سمپاشی و وجین کردن در کشاورزی مدرن

10 نکته برتر سمپاشی

در اینجا 10 نکته برتر برای اطمینان از مؤثر و بی خطر بودن سمپاشی در کشاورزی آورده شده است.
 
1- برنامه ریزی کنید
مواد شیمیایی نقشی حیاتی در کشاورزی دارند اما تعیین این که آیا نیازی به سمپاشی وجود دارد مسئله ای مهم است. بیشتر کشاورزان شیوه هایی مانند مدیریت یکپارچه آفات یاIntegrated Pest Management  (IPM)را در پیش می گیرند که به آنها امکان می دهد اقداماتی نظیر بهداشت مناسب مایملک و استفاده از حشرات مفید برای آنها کار کند و منجر به صرفه جویی چشمگیر در استفاده از مواد شیمیایی شود.
 
در صورت اتخاذ تصمیم برای سمپاشی، اختصاص زمان برای برنامه ریزی مناسب هر اجرای سمپاشی حیاتی است تا اطمینان حاصل شود که مواد شیمیایی با ایمنی و مسئولیت پذیری مورد استفاده قرار می گیرند. مقدار اندکی تلاش در برنامه ریزی در آغاز کار بسیار کارآمدتر از پرداختن به موضوعات و عواقب بعدی است.
 
2- برچسب را بخوانید
برچسب محصول را به طور کامل بخوانید و تمام الزامات و توصیه ها را برای اطمینان از انجام کار با حداکثر تأثیر بهینه و ایمن ترین روش کار درک کنید. مصرف بسیاری از محصولات نیاز دارد که علف های هرز موضوع استفاده به گونه ای فعال در حال رشد باشند نه این که تحت فشاری احساسی که مواد شیمیایی مؤثر هستند از آنها استفاده شود، و همه برچسب ها حاوی اطلاعاتی حیاتی هستند در مورد مقدار مصرف در محل برای اطمینان از این که نتیجه ای برعکس حاصل نشود و احیاناً لزوم انجام اقدامات لازم برای اطمینان از عدم وجود عواقب نامطلوب مصرف آنها.
 
3- محدودیت های استفاده را بررسی کنید
به طور کلی همه محصولات فقط باید مطابق با دستورالعمل های برچسب قانونی استفاده شوند اما شرایط محدودی وجود دارد که برخی محصولات ممکن است بدون اجازه یا بدون برچسب مورد استفاده قرار گیرند.
 
4- مدیریت مقاوم سازی
مقاوم شدن بیماری ها، آفات و علف های هرز در برابر مواد شیمیایی کشاورزی یک پدیده طبیعی است که می تواند با استفاده از شیوه های نادرست استفاده از مواد شیمیایی وخیم تر شود، بنابراین مدیریت آن برای کشاورزان ضروری است.
 
برخی از گروه های محصولات و علف های هرز، آفات و بیماری های هدف به ویژه نسبت به مقاوم شدن در برابر مواد شیمیایی حساس هستند و تنها راه جلوگیری از این مقاوم شدگی عبارت است از چرخش های کافی مدیریت استفاده از مواد شیمیایی مختلف از گروه های مختلف فعالیت (مثلاً برای قارچ کش ها) یا نحوه عملکرد (مثلاً برای علف کش ها و حشره کش ها).
 
5- تجهیزات خود را بشناسید
اطمینان حاصل کنید که تجهیزات شما به درستی و با دقت درجه بندی شده اند تا اطمینان حاصل شود که مقدار مواد شیمیایی مورد نیاز به هدف می رسد، در غیر این صورت اتلاف وقت و هزینه می کنید.
 
6- مناطق بافر یا حائل
منطقه بافر منطقه ای است که در آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود و بین منطقه هدف و یک منطقه حساس مانند یک منطقه دارای نوع دیگری از محصول، خانه یا آبراه واقع شده است. تغییرات مربوط به اصول عملیاتی در رابطه با خطرسمپاشی، ایجاد "مناطق ملزم به عدم سمپاشی" و محدود کردن میزان نزدیک بودن سمپاشی به یک منطقه حساس هنگام وزش باد به سمت آن، مواردی است که باید هنگام سمپاشی در نظر گرفته شود.
 
7- اندازه قطرات
تنظیم تجهیزات برای تحویل اندازه قطرات مناسب برای اطمینان از این که پاشش با ایمنی و به گونه ای مؤثر انجام می شود ضروری است.
 
