دستور پخت سه مدل از غذا های سنتی خراسان شمالی

نان محلی قطاب با چیریش خراسان شمالی

اصلی‌ترین ماده داخلی نان محلی قطاب سبزی چیریش می باشد که همراه با سیب‌زمینی، عدس و برنج و مقدار کمی ادویه یکی از غذاهای معروف و بسیار لذیذ این استان را تشکیل می دهند. در مرحله نهایی آن‌ها را همچون قطاب در خمیری که حاضر شده است پر کرده و می‌پزند.

مواد لازم نان محلی قطاب
برنج نیم دانه ۵۰۰ گرم

سیب زمینی دو عدد متوسط

چریش، سبزی محلی یک کیلو گرم

پیاز یک عدد بزرگ

آرد یک کیلو گرم

عدس ۵۰۰ گرم

نمک و روغن و ادویه جات به میزان لازم

دستور تهیه نان محلی قطاب
ابتدا چریش‌ها را ریز کرده و همراه مقدار اندکی آب در قابلمه می‌گذاریم تا خوب له شود بعد از سرد شدن آن را در یک صافی می‌گذاریم و آب آن را به طور کامل جدا می‌کنیم.

به طور جداگانه برنج و سیب زمینی پوست کنده را در مقداری آب می‌گذاریم تا خوب له شود و به صورت خمیر درآید، بعد عدس‌ها را که از قبل آب پز شده است را به برنج و سیب زمینی اضافه می‌کنیم.

بعد از آماده سازی این مواد پیاز را خرد کرده و در روغن به همراه ادویه و زردچوبه و فلفل و نمک تفت می‌دهیم و سبزی و مواد آماده شده را به آن اضافه می‌کنیم.

مواد داخل خمیر آماده است، خمیر را که از قبل آماده کرده ایم به مدت دو ساعت می‌گذاریم تا خوب جا بیفتد.

سپس آن‌ها را به اندازه هر یک ۲۰۰ گرم جدا می‌کنیم و روی سینی می‌گذاریم و همراه وردنه آن را باز می‌کنیم.

بعد مقداری مواد را را روی آن می‌گذاریم و به طوری که نصف خمیر، از مواد پوشیده شده باشد آن را صاف می‌کنیم.

بعد طرف دیگر خمیر را روی آن بر می‌گردانیم و با سر انگشتانمان دور آن را به هم می‌چسبانیم تا باز نشود.

می‌توان برای پخت، نان را در تنور‌های گازی کوچک یا فر قرار داد.

ولی سبک قدیمی که هنوز هم در خیلی از منازل مرسوم است.

موزاییکی تمیز که از قبل آن را به مدت چند ساعت روی شعله کم گذاشته ایم تا خوب داغ شود نان‌ها را روی آن قرار می‌دهیم تا رنگ خمیر به صورت نان پخته شده درآید. نان محلی ما آماده است.1

دستور پخت سه مدل از غذا های سنتی خراسان شمالی


آش جوشواره غذای بومی بجنورد

جالب است بدانید که آش جوشواره ی محلی در شکل و ظاهر شبیه آش نیست و بیشتر مشابه یک غذای ایتالیایی به نام راویولی (Ravioli) می باشد. جهت طبخ این غذا گوشت‌ چرخ کرده، اسفناج، عدس، نمک و زردچوبه را تفت می دهند و سپس در خمیری که به‌ روش محلی تهیه می‌شود، همچون پیراشکی قرار می‌دهند و در اخر داخل آب جوش به طور کامل می‌پزند و با سسی متشکل از پیاز داغ و اسفناج سرو می نمایند.

مواد اولیه
گوشت چرخ شده                    200 گرم

عدس پخته                              یک و نیم لیوان

اسفناج پخته‌شده                    یک فنجان

پیاز داغ                                    4 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و زردچوبه             به مقدار لازم

رازیانه                                     دو قاشق مرباخوری

تخم گشنیز                             دو قاشق مرباخوری

جوز هندی (ساییده شده)       دو قاشق مرباخوری

خمیر پیراشکی یا خمیر آماده‌ی فیلو

طرز تهیه
گوشت چرخ‌کرده را با نصفی از پیاز داغ، تفت ‌داده، کمی نمک و زردچوبه به آن می‌زنیم و با یک فنجان آب می‌گذاریم تا بپزد.

