موارد مصرف و عوارض جانبی تری فلوپرازین
تری فلوپرازین یک داروی روان‌پزشکی است که در گروه داروهایی به نام ضد روان پریشی فنوتیازین قرار دارد.

عملکرد دارو با کمک به ترمیم تعادل برخی از مواد طبیعی خاص در مغز انجام می شود.

همچنین برای درمان کوتاه مدت اضطراب استفاده شده است.

با این حال، داروهای ایمن‌تری برای درمان اضطراب وجود دارد که باید ابتدا قبل از تری فلوپرازین استفاده شود.

این دارو می تواند رفتار پرخاشگرانه و میل به آسیب رساندن به خود و دیگران را کاهش دهد.

همچنین ممکن است به کاهش توهم(شنیدن / دیدن چیزهایی که در آنجا نیستند) کمک کند.

تری فلوپرازین برای درمان برخی از اختلالات روحی،خلقی( مانند اسکیزوفرنی، اختلالات روان‌پریشی) استفاده می شود.

همچنین به بیمار کمک می کند تا با وضوح بیشتری فکرکند، کمتر عصبی شود و در زندگی روزمره شرکت کند.


نحوه عملکرد تری فلوپرازین چیست؟

تری فلوپرازین گیرنده های دوپامینرژیک D1 و D2 مزولیمبیک پس‌سیناپسی را در مغز مسدود می‌کند.

ترشح هورمون های هیپوتالاموس و هیپوفیز را کاهش می دهد و اعتقاد بر این است که سیستم فعال کننده ی شبکه را کاهش می دهد، بنابراین بر متابولیسم پایه، درجه حرارت بدن، بیداری، تن وازوموتور و حالت تهوع تأثیر می گذارد.


نحوه مصرف و دوز مصرفی تری فلوپرازین به چه صورت است؟

میزان مصرف براساس شرایط پزشکی، سن و پاسخ به درمان متفاوت است.

در کودکان، دوز بر اساس وزن است. 

دوز مصرفی در بزرگسالان

دوز پایین تری فلوئوپرازین
2-4 میلی گرم در روز ، با توجه به شدت شرایط بیمار، در دوزهای منقسم تجویز می شود. در صورت لزوم، دوز مصرفی ممکن است به 6 میلی گرم در روز افزایش یابد.

دوز بالای تری فلوئوپرازین
دوز شروع توصیه شده برای بزرگسالان دارای تناسب اندام 5 میلی گرم دو بار در روز است. بعد از یک هفته این میزان ممکن است به 15 میلی گرم در روز افزایش یابد. در صورت لزوم ، افزایش بیشتر 5 میلی گرم ممکن است در فواصل سه روزه انجام شود ، اما نه بیشتر.

هنگامی که کنترل رضایت‌بخشی حاصل شد ، دوز باید به تدریج کاهش یابد تا زمانی که سطح نگهداری مؤثر ایجاد شود.

همان‌طور که می توان گفت، بهبود کلینیکی عمده‌ی آرام‌بخش‌ها ممکن است تا چندین هفته پس از شروع درمان مشهود نباشد و2 تا 3 هفته طول بکشد تا مزیت کامل این دارو دریافت شود و همچنین ممکن است تأخیری قبل از عود علائم پس از قطع درمان وجود داشته باشد بهتر است دوزهای بالا به صورت تدریجی ترک شوند.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع ناگهانی این دارو ، برخی شرایط ممکن است بدتر شود.

در صورت عدم بهبودی، لازم است پزشک تجویزکننده دارو در جریان قرار گیرد.

موارد مصرف و عوارض جانبی تری فلوپرازین


در صورت فراموش کردن یک دوز، چه کاری باید انجام داد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال ، اگر تقریبا زمان نوبت دوز بعدی است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و برنامه منظم دوز خود را ادامه دهید. برای جبران یک وعده فراموش شده دو دوز مصرف نکنید. 1


عوارض جانبی

با مصرف این دارو، خواب آلودگی، سرگیجه، احساس سبکی سر، خشکی دهان، تاری دید، خستگی، یبوست، افزایش وزن و مشکلات خواب ممکن است رخ دهند. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

سرگیجه و احساس سبکی سر می تواند خطر سقوط را افزایش دهد. از حالت نشسته یا دراز کشیده به آرامی بلند شوید.

