بهترین روش های برخورد با خودارضایی کودک

خود ارضایی کودکان

خود ارضایی یک رفتار خود تحریکی است که کودکان برای کسب لذت انجام می‌دهند. آن‌ها معمولا نواحی تناسلی خود را مورد مالش قرار می‌دهند یا به وسیله یک شی آن را لمس می‌کنند. برخی کودکان ممکن است هرگز این کار را انجام ندهند، برخی به میزان کمتر و برخی بیشتر.

طبق نظر متخصصان، خود ارضایی کودکان، عملی نسبتا شایع و طبیعی است و جایی برای نگرانی ندارد. هرچند که خود ارضایی، نرمال محسوب می‌شود ولی به این معنی نیست که کاملا به آن بی توجهی کنید.

بهترین کار این است که رفتار خود ارضایی را پایش کنید و تحت نظارت قرار دهید. توجه کنید که چه مواقعی این کار را انجام می‌دهد؟ چند بار؟ با چه فواصلی؟1
 

نشانه‌های خود ارضایی در کودکان

کودکانی که خود ارضایی می‌کنند اغلب خود را بر روی زمین می‌کشند؛ ممکن است خود را به عروسک و یا سایر اشیا بمالند. کودکان اغلب در زمان‌های استرس و اضطراب دست به خود ارضایی می‌زنند؛ مثلا با دست سعی در تحریک اندام جنسی خود می‌کنند.

خود ارضایی در کودکان اغلب به صورت ناگهانی است و علائمی همچون گر گرفتگی، تنفس سریع و عرق کردن را از خود بروز می‌دهند. در این وضعیت ممکن است برخی والدین تصور کنند کودک بیمار است و یا در حال تشنج کردن است.1

بهترین روش های برخورد با خودارضایی کودک

دلایل خود ارضایی در کودکان

غریزه کنجکاوی و توجه به اندام جنسی که معمولا در کودکان از 2 سالگی به بعد آغاز می شود.

هنگام تنش و اضطراب احتمال خود ارضایی در کودک افزایش پیدا می کند و کودک برای دور شدن از تنش ها و کسب لذت شروع به خود ارضایی می کند.

خارش ناشی از علل گوناگون، خارش و تحریک موضعی در اعضای تناسلی و مقعد به علت ورم، کرمک، تنگی شلوار ، نامنظمی محل ختنه، بیماری های پوستی در نواحی مذکور باعث توجه بیشتر کودک به این نواحی می شود.

مشکلات و بیماریی هایی که کودک را مستعد ابتلا به خودارضایی می کند به طور مثال :مشکلات تناسلی - ادراری، شیر خوردن ناکافی ،مشکلات خواب و غیره که باید مورد ارزیابی و درمان قرار گیرد.

بلوغ و تغییرات فیزیولوژی ناشی از آن به همراه ترشح هورمون های جنسی که باعث ایجاد تمایلات و تحریکات جنسی می شود.

خود ارضایی در دوران کودکی نوعی عادت عصبی است که مانند مکیدن انگشت که کودک به طور کاملاً اتفاقی آن را کشف می کند و به خاطر لذت بخش بودن آن را ادامه داده و به عادت تبدیل می شود.

مشکلات خانوادگی و خشونت در خانواده از عوامل مهم دیگر در خودارضایی کودک است.

برخی از بزرگترها برای خنداندن کودک، آنها را به شدت قلقلک می دهند. نوازش بیش از اندازه ناحیه شکم، کشاله ران ها و ناحیه تناسلی می تواند موجب تحریک ناحیه تناسلی و احساس لذت در کودک و در نهایت خود ارضایی شود.

برخی کودکان به طور ناخودآگاه دست به آلت تناسلی خود می زنند. در صورت استمرار این کار و عدم پیشگیری والدین، میتواند باعث تحریک آن ها و خودارضایی شود.

 کودکانی که با هر مسئله ای عصبی و دچار انفجار هیجانی به طور ناگهانی می شوند، برای رهایی از بار فشار هیجانات، دچار خودارضایی اضطراری می گردند.

کودکانی که توانایی برقراری ارتباط با اجتماع و یا همسن و سالهای خود را ندارند در صورتی که با اسباب بازیهای خود به شادی و لذت نرسند، احساس ناکامی و طرد شدگی کرده و فکر می کنند کسی آن ها را دوست ندارد.

کودکانی که شاهد روابط جنسی والدین یا صحنه های مستهجن در فیلم یا تصاویر هستند و یا کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی توسط کودکان دیگر یا بزرگسالان قرار می گیرند، بیش از سایر کودکان مستعد خود ارضایی هستند.2

بهترین روش های برخورد با خودارضایی کودک

راهنمایی‌هایی هنگام برخورد با خودارضایی کودک

برای کنترل خود و نحوهٔ برخورد با این رفتار کودک می‌توانید توصیه‌های زیر را امتحان کنید:
 
اصلاً وحشت نکنید
خودارضایی کودک کاری کاملاً طبیعی است. آسیب فیزیکی یا ریسکی برای سلامت ایجاد نمی‌کند یا به این معنا نیست که فرزندتان در آینده به یک معتاد جنسی تبدیل می‌شود. خودارضایی در کودکان خردسال ماهیت جنسی ندارد، یعنی به آن شکل که برای بزرگسالان است نخواهد بود، زیرا کودکان خردسال نمی‌دانند رابطهٔ جنسی چیست.

