موارد مصرف و عوارض جانبی سلکوکسیب

موارد مصرف سلکوکسیب

سلکوکسیب یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است. سلکوکسیب با کاهش هورمون های که باعث درد و التهاب میشوند کار می کند.

سلکوکسیب برای درمان درد یا التهاب ناشی از شرایط و بیماری های مختلفی اعم از آرتریت، اسپوندیلیت آنکیلوزان و قاعدگی استفاده می شود.

سلکوکسیب برای درمان آرتریت روماتوئید نوجوانان در کودکانی که حداقل ۲ سال سن دارند استفاده می شود.

سلکوکسیب همچنین در درمان پولیپ های ارثی در روده بزرگ استفاده می شود.


اطلاعات مهم

سلکوکسیب میتواند احتمال وقوع سکته قلبی یا مغزی را افزایش دهد؛ بویژه در کسانی که در طولانی مدت یا با مقداری زیاد مصرف می کنند و یا اگر دچار بیماری قلبی هستید. این دارو را قبل یا بعد از یک عمل جراحی قلب مصرف نکنید (پیوند عروق کرونر یا CABG).

سلکوکسیب همچنین می تواند باعث ایجاد خونریزی معده یا روده شود، که ممکن است خطرناک باشد. این شرایط می توانند بدون هیچ علایم در حین استفاده سلکوکسیب رخ دهند؛ مخصوصا در افراد مسن. در صورت داشتن سابقه خونریزی در روده یا معده نباید از این دارو استفاده کنید.


قبل از مصرف سلکوکسیب

سلکوکسیب می تواند خطر وقوع حمله های مرگبار مغزی و قلبی را افزایش دهد؛ مخصوصا در کسانی که بیماری قلبی یا در دوز های بزرگتر یا بصورت طولانی مدت از آن استفاده میکنند. حتی در کسانی که بیماری قلبی ندارند یا کسانی که در حین مصرف این دارو علایم حمله قلبی و مغزی در آن ها دیده شده.

این دارو را قبل یا بعد از عمل جراحی مربوط به قلب استفاده نکنید (پیوند عروق کرونری یا CABG).

سلکوکسیب همچنین می تواند باعث ایجاد خونریزی در معده یا روده شود که میتواند خطرناک و مرگبار باشد. این ها میتواند بدون وقوع هیچگونه علامت یا هشدار پدیدار شوند؛ مخصوصا در افراد دارای سن زیاد.

درصورت داشتن حساسیت به سلبرکس یا موارد زیر نباید از سلکوکسیب استفاده کنید.

خونریزی یا سابقه خونریزی در معده یا روده ها

داشتن آلرژی نسبت به دارو های سولفا

سابقه حمله آسمی

واکنش های آلرژیک شدید بعد از مصرف آسپرین یا دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)

برای کسب اطمینان از خطرناک نبودن سلکوکسیب برای مصرف موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

مشکل قلبی، فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت یا مصرف دخانیات

سابقه حمله قلبی، سکته مغزی، یا لخته شدن خون

سابقه خونریزی یا زخم معده

آسم

بیماری کبد یا کلیه

احتباس مایعات

مصرف سلکوکسیب در طول ۳ ماه آخر دوران بارداری میتواند به جنین صدمه برساند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

سلبرکس میتواند به شیر مادر منتقل شود و باعث ایجاد صدمه در نوزاد شیرخوار شود. اگر نوزاد شیرخوار دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

سلکوکسیب برای افراد زیر ۲ سال توصیه نمی شود.


موارد مصرف و عوارض جانبی سلکوکسیب

نحوه مصرف سلکوکسیب

سلکوکسیب را دقیقا همانطور که پزشکتان تجویز کرده مصرف کنید. همه دستورات روی راهنمای دارویی سلکوکسیب را رعایت کنید. سلکوکسیب را در مقادیر بیشتر یا کمتر از مقدار پیشنهاد شده مصرف نکنید. کمترین میزان دوزی که در درمان بیماری شما موثر است را مصرف کنید.

سلکوکسیب را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.

اگر سلکوکسیب باعث ناراحتی معده تان می شود آن را همراه با غذا مصرف کنید.

برای بلع راحت تر این دارو، ممکن است کپسول سلکوکسیب را باز کنید و در یک قاشق غذاخوری آن را با آب مخلوط کرده و مصرف کنید. بدون جویدن،‌ آن را ببلعید و کپسول خالی را دور بیندازید. اگر نتواسنتید مخلوط را مصرف کنید آن را در یخچال نگهداری کنید و ظرف ۶ ساعت آن را مصرف کنید.

اگر بمدت طولانی از این دارو استفاده می کنید، ممکن است احتیاج به آزمایشات پزشکی داشته باشید.