این امر نه تنها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به محصولات حساس اطراف مانند انگور است بلکه باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود - هر قطره از مواد شیمیایی که در اثر رانش خارج از هدف از دست می دهید هدر می رود.
 
به زودی در رابطه با خطر سمپاشی، الزامات بیشتری مربوط به اندازه قطره روی برچسب ها ظاهر می شوند اما اصل کلی استفاده از بزرگترین اندازه قطره ممکن است که کنترل مؤثر را فراهم می نماید.
 قبل از پیشرفت در روش های کنترل مکانیکی و شیمیایی علف های هرز، با روش هایی با آسیب رسانی کمتر، مثل روش های کنترل فرهنگی و بیولوژیکی شروع کنید.در حالی که قطرات بزرگ تر خطر رانش سم را کاهش می دهند، اما این خطر را از بین نمی برند و سمپاشی هرگز نباید در شرایط آب و هوایی نامناسب انجام شود.
 
8- با همسایگان خود صحبت کنید
با همسایگان خود در مورد اهداف خود صحبت کنید، به خصوص اگر قصد دارید در نزدیکی یک محصول یا منطقه حساس سمپاشی کنید. برقراری ارتباط قبل از سمپاشی می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند.
 
9- شرایط آب و هوایی را کنترل کنید
در پاسخ به اصول عملیاتی انجام سمپاشی، و در رابطه با خطر سمپاشی، محصولات حاوی اطلاعات بیشتری در مورد شرایط آب و هوایی هستند که باید رعایت شوند.
 
اطلاعات بیشتر در مورد آب و هوا اکنون بیش از هر زمان دیگری به ویژه از طریق اینترنت در دسترس است. علاوه بر سازمان های رسمی هواشناسی و کشاورزی و غیره چندین تولید کننده و فروشنده مواد شیمیایی نیز وب سایت هایی دارند که اطلاعات و پیش بینی های به روز را برای کمک به کشاورزان در برنامه ریزی مشاغل سمپاشی ارائه می دهند. فقط از این ابزارها برای برنامه ریزی استفاده کنید.
 
10- سوابق را نگه دارید
ثبت جزئیات استفاده از مواد شیمیایی برای ردیابی در سیستم های تولید و مدیریت مداوم استفاده از مواد شیمیایی از نظر نظارت بر اثربخشی و چرخش گروه های شیمیایی برای جلوگیری از ایجاد مقاومت، یک نیاز قانونی و حیاتی است.
 
هیچ فرمت مشخصی برای نگهداری سوابق وجود ندارد، فقط جزئیات مورد نیاز است. بهترین راه برای اطمینان از نگهداری سوابق، ایجاد سیستم شخصی متناسب با شیوه های کاری خودتان است.
 
سمپاشی و وجین کردن در کشاورزی مدرن
 

کنترل علف های هرز و کج بیل زنی دقیق

علف های هرز محصولاتی هستند که در جایی رشد می کنند که مورد نظر نیستند. حضور آنها روی رشد و عملکرد محصولات هدف تأثیر می گذارد. آنها برای منابع رقابت می کنند و به عنوان میزبان بیماری عمل می کنند. علف های هرز باید قبل و بلافاصله بعد از شروع به جوانه زدن کنترل شوند. با وجود همه پیشرفت ها در زمینه کنترل علف های هرز، هنوز هم کنترل مؤثر علف های هرز برای کشاورزان چالش برانگیز است. روش های مختلفی برای کنترل علف های هرز وجود دارد که در این جا به برخی از آنها پرداخته می شود.
 
کج بیل زنی دقیق شامل استفاده از ماشین آلات پیشرفته مزرعه برای آماده سازی زمین یا کنترل علف های هرز است. یک کج بیل دقیق توسط تراکتور اداره می شود که هنگام از بین بردن علف های هرز در مزرعه با GPS هدایت می شود. برخی از زمین های دقیق پیشرفته دارای دوربین هایی با وضوح بالا هستند که برای تمایز علف های هرز و محصولات هدف مورد استفاده قرار می گیرند. در این جا اطلاعاتی در مورد کنترل علف های هرز و کاشت دقیق در اختیار شما قرار می گیرد.
 

