موارد مصرف و عوارض جانبی دی سیکلومین
دی سیکلومین یک داروی گوارشی ضد اسپاسم با خاصیت آنتی موسکارینی است که در زیر گروه داروهای آنتی کولینرژیک تقسیم بندی می‌شود.


کاربرد دی سیکلومین چیست؟

بیشترین کاربرد دی سیکلومین کنترل سندروم روده ی تحریک پذیر یا IBS ( اختلال شایع که در روده بزرگ اتفاق می‌افتد، علائم و نشانه های آن شامل گرفتگی، درد شکم، نفخ، اسهال، یبوست یا هر دو) است.


نحوه ی عملکرد دی سیکلومین به چه صورت است؟

دی سیکلومین عضلات خاصی را در معده و روده که تحت عنوان عضلات صاف شناخته می‌شوند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. دی سیکلومین با تاثیر مستقیم بر عضلات صاف و همچنین به طور غیرمستقیم با مسدود کردن عملکرد گیرنده استیل کولین (نوعی انتقال دهنده عصبی) اسپاسم را کاهش داده و باعث شل شدن عضلات صاف می‌شود. همچنین این دارو به کاهش علائم گرفتگی و کند کردن حرکات طبیعی روده ها کمک می‌کند.


نحوه ی مصرف دی سیکلومین چگونه  است؟

دی سیکلومین را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

دوز مصرفی معمولا ۴ بار در روز از طریق دهان با غذا یا بدون آن مصرف می‌شود. توجه داشته باشید که مقدار مصرف، فرم دارو و تعداد دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

سن 

علت مصرف دارو

وخامت بیماری

سایر شرایط پزشکی بیمار

چگونگی واکنش به اولین دوز دارو

پاسخ به درمان

 برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید. دستورالعمل‌های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

اگر از فرم مایع دی سیکلومین استفاده می کنید دوز را با استفاده از قاشق مخصوص اندازه گیری به دقت اندازه بگیرید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. قبل از مصرف، دوز مایع را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید.

آنتی اسیدها باعث کاهش جذب دی سیکلومین می‌شوند. دارو را همزمان با داروهای ضد اسید مصرف نکنید. اگر آنتی اسید مصرف می‌کنید آن را بعد از غذا مصرف کنید و قبل از غذا دی سیکلومین بخورید. بهترین زمان مصرف دی سیکلومین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از صرف غذا است.

بدون تایید پزشک دوز خود را افزایش ندهید. مصرف بیش از حد دی سیکلومین وضعیت شما را سریع تر بهبود نخواهد داد و ممکن است خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهید.


دوز مصرفی دی سیکلومین

فرم هایی از دی سیکلومین که در ایران موجود است به شرح زیر است:

قرص دی سیکلومین ۱۰ میلی گرم

آمپول دی سیکلومین ۲۰ میلی گرم/۲ سی سی

شربت دی سیکلومین ۱۰ میلی گرم/۵ سی سی

دوز مصرفی دارو بر اساس وضعیت بیمار و تشخیص پزشک معالج متفاوت است ولی به طور کلی:

سندروم روده ی تحریک پذیر IBS:

بزرگسالان
۱۰ تا ۲۰ میلی گرم به صورت خوراکی یا تزریق عضلانی هر ۶ ساعت که بنابر تشخیص پزشک معالج ممکن است تا ۴۰ میلی گرم هر ۶ ساعت افزایش پیدا کند. 

حداکثر دوز مصرفی ۱۶۰ میلی گرم روزانه به مدت حداکثر یک تا دو هفته

توجه داشته باشید تزریق آمپول دی سیکلومین فقط عضلانی صورت می گیرد.

نکته: دوزهای بالای ۸۰ میلی گرم در روز برای دوره‌های بیشتر از دو هفته توصیه  نمی‌شود.

ملاحظات مربوط به دوز: استفاده از تزریق عضلانی نباید بیشتر از یک تا دو روز باشد. در اسرع وقت تزریق عضلانی را با فرم خوراکی جایگزین کنید. از فرم وریدی به هیچ عنوان استفاده نکنید.