آن را در دمای اتاق و بدور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

راهنمای دارویی و بروشور آن که تعبیه شده است را بطور کامل بخوانید. اگر سوالی در مصرف سلکوکسیب داشتید از داروساز یا پزشک خود بپرسید.


در صورت فراموش کردن مصرف دارو

با توجه به این که سلکوکسیب فقط در زمانی که احتیاج دارید آن را مصرف کنید ممکن برنامه زمانی خاصی برای مصرف آن نداشته باشید. اگر برنامه زمانی برای مصرف آن دارید به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

در صورت مصرف بیش از حد (اوردوز) سریعا با اوژانس تماس بگیرید.


موارد منع مصرف

در حین مصرف از مصرف آسپرین یا دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) خودداری کنید.

قبل از مصرف هرگونه داروی سرما خوردگی، ضد درد یا ضد حساسیت با پزشک مشورت کنید. بسیاری از دارو های بدون نسخه پزشک حاوی آسپرین یا موادی مشابه به سلبرکس هستند. مصرف مواد مشابه در کنار هم می تواند منجرب دریافت بیش از حد آن شود. بروشر دارو را چک کنید که حاوی آسپرین، ایبوپروفن، کیتوپروفن یا ناپروکسن نباشد. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی سلکوکسیب

عوارض جانبی سلکوکسیب

در صورت بروز علائم آلرژیک به سلکوکسیب از جمله کهیر، مشکل تنفسی، ورم صورت یا گلو و یا واکنش های شدید پوستی با علائم تب، گلو درد، سوزش چشم، درد پوست، جوش های پوستی قرمز یا بنفش که با تاول یا پوسته پوسته شدن همراه است با اورژانس تماس بگیرید.

نکته مهم: در صورت بروز علائم حمله قلبی یا سکته مغزی بعد از مصرف این دارو به اورژانس مراجعه کنید، از جمله علائم آن می توان به درد قفسه سینه که به فک یا کتف گسترش می یابد، بی حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، لکنت زبان، ورم پا و احساس تنگی نفس اشاره کرد.

در صورت مشاهده علائم زیر، مصرف سلکوکسیب را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید:

ظاهر شدن هر گونه جوش پوستی حتی اگر خفیف باشد

مشکلات قلبی با علائم ورم، چاقی و افزایش وزن سریع، احساس تنگی نفس

خونریزی معده با علائم مدفوع خونی یا قیری شکل، سرفه خونی، استفراغ شبیه تفاله قهوه

مشکلات کبدی با علائم حالت تهوع، درد معده (قسمت فوقانی سمت راست)، خارش، خستگی، ادرار تیره، زردی (زرد شدن چشم یا پوست)

مشکلات کلیوی با علائم کاهش یا قطع ادرار، ورم پایین پا یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس

کاهش گلبول های قرمز خون (کم خونی) با علائم پوست رنگ پریده، خستگی غیر معمول، احساس سبکی سر یا تنگی نفس، دست و پای سرد

برخی عوارض جانبی شایع سلکوکسیب عبارتند از:

درد معده، سوزش سر دل، گاز، اسهال، یبوست، حالت تهوع، استفراغ

ورم دست یا پا

سرگیجه
علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، عطسه، گلو درد

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی سلکوکسیب نمی باشد، توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک مشورت کنید. 2


تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویز و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید، یا دوز دارو را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از: آلیسیرن، مهار کننده های ACE (مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل)، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند والزارتان، لوزارتان)، سیدفوویر، لیتیوم، قرص های آب (دیورتیک ها مانند فوروزماید).

این دارو در صورت مصرف با داروهای دیگری که ممکن است سبب خونریزی شوند، خطر خونریزی افزایش می یابد. از جمله داروهای ضد انعقاد خون مانند کلوپیدوگرل، رقیق کننده های خون مانند دابیگاتران/ انوکساپارین / وارفارین و غیره.

همه داروهای تجویزی و بدون نسخه خود را به دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از داروهای حاوی داروهای ضد درد / کاهش تب (آسپیرین، NSAID ها مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن) هستند، این داروها شبیه سلکوکسیب هستند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند. با این حال، اگر پزشک شما به منظور جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی (معمولا در دوزهای ۸۱ تا ۳۲۵ میلی گرم در روز) مصرف آسپیرین را تجویز کرده است، باید آسپیرین را ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری بدهد.

درمان های غیر دارویی برای آرتریت که پزشک آنها را تایید می کند (از قبیل کاهش وزن در صورت نیاز، تقویت و تمرین استقامتی) ممکن است به بهبود انعطاف پذیری، دامنه حرکات و عملکرد مفصلی کمک کنند. برای دستورالعمل های خاص، با پزشک خود مشورت کنید. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.coca.ir
3.www.rastineh.com
نسخه چاپی