همچنین گرچه بازی آشکارا جنسی در کودکان بزرگ‌تر اغلب هشداری نشانگر آزار جنسی کودک یا قرار گرفتن او در معرض محتوای جنسی نامناسب است، اما صحت این موارد برای کودکان خردسال فوق‌العاده بعید است، چون آنها در سن خردسالی اصلاً مهارت‌های تخیلی لازم برای این نوع رفتار را ندارند. کودک خردسالی که مورد آزار جنسی قرار گرفته است بیشتر احتمال دارد که منزوی و کناره‌گیر شود یا ناگهان در خوابیدن مشکل پیدا کند.
 
به افراط در این کار به شکل آگاهانه دقت کنید
یک کودک ممکن است با خودارضایی به ارگاسمی برسد که با نفس‌نفس زدن، سرخ شدن و آهی بلند در انتها همراه باشد که باز هم این چیزی نیست که نگرانش شوید. اما در موضوع خودارضایی هم درست مثل هر چیز دیگری، افراط می‌تواند نشان‌دهندهٔ یک مشکل باشد. به گفتهٔ کارشناسان، اگر کودکتان دائماً یا بیش از حد خودارضایی می‌کند، ممکن است نشانهٔ این باشد که احساس اضطراب می‌کند، از لحاظ عاطفی پریشان است یا در خانه توجه کافی به او نمی‌شود. اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل این باشد، با یک پزشک اطفال مشورت کنید.
 
آن را نادیده بگیرید
شما ممکن است قبلاً به فرزندتان گفته باشید که برخی از بخش‌های بدنش خصوصی هستند و تنها خود او، والدینش یا پزشک می‌توانند آنها را لمس کنند. بسیاری از والدین تلاش می‌کنند مفهوم حریم شخصی را به عنوان راهی برای جلوگیری از آزار جنسی به کودکانشان توضیح دهند و منطقی به نظر می‌رسد که این مفهوم را به خودارضایی هم بسط دهیم. اما ممکن است این توضیح در ذهن کودکتان جا نیفتد، چون حریم شخصی برای یک کودک زیر سه سال هیچ معنایی ندارد.

کودک در این سن به طور ذاتی به دنبال تحریک و عصبانی کردن است، بنابراین اگر شما به آن توجه کنید، احتمالاً فقط باعث می‌شوید که این کار را بیشتر انجام دهد. بهترین راه این است که جای دیگری را نگاه کنید یا خود را در غرق فعالیت دیگری کنید.
 
حواسش را از آن منحرف کنید
با اینکه شما می‌دانید این طبیعی است و بسیاری از بچه‌ها این کار را انجام می‌دهند، اگر فرزندتان در مقابل دیگران شروع به خودارضایی کند، احتمالاً خجالت‌زده می‌شوید. اگر نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید، منحرف کردن حواس کودک بهترین گزینهٔ شماست. خودارضایی خیلی شبیه انگشت کردن در بینی است، یعنی او این کار را انجام می‌دهد چون کسل شده است، چون دستانش آزاد و بیکار است و توانایی انجامش را دارد.

اگر دست‌های کودکتان در زمان نامناسب برای مثال در مقابل اقوام همسرتان به سمت شلوارش می‌رود، یک اسباب‌بازی را دم دست نگه دارید تا به او بدهید. او را دعوت کنید تا که یک پازل را با هم حل یا توپی را به سمتش پرتاب کنید تا بازی شروع شود؛ در کل، هر کاری که دستانش را از شلوارش دور نگه می‌دارد.
 
مراقب واکنش خودتان باشید
واکنش والدین به خودارضایی ممکن است بزرگ‌ترین خطر را برای بچه‌ها ایجاد کند. اگر به فرزندتان برای کشف بدنش احساس گناه بدهید یا اگر این احساس به او القا شود کاری که انجام می‌دهد کثیف یا ناشایست است، او ممکن است احساسات جنسی و لذت‌بخش را با احساس گناه و شرم ارتباط دهد.
 
به دنبال رفع مشکل در خود باشید
اگر پدر یا مادری واقعاً از این موضوع اذیت شود، بیشتر از اینکه چیزی دربارهٔ کودک را نشان دهد، حقایقی در مورد فرایند بزرگ شدن خودش را به ما می‌گوید. بسیاری از افراد با احساسات متناقضی در بارهٔ رابطه جنسی بزرگ می‌شوند و پیدا کردن جایی که بتوانید در مورد این احساسات با دیگران صحبت کنید به شما کمک می‌کند بتوانید این مسائل را در حال حاضر و در آینده مدیریت کنید.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.namnak.com
3.www.madarsho.com
نسخه چاپی