12 نکته درباره « آلوپورينول »
12 نکته درباره « آلوپورينول »
12 نکته درباره « آلوپورينول »






1 آلوپورينول يکي از داروهاي پرمصرف در درمان نقرس است که در قرص‌هاي 100 ميلي‌گرمي در داروخانه‌ها و با تجويز پزشک به فروش مي‌رسد.
2 سازوکار داروي آلوپورينول در بدن،‌ مهار آنزيم گزانتين اکسيداز و کاهش توليد اسيداوريک در بدن است.
3 از آلوپورينول در مواردي همچون افزايش اسيد اوريک خون و هنگام بروز سنگ‌هاي اگزالات کلسيمي نيز استفاده مي‌شود.
4 ميزان مصرف اين دارو در بيماري نقرس و در بزرگسالان 200 تا 600 ميلي‌گرم است که مقدار آن با توجه به شدت بيماري توصيه مي‌شود. همچنين اين دارو در کودکان 6 تا 10 سال 300 ميلي‌گرم و در کودکان زير شش سال، 150 ميلي‌گرم روزانه تجويز مي‌شود.
5 داروي آلوپورينول نيز مشابه داروهاي ديگر داراي عوارض جانبي است. اين عوارض دستگاه عصبي مرکزي، گوارشي، خوني، گوش و حلق و بيني و پوستي را در برمي‌گيرد.
6 از داروي آلوپورينول در حساسيت‌هاي مفرط استفاده نمي‌شود اما در زنان باردار، دوران شيردهي و در بيماران کليوي و کبدي با احتياط مي‌توان از اين دارو استفاده کرد.

12 نکته درباره « آلوپورينول »

7 به مصرف‌کنندگان اين دارو توصيه مي‌شود ميزان اسيداوريک خون خود را هر دو هفته يک بار کنترل کنند. ميزان اسيداوريک بايد 6 ميلي‌گرم در دسي‌ليتر باشد.
8 مصرف قرص آلوپورينول همراه غذا در بيماران مبتلا به نقرس از بروز علايم گوارشي جلوگيري مي‌کند. همچنين پرهيز از مصرف گوشت قرمز، ساردين، ماهي آزاد و حبوبات تاثير اين دارو در بدن را افزايش مي‌دهد.
9 در صورت مصرف داروي آلوپورينول و بروز ضايعات جلدي، بي‌حالي، تب يا درد مصرف دارو را قطع کنيد.
10 پس از مصرف آلوپورينول، به علت ايجاد خواب‌آلودگي و سرگيجه از کارهايي که نياز به تمرکز دارد، خودداري کنيد.
11 به علت امکان ايجاد سنگ کليه، مصرف هم‌زمان ويتامين C و آلوپورينول توصيه نمي‌شود. اين دارو همچنين با آموکسي‌سيلين و آمپي سيلين تداخل دارويي دارد.
12 شروع اثر داروي آلوپورينول 24 تا 48 ساعت پس از مصرف آغاز مي‌شود اما اوج اثر اين دارو 2 تا 6 ساعت بعد است. اين دارو از طريق کليه دفع مي‌شود.
منبع: www.salamat.com


نسخه چاپی