موارد مصرف و عوارض جانبی سیپروهپتادین
قرص سیپروهپتادین نوعی داروی آنتی هیستامین با خاصیت ضد آلرژی است که اغلب جهت درمان علائم حساسیت (آبریزش بینی، خارش، عطسه و ...) ، درمان سردرد و گاه جهت درمان بی اشتهایی و درمان بی خوابی ناشی از افسردگی و کاهش اضطراب استفاده می‌گیرد. مصرف خودسرانه این دارو توصیه نمی‌شود چرا که عوارض متعددی همچون خواب‌آلودگی، تحریک پذیری، خشگی گلو به همراه دارد. در موارد نادری بروز مشکلاتی همچون توهم و تشنج نیز مشاهده شده است، بنابراین از افزایش و کاهش دوز سیپروهپتادین به صورت خودسرانه اجتناب کنید.


موارد مصرف

قرص سیپروهپتادین موارد مصرف متعددی دارد. درمانگر شما علت تجویز این دارو را برای شما شرح می‌دهد، در اینجا تنها به اصلی‌ترین موارد مصرف آن اشاره می‌کنیم:

درمان علائم حساسیت (آبریزش بینی، آبریزش چشم و...)

درمان خارش

درمان کهیر

درمان التهابات حساسیتی

درمان سردرد

درمان بی‌اشتهایی و افزایش وزن


سایر موارد مصرفی

امروزه مصرف خودسرانه سیپروهپتادین برای چاقی در حال افزایش است. سیپروهپتادین اشتها را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث چاقی می‌شود؛ اما این دارو می تواند موجب چاقی بیش از حد نیز شود. سیپروهپتادین با ممانعت از جذب سروتونین در کاهش اضطراب و افسردگی نیز نقش دارد، با این حال داروی درمانی ارجح در درمان افسردگی نیست و اغلب برای کاهش استرس پیش از جراحی تجویز می‌شود.  1


عوارض جانبی سیپروهپتادین

در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک همچون کهیر، تنفس دشوار، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو با پزشک مشورت کنید.

در صورت بروز علائم زیر مصرف سیپروهپتادین را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید:

احساس سبکی سر مانند غش کردن

لرزش، تشنج

سردرگمی، توهم

ادرار کم یا قطع ادرار

ضربان قلب سریع یا کوبنده

کبودی یا خونریزی آسان

زنگ زدن در گوش

پوست رنگ پریده یا زرد، ادرار تیره رنگ، تب، ضعف

عوارض جانبی رایج سیپروهپتادین عبارتند از:

خواب آلودگی، سرگیجه

خشکی دهان، بینی یا گلو

یبوست

تاری دید

احساس بی قراری یا هیجان زدگی به خصوص در کودکان

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی سیپروهپتادین نمی باشد، توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک مشورت کنید.


موارد احتیاطی مصرف سیپروهپتادین

قبل از مصرف سیپروهپتادین اگر به آن حساسیت دارید یا از آلرژی دیگری رنج می برید به پزشک اطلاع دهید.

قبل از مصرف سابقه پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید به خصوص اگر از مشکلات یا بیماری های زیر رنج برده یا می برید:

مشکلات تنفسی مانند آسم، آمفیزم

فشار خون بالا در چشم (گلوکوم)

بیماری قلبی

فشار خون بالا

بیماری کلیوی یا کبدی

تشنج

مشکلات معده یا روده مانند زخم، انسداد

پرکاری تیروئید

مشکلات ادراری مانند بزرگ شدن پروستات

انسداد مثانه

سن بالای 65 سال

ابتلا به بیماری های ناتوان کننده

زندگی در نواحی با آب و هوای بیشتر گرم

این دارو ممکن است باعث سرگیجه، خواب آلودگی یا تاری دید شود، تا زمانی که تحت تاثیر دارو هستید از رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین و هر کاری که نیاز به هوشیاری کامل دارد اجتناب کنید.

قبل از عمل جراحی لیست داروهای خود را در اختیار پزشک یا دندانپزشک قرار دهید.

برخی شربت های سیپروهپتادین ممکن است حاوی الکل یا شکر باشند. در صورت ابتلا به دیابت، بیماری کبدی یا هر گونه بیماری دیگر که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از این مواد دارد در مصرف دارو احتیاط کرده و قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

افراد مسن نسبت به برخی عوارض جانبی دارو از جمله خواب آلودگی، سرگیجه، یبوست، گیجی و مشکل ادراری حساس تر هستند و مواردی همچون خواب آلودگی، سرگیجه و سردرگمی خطر زمین خوردن آن ها را افزایش می دهد.

این دارو ممکن است با آزمایش های خاص مانند آزمایش پوستی آلرژی یا تست متیراپون تداخل داشته باشد و باعث نادرست بودن نتایج شود.


موارد مصرف و عوارض جانبی سیپروهپتادین

سیپروهپتادین در بارداری

مصرف سیپروهپتادین در دوران بارداری تنها در مواقعی که واقعا نیاز است و زیر نظر پزشک امکان پذیر می باشد.


سیپروهپتادین در شیردهی

هنوز مشخص نشده که این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر، قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.


سیپروهپتادین در نوزادان و کودکان

از مصرف سیپروهپتادین در نوزادان تازه متولد شده، نوزادان نارس و کودکان زیر 2 سال اجتناب کنید.

برخی والدین از سیپروهپتادین برای خواب کودک خود استفاده می کنند که این مورد هرگز توصیه نمی شود، مرگ ناشی از سوء مصرف آنتی هیستامین ها در کودکان زیاد دیده شده است.

مصرف سیپروهپتادین در کودکان ممکن است باعث تغییرات ذهنی یا خلقی مانند بی قراری، تحریک پذیری یا توهم شود.

دوز مصرف این دارو در کودکان به وزن و سایز بدن کودک بستگی دارد. از افزایش دوز بدون مشورت با پزشک اجتناب کرده و در صورت بروز تغییرات وزن به پزشک اطلاع دهید.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند و معمولا به جای خواب آلودگی دچار هیجان بیش از حد می شوند. 2


تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویز و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز آنها را تغییر ندهید.

در صورت استفاده از داروهای دیگری که موجب خواب آلودگی می شوند مانند داروهای ضد افسردگی یا ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم، شل کنند های عضلانی (مانند کاریسوپرودول، سیکلوبنزاپرین) یا دیگر آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) با پزشک در میان بگذارید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که سبب ایجاد خواب آلودگی می شوند. در مورد استفاده بی خطر از این محصولات با داروساز مشورت کنید.

این دارو را با هر نوع آنتی هیستامینی که روی پوست استعمال می شوند (مانند کرم، اسپری و پماد دیفن هیدرامین) استفاده نکنید زیرا بروز عوارض جانبی ممکن است افزایش یابد.

این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایش آلرژی پوست، تست متیراپون) تداخل ایجاد کند و احتمالا نتایج کاذب ایجاد می کند. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که از این دارو استفاده می کنید. 3


پی نوشت:
1.www.honarehzendegi.com
2.www.coca.ir
3.www.rastineh.com
نسخه چاپی