موارد مصرف و عوارض جانبی مفنامیک اسید
مفنامیک اسید (با نام انگلیسی: Mefenamic Acid و نام تجاری: پونستان) از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که معمولا برای درمان کوتاه مدت (7 روزه یا کمتر) دردهای خفیف تا متوسط در بزرگسالان و کودکان (حداقل 14 ساله) استفاده می شود.

مفنامیک اسید با مهار هورمون های ایجاد کننده التهاب و درد در بدن به کاهش درد کمک می کند.


موارد مصرف مفنامیک اسید

مفنامیک اسید برای کاهش و تسکین دردهای مختلف بخصوص درد پریود و کاهش خونریزی قاعدگی مصرف می شود.

مفنامیک اسید برای درمان دردهای خفیف تا متوسط همچون سردرد، دندان درد، درد بعد از عمل جراحی و درد بعد از زایمان نیز قابل استفاده است.


نحوه مصرف مفنامیک اسید

قبل از شروع مصرف دارو و هر بار که بسته جدید خریداری می کنید حتما بروشور آن را با دقت مطالعه کنید.

مفنامیک اسید معمولا به صورت خوراکی و 4 بار در روز با یک لیوان پر از آب مصرف می شود. برای دوز و زمان مصرف مفنامیک اسید دقیقا مطابق دستور پزشک عمل کنید.

حداقل تا 10 دقیقه بعد از مصرف دارو دراز نکشید.

اگر با مصرف مفنامیک اسید دچار ناراحتی معده می شوید آن را با غذا یا شیر میل کنید.

از مصرف این دارو به همراه آنتی اسیدها اجتناب کنید مگر آن که پزشک توصیه کرده باشد. آنتی اسیدهای خاص ممکن است روی جذب مفنامیک اسید توسط بدن اثر منفی بگذارند.

دوز مصرف مفنامیک اسید با توجه به وضعیت پزشکی و پاسخ بدن به دارو تعیین می شود.

برای کاهش خطر بروز خونریزی معده و سایر عوارض جانبی مفنامیک اسید، توصیه می شود مصرف این دارو را به حداقل دوز موثر و کوتاه ترین دوره زمانی محدود کنید.

از افزایش دوز یا طولانی کردن دوره درمان اجتناب کنید، دوره درمانی این دارو معمولا نباید بیش از 1 هفته در یک زمان باشد.

اگر مفنامیک اسید را تنها در زمان های مورد نیاز میل می کنید (برنامه زمانی منظم ندارید) به یاد داشته باشید برای تاثیر بهتر داروهای ضد درد مانند مفنامیک اسید، این داروها باید به محض مشاهده اولین نشانه های درد مصرف شوند، تاخیر در مصرف اثر دارو را کاهش می دهد.

اگر برای درمان درد پریود از مفنامیک اسید استفاده می کنید دوز اول دارو را به محض شروع دوره یا مشاهده علائم درد مصرف کنید. بعد از گذشت 2 یا 3 روز معمولا نیازی به ادامه مصرف مفنامیک اسید نخواهد بود.

اگر در دوره مصرف دارو، درد همچنان ادامه داشته، تشدید شود یا علائم جدیدی ظاهر شود به پزشک اطلاع دهید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی مفنامیک اسید

عوارض جانبی مفنامیک اسید چیست؟

کپسول خوراکی مفنامیک اسید باعث خواب آلودگی نمی شود، با این حال، می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد نماید.

عوارض جانبی رایج
عوارض جانبی رایجی که می تواند با مفنامیک اسید رخ دهد، شامل موارد زیر است:

دل درد

حالت تهوع

استفراغ

سوزش سردل

یبوست

اسهال

راش (ایجاد دانه های قرمز بر روی پوست)

سرگیجه

وزوز گوش (شنیدن صدای زنگ در گوش)

عوارض جانبی خفیف ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. در صورت تشدید یا برطرف نشدن علائم با پزشک یا داروساز خود صحبت نمایید.

عوارض جانبی جدی
در صورت بروز عوارض جانبی جدی، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و اگر احساس کردید که علائم تهدید کننده ی زندگی هستند و یک فوریت پزشکی است، با 115 تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

حمله قلبی یا سکته؛

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد قفسه سینه

تنگی نفس

ضعف یک طرفه ی بدن

لکنت زبان

نارسایی قلبی؛

ممکن است علائم  شامل موارد زیر باشد:

افزایش وزن غیر معمولی 

تورم در بازوها، پاها، دستها 

مشکلات معده؛

مانند زخم یا خونریزی، علائم میتواند شامل موارد زیر باشد:

درد معده یا ناراحتی معده

مدفوع سیاه و چسبناک

استفراغ خونی

مشکلات کبدی؛

علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

زرد شدن پوست یا قسمت سفید چشم 

علائم شبیه آنفولانزا، مانند تب، لرز و بدن درد

خستگی

حالت تهوع

درد در قسمت فوقانی معده

خارش

واکنش های پوستی؛

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قرمز شدن

 تاول زدن

کنده شدن پوست 2


موارد احتیاط

قبل از مصرف مفنامیک اسید، اگر به این دارو، آسپرین یا سایر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (مثل، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب) حساسیت دارید یا اگر آلرژی دیگری دارد، با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می‌توانند واکنش‌های آلرژیک و مشکلات دیگر ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

اگر شرایط خاص پزشکی دارید، این دارو را نباید استفاده کنید. قبل از استفاده از این دارو، در صورت داشتن موارد زیر با پزشک مشورت کنید: آسم حساس به آسپیرین (سابقه بدتر شدن تنفس همراه با آبریزش بینی / استفراغ پس از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، بیماری شدید کلیوی، جراحی بای پس قلبی (CABG) در گذشته، خونریزی / زخم فعال در معده / روده (زخم، خونریزی گوارشی).

