موارد مصرف و عوارض جانبی هیدروکسی زین
عموماً صحبت کردن در مورد هیدروکسی زین به اینجا ختم می شود که می توان گفت هیدروکسی زین یک آنتی هیستامین است که تقریبا تفاوتی با داروهای بدون نسخه مثل بنادریل و زیرتک ندارد که برای درمان علائم آلرژی و سرماخوردگی مثل آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم استفاده می شوند.

البته طبقه بندی این داروها با یکدیگر یکسان است اما ویژگی های منحصر به فردی دارد که در این قسمت در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد: 

هیدروکسی زین در واقع فقط از طریق نسخه تجویز می شود و بدون نسخه نمی توانید آن را تهیه کنید.

هیدروکسی زین هیدروکلراید و هیدروکسی زین پاموآت دو نوع از مواد فعال یکسان هستند. هر دو در برندهای مختلف قابل دسترس می باشند و برای اضطراب به کار می روند.


هیدروکسی زین چگونه وارد عمل می شود ؟

محققان دقیقاً پروسه فعالیت هیدروکسی زین را در بدن و ذهن انسان برای درمان اضطراب نمی دانند اما اکثر درمان گرها بر این توافق هستند که این دارو می تواند اثرات دو ماده شیمیایی در بدن به نام هیستامین و سروتونین را تغییر دهد.

هیدروکسی زین به عنوان یک آنتی هیستامین اثرات هیستامین در بدن را مسدود می کند و باعث خواب آلودگی فرد می شود.

سروتونین نیز یک ماده شیمیایی است که روی روحیه فرد تاثیر گذار است. ویژگی منحصربه فرد هیدروکسی زین روی سروتونین تقریباً شبیه به اثر آن در مورد آنتی هیستامین است.

از آن جا که هیدروکسی زین بسیار فراگیر است و برای درمان بسیاری از انواع اختلال های اضطراب به کار می رود، در نتیجه آن را برای اختلال اضطراب عمومی هم استفاده می کنند.


هیدروکسی زین چگونه استفاده می شود ؟

یکی از ویژگی های منحصر به فرد و خاص در مورد هیدروکسی زین این است که می توانید هر زمانی که نیاز داشتید آن را استفاده کنید.

ممکن است هیدروکسی زین تنها دارویی باشد که برای اضطراب استفاده می کنید اما در حالت رایج، این دارو همراه با داروهای دیگر اضطراب مثل بوسپار یا کلکسا تجویز می شود که باید آن ها را هر روز استفاده کرد تا علائم اضطراب بهبود پیدا کند . در هر حال هیدروکسی زین تنها زمانی استفاده می شود که علائم بروز پیدا می کنند.

هیدروکسی زین مانند همه داروهای دیگر باید دقیقاً طبق دستورالعمل های پزشک و نسخه مصرف شود. 

دوز معمولی آن برای یک فرد جوان 50 تا 100 میلی گرم و گاهی اوقات مصرف آن چهار بار در روز با غذا یا بدون غذا است.


چقدر طول می کشد تا هیدروکسی زین شروع به کار کند؟

هیدروکسی زین بسیار سریع وارد عمل می شود. اکثر افراد ظرف نیم ساعت احساس تغییر دارند و بیشترین اثر خود را بعد از دو ساعت نشان می دهد. از آن جایی که این دارو به سرعت کار می کند، در نتیجه عوارض جانبی آن ها نیز سریع ظاهر می شوند. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی هیدروکسی زین

عوارض جانبی مصرف هیدروکسی‌زین

خواب‌آلودگی، سرگیجه، تار شدن دید، یبوست و خشکی دهان از جمله عوارض جانبی مصرف هیدروکسی‌زین است. در صورتی که هرکدام از این علائم ادامه پیدا کرد یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

برای از بین بردن خشکی دهان از آبنبات‌ها یا آیس‌چیپس‌های بدون قند استفاده کنید، آدامس بدون قند بجوید، آب بیشتری بنوشید یا از یک جایگزین بزاق دهان استفاده کنید.

در صورتی که پزشک داروی هیدروکسی‌زین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی هیدروکسی‌زین را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که عوارض جانبی خطرناکی مانند تغییرات روحی و روانی مثل بی‌قراری، گیجی و توهم، لرزش و مشکل در ادرار کردن را تجربه می‌کنید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که به عوارض جانبی بسیار جدی مانند تشنج، ضربان قلب سریع و نامنظم، سرگیجه‌ی شدید و بی‌هوش شدن مبتلا شدید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی هیدروکسی‌زین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. 2


تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه‌ی تأثیرگذاری داروها را تغییر دهند یا ریسک ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نمی‌باشد. لیستی از تمام محصولات مصرفی‌تان (ازجمله داروهای نسخه‌ای/غیرنسخه‌ای و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. هرگز بدون تأیید پزشک‌تان، دارویی را شروع یا قطع نکنید یا دوز مصرف آن را تغییر ندهید.

اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی‌تان می‌شوند، مانند مسکن‌های مخدر یا تسکین‌دهنده‌های سرفه (مانند کودئین، هیدروکودون)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل‌کننده‌های عضلانی (مانند کاریسوپرودول، سایکلوبنزاپرین) یا سایر آنتی‌هیستامین‌ها (مانند دیفن‌هیدرامین، پرومتازین) به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید.

برچسب‌های روی تمام داروهایتان (مانند محصولات آلرژی یا سرماخوردگی و سرفه) را بررسی کنید، چون ممکن است آنها حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای باشند که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. در مورد نحوه‌ی استفاده‌ی بی‌خطر از آن محصولات از داروسازتان سوال کنید.

این دارو را به همراه آنتی‌هیستامین‌های دیگری که روی پوست مالیده می‌شوند (مانند کرم، پماد، اسپری دیفن‌هیدرامین) مصرف نکنید چون ممکن است احتمال بروز عوارض جانبی افزایش یابد.

هیدروکسی زین، بسیار شبیه سیتریزین و لووسیتریزین است. در حین مصرف هیدروکسی زین از این داروها استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با برخی تست‌های آزمایشگاهی (ازجمله تست آلرژی پوست، سطح کورتیکواستروئیدهای ادرار) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج اشتباه شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و تمام دکترهایتان می‌دانند که شما این دارو را مصرف می‌کنید. 3


تداخل داروی هیدروکسی زین با بیماری ها

هیدروکسی زین با بیماری هایی که در لیست زیر مشاهده می کنید تداخل دارد به همین دلیل حتما قبل مصرف دارو، باید وجود این بیماری ها به پزشک اطلاع داده شود.


بیماری های قلبی عروقی

افسردگی

سندرم QT

بیماری های کبدی/ کلیوی

بیماری مزمن انسداد ریوی و آسم

گلوکوم 1


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.doctoreto.com
3.www.rastineh.com
نسخه چاپی