طرز تهیه سه نوع از غذا های سنتی کرمان

خورش آلوچه بومی

خورشت آلوچه بومی شهر کرمان است که با ترکیباتی همچون گوشت، لوبیا چیتی، رب گوجه فرنگی، سبزی خشک (جعفری و گشنیز)، پیاز، آلوچه، آبلیمو، و ادویه‌جات تهیه می‌شود. طرز تهیه‌ی این خورشت بسیار ساده است و طعمی عالی را برای کسانی که غذاهای ترش دوست دارند ارائه می‌دهد.

مواد لازم برای خورش آلوچه بومی
آلوچه خشک :100 گرم

گوشت :400 گرم

پیاز سرخ شده :نصف پیمانه

لوبیاچیتی :100 گرم

سبزی خشک (جعفری و گشنیز):300 گرم

رب گوجه فرنگی :1 قاشق سوپخوری

آبلیمو :2 قاشق سوپخوری

روغن :نصف پیمانه

نمک ،فلفل ، زردچوبه و دارچین :به مقدار لازم

طرز تهیه خورش آلوچه بومی
لوبیا را بشویید و با مقداری آب به مدت چند ساعت خیس کنید و در حین خیس خوردن چند بار هم آب آن را عوض کنید.

سپس ظرفی را روی حرارت ملایم  قرار دهید و گوشت را با پیاز سرخ شده داخلش تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود.بعد لوبیای خیس خورده شده را به همراه مقداری آب جوش داخلش بریزید و حرارت را کم کنید .

نمک و بقیه ادویه ها را هم اضافه کنید . بعد از اینکه گوشت و لوبیا پخت در نیم ساعت آخر جا افتادن خورش ،آلوچه خشک را به همراه سبزی خشک ،رب گوجه فرنگی و آبلیمو به خورش اضافه میکنیم تا خورش آماده شود.

نکات تکمیلی در مورد خورش آلوچه بومی
خورش آلوچه بومی جزو غذای محلی - کرمان میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 3 ساعت میباشد .

خورش آلوچه بومی را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 8 نفر مناسب میباشد .1

طرز تهیه سه نوع از غذا های سنتی کرمان


آبگوشت زیره

با آبگوشت‌های معمول ایرانی تفاوت بسیاری دارد، چرا که در آن هیچ‌گونه نخود، لوبیا و سیب زمینی به کار نمی‌رود. علاوه بر زیره، ترکیبات اصلی این آبگوشت خوشمزه را گوشت، پیاز، رب گوجه فرنگی به همراه نمک، فلفل و زردچوبه تشکیل می‌دهد. البته به یاد داشته باشید که مردم قدیم کرمان، از رب در این غذا استفاده نمی‌کردند و به‌جای آن از زردچوبه‌ی فراوان برای رنگ و طعم دادن به آبگوشت زیره بهره می‌بردند. همچنین می‌توانید از سیر برای خوشمزه‌تر کردن آن استفاده کنید. به‌هرحال اگر دوست دارید طعم یک آبگوشت اصیل ایرانی را بچشید، این غذا مناسب شما است.

مواد لازم برای 4تا6 نفر
400 گرم  گوشت آبگوشتی

1 عدد  پیاز

3 حبه  سیر

1 ق س پودر زیره سیاه

2 ق س رب گوجه‌فرنگی

نمک و فلفل و زردچوبه به‌اندازه لازم

طرز تهیه
پیاز را نگینی خردکنید و با گوشت کمی تفت دهید. لازم نیست روغن بریزید. گوشت با چربی خودش کمی تفت می‌خورد.

سیر را رنده کنید و با گوشت،پودر زیره، رب گوجه‌فرنگی، فلفل،زردچوبه و 4 لیوان آب به مدت3 ساعت با شعله کم بپزد.

وقتی گوشت خوب پخت و آب آن کم شد، نمک را اضافه کنید و بعد از یکی دو جوش، آن را از روی حرارت بردارید.کرمانی‌ها گوشت این غذارا با نان میل می‌کنند و درون آب آن نان خشک محلی ترید می‌کنند.

نکته
برای خوش‌طعم کردن آب‌گوشت می‌توانید از مرزه خشک یا ترخون خشک استفاده کنید. البته بعدازاینکه آبگوشت پخت از این سبزی‌های معطر استفاده کنید تا این سبزی‌هاغذای تان را تلخ نکند.

کرمانی‌های قدیمی از رب گوجه استفاده نمی‌کنند و با ادویه به آبگوشت شان رنگ می‌دهند. کرمانی‌های قدیمی از رب گوجه استفاده نمی‌کنند و با ادویه به آبگوشت شان رنگ می‌دهند.

طرز تهیه سه نوع از غذا های سنتی کرمان


لپه پلو

لپه پلو با زیره به دلیل استفاده از گوشت و زیره در آن، طعم و عطری فوق‌العاده دارد که تجربه‌ی مزه‌ی آن تا مدت‌ها از خاطرتان نخواهد رفت.

مواد لازم برای ۲ نفر
لپه½ پیمانه

برنج۲ پیمانه

گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری

پیاز۱ عدد

زیره سیاه۱ قاشق سوپخوری

نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت لپه پلو
مرحله اول
برای تهیه لپه پلوی کرمانی ابتدا لپه را از شب قبل داخل یک کاسه آب می خیسانیم تا نفخ آن برطرف شود. در ادامه لپه خیسانده شده را به همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله دوم
در این مرحله برنج را نسبت به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت با ۱قاشق چایخوری نمک و آب ولرم می خیسانیم. پس از اینکه پخت لپه به پایان رسید آنرا با آب سرد آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله سوم
در این مرحله پیاز را به صورت ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه کوچک تفت می دهیم، سپس گوشت را به صورت تکه های کوچک خرد می کنیم و به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شوند.

مرحله چهارم
پس از اینکه گوشت سرخ و رنگ آن تغییر کرد، ۲ پیمانه به همراه زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت به طور کامل بپزد. برای اینکه گوشت خوشمزه تر شود بهتر است آب درون قابلمه به طور کامل جذب گوشت شود.

مرحله پنجم
در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش امد برنج خیسانده شده را اضافه می کنیم و ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا پخت اولیه برنج انجام شود.

مرحله ششم
پس از گذشت ۳ دقیقه، لپه را به همراه مقداری زردچوبه و زیره به برنج اضافه می کنیم و زمانی که دانه های برنج نرم شدند و مغزشان گیر داشت برنج و لپه را آبکشی می کنیم. حالا یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم.

مرحله هفتم
در این مرحله مقداری نان یا سیب زمینی ورقه ای شده برای ته دیگ در کف قابلمه قرار می دهیم، سپس نصف مخلوط برنج و لپه را  روی ته دیگ می ریزیم. در ادامه گوشت های پخته شده را در وسط برنج قرار می دهیم و باقیمانده برنج را اضافه می کنیم.

مرحله هشتم
حالا درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. در پایان پس از اینکه غذا آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با گوشت های تکه ای تزیین کرده و سرو می کنیم.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.bartarinha.ir
3.www.chishi.ir
نسخه چاپی