این دارو ممکن است مشکلات سیستم عضلانی / عصبی (علائم جانبی اکستراپیرامیدال) ایجاد کند. پزشک شما ممکن است داروهای دیگری برای کاهش این عوارض جانبی تجویز کند. اگر متوجه بروز هر یک از موارد زیر شدید فورا با پزشک در میان بگذارید، احساسات اضطراب / آشفتگی / عصبانیت، ریختن آب از دهان یا دشواری در بلع، بیقراری / نیاز مداوم به حرکت کردن، لرز، دشواری در راه رفتن، سفتی عضلات، اسپاسم/گرفتگی شدید عضلانی (مانند گردن ، قوس کمر، چشمت زدن)، حالت چهره بی روح.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت وجود هر یک از این موارد بعید، اما جدی، به پزشک اطلاع دهید: مشکل در ادرار، کاهش رفلاکس سرفه، تورم پاها / مچ پا، بثورات پروانه ای شکل بر روی بینی و گونه ها، درد مفاصل، تغییر رنگ پوست، تغییرات چشم / بینایی، احساس غیرعادی سرما یا گرما.

در موارد نادر این دارو ممکن است موجب تکان دادن ناگهانی عضلات/صورت و حرکات غیرقابل کنترل (دیسکینزی تاردیو) شود. در برخی موارد این شرایط ممکن است دائمی باشند. در صورت بروز هرگونه حرکت غیرقابل کنترل مانند خوردن لب، در هم کشیدن دهان، به زور فرو کردن زبان، جویدن یا حرکات غیر معمول دست / پا، به پزشک خود اطلاع دهید.

در موارد نادر، تری فلوپرازین ممکن است سطح مواد شیمیایی خاصی از بدن (پرولاکتین) را افزایش دهد. برای زنان، این افزایش در پرولاکتین ممکن است به تولید شیر ناخواسته، از دست رفتن یا توقف دوره قاعدگی یا مشکل در باردار شدن منجر شود. برای مردان، افزایش پرولاکتین ممکن است منجر به کاهش توانایی جنسی، عدم توانایی تولید اسپرم، یا بزرگ شدن سینه ها شود. در صورت بروز هر کدام از این علائم، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

به ندرت، مردان ممکن است نعوظ دردناک یا طولانی به مدت ۴ ساعت و یا بیشتر تجربه کنند. در صورت بروز این اتفاق، از مصرف دارو جلوگیری کنید و فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید وگرنه مشکلات دائمی ایجاد می شوند.

اگر هر یک از این موارد نادر اما جدی بروز کردند فورا به پزشک را مطلع نمایید: مشکلات کبدی (مانند زرد شدن چشم / پوست، تهوع و استفراغ، درد معده و شکم)، علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم)، کبودی / خونریزی آسان، علائم کم خونی (مانند خستگی شدید، تنفس سریع، پوست رنگ پریده، ضربان قلب سریع)، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند بدتر شدن وضعیت روانی، حالت بی توجهی یا اختلال روانی کاتاتونیک).

در صورت بروز هر یک از این موارد نادر اما جدی، فورا به پزشک مراجعه کنید: کند شدن تنفس، درد قفسه سینه، تشنج.

این دارو به ندرت می تواند یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک (NMS) ایجاد کند. در صورت بروز هر یک از علائم زیر فورا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید: تب، سفتی / درد / حساسیت / ضعف عضلانی، خستگی شدید، سردرگمی شدید، عرق کردن، ضربان قلب سریع / نامنظم، ادرار تیره، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار).

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی تری فلوپرازین

اطلاعات مهم در مورد تری فلوپرازین

تری فلوپرازین نباید برای درمان اختلالات روانی مرتبط با زوال عقل مورد استفاده قرار گیرد. مصرف تری فلوپرازین می تواند خطر مرگ را در سالمندان مبتلا به اختلالات مرتبط با زوال عقل افزایش دهد.

