دستور تهیه سه نوع از غذا های سنتی استان هرمزگان

هواری پلو

هواری پلو یکی از خوشمزه ترین غذا های جنوبی می باشد و از غذا های محلی هرمزگان است. تعریف هواری در جنوب کشور به این معنی می باشد که هر غذایی را که با مرغ یا ماهی یا گوشت تهیه کنند به آن هواری می گویند که معروف ترین آن هواری ماهی می باشد شما می توانید از انواع ماهی ها برای هواری پلو استفاده کنید ولی بیشتر در جنوب کشور از ماهی هوور استفاده می شود. طعم سبزیجات معطر در این پلو عطر و مزه بی نظیری به هواری پلو می دهد.

مواد اولیه
ماهی (هر نوع که دوست داشتین باشین کمتر تیغ داشته باشد)

برنج ۳ پیمانه

تمر هندی ۱/۳

پیاز ۱ عدد

سیر ۳ حبه

گوجه فرنگی ۲ عدد

گشنیز ۱ لیوان

زعفران دم کرده به میزان لازم

نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه
مرحله اول :مرینت کردن ماهی
ابتدا تمر هندی را با دو لیوان آب نرم کنید و از صافی رد کنید سپس فیله ماهی را به مدت یکساعت داخل تمرهندی قرار داده تا مزه دار شود.

مرحله دوم : سرخ کردن ماهی
پیاز را شسته و نگینی خرد کنید و داخل تابه ای نسبتا گود بریزید مقداری روغن ریخته و پیاز ها را تفت داده تا کمی سبک شود سپس سیر را پوست کنده و رنده و پیازمون اضافه کرده تا عطر سیر خارج شود سپس ماهی از تمرهندی خارج کنید و بگذارید داخل صافی تا آب اضافی آن خارج شود سپس داخل پیاز و سیر همراه با زردچوبه و فلفل سیاه سرخ کنید در انتها آب تمرهندی که ماهی داخل آن استراحت کردن را به همراه زعفران می ریزیم تا آب تمر هندی کاملا تمام شود سپس گشنیز را اضافه کرده و از روی حرارت بر میداریم.

مرحله سوم : سرخ کردن گوجه
گوجه ها را شسته و حلقه حلقه کنید داخل تابه با مقداری نمک سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم : دم گذاشتن هواری پلو
برنج را از شب قبل با مقداری نمک خیس کرده سپس یک قابلمه آب را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاد سپس برنج را داخل قابلمه می ریزیم تا نرم شود در هنگام پختن برنج مدام کف روی آن را گرفته سپس برنج را آبکش کرده و کف قابلمه مقداری روغن ریخته و ته دیگ مورد نظر کف قابلمه قرار داده و یک لایه برنج ریخته و مرکز آن ماهی پخته شده به همراه گوجه فرنگی ها می گذاریم سپس مابقی برنج را می ریزیم و می گذاریم روی شعله پخش کن بمدت ۵۰ دقیقه خوب دم بکشد سپس در انتها کمی کره روی برنج ریخته و در ظرف سرو کشیده همراه با ترشی فلفل.

نکات کلیدی در تهیه هواری پلو
می توانید ماهی را فقط مزه دار کنید و لای برنج گذاشته تا با بخار آن پخته شود.

اگر ماهی تیغ داشت آن جدا کرده سپس لای برنج قرار بدید.

گشنیز را حذف نکنید باعث رفع بوی زهم ماهی می شود.

اگر ماهی در دسترس نداشتید از تن ماهی استفاده کنید.

برای رنگ بهتر برنج از زعفران استفاده کنید.

زمانی که ماهی را خرد کردید پوست آن را بگیرید.

هواری پلو را بصورت کته نیز می توانید تهیه کنید.1

دستور تهیه سه نوع از غذا های سنتی استان هرمزگان


زیبون هرمزگان

زیبون یکی از غذا‌های سنتی و محلی استان هرمزگان است. این غذا دارای طرفداران بسیاری است و به عنوان یکی از غذا‌های محلی قشم به حساب می‌آید.