کنترل علف های هرز

با استفاده از تکنیک های مختلف می توان علف های هرز را کنترل کرد. این شامل روش های فرهنگی، بیولوژیکی، شیمیایی و مکانیکی است. هر روش بر روی گونه های مختلف علف های هرز متفاوت عمل می کند، از این رو نیاز به ادغام چندین روش برای کنترل گونه های علف های هرز وجود دارد. روش های کنترل بی شماری وجود دارد، اما ما روی مهمترین و مؤثرترین روش ها تمرکز خواهیم کرد.
چرخش کاشت محصولات مختلف علف های هرز را از شرایط لازم برای رشد محروم می کند.

روش های فرهنگی کنترل علف های هرز

تناوب زراعی
این روش قدیمی شامل کاشت محصولات مختلف در هر چرخه در یک فصل است. چرخش کاشت محصولات مختلف علف های هرز را از شرایط لازم برای رشد محروم می کند. این شامل یک گیاه میزبان و منابع طبیعی است. این روش معمولاً در باغداری علمی کاربرد دارد، جایی که مثلاً خانواده گوجه فرنگی یا سیب زمینی solanacea با خانواده گرامینه ذرت یا گندم مخلوط می شود.
 
کشت مخلوط
کشت مخلوط کاشت دو یا چند محصول با هم است. محصولات مخلوط سریع رشد می کنند و پوشش گیاهی متراکمی دارند که خاک را پوشش می دهند و به این وسیله رشد علف های هرز را سرکوب می کند. کشت مخلوط گیاهان بلندی مانند ذرت در منطقه ای دارای علف های هرز کوتاه باعث کاهش نور دریافتی خورشید توسط علف های هرز می شود که رشد آنها را محدود می کند. همچنین می توانید از محصولات پوششی مانند لوبیا که سطح خاک را می پوشانند و جایی برای رشد علف های هرز باقی نمی گذارند در میان محصولات خود استفاده کنید.
 
انتخاب تنوع مناسب محصول
علف های هرز غالباً در مناطقی که محصولات مورد نظر ضعیف هستند تسلط دارند. برای اطمینان از عدم وقوع این امر، گونه های گیاهی که نیرومندتر و سریع تر از علف های هرز رشد می کنند را بکارید. با انجام این کار، علف های هرز قادر به رقابت با محصول هدف نیستند و از این رو به آرامی رشد می کنند و سریع تکثیر نمی شوند.
 
از مواد کاشت تمیز استفاده کنید
بذر علف های هرز از طریق مواد کاشت، کود دامی و بذرهای هدف قابل انتقال است. آنها مقاوم هستند و در بیشتر شرایط می توانند زنده بمانند و ماندگاری خود را آن گونه که بقیه بذرها نمی توانند، حفظ می کنند. برای جلوگیری از چنین سناریویی، فقط از دانه های تمیز و مواد کاشت استریل استفاده کنید.
 

روش های کنترل بیولوژیکی علف های هرز

از روش های کنترل بیولوژیکی علف های هرز برای کاهش مقدار علف های هرز استفاده می شود، اما نه برای از بین بردن کلی آنها. در این روش از حشراتی استفاده می شود که از ذخایر غذایی علف های هرز تغذیه می کنند. از این رو سرعت رشد آنها کاهش می یابد. برخی از حشرات نیز روی علف های هرز تخم ریزی می کنند و باعث کاهش رسیدن میزان نور خورشید و رطوبت به آنها می شوند، و بنابراین آنها را به تدریج از بین می برند. نمونه های متداول روش های کنترل بیولوژیکی علف های هرز شامل آفت قارچی ریزوکتونیا است که از سنبل و سوسک کک که از علف هرز تمساح تغذیه می کنند تغذیه می کند.
 

روش های کنترل شیمیایی علف های هرز

این کاربرد علف کش های صنعتی روی علف های هرز برای از بین بردن یا تغییر رشد آنها است. دو نوع علف کش وجود دارد، انتخابی و غیر انتخابی. علف کش های غیر انتخابی تمام گیاهان موجود در مسیر خود را از بین می برند در حالی که علف کش های انتخابی فقط علف های هرز را هدف قرار می دهند. سمیت برای علف کش ها در چهار کلاس طبقه بندی می شود که سمی ترین آنها در کلاس 1 و کم سمی ترین آنها در کلاس 4 قرار دارد. بیشتر علف کش های غیر انتخابی در کلاس 1 طبقه بندی می شوند، و از آنجا که بسیار مؤثر هستند، مورد علاقه کشاورزان هستند.
 