درصورت داشتن هریک از موارد زیر نباید از تری فلوپرازین استفاده کنید
نارسایی مغز استخوان

بیماری کبدی

بیماری مرتبط با سلول های خونی (مانند کمبود تعداد گلبول های سفید یا پلاکت ها)

خواب آلودگی، تنفس کند، نبض ضعیف، پایین بودن سطح هوشیاری


پیش از مصرف تری فلوپرازین

مصرف بلند مدت تری فلوپرازین میتواند سبب بروز اختلالات حرکتی شود که می تواند برگشت پذیر نباشد. علایم این اختلال می تواند شامل این موارد باشد: حرکات غیر قابل کنترل عضلات لب ها، زبان، چشم ها، صورت، بازوها و پاها. هرچه طول مدت استفاده از تری فلوپرازین بیشتر باشد احتمال وقوع این اختلال بیشتر خواهد بود. احتمال وقوع این عارضه جانبی در زنان و افراد سالمند بیشتر از سایرین است.

برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف تری فلوپرازین ، درصورت داشتن هریک از موارد زیر پزشک را در جریان بگذارید:

تومور مغزی

بیماری قلبی؛ فشار خون بالا

بیماری کلیوی

انسداد در دستگاه گوارش (معده یا روده ها)

سرطان سینه (در حال حاضر و یا در گذشته)

گلوکوم (آب سیاه)

تشنج یا صرع

وجود تومور در غدد آدرنال

پروستات بزرگ شده یا مشکلات مرتبط با دفع ادرار

مصرف لیتیوم یا دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین

درطول مصرف تری فلوپرازین اگر در معرض گزما یا سرمای شدید و یا سموم حشره کش قرار گرفتید به پزشک اطلاع دهید.

مصرف داروهای ضد روان پریشی در سه ماه آخر بارداری میتواند سبب بروز مشکلات در نوزاد شود. از جمله علایم ناشی از ترک دارو، مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه ای، بی قراری، لرز، شل بودن یا سفتی عضلات. در هر صورت اگر به دلیل بارداری مصرف دارو را متوقف کنید احتمال بروز علایم ناشی از ترک دارو وجود خواهد داشت. اگر در طول مصرف تری فلوپرازین باردار شدید، بدون دستور پزشک مصرف دارو را متوقف نکنید.

تری فلوپرازین می تواند وارد شیر مادر شود و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. درطول مصرف تری فلوپرازین از شیر دادن به نوزاد خودداری کنید.

درصورتی که کودک شما دارای تب یا علایم آنفولانزا میباشد؛ پیش از دادن تری فلوپرازین به کودک به پزشک اطلاع دهید.


موارد مصرف و عوارض جانبی تری فلوپرازین

هشدار ها و موارد احتیاط

این دارو می تواند تفکر و واکنش های بدن را مختل کند. درصورت انجام کارهایی مانند رانندگی که به دقت عمل نیاز دارند بیشتر احتیاط کنید. همچنین جهت پیشگیری از بروز سرگیجه و زمین خوردن، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا دراز کشیده به آهستگی عمل کنید.

از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اجتناب کنید. تری فلوپرازین می تواند سبب سهولت در آفتاب سوختگی شود. هنگامی که بیرون از خانه هستید از کرم های ضد آفتاب و لباس هایی استفاده کنید که شما را در برابر نور آفتاب محافظت کنند.


تداخلات دارویی

مصرف تری فلوپرازین همراه با داروهایی که سبب خواب آلودگی یا کند شدن تنفس می شوند می تواند سبب بروز عوارض جانبی خطرناک یا مرگ شود. پیش از مصرف داروهایی مانند قرص های خواب، شل کننده عضلات، ضد درد های مخدر، داروهای ضد سرفه و یا داروهای مرتبط با اضطراب، افسردگی و تشنج با پزشک مشورت کنید. 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.rastineh.com
3.www.darooy.ir
نسخه چاپی