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید به ویژه سوابقی نظیر: آسم، مشکلات خونریزی / لخته شدن، اختلالات خون (به عنوان مثال، کم خونی)، فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی (مانند سابقه حمله قلبی)، بیماری کبدی، پولیپ بینی، چاقی، مصرف دخانیات، سابقه مشکلات معده / روده / مری (مانند خونریزی، زخم، تکرر ادرار)، سکته مغزی، تورم مچ پا / پا / دست.

ممکن است استفاده از داروهای NSAID، از جمله مفنامیک اسید، موجب بروز برخی از مشکلات پوستی شوند. اگر دچار کمبود آب بدن (دهیدراته)، نارسایی قلب یا بیماری کلیوی هستید، سالخورده هستید یا داروهای خاصی را مصرف می‌کنید احتمال بروز این مشکل بیشتر می‌شود (همچنین به بخش تداخلات دارویی مراجعه کنید). مایعات زیاد مصرف کنید و اگر مقدار ادرار تغییر کرد، به پزشک اطلاع دهید.

قبل از جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که از این دارو استفاده می‌کنید.

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. لذا از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کاری که نیاز به هشیاری دارد، تا زمانی که بتوانید چنین کارهایی را با خیال راحت انجام دهید، خودداری کنید.

این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. مصرف روزانه تنباکو، به ویژه هنگامی که همراه با این دارو استفاده شود، ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. سیگار را ترک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این دارو ممکن است شما را به نور خورشید حساس‌تر کند. زمان قرار گیری خود را در مقابل نور خورشید محدود کنید. از برنزه کردن و لامپ‌های خورشیدی دوری کنید. هنگام خروج از منزل از کرم‌های ضد آفتاب و لباس‌های مناسب استفاده کنید. در صورت بروز آفتاب سوختگی یا قرمزی در پوست، به پزشک اطلاع دهید.

عملکرد کلیه با بالا رفتن سن تحلیل می‌رود. این دارو توسط کلیه‌ها از بدن حذف می‌شود. بنابراین، هنگام استفاده از این دارو در افراد مسن رعایت احتیاط توصیه می‌شود زیرا ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی آن، به خصوص خونریزی‌های معده و مشکلات کلیوی داشته باشند.

قبل از استفاده از این دارو، زنان در سنین باروری باید با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات آن (مانند سقط جنین، مشکل در باردار شدن) مشورت کنند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید استفاده شود. استفاده از این دارو در سه ماهه اول و آخر بارداری به علت آسیب احتمالی به نوزاد و تداخل در زایمان طبیعی توصیه نمی‌شود.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود و ممکن است علائم نامطلوب در نوزاد شیرخوار ایجاد کند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. 3


موارد مصرف و عوارض جانبی مفنامیک اسید

تداخل دارویی مفنامیک اسید

مصرف داروهای ضد افسردگی به همراه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی همچون مفنامیک اسید ممکن است باعث کبودی یا خونریزی آسان در بیمار شود، قبل از مصرف داروهای زیر حتما با پزشک مشورت کنید:

سیتالوپرام

اسکلیتوپام

فلوکستین (پروزاک)

فلووکسامین

پاروکستین

سرترالین (زولوفت)

ترازودون

ویلازودون

برخی داروهایی که ممکن است با مفنامیک اسید تداخل داشته باشند عبارتند از:

آلیسکرین

مهارکننده های ACE مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل

مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II مانند والزارتان، لوزارتان

سیدوفویر

فلوکونازول

کتورولاک

دیورتیک هایی همچون فوروزماید

قبل از مصرف مفنامیک اسید درباره داروهای مصرفی و هرگونه دارویی که قبلا مصرف می کرده اید یا قصد شروع آن را دارید با پزشک مشورت کنید، از جمله:

لیتیوم

متوتروکسات

آنتی اسیدهایی همچون هیدروکسید منیزیم، مالوکس (آلومینیوم ام جی)، میلانتا یا رولید

رقیق کننده های خون از جمله وارفارین (کومادین، جانتون)

داروهای قلبی یا فشار خون از جمله دیورتیک ها

داروهای استروئیدی از جمله پردنیزون

همچنین توجه داشته باشید:

از مصرف آسپرین به همراه مفنامیک اسید خودداری کنید.

قبل از استفاده از داروهای سرماخوردگی، آلرژی یا ضد درد به همراه مفنامیک اسید با پزشک مشورت کنید، بسیاری از این داروها حاوی آسپرین یا دیگر داروهای مشابه مفنامیک اسید هستند و مصرف همزمان آن ها ممکن است باعث اوردوز دارویی شود.

قبل از مصرف هر دارو، ابتدا برچسب آن را چک کنید که حاوی آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن نباشد.

این دارو ممکن است با تست های آزمایشگاهی خاص تداخل داشته و باعث کاهش دقت نتایج شود، قبل از آزمایش با پزشک مشورت کنید.

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد. توصیه می شود قبل از مصرف مفنامیک اسید حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کرده و از شروع، قطع یا تغییر دوز دارو بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید. 1


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.doctoreto.com
3.www.rastineh.com
نسخه چاپی