن بدن التهاب های خطرناک را کاهش دهید. در پژوهش های انجام شده بر روی زنان و مردان دارای اضافه وزن مشخص شد آنها بعد از کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان خود را همانند فردی با وزن طبیعی پایین آوردند.


درمان افسردگی و بهبود حالات روحی

اضافه وزن سبب افسردگی می شود و گاهی اوقات برعکس این قضیه اتفاق می افتد؟ مشخص نیست که کدامیک عامل اولیه بوده است. بیشتر افراد بعد از کاهش وزن احساس خوشحالی دارند بعضی نیز تغییری حس نمی کنند. برای درصد کمی از افراد، حتی بعد از کاهش ۴۵ کیلو هم تغییری در خلق و خو ایجاد نمی شود و به این معناست که اضافه وزن مشکل اصلی شما نیست.1


تقویت ناخن ها

همانطور که در یک مطالعه منتشر شده در نشریه تغذیه، ناخنهای ناخوش ممکن است به علت کمبود آهن به علت چاقی باشد کارشناسان توصیه می کنند ماهی، اسفناج و حبوبات خود را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که نه تنها غنی از آهن هستند، بلکه می توانند باعث کاهش وزن نیز شوند،زیرا این غذاها دارای چربی سالم هستند.


کاهش درد مفاصل و کمردرد

شواهد قوی از یک مطالعه منتشر شده در بررسی های چاقی نشان می دهد که ،وقتی وزن اضافی خود را از دست می دهید، کاهش وزن درد کمر و پشت را کاهش می دهد، زیرا فشار روی بدن شما کم می شود. کارشناسان گفتند که برای هر وزنی که شما از دست می دهید، می توانید چهار برابر زانوی خود را حفظ کنید، بنابراین می توانید بهتر و راحت تر، ایستاده و یا طولانی تر بنشینید، و بدون احساس درد مداوم حرکت کنید.

کاهش وزن چه فوایدی دارد؟


بهبود سلامت دندانها

از دست دادن وزن مانع توسعه پریودنتیت می شود ،که باعث التهاب مکرر لثه ها می شود ؛ مطالعه ای در سال 2003 نشان داد که افراد چاق مبتلا به بیماری پریودنتال هستند، اما افرادی که دارای شاخص (BMI) پایین هستند، خطرات کمتری دندانهای آنها را تهدید میکنند.


پاکسازی پوست

چاقی و اضافه وزن ،مشکلات پوستی مانند آلرژی، لکه های تیره یا قرمز، تگهای پوست، پسوریازیس و پوست خارش را به همراه دارد. اگر وزن اضافی خود را از دست بدهید، پوست، خشکی کمتری ایجاد می کند و همچنین به آرامی آسیب هایی که بافت های چربی در اپیدرم شما ایجاد می کنند را بهبود می بخشد.


کاهش خطر ابتلا به دیابت

اکثر افراد مبتلا به اضافه وزن دارای دیابت هستند؛ زیرا چربی بدن کمتر به انسولین پاسخ می دهد، هورمونی که میزان قند خون را تنظیم می کند. طبق یک مطالعه 2017 که در نشریه تغذیه و دیابت منتشر شده است، اگر شما این میزان وزن اضافی را از دست بدهید، بدن شما بیشتر به انسولین حساس می شود به عبارت دیگر، اگر شما اضافه وزن نداشته باشید، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می دهد.


بهبود عملکرد کلیه ها

ازدیاد بافت های چربی در بدن می تواند کمبود نفرون را ایجاد کند، که ظاهرا کلیه ها را تنبل و سموم را فیلتر می کند ، بر اساس یک تحقیق که در مجله آمریکایی بیماری های کلیه منتشر شده است، هنگامی که وزن اضافی را از دست می دهید، خطر ابتلا به نارسایی کلیوی را کاهش می دهید.


بهبود سلامت قلب

افرادی که اضافه وزن دارند مستعد ابتلا به مشکلات قلبی هستند. پزشکان اغلب ،بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی را به شروع تمرین برای مدیریت وزن خود توصیه می کنند. طبق نظر کارشناسان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، حتی اگر فقط 5 تا 15 درصد از وزن اضافی را از دست بدهید، بدن شما دارای مزایای سلامتی زیادی خواهد بود ، اگر می خواهید وزن اضافی را از دست بدهید، عالی است. تلاش های شما برای کاهش، فقط چند درصد از وزن بدنتان به خصوص برای قلب شما بسیار سودمند است.2

کاهش وزن چه فوایدی دارد؟


افزایش کلسترول خوب

شما می‌توانید کلسترول بد یا همان LDL را با تغذیه سالم و دارو کاهش دهید اما افزایش کلسترول خوب یا HDL به مراتب سخت‌تر است. در واقع کلسترول خوب است که در بدن سبب پاکسازی کلسترول بد می‌شود در نتیجه هر قدر میزان آن بالاتر باشد، برایتان بهتر است. ورزش کردن و کاهش وزن به شما کمک می‌کند تا میزان مطلوب از آن را کسب کنید (بالاتر از ۶۰ میلی‌گرم) که این امر به خودی خود سبب کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی می‌شود.


کاهش تری گلیسیرید

در بدن شما بخش‌هایی وجود دارند که چربی را برای ذخیره‌سازی و تامین انرژی جا به جا می‌کنند. میزان بالای چربی (۲۰۰ میلی‌گرم) به این معنی است که احتمال سکته قلبی در شما بالاست. شما با لاغر شدن می‌توانید میزان آن را در بازه نرمال (۱۵۰ میلی گرم) نگه دارید.


کاهش فشار خون

اضافه‌وزن سبب می‌شود که خون به دیواره شریان‌های بدن فشار وارد کرده و قلب سخت‌تر کار کند. می‌توانید با کاهش ۵ درصد وزن ۵ درجه از این فشار کاهش دهید.


خواب راحت‌تر

احتمال خواب بیشتر و راحت‌تر با کاهش وزن افزایش می‌یابد. افرادی که حداقل ۵ درصد کاهش وزن داشتند، ۲۱ دقیقه بیشتر و افرادی که زیر ۵ درصد کاهش وزن داشتند تنها ۱ دقیقه بیشتر خوابیدند.3


پی نوشت:
1.www.kermany.com
2.www.namnak.com
3.www.yjc.ir
نسخه چاپی