کودکان بالای ۶ ماه
۵ تا ۱۰ میلی گرم هر ۶ تا ۸ ساعت 

حداکثر دوز مصرفی بین ۲۰ تا ۴۰ میلی گرم روزانه 1


موارد مصرف و عوارض جانبی دی سیکلومین

عوارض جانبی

با مصرف این دارو سرگیجه، خواب آلودگی، احساس سبکی سر، ضعف، تاری دید، خشکی چشم، خشکی دهان، حالت تهوع، یبوست و نفخ شکم ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا پزشک یا داروساز خود را مطلع نمایید.

برای از بین بردن خشکی دهان، آب نبات (بدون قند) یا آدامس (بدون قند) بخورید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید. برای از بین بردن خشکی چشم ها، با داروساز خود در مورد استفاده از اشک مصنوعی و سایر روان کننده های چشم مشورت کنید.

برای جلوگیری از یبوست، رژیم غذایی مناسب داشته باشید، مقدار زیادی آب بنوشید و ورزش کنید. برای انتخاب یک ملین مناسب (مانند یک نوع محرک با نرم کننده مدفوع) از داروساز خود کمک بگیرید.

به خاطر داشته باشید که پزشک بدین دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر کدام از این موارد بعید، اما جدی، فورا به پزشک خود اطلاع دهید: کاهش عرق، خشکی / داغ شدن پوست، گر گرفتگی، ضربان قلب سریع / غیرمعمول، از دست دادن هماهنگی بدن، دشواری در صحبت کردن، تغییرات ذهنی / خلقی (مثل سردرگمی، توهم، تحریک، عصبی بودن، هیجان غیرعادی)، مشکل در ادرار، کاهش توانایی جنسی.

اگر در معرض عوارض جانبی بسیار جدی زیر بودید فورا باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرید: درد / تورم / قرمزی چشم، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف نور در شب).

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه نمایید. 2


تداخل های دارویی

حتما در زمان مصرف داروها به تداخل های دارویی مرتبط با آن دقت نمایید چرا که ممکن است سبب بروز تاثیرهای منفی در روند بیماری شود.

آنتی هیستامین‌ها

دیزوپرامید

پتیدین

فنوتیازین‌ها

داروهای ضد اسید

مکمل‌های پتاسیم

آمانتادین

داروهای ضد پارکینسون

کینیدین

ضد افسردگی‌های سه حلقه‌‌ای


نکات مهم پیش از مصرف

۱)اگر دارو به صورت شربت باشد می توان آن را با آب رقیق نمود.

۲)این دارو می تواند در شیر ترشح شود و همچنین سبب کاهش میزان تولید شیر گردد. خانم های شیرده نباید از این دارو استفاده کنند.

۳)هیچ وقت نباید دی سیکلومین را به واسطه تزریق زیرجلدی استفاده کرد.

۴)اگر این دارو برای کودکان بالای شش ماه است باید در مصرف آن احتیاطهای لازم صورت بگیرد چون این امکان وجود دارد که حمله های تشنجی را افزایش بدهد.

۵)اگر در زمان مصرف این دارو با عوارضی روبرو شدید دارو را قطع کرده و حتما با پزشک مشورتهای لازم را داشته باشید.

۶)این احتمال وجود دارد که دمای بالای محیط سبب شود تا در افرادی که دیسیکلومین  استفاده کرده اند، گرمازدگی افزایش یابد در صورت بروز این عوارض حتما با پزشک مشورت نمایید.

7)می توانید این دارو را قبل از غذا مصرف نمایید.

۸) بعد از اینکه این دارو را مصرف کردید بهتر است از فعالیتهای که به هوشیاری کامل نیاز دارند، خودداری کنید.

۹)دارو را باید به دور از نور و در دمای پایین تر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید. 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.rastineh.com
3.www.pezeshkaneirani.com
نسخه چاپی