علف کش ها اثرات طولانی مدت خطرناکی بر مزرعه، مردم و حیوانات دارند. آنها سهم عمده ای در آلودگی رودخانه های آلوده، ناباروری مزارع نابارور و ایجاد بیماری های مزمن در انسان دارند. اکثر مردم به اثرات منفی علف کش ها پی برده اند و اکنون به روش های ظریف تر اما مؤثر کنترل علف های هرز مانند کنترل مکانیکی روی آورده اند.
 

کنترل مکانیکی

کنترل مکانیکی به عمل حذف علف های هرز از زمین با استفاده از ماشین آلات اطلاق می شود. ماشین آلات می توانند به سادگی کج بیل های باغچه یا پیچیدگی ماشین های پیچیده مانند کفی های دقیق باشند. بارها و بارها ثابت شده است که این روش بهترین روش کنترل علف های هرز است.
 
کج بیل زنی دقیق
کنترل علف های هرز شغلی پرمشغله است، اما با پیشرفت در تکنولوژی، روش هایی مانند کج بیل زنی دقیق باعث می شود که کار کمتری در این کنترل انجام شود. کج بیل زنی دقیق عبارت است از استفاده از کج بیلِ دستگاهی که بر روی تراکتور نصب شده و علف های هرز را از مزرعه خارج می کند. کج بیل دقیق دارای دندانه ها و تیغه هایی با فاصله یکسان است. گستره ای از برخی از کج بیل های دقیق می توانند تا بیش از 20 متر عرض داشته باشند که از آن هفت ردیف استاندارد عبور می کند. هنگامی که GPS و کج بیل دقیق تنظیم می شوند، یک فرد تنها می تواند در صدها هکتار زمین در روز علف های هرز را از بین ببرد.
 مقاوم شدن بیماری ها، آفات و علف های هرز در برابر مواد شیمیایی کشاورزی یک پدیده طبیعی است که می تواند با استفاده از شیوه های نادرست استفاده از مواد شیمیایی وخیم تر شود.کج بیل دقیق از فناوری ردیابی بلادرنگ موقعیت جنبشی – جهانی یا   real-time kinetic-global position  (RTK-GPS)  استفاده می کند که تعیین کننده فاصله و جهت حرکت آن است. کشاورز سرعت را از پیش تعیین کرده و جهت را در صفحه GPS ترسیم می کند و ماهواره ها بقیه کار را هدایت می کنند. برای امکان عملکرد آن، گیاهان باید در یک ردیف مستقیم و بدون هیچ گونه انحنا کاشته شوند. همچنین باید فاصله بین ردیف ها مساوی باشد. این تضمین می کند که کج بیل دقیق فقط فضای موجود بین محصولات هدف را کنده کاری می کند.
 
برای شناسایی علف هرز، این دستگاه از دوربین هایی با وضوح بالا، نصب شده در جلو و پایین، استفاده می کند. آنها از طریق تجزیه و تحلیل طیفی و بافت، علف های هرز را از سایر محصولات متمایز می کنند. به محض شناسایی علف های هرز، یک تیغه پرسرعت ساقه علف هرز را از فاصله 6 سانتی متری تا ریشه ها برش می دهد در حالی که یک کج بیل در عقب علف های هرز بریده شده را از بین می برد. تیغه ها فقط علف های هرز را از بین می برند و به محصول هدف صدمه ای نمی رسانند. کج بیل دقت بالایی برای کار دارد به طوری که در صورت مواجهه با وجین کردن اشتباهی محصولات هدف کار نخواهد کرد.
 
کنترل علف های هرز یک روند مداوم است. همان طور که جهان، گیاهانی با ویژگی های برتر پرورش می دهد، علف های هرز نیز در برابر بیشتر روش های کنترل مقاومت می کنند. برای استفاده بیشتر از هر روش کنترل علف های هرز، توصیه می شود چندین روش را همزمان انجام دهید. قبل از پیشرفت در روش های کنترل مکانیکی و شیمیایی علف های هرز، با روش هایی با آسیب رسانی کمتر، مثل روش های کنترل فرهنگی و بیولوژیکی شروع کنید. گفته شده است که استفاده از روش کج بیل زنی دقیق به طور مداوم بیش از روش های شیمیایی کنترل علف های هرز در حال برجسته شدن است. این امر به دلیل کارآیی و سمیت صفر آن است.
 
منبع: Farm Management
نسخه چاپی