سپس عدس و اسفناج پخته و گوشت چرخی را مخلوط کرده و نصفی از ادویه (رازیانه- تخم گشنیز- جوز هندی) را به آن اضافه کرده، نمک و فلفل می‌زنیم و با میکسر خوب له می‌کنیم. این موادِ میانی جوشواره است که آماده و کنار می‌گذاریم.

برای درست کردن جوشواره‌ها به دو طریق می‌شود عمل کنیم:

قسمتی از خمیر را به صورت لواش نازکی باز می‌کنیم و قالب می‌زنیم و داخل لواش‌ها را با مقداری از مواد پر می‌کنیم و با لواش دیگری روی آن را می‌پوشانیم و با چنگال چین می‌کشیم.
 
یا اینکه خمیر را که به صورت لواش نازکی باز کردیم به فاصله از مواد روی سطح آن می‌گذاریم و با لواش دیگری روی آن را می‌پوشانیم و با فاصله آن‌ها را برش می‌زنیم و با چنگال چین می‌کشیم.
 
قابلمه‌ای را پر از آب کرده روی حرارت می‌گذاریم تا بجوشد و سپس جوشواره‌ها را داخل آب در حال جوش می‌ریزیم تا بپزد. البته نباید خیلی بپزد تا له و وا برود. جوشواره‌ها را داخل آبکش ریخته کنار می‌گذاریم.

باقی پیاز داغ را داخل قابلمه ریخته و اسفناج خام را خرد کرده به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم و باقی ادویه را (رازیانه- تخم گشنیز- جوز هندی) داخل آن ریخته با یک لیوان آب می‌گذاریم اسفناج بپزد و جا بیفتد و سس جوشواره‌ها را داخل آن ریخته بعد از یکی دو جوش غذا آماده است.

این غذای بومی بجنوردی به نوعی شبیه به غذای راویولی ایتالیایی است. برای درست کردن آن می‌توان از خمیر راویولی هم استفاده کرد ولی چون این یک غذای سنتی - بومی است با خمیر خانگی بهتر و خوشمزه‌تر می‌شود.

امیدوارم این غذا را درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.2

دستور پخت سه مدل از غذا های سنتی خراسان شمالی


قابلی استان خراسان شمالی


مواد لازم برای پخت قابلی
برنج سه لیوان

لوبیا چیتی یک لیوان

کوفته‌ریزه ( 350 گرم گوشت چرخی را به‌صورت کوفته‌ریزه در آورید)

خرما هسته گرفته هشت عدد یا بیشتر

کدو حلوایی برای ته دیگ مقداری

رشته پلویی مقداری

رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری

پیازداغ یک قاشق غذاخوری

نمک و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه قابلی
ابتدا برنج را شسته و خیس کرده و نمک می‌زنیم. گوشت چرخی را با یک عدد پیاز متوسط رنده کرده, مخلوط می‌کنیم و کمی نمک به آن زده و به صورت قل‌قلی در می‌آوریم و در کمی روغن تفت می‌دهیم. لوبیا چیتی را که به‌تر است قبل از پخت خیس کرده باشیم, بعداز چند ساعت, آب آن را عوض کرده و در ظرفی ریخته و پیازداغ و نمک و زردچوبه را به آن اضافه کرده وبا کمی آب می‌گذاریم بپزد بعداز پخت, رب را هم به آن اضافه کرده و می‌گذاریم آب لوبیا خشک شود.

آب برنج را جوش می‌آوریم و برنج را در آن ریخته وبعد از پخت, آب‌کش می‌کنیم . ته قابلمه کمی روغن ریخته و کدو حلوایی را که ورقه ورقه کردیم در ته قابلمه می‌چینیم ( کدوها را خیلی نازک ورقه نکنید چون له می‌شود) بعد کمی از برنج را روی کدوها ریخته و مقداری از لوبیا و کوفته‌ریزه روی برنج ریخته و تعدادی خرما روی آن‌ها می‌چینیم و رشته پلویی را هم رویش می‌ریزیم به همین ترتیب مواد را داخل قابلمه می‌ریزم ( این مرحله را مانند لوبیا پلو و یا عدس پلو انجام می‌دهیم).

بعد برنج را مدت یکساعت با حرارت کم دم میکنیم. تعداد خرما بستگی به خودتان دارد می‌توانید کم‌تر یا بیش‌تر کنید.3


پی نوشت:
1.www.ghandpahlu.com
2.www.article.tebyan.net
3.www.titrebartar.com
نسخه چاپی