مواد لازم
پیاز ۲ عدد

ماهی ۴ تکه

برنج ۲ پیمانه

نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه
در ابتدای تکه‌های ماهی را کمی نمک و فلفل و زردچوبه بزنید و سرخ کنید هنگامی که ماهی‌ها طلایی شدند آنها را از روغن دربیاورید و کنار بگذارید. برنج را هم آبکش کنید و کنار بگذارید.

سپس دو عدد پیاز درشت بردارید و آن را نگینی درشت خورد کنید و داخل روغن تفت دهید تا طلایی شود در این مرحله به آن زردچوبه اضافه کنید لیمو عمانی را نیز پوست و هسته آن را جدا کرده و فقط گوشت آن را به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید تا عطر لیمو عمانی در بیایید.

بعد فلفل سبز تند را خرد کرده به مواد اضافه کنید و تفت دهید گوجه را پوست گرفته و فیله گوجه فرنگی را رنده کرده با مواد مخلوط کنید و فلفل و نمک اضافه کنید در آخر چند عدد گوجه فرنگی حلقه کنید و روی مواد بچینید و زیر و رو کنید به طوری که گوجه‌های حلقه شده شکل ظاهری خود را از دست ندهد، مواد را از حرارت بردارید.

کف قابلمه کمی روغن بریزید و سیب زمینی را حلقه کنید ته قابلمه بچینید و دو کفگیر برنج روی سیب زمینی‌ها بریزید و روی برنج را از موادی که درست کردیم یک لایه بریزید.

سپس تکه‌های ماهی را بچینید و دوباره روی آن برنج بریزید، این کار را تا زمانی ادامه دهید تا مواد تمام شود سپس در قابلمه را بگذارید تا باحرارت ملایم دم بکشد. بعد از آماده شدن داخل ظرف ریخته و ماهی و گوجه‌های حلقه شده و ته دیگ سیب زمینی روی آن قراردهید.2

دستور تهیه سه نوع از غذا های سنتی استان هرمزگان


گبولی یا گوبولی

یک غذای محلی جنوبی مخصوص هرمزگانی هاست که در کنار این که طعم خوب و جدید دارد سرشار از خاصیت است و یک وعده کامل و مطلوب برای ناهار محسوب میشود در ادامه با طرز تهیه این غذای محلی پرطرفدار آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای ۴ نفر
پیاز بزرگ :۱ عدد

نخود : ۱۵۰ گرم

گوشت گوساله (برش خرده ی ترکیبی، خام ) :۱۰۰۰ گرم

سیب زمینی ( آب پز، پوست کنده، بدون نمک) :۱ متوسط

کشمش ( بدون دانه ) :۱/۲ پیمانه سر پر

برنج( خام ) :۳ پیمانه

رب گوجه فرنگی:۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه گبولی گوشت
نخود را از قبل خیس کرده و آن را می پزی و گوشت را با یک عدد پیاز می پزیم.پیاز را تفت داده و زرد چوبه ،نمک وفلفل را اضافه می کنیم. یک قاشق رب را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.نخود های پخته را اضافه کرده و بر روی حرارت کم ۱۰ دقیقه می گزاریم دم بکشد.

تکه های گوشت را با ادویه و زرد چوبه زده و در یک ماهی تابه جدا در روغن سرخ می کنیم.گوشت ها را از روغن خارج می کنیم و در همین ماهی تابه سیب زمینی اب پز شده را سرخ می کنیم.

برنج را در آب گوشت به صورت کته دم می کنیم (در صورت نیاز به ان روغن اضافه می کنیم)

برنج را در دیس می کشیم روی ان را با نخود سیب زمینی و گوشت سرخ شده می پوشانیم(به دلخواه می توان به نخود کشمش هم اضافه کرد) 

ترفندسرآشپز
در دستور اصلی این غذا سیب زمینی را آب پز کرده خلال می‌کنند و سپس سرخ می‌کنند.

کشمش هم در مواد کناری برنج استفاده می‌شده.

گوبولی از هند وارد ایران شده.

در تهیه این غذا از برنج هندی استفاده شده.

اگر دوست داشتید مواد کناری برنج نرم‌تر شوند می‌توانید کمی آب مرغ به آن اضافه کرده و درش را بگذارید تا بجوشد و نرم‌تر شود.3


پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.yjc.ir
3.www.parsine.com
نسخه چاپی