چرا درمان جوش با داکسی سایکلین تجویز می‏شود؟

چرا درمان جوش با داکسی سایکلین تجویز می‏شود؟

معمولا برای  عفونت ناشی از  باکتری مانند ذات الریه و عفونت‌های دستگاه تنفسی از داکسی سایکلین استفاده می‌شود. در برخی از عفونت‏های پوستی مانند درمان جوش با داکسی سایکلین؛ عفونت در  غدد لنفاوی، سیستم گوارشی مانند روده و معده، دستگاه  تولید مثل و  سیستم ادراری  بدن مانند عفونت کلیه و مثانه؛ و سایر عفونت‌های ناشی از حشراتی مثل کنه‏ها، حتی حیوانات یا غذا ها و آب‏های آلوده از این دارو استفاده می‏شود. همچنین درمان جوش با داکسی سایکلین با سایر داروها انجام می‌شود.

داکسی سایکلین همچنین برای درمان یا جلوگیری از سیاه زخم به ویژه در افرادی که ممکن است در معرض سیاه زخم قرار داشته باشند و برای درمان طاعون کاربرد دارد. همچنین برای جلوگیری از مالاریا استفاده می‌شود. از داکسی سایکلین می‌توان در افرادی که برای درمان انواع خاصی از مسمومیت غذایی هستند که با پنی سیلین درمان نمی‌شوند نیز استفاده کرد.

چرا درمان جوش با داکسی سایکلین تجویز می‏شود؟

داکسی سایکلین برای درمان جوش‌های صورت و روزاسه که یک بیماری پوستی که با قرمزی، التهاب و جوش‌ همراه است، استفاده می‌شود؛ بنابراین درمان جوش با داکسی سایکلین انجام می‏شود. داکسی سایکلین جز گروه آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین است. این ماده با جلوگیری از رشد و انتشار باکتری‌ها برای درمان عفونت‌ها عمل می‌کند. این دارو با از بین بردن باکتری‌های آلوده در منافذ پوستی و کاهش یک ماده روغنی طبیعی در پوست که باعث ایجاد آکنه می‌شود، آکنه را درمان می‌کند؛ درمان جوش با داکسی سایکلین بسیار کاربردی و مناسب است.

اکثر مواقع پزشکان متخصص پوست برای عفونت‏های باکتریایی پوست و درمان‏ جوش‏ها از این دارو استفاده می‏کنند؛ زیرا تاثیرگذاری آن درمان جوش‏ها بسیار شناخته شده است. این دارو برای کاهش روزاسه با کاهش التهاب عامل این بیماری عمل می‌کند. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند داکسی سایکلین برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت‌های ویروسی مؤثر نیستند.
 

درمان جوش با داکسی سایکلین چگونه باید انجام شود؟

برای درمان جوش با داکسی سایکلین باید بدانید داکسی سایکلین به صورت کپسول، قرص و سوسپانسیون (مایع) تهیه می‌شود که به صورت دهانی مصرف می‌شود. برای تاثیر گذاری داکسی سایکلین باید برای یک بار یا دو بار در روز تجویز ‌شود. در هر بار مصرف حتما یک لیوان آب  همراه آن بنوشید. اگر معده شما با مصرف داکسی سایکلین دچار مشکل و ناراحتی می‏شود ، بهتر است همراه غذا یا شیر آن را میل کنید. اما در این حالت ممکن است مقدار جذب دارو  از معده شما را کم  شود. با پزشک یا داروساز خود در مورد روش مناسب مصرف داکسی سایکلین صحبت کنید. حتما نحوه مصرف دارو را  روی برچسب نسخه خود را با دقت مطالعه کنید و اگر سوالی دارید بهتر است از پزشک یا داروساز بخواهید به شما توضیح دهد. حتما داکسی سایکلین را طبق دستور پزشک استفاده کنید. بیشتر یا کمتر از دوز تجویز شده مصرف نکنید.
 
برای درمان جوش با داکسی سایکلین باید قرص‌ها و کپسول‌های داکسی سایکلین را ببلعید. آن‌ها را شکسته، جویده یا خرد نکنید. شکستن و جویدن این دارو موجب کاهش اثرات آن بر روی عفونت‏ها می‏شود.
 
اگر نمی‌توانید برخی از قرص‌ها را به طور کامل قورت دهید، قرص را با دقت شکسته و محتوای قرص را روی یک قاشق سس سیب سرد یا دمای اتاق بپاشید. مخلوط را فوراً بخورید و بدون جویدن قورت دهید. اگر مخلوط را نمی‌توان بلافاصله خورد، باید دور ریخته شود.

چرا درمان جوش با داکسی سایکلین تجویز می‏شود؟

درمان جوش با داکسی سایکلین سوسپانسیون را قبل از هر استفاده به خوبی تکان دهید تا دارو به طور یکنواخت مخلوط شود. اگر برای پیشگیری از ابتلا به مالاریا، داکسی سایکلین مصرف می‌کنید، بهتر است 1 یا 2 روز قبل از سفر، از این دارو استفاده کنید. در تمام مدتی که  در مناطق دارای بیماری مالاریا  هستید و پس از 4 هفته از اتمام سفر، داکسی سایکلین را مصرف کنید. برای پیشگیری از مالاریا نباید بیش از 4 ماه داکسی سایکلین مصرف کنید.
 
