فواید و تاثیرات مثبت آغوش گرفتن
آغوش ، ما را بهم متصل میکند ، احساس آرامش میدهد ، به ما اجازه ی ابراز احساسات میدهد و میتواند به ما کمک کند که حس کنیم در نوک قله ایستاده ایم. مزایای بسیاری برای این کار وجود دارد از آن براحتی عبور نکنید . این کار مانند یک تزریق عصبی و روانی عمل میکند


میزان اکسیژن را در بدن شما افزایش می دهد

هنگامی که شما در آغوش گرفته می شوید، سطح هموگلوبین خون شما، تحریک می شود، که به انتقال اکسیژن بیشتر در جریان خون و ارگان های حیاتی بدن شما کمک می کند این کار مانند اکسیر جوانی برای شماست .


باعث کاهش فشار خون بالا می شود

این مزیت نه تنها برای به آغوش کشیدن و بلکه در مورد گرفتن دست کسی که دوستش دارید نیز صدق می کند درهرحال، این کار ضربان قلب شما را کاهش داده و فشار خون را پایین می آورد، که احساسات شما را آرامش بخشیده و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می دهد.


به رشد کودک کمک می کند

هنگامی که یک نوزاد تازه متولد شده را درآغوش می کشید، مادران، اعضای خانواده، پزشکان و پرستاران نیزبا این کار به بهبود فرآیند رشدکودک، با افزایش انرژی و ارتقاء سیستم ایمنی بدن نوزاد کمک می کنند همچنین این کار برای نوزادان، باعث می شود اطرافیان خود را به خاطر بیاورند.


باعث کاهش استرس می شود

هنگامی که پس از یک روز استرس زا به خانه می آیید، هیچ چیزی بهتر از به آغوش کشیدن فرزندان تان، شریک زندگیتان و یا حتی حیوان خانگی خود نیست. این به این دلیل است که تماس مستقیم با کسی که دوست دارید، نگرانی های شما را کاهش می دهد، باعث فراموش کردن مسائل مربوط به کار یا مشکلات مالی میشود و به طور خودکار لبخند را به صورت شما می آورد آغوش می تواند بهتر از یک دوش داغ یا چای گیاهی، به شما کمک کند تا از استرس رهایی بیابید.


سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند

یکی دیگر از مزایای این کار؟ این است که درطول زندگی وافزایش سن نیز یک کمک و همراه بحساب می آید، هنگامی که شما به آغوش میگیرد یا گرفته می شوید ، سیستم ایمنی بدن شما تقویت شده و حساسیت شما به بیماری را به خصوص در فصل زمستان کاهش پیدا می کند. فصول سردتر سال ، فصل آغوش برای همه ی مردم است چرا که جالب است بدانید این کار برای جلوگیری از سرماخوردگی و گلودرد نیز مفید است . 1


فواید و تاثیرات مثبت آغوش گرفتن

باعث آرامش جسمی می شود

بغل کردن با کاهش انقباض ماهیچه‌ها باعث ایجاد آرامش در آنها و آرامش کلی در بدن می‌شود. همدیگر را بغل کنید تا بدن‌تان به آرامش برسد!


باعث تسکین درد می شود

بغل کردن باعث ترشح اندروفین می‌شود؛ اندروفین راه‌های انتقال درد را در بدن مسدود می‌کند و درد را تسکین می‌دهد، و هم‌چنین با افزایش جریان خون در بافت‌های نرم بدن و از بین بردن پپتیدهای محرک درد نظیر برادی‌کینین دردهای مزمن را آرام می‌کند. وقتی احساس درد می‌کنید، همدیگر را در آغوش بگیرید!


باعث بالا بردن همدلی و درک متقابل می شود

آغوشی گرم و پرشور می‌تواند از طریق بیوانرژتیک‌هایی که توسط قلب ایجاد می‌شوند باعث تبادل احساسات شود، و همدلی آدم‌ها را نسبت به احساسات یکدیگر افزایش دهد. این کار بین دو شخص اعتماد متقابل ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید رازها و اسرار زندگی‌تان را به کسی بگویید، اول وی را در آغوش بگیرید!


باعث افزایش شور و نشاط می شود

بغل کردن می‌تواند تولید سروتونین را در مغز افزایش دهد؛‌ و از این طریق باعث افزایش شور و نشاط شود. سروتونین باعث بالا رفتن عزت نفس می‌شود. وقتی فردی دچار افسردگی و تنهایی است، میزان سروتونین در بدنش پایین می‌آید. بغل کردن باعث می‌شود مغز سروتونین و اندروفین در رگ‌ها ترشح کند و از این طریق لذت و شادی ایجاد می‌کند و همین‌طور غم و اندوه را دفع می‌کند. بغل کردن سطح عملکردتان را در مدرسه و محل کار نیز بهبود می‌بخشد. اگر دوست‌تان احساس تنهایی می‌کند، وی را در آغوش بگیرید!

