درمان سردمزاجي زنان
درمان سردمزاجي زنان
درمان سردمزاجي زنان

نويسنده:دکتر غلامحسين قائدي / روان‌پزشک




بسیاری از خانم‌ها از نداشتن تمايلات جنسي رنج مي‌برند. اين مشکل در هر نژاد و کشوري شايع است. چون سردمزاجي جنسي در خانم‌ها معمولا به يک سري از روش‌ها و شيوه‌هاي غلط در زندگي روزمره نيز مي‌تواند مربوط شود.به همين دليل براي درمان اين عارضه در خانم‌ها بايد به صورت همه‌جانبه تمام موارد از جمله مسايل هورموني، بيماري‌هاي مختلف، نوع روش زندگي و عوامل مختلف رواني مانند استرس در زندگي روزمره توسط متخصص مربوطه بررسي شود تا بتوان با درمان عوامل زمينه‌اي، تغيير در برخي از روش‌هاي غلط و يا اصلاح شيوه‌هاي مختلف رفتاري در خانم مبتلا، اين عارضه را درمان کرد.
معمولا درمان سردمزاجي در خانم‌ها، شامل درمان‌هاي غيردارويي مي‌شود، هرچند در برخي موارد از درمان دارويي نيز در برخي از افراد، تحت نظر متخصصان مربوطه مي‌توان بهره برد. يکي از روش‌هاي درماني موثر در سردمزاجي خانم‌ها، شامل استفاده از روش‌هاي صحيح در شيوه زندگي و ارتباط با همسر است. تعديل و تغيير شيوه زندگي عبارت است از ورزش کردن مرتب، استراحت کافي، آموختن روش‌هاي کنترل استرس و اجتناب از مصرف سيگار ، مواد مخدر و الکل .

درمان سردمزاجي زنان

يکي ديگر از روش‌هايي که مي‌توان براي درمان اين عارضه از آن بهره گرفت، تقويت ماهيچه‌هاي لگني با استفاده از روش «کگل» است. در اين روش فرد، عضلات لگن خود را سفت مي‌کند، به‌طوري که مي‌خواهد جلوي ادرار کردن خود را بگيرد و تا شماره پنج مي‌شمارد، سپس عضلات را شل مي‌کند و مجددا اين عمل را تکرار مي‌کند. برخي از بيماري‌هاي زمينه‌اي که فرد به آنها مبتلا است، مي‌تواند باعث بروز سردمزاجي در زنان شود. به همين علت بايد به مسايل پزشکي و رواني فرد بيمار توجه کرد.
بيماري‌هايي مانند افسردگي، اضطراب، بيماري ديابت، بيماري‌هاي قلبي عروقي، جراحي‌هاي لگني، سرطان‌ها، مشکلات غده تيروييد، برخي از بيماري‌هاي عصبي و... از جمله بيماري‌هايي هستند که در درمان سردمزاجي بايد به آنها توجه کرد. همچنين توجه به عوامل ديگر مثل بالا رفتن سن، بارداري، يائسگي و مصرف برخي از داروها که کاهش تمايل جنسي از عوارض آن مي‌تواند باشد، در بروز اين عارضه موثر است. روش ديگر درمان عارضه سردمزاجي خانم‌ها، تجويز برخي از داروها توسط پزشک معالج است. درمان‌هاي دارويي از جمله استفاده از هورمون‌هاي زنانه استروژن و پروژسترون، در خانم‌هايي که دچار مشکلاتي در ارتباط با اين دو هورمون مهم زنانه هستند، يکي از روش‌هاي درمان سردمزاجي خانم‌ها است. تجويز هورمون مردانه تستوسترون از ديگر موارد دارو درماني است که البته هنوز توسط FDA تاييد نشده است. استفاده از برخي از قرص‌ها مثل سيلدنافيل و تادالافيل در خانم‌هايي که دچار عوارض جنسي ناشي از مصرف داروهاي ضدافسردگي شده‌اند، مرسوم است. همچنين تاثير دارويي به نام تيبولون که جهت درمان پوکي استخوان استفاده مي‌شود، در افزايش ميل جنسي افراد موثر بوده است. نکته مهم در بحث دارودرماني، جهت درمان اختلالات جنسي، تجويز دارو توسط پزشک متخصص در درمان مشکلات جنسي است.
منبع: http://salamat.com


نسخه چاپی