دستور تهیه سه نوع غذای سنتی استان مرکزی

آبگوشت دوگوله دودار

آبگوشت دوگوله دودار که به آبگوشت کشت یا آبگوشت دوغ‌دار نیز معروف است، یکی دیگر از غذاهای محلی و سرشار از انرژی استان مرکزی و شهرستان‌های تابع این منطقه به شمار می‌آید که آشپزها و بانوان هنرمند این سرزمین با استفاده از موادی همچون گوشت آبگوشتی، نخود، لوبیاسفید، بادمجان سرخ شده، پیاز، کشک، سیر، نمک، روغن، زردچوبه و نعناع به طبخ آن می‌پردازند. این غذای مقوی علاوه بر استان مرکزی در استان لرستان نیز به عنوان خوراکی محلی و سنتی طبخ و مصرف می‌شود.

مواد لازم
گوشت با استخوان 300 گرم

نخود آبگوشتی 1/2 لیوان

لوبیا سفید1/2 لیوان

سیر 3 حبه

بادمجان 2 عدد

پیاز 1 عدد

کشک 1 لیوان

نعناع خشک به مقدار لازم

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه
نخود و لوبیا را از شب قبل خیس دهید و تا روز بعد چند بار آب آن را تعویض کنید.

گوشت ، نخود و لوبیای خیس خورده ، سیر و پیاز خرد شده را بهمراه چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا مواد پخته شوند ( در مدت زمان پخت نمک اضافه نکنید ).

بادمجان ها را خرد کنید و با مقداری آب بپزید و له کنید و پس از اینکه آبگوشت پخت بادمجان ها را اضافه نمایید و در آخر نیز کشک را بریزید و خوب مخلوط کنید ، 10 دقیقه صبر کنید تا آبگوشت جا بیفتد.

حدود 3 قاشق غذاخوری نعناع را با مقداری روغن تفت دهید سپس نعناع داغ را به ابگوشت اضافه کنید و مخلوط نمایید ، نمک و فلفل آبگوشت را نیز اندازه کنید ، آب ابگوشت را از مایه آن جدا کنید ، مایه آبگوشت را بکوبید و بهمراه اب آبگوشت و مقداری نعناع داغ و کشک سرو کنید ( آب آبگوشت و کوبیده را در ظرف های جدا سرو کنید ).

نکته ها : این آبگوشت بسیار مقوی و خوشمزه است و اغلب در فصل سرد سال سرو میشود ، در صورت تمایل میتوانید 1 عدد سیب زمینی در زمان پخت به این آبگوشت اضافه کنید همچنین میتوانید بادمجان ها را سرخ کنید و پس از کوبیدن اضافه نمایید.1

دستور تهیه سه نوع غذای سنتی استان مرکزی


خورش فسنجان و کشک 

مردم استان مرکزی، خورشتی بومی و لذیذ را با کمک گردو تهیه می‌کنند که به فسنجان با کشک تفرش مشهور است. غذایی اصیل و محبوب که مختص شهرستان تفرش بوده و با مصرف این خورشت لذیذ، طعمی مطبوع و شگفت‌انگیز را تجربه می‌کنند. در اکثر نقاط کشور، استفاده از رب انار، برای دادن طعمی ترش به فسنجان استفاده می‌شود و این درحالی است که بانوان کدبانوی تفرش، کشک را جایگزین رب انار کرده و غذایی اشتهاآور را برای اعضای خانواده‌ی خود تهیه و سرو می‌کنند.

مواد لازم برای خورش فسنجان و کشک
کشک:2 پیمانه

فیله مرغ:500 گرم

مغز گردوی ساییده:200 گرم

پیاز رنده شده:1 عدد

سیر:5 حبه

نمک، فلفل، زردچوبه:به میزان لازم

طرز تهیه خورش فسنجان و کشک 
 سینه مرغ را خرد کنید و به همراه چند حبه سیر خرد شده و پیاز رنده شده و مقداری نمک ، فلفل و زردچوبه داخل روغن تفت دهید ،تا زمانی که آب پیاز و مرغ کشیده شود.

مغز گردوی پودر شده را هم به مرغ تفت داده شده اضافه کنید و بعد از کمی هم زدن 4 لیوان آب به آنها اضافه کنید تا  گوشت مرغ پخته شود.

بعد از یک ساعت پخت مرغ و گردو ، کشک را به آنها اضافه کنید و حرارت را ملایم کنید تا گردو به روغن بیفتند و بافت مرغ از هم باز شود.خورش را تست کنید.

و حرارت را خاموش کنید.

خورش آماده شده را در در کنار برنج سفید سرو کنید.

نکات تکمیلی در مورد خورش فسنجان و کشک
خورش فسنجان و کشک جزو غذای محلی - سایر میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه.

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت میباشد .

خورش فسنجان و کشک را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .2

دستور تهیه سه نوع غذای سنتی استان مرکزی


کباب تتالی

ته‌تالی (تتالی)، یکی دیگر از غذاهای معروف و پرطرفدار استان مرکزی و شهرستان اراک است که در سراسر این استان طبخ و مورد استفاده‌ی خانواده‌ها قرار می‌گیرد. در گذشته به ماهی‌تابه، تالی گفته می‌شد و این غذا به دلیل قرار دادن گوشت در ته ماهی‌تابه یا همان تالی، به ته‌تالی شهرت یافت. غذایی بسیار لذیذ و خوش‌عطر که پس از طبخ، با نان، سبزی‌خوردن، ماست و چاشنی‌های بومی میل می‌شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم

سیب زمینی۲ عدد بزرگ

گوجه فرنگی۳ عدد

رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری

پیاز۲ عدد

نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت تتالی
مرحله اول
برای تهیه تتالی اراکی ابتدا یکی از پیازها را با رنده ریز رنده می کنیم و پس از گرفتن آب اضافی اش داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله دوم
در این مرحله مواد را با دست چند دقیقه ورز می دهیم تا کاملا یکدست و منسجم شوند. در ادامه پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم وب ه همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک شود.

مرحله سوم
در این مرحله مقداری نمکف فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و یک دقیقه با پیاز تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند. حالا رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا طعم خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

مرحله چهارم
در این مرحله از مخلوط گوشت چرخ کرده تکه هایی به اندازه نارنگی بر می داریم و با دست به صورت گرد شکل می دهیم، سپس درون تابه می چینیم. در ادامه سیب زمینی و گوجه فرنگی را به صورت ورقه ای خرد می کنیم و بر روی تکه های گوشت می چینیم.

مرحله پنجم
حالا ۲ پیمانه آب جوش اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا غذا اماده شود. زمان پخت این غذا حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت می باشد. پس از اینکه سس تتالی غلیظ شد انرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.3


پی نوشت:
1.www.gardesh-gar.ir
2.www.namnak.com
3.www.chishi.ir
نسخه چاپی