فواید و تاثیرات مثبت آغوش گرفتن


کاهش ضربان و بهبود بخشیدن به سلامت قلب

بغل کردن ضربان قلب را پایین می‌آورد. طبق پژوهشی در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل‌هیل، شرکت‌کنندگانی که با همسران‌شان تماس لمسی اندکی داشتند به میزان ۱۰ ضربه در دقیقه سرعت ضربان قلب‌شان در طول اجرای آزمایش‌ها افزایش یافت، در حالی‌که این افزایش در مورد افرادی که عادت به بغل کردن همسران‌شان داشتند، تنها ۵ ضربه در دقیقه بود. کاهش ضربان قلب باعث کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌شود. با بغل کردن یا در آغوش گرفتن پدر و پدربزرگ‌تان، ناراحتی‌های قلبی را از آنها دور کنید! 2


صبر را افزایش می دهد

وقتی افراد برای سپاسگزاری و قدردانی از هم وقت می گذارند، روابط بینشان تقویت می شود. بغل کردن یکی از آسانترین راه ها برای نشان دادن قدردانی و تقدیر از یک نفر دیگر است.

جهان امروز یک جای شلوغ و پر آشوب است و ما دائما با عجله از یک کار به سراغ کار بعدی می رویم. با کم کردن سرعت و اختصاص دادن یک زمان کوتاه برای در آغوش گرفتن خالصانه در طول روز، ما به خود و دیگران سود می رسانیم و صبر و شکیباییمان را افزایش می دهیم.


از بیماری جلوگیری می کند

مهربانی روی کاهش استرس نیز تاثیر مستقیم دارد که باعث پیشگیری از بسیاری از بیماری ها می شود. موسسه تحقیقاتی تاچ در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی می گوید که بیش از ۱۰۰ مطالعه در مورد لمس انجام داده و شواهدی از اثرات قابل توجه کشف کرده است از جمله رشد سریعتر در نوزادان نارس، کاهش درد، کاهش علائم بیماری های خود ایمنی، کاهش سطوح گلوکز در کودکان مبتلا به دیابت و بهبود سیستم های ایمنی در افراد مبتلا به سرطان.


باعث تقویت اعتماد به نفس می شود

بغل کردن باعث تقویت اعتماد به نفس می شود، بخصوص در کودکان. حس لامسه در نوزادان، بسیار مهم است. یک کودک در وهله اول، والدینش را بوسیله لمس تشخیص می دهد.

از زمانی که متولد می شویم،‌ لمس خانواده‌مان به ما می گوید که خاص و دوست داشتنی هستیم. ارتباط بین احساسات خودارزشی و لامسه از سالهای اول زندگی همچنان در سیستم عصبی ما به عنوان بزرگسال دیده می شود.

نوازش هایی که ما از پدر و مادرمان در حین بزرگ شدن دریافت می کنیم، در سطح سلولی حک می شود و بغل کردن، آن را در سطح جسمی به ما یادآوری می کند. بنابراین بغل کردن،‌ ما را به توانایی‌مان برای دوست داشتن خود مرتبط می سازد.


باعث تعادل پاراسمپاتیک می شود

بغل کردن، سیستم عصبی را متعادل می کند. پوست شامل شبکه‌ای از مراکز فشار کوچک و تخم مرغی شکل به نام ذره پاسینی است که می توانند لمس را حس کنند و از طریق عصب واگوس با مغز در ارتباط هستند.

واکنش گالوانیکی پوست به بغل کردن و بغل شدن توسط یک نفر، یک تغییر را در رسانایی پوست نشان می دهد. این اثر در رطوبت و الکتریسیته در پوست، یک وضعیت متعادل تر در سیستم عصبی – سمپاتیک را نشان می دهد.

یک نقل قول مشهور توسط روان‌درمانگر، ویرجینیا ساتیر می گوید: «ما برای بقاء به ۴ بغل در روز نیاز داریم. ما برای ترمیم به ۸ بغل در روز نیاز داریم و برای رشد، نیازمند ۱۲ بغل در روز هستیم.» اینکه آیا این اعداد از نظر علمی ثابت شده اند یا نه کاملا مشخص نیست اما شواهد علمی زیادی در رابطه با اهمیت بغل کردن و تماس فیزیکی وجود دارد. 3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.bazdeh.org
3.www.rastineh.com
نسخه چاپی