طرز تهیه سه مدل غذای سنتی کهگیلویه و بویر احمد

آش دنگو

یکی دیگر از آش‌هایی که در درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند، آش دنگو یاسوج است که هر نوع حبوباتی در پخت آن استفاده می‌شود.

مواد لازم برای آش دنگو
عدس:نصف پیمانه

لوبیا چشم بلبلی:نصف پیمانه

لیزک (گیاهی است دارویی که در فصل بهار در استان کهگیلویه و بویراحمد می روید): به اندازه دلخواه

ماش:نصف پیمانه

نخود:نصف پیمانه

گندم:نصف پیمانه

ادویه: نصف پیمانه

زردچوبه، نمک و آب: به مقدار لازم

طرز تهیه آش دنگو
برای درست کردن این آش ابتدا باید حبوبات را تمیز کرد و هر کدام را به صورت جداگانه از شب قبل خیس کرد و چند بار آب آنها را عوض کرد.

گندم پوست کنده را هم جداگانه از چند ساعت قبل خیس کنید.

در قابلمه بزرگی که گنجایش آش را داشته باشد به اندازه کافی آب بریزید و روی حرارت بالا قرار دهید تا به جوش بیاید.

سپس گندم را داخلش بریزید و حرارت را کم کنید تا گندم شروع به پختن کند.

بعد از نیم ساعت پخت گندم ،نخودرا هم داخل قابلمه بریزید تا در کنار گندم پخته شود.

بعد از اینکه گندم و نخود نیم پز شدند بقیه حبوبات را به همراه گیاه لیزک و ادویه ها به قابلمه آش اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا همه مواد کنار هم بپزند و آش کاملا جا بیفتد.

نکات تکمیلی در مورد آش دنگو
آش دنگو جزو غذای محلی کهگیلویه و بویر احمد میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه.

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت میباشد .

آش دنگو را می توانید در وعده نهار - شام - پیش غذا - سرو کنید .

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .1

طرز تهیه سه مدل غذای سنتی کهگیلویه و بویر احمد


کلک سوز (کله جوشک)


مواد لازم
پیاز    ۱ عدد

پونه یا نعناع خشک    ۱ قاشق غذاخوری

دوغ    به مقدار لازم

کشک یا ماست چکیده    به مقدار لازم

طرز تهیه کلک سوز (کله جوشک)
ابتدا پیاز رادر روغن تفت می‌دهند و پس از این‌که پیاز طلایی شد، نعناع یا پونه خشک را به آن اضافه می کنیم و کمی هم آن را تفت می دهیم.

سپس کم کم دوغ، کشک یا ماست را به آن اضافه می‌کنند. معمولا به تعداد هر نفر یک لیتر دوغ استفاده می‌شود. سپس کمی فلفل و زردچوبه به آن اضافه می‌کنند و می‌جوشانند.زمانی که غلیظ و سبز رنگ شد، با نان محلی یا نان سنگک و سبری خوردن تازه آن‌را می‌خورند.2


طرز تهیه سه مدل غذای سنتی کهگیلویه و بویر احمد


آش کارده

طعم دل‌پذیرِ سبزی مخصوص این آش، چه گردشگران و چه بومیان شهر را عاشق این غذای محلی کرده و نام آن را با استان‌های فارس، کهگلویه و بویر احمد، اصفهان و خوزستان همراه کرده است. نام این استان‌ها خبر از تنوع روش‌های پخت آش می‌دهد و در کنار آن طعم به خصوصی به نتیجه آشپزی آن‌ها می‌دهد. طبق سلیقه خودتان می‌توانید با امتحان هر کدام از روش‌های پخت آش کارده به طعم مطلوب خودتان برسید. از روش‌های تخمیری بختیاری‌ها گرفته تا پرملات کردن اقلیدی‌ها، با این حال پیشنهاد ما این است هر بار یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.