مصرف داکسی سایکلین را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی دارید. تمام داروها را تا زمان اتمام مصرف کنید، مگر اینکه پزشک خلاف این را به شما بگوید. هنگام درمان جوش با داکسی سایکلین در صورت حساسیت به داکسی سایکلین، مینوسیکلین، تتراسایکلین، دمکلوسیکلین، سایر داروها، سولفیت ها یا هر یک از مواد موجود در کپسول داکسی به پزشک و داروساز خود بگویید. لیستی از مواد تشکیل دهنده را از داروساز خود بخواهید.
 
حتما به پزشک و داروساز خود بگویید که چه نوع داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی را استفاده می‌کنید یا می‏خواهید مصرف آن را دارید. حتماً به هر یک از موارد زیر اشاره کنید: داروهای ضد انعقاد خون ('رقیق کننده‌های خون ') مانند وارفارین (کومادین، ​​ژانتوون). باربیتوراتی مانند بوتاباربیتال (بوتیسول)، فنوباربیتال و سکوباربیتال (سکونال)؛ سابسیلسیلات بیسموت؛ کاربامازپین (اپیتول، تگرتول، دیگران)؛ ایزوترتینوئین؛ پنی سیلین؛ فنی توئین (دیلانتین، فنیتک)؛ دکسلانزوپرازول (دگزیلانت)، نکسیوم، در ویموو، لانزوپرازول، امپرازول، پنتوپرازول و رابپرازول. ممکن است پزشک شما نیاز به تغییر دوزهای داروهای شما داشته باشد یا از نظر عوارض جانبی آن‌ها را به دقت کنترل کند. در غیر این‏ صورت به علت تداخلات دارویی ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برای سلامتی شما رخ دهد.

چرا درمان جوش با داکسی سایکلین تجویز می‏شود؟

توجه داشته باشید که ضد اسیدهایی که دارای منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم، مکمل‌های کلسیم، فرآورده‌های آهن و ملین‌های حاوی منیزیم با داکسی سایکلین تداخل می‌کنند و باعث کمتری اثر آن می‌شوند. هنگام مصرف داروهای ضد اسید، مکمل‌های کلسیم و ملین‌های دارای منیزیم باید دقت کنید که داکسی سایکلین را 2 ساعت قبل یا 6 ساعت بعد از مصرف  این داروها، استفاده کنید.
 
اگر به بیماری لوپوس (وضعیتی که سیستم ایمنی بدن به بسیاری از بافت‌ها و اندام‌ها از جمله پوست، مفاصل، خون و کلیه‌ها هجم می‏برد) مبتلا هستید باید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر دچار مشکلات سلامتی مثل فشار جمجمه (تومور شبه مغزی؛ فشار زیاد در جمجمه که ممکن است باعث سردرد شود)، مشکل بینایی یا دوبینی ، عفونت در دهان یا واژن، جراحی معده، آسم یا بیماری کلیوی یا کبدی هستید حتماً لازم است به پزشک خود اطلاع دهید.
 
شما باید بدانید که درمان جوش با داکسی سایکلین ممکن است باعث کاهش اثر ضد بارداری هورمونی شود؛ بنابراین لازم است با پزشک خود در مورد استفاده از فرم دیگری از این دارو برای جلوگیری از بارداری صحبت کنید. اگر باردار هستید، می‏خواهید باردار شوید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر باردار هستید و داکسی سایکلین مصرف می‏کنید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. زیرا این دارو به جنین صدمه می‏زند.
 
هنگام مصرف این دارو  سعی کنید معرض نور خورشید قرار نگیرید و اگر مجبور شدید به بیرون بروید و هوا آفتابی بود  لباس‌های بلند ، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. در اکثر مواقع داکسی سایکلین موجب حساسیت پوست شما به نور خورشید می‏شود.  اگر پوست شما با تابش نور خورشید آسیب دید و آفتاب سوخته شدید،  حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

چرا درمان جوش با داکسی سایکلین تجویز می‏شود؟

باید بدانید مصرف داکسی سایکلین محافظت کاملی در برابر مالاریا برای شما ایجاد نمی‌کند. بنابراین برای مصرف این دارو هنگام مسافرت به مناطقی که مالاریا بسیار شایع است با پزشک خود یا دارو ساز مشورت کنید تا بهترین داروها و شبوه‏ها را برای حفاظت در برابر مالاریا به شما ارائه دهد.
 
علاوه بر این وقتی داکسی سایکلین در دوران بارداری یا در نوزادان یا کودکان تا 8 سال استفاده می‌شود، باعث لکه دار و رنگی شدن دائمی دندان‌های شما می‌شود. داکسی سایکلین نباید در کودکان زیر 8 سال به استثنای سیاه زخم استنشاق، تب خال کوهی راکی ​​یا در صورتی که با تشخیص پزشک مورد نیاز باشد، مصرف شود.
 
داکسی سایکلین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. در صورت شدید شدن عوارض جانبی یا از بین نرفتن آن‌ها، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:
 
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • خارش رکتوم یا واژن
  • گلودرد یا تحریک گلو
  • زبان متورم
  • دهان خشک
  • تغییر در رنگ پوست، جای زخم، ناخن، چشم یا دهان

  عوارض جانبی 

برخی از عوارض جانبی می‌توانند جدی باشند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:
 
  • تاری دید، دیدن دو برابر یا از دست دادن بینایی
  • بثورات پوستی که ممکن است همراه با تب یا تورم غدد ایجاد شود
  • قرمزی پوست و تاول زدن
  • دشواری در تنفس یا بلعیدن
  • تورم چشم، صورت، گلو، زبان یا لب‌ها
  • خونریزی یا کبودی غیرمعمول
  • مدفوع آبکی یا خونی، گرفتگی معده یا تب در طول درمان یاپس از قطع درمان
  • بازگشت تب، گلو درد، لرز، یا سایر علائم عفونت
  • درد مفصل
  • درد قفسه سینه
  • تغییر رنگ دندان‌های دائمی
 
درمان جوش با داکسی سایکلین ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در هنگام مصرف این دارو در صورت بروز هرگونه مشکل غیرمعمول با پزشک خود تماس بگیرید.
 
هنگام مصرف داکسی سایکلین از مصرف الکل خودداری کنید. برخی از داروهای رایج نیز وجود دارد که نباید آن‌ها را با داکسی سایکلین مخلوط کنید.  داکسی سایکلین را می‌توان با نام تجاری Vibramycin-D نیز نامیده می‏شود.

چرا درمان جوش با داکسی سایکلین تجویز می‏شود؟

دوز داکسی سایکلین به علت مصرف آن بستگی دارد. دوز معمول 100 تا 200 میلی گرم یک یا دو بار در روز است. برای پیشگیری از بیماری مالاریا، بهتر است میزان 100میلی گرم را یک بار در روز هنگام صبح استفاده کنید. اگر به منطقه‏ای می‏روید که بیماری مالاریا شایع است بهتر است با با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید که آیا داکسی سایکلین بهترین داروی پیشگیری از مالاریا در کشوری است که به آن سفر می‌کنید. نحوه مصرف آن و مدت استفاده از داکسی سایکلین را برای مناطقی که مالاریا وجود دارد حتما رعایت کنید.
 
 
 
مصرف داکسی سایکلین را تا زمانی که دوره مصرف را کامل نکردید ادامه دهید، حتی اگر احساس می‏کنید بهبود پیدا کردید. اگر درمان خود را زودتر متوقف کنید، ممکن است عفونت برگردد یا ممکن است دیگر در برابر مالاریا محافظت نشوید. با رعایت نکات در مورد نحوه مصرف و عوارض جانبی داکسی سایکلین، دوره درمان خود را کامل کرده و بدن خود را در مقابل عفونت‏های مختلف محافظت کنید. حتی هنگام درمان جوشن با داکسی سایکلین حتما تمام موارد فوق در نظر بگیرید تا مشکلی برای سلامتی شما رخ ندهد.
 
 
کپسول‏های داکسی سایکلین باید بلعیده شوند و هنگام مصرف آن حتما باید  همراه با لیوانی پر از آب (یک لیوان با 200 میلی لیتری) میل کنید. این دارو را می‌توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. با این حال اگر همراه غذا داشته باشید، کمتر احساس مریضی خواهید کرد. مصرف داکسی سایکلین در حالی که در حالت ایستاده هستید بسیار مهم است. می‌توانید نشسته، ایستاده یا راه بروید. با این کار تحریک سیستم گوارش یا معده توسط داروی مصرف شده متوقف می‌شود.
 
 
اگر هنگام درمان جوش با داکسی سایکلین یک دوز را فراموش کردید،  زمانی که به خاطر آوردید آن را میل کنید، اما اگر دوز بعدی را می‏خواهید مصرف کنید بهتر است دوزی را که  فراموش کردید نادیده بگیرید و طبق روال  عادی داروی خود را مصرف کنید. هرگز به طور همزمان 2 وعده از داور را مصرف نکنید. هرگز به دلیل فراموش کردن یک دوز، دوز اضافی مصرف نکنید.

اگر اغلب دوزها را فراموش می‌کنید، تنظیم زنگ هشدار برای یادآوری به شما کمک می‌کند. برای عدم فراموشی مصرف داروها و شیوه‏های یادآوری مصرف آن‏ها می‌توانید از داروساز خود مشورت بگیرید. مصرف تصادفی دوز اضافی داکسی سایکلین بعید است به شما آسیب برساند. اگر نگران هستید یا بیش از 1 دوز اضافی مصرف می‌کنید با داروساز یا پزشک خود صحبت کنید.
نسخه چاپی