آش کارده یاسوج

درباره مصرف گیاه کاردین نکته بسیار مهمی نقل شده که باید قبل از هر چیزی آن را در نظر داشته باشید، این گیاه به صورت خام برای انسان قابل استفاده نیست ولی از آن‌جا که یکی از گیاهان بومی این منطقه به حساب می‌آید، فروشنده‌ها این مورد را به خریداران یادآوری خواهند کرد. این گیاه بین محلی‌ها با نام‌هایی مانند علف خرس، اخلیوف یا حره هم شناخته می‌شود و احتمالا هنگام خرید، این اسم‌ها به چشم یا گوشتان می‌خورند. گفته می‌شود که در منطقه بختیاری دو نوع گیاه کاردین داریم که به هر دو علف خرس می‌گویند. بعد از این که مرحله خرید این گیاه را پشت سر گذاشتید، نوبت به طبخ این غذای مقوی می‌رسد که مراحل پخت را در ادامه آورده‌ایم.

مواد لازم
سبزی کارده خرد شده

آرد گندم

آبغوره

برنج نیم‌دانه یا جو پرک

پیاز

ماست ترش یا دوغ

نمک، فلفل و زردچوبه

شنبلیله خشک

روغن

مراحل پخت
برخی مسافران همراه با محلی‌ها این گیاه را از کوه‌ها می‌چینند، از آن‌جایی که گیاه کارده مزه تلخی دارد، بعد از چیدنش آن را می‌جوشانند تا تلخی‌اش برطرف شود و سپس در هوای آزاد آن را خشک می‌کنند. اما اگر شما سبزی خشک را تهیه کرده باشید، مرحله پخت را با خیساندن این سبزی به مدت ۲ الی ۳ ساعت شروع ‌کنید. البته در برخی استان‌ها برای خیس خوردن سبزی‌ها ۲۴ ساعت کامل را در نظر می‌گیرند. در ادامه سبزی‌های خیس شده را از آب خارج کرده و در ظرف بزرگی بریزید، آرد گندم، نمک و فلفل را به این ظرف اضافه کنید و با کارده‌ها بکوبید تا جذبشان شوند. آب سبزی‌های خیس‌شده را لازم خواهید داشت پس دور نریزید.

شعله متوسط
در این مرحله آب کارده‌ خیس شده را به مواد داخل ظرف اضافه کنید، این آب کافی نیست و باید به اندازه ۴/۳ ظرف را با آب پر کنید و روی شعله ملایم بگذارید. افزودن آبغوره و دوغ یا ماست، مرحله بعدی پخت این آش خوشمزه می‌باشد، فراموش نکنید که در حین جوشیدن آش برای جلوگیری از ته گرفتنش به طور مرتب آن را هم بزنید. حدود ۳-۴ ساعت بعد که کارده‌ها کاملا پخته شدند، برنج را اضافه کنید و به مدت یک ساعت دیگر منتظر آماده شدن آش باشید. هنوز قدم دیگری برای پخت کامل آش مانده و آن‌ هم سرخ کردن پیاز می‌باشد که با اضافه کردن زردچوبه و شنبلیله و مقداری آرد گندم برای لعاب‌دار کردن آش کاردین به کار می‌رود. در انتها با افزودن این مخلوط به آش، باید ۱۵ دقیقه آش را بجوشانید تا آماده سرو شود.

نکاتی در مورد آش کارده
خوردن آش کارده در ماه‌های سرد سال با تامین ویتامین‌های گروه C و B موجب کاهش سرماخوردگی می‌شود. جالب است بدانید که برای طبخ آش کارده بهتر است از کارده تازه به جای کارده خشک استفاده کنید چون سبزی تازه حاوی ویتامین‌های بیش‌تری است، البته اکثر مردم به علت تیز و برنده بودن گیاه کارده ترجیح می‌دهند از سبزی خشک آن استفاده کنند ولی کوبیدن کارده تازه و تَر با آرد گندم این برندگی را از بین می‌برد.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.titrebartar.com
3.www.citypedia.ir
نسخه چاپی