دستور تهیه سه مدل تاس کباب خوشمزه

تاس کباب


مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی یا چرخ کرده۳۰۰ گرم

پیاز۲ عدد

گوجه فرنگی۲ عدد

سیب زمینی۲ عدد

هویج۱ عدد

رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی

روغن و زردچوبهبه اندازه کافی

دستور پخت تاس کباب
مرحله اول
ابتدا پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و از وسط پیازها را نصف می کنیم و با چاقو نگینی خرد می کنیم.سپس تابه را روی حرارت کم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا روغن داغ شود.

مرحله دوم
بعد پیازها را داخل تابه ریخته و کمی تفت می دهیم تا سبک شود و گوشت چرخ کرده را نیز به پیاز می افزاییم و به طور مداوم مخلوط گوشت و پیاز را تفت می دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند.می توانید به جای گوشت چرخ کرده از گوشت خورشتی نیز استفاده کنید.

مرحله سوم
پس از تفت دادن گوشت و پیاز ۲ لیوان آب به آن می افزاییم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم و درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا به مرور زمان گوشت مغز پخت شود.

مرحله چهارم
(گوشت زمانی که کاملا پخته شده باشد حجم آب آن نیز تبخیر شده است و آب بسیار کمی باقیمانده است) بعد از اینکه از پخت گوشت اطمینان پیدا کردیم در شیرجوش یا تابه ای کوچک کمی روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله پنجم
حالا رب گوجه فرنگی را در تابه تفت می دهیم تا رنگ روغن قرمز شود و همین طور رنگ رب گوجه فرنگی نیز تیره تر شود و بعد به گوشت اضافه می کنیم.سیب زمینی ها را پوست می گیریم و می شوییم و حلقه حلقه برش می زنیم و روی گوشت منظم می چینیم.

مرحله ششم
بعد هویج را نیز خوب می شوییم و حلقه حلقه خرد می کنیم و روی سیب زمینی ها قرار می دهیم و کمی فلفل سیاه،زردچوبه،نمک روی مواد می ریزیم و نصف لیوان آب جوش روی تاس کباب می ریزیم و درب تابه را می گذاریم.

مرحله هفتم
اول حرارت را زیاد می کنیم تا آب داخل تابه به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا پخته شوند.حدودا ۱۵ مانده به مرحله آخر پخت تاس کباب گوجه فرنگی ها را می شوییم و دایره دایره خرد می کنیم و روی مواد قرار می دهیم تا بخار پز و پخته شوند.

مرحله هشتم
سپس تاس کباب پخته شده را می توانید همراه با کمی آب از روی حرارت بر داریم تا آب آن را نیز نوش جان کنید و یا اگر تمایل دارید کم آب و غلیظ باشد صبر می کنیم تا آب آن کاملا تبخیر شود، سپس تاس کباب را سرو می کنیم.

مرحله نهم
اما توصیه ما به شمااین است که حتما تاس کباب را با کمی آب سرو کنید زیرا با این روش تاس کباب بسیار لذیذ و خوش طعم است. در پایان پس از اینکه تاس کباب آماده شد، انرا داخل ظرف مورد نظرمان می کشیم و با برنج یا نان سرو می کنیم.1

دستور تهیه سه مدل تاس کباب خوشمزه


تاس کباب خوشمزه و مجلسی با مرغ


مواد لازم برای ۶ نفر
مرغ: ۶۰۰ گرم

سیب زمینی: ۴ عدد متوسط

بادمجان: ۲ عدد

پیاز: ۱ عدد درشت

هویج: ۱ عدد

آلو خورشتی یا آلو بخارا: ۱۰ عدد (آلو بخارا کمی طعم شیرین به غذا می‌دهد به همین دلیل اگر آلو بخارا استفاده می‌کنید ۵ عدد کافی است)

نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه کاری: به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی: ۳ عدد متوسط

آب جوشیده گرم: ۱ لیوان فرانسوی

طرز تهیه
طرز تهیه تاس کباب ساده با مرغ است که می‌توانید به آن هم رنگ و لعاب بدهید و مجلسی‌ترش کنید. برای درست کردن تاس کباب مرغ مجلسی و خوشمزه ابتدا باید مرغ‌ها را جداگانه کمی در روغن همراه با مقداری نمک و زردچوبه تفت دهید. حین تفت دادن مرغ‌ها دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را هم به آن‌ها اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.

در این فاصله سیب زمینی، هویج، گوجه فرنگی و پیازها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید. در یک قابلمه مرغ‌های تفت داده شده را در کف بچینید و سپس پیاز، سیب زمینی، هویج، بادمجان، گوجه فرنگی‌ها و آلو خورشتی را هم روی مرغ‌ها بچینید. روی آن‌ها نمک، فلفل زردچوبه و ادویه کاری بپاشید و یک لیوان آب اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تاس کباب روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد.2

دستور تهیه سه مدل تاس کباب خوشمزه


تاس کباب بادمجان و به


مواد لازم برای تهیه تاس کباب بادمجان و به
گوشت 300 گرم

به متوسط2 عدد

سیب زمینی درشت 3 عدد

 بادمجان متوسط4 عدد 

 هویج بزرگ1 عدد 

پیاز درشت 1 عدد

 آلونصف پیمانه

گوجه فرنگی درشت2 عدد

 رب گوجه فرنگی1-2 قاشق غذاخوری 

گرد غورهنصف قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

سیر2 حبه

طرز تهیه تاس کباب بادمجان و به
ابتدا گوشت را با پیاز و نمک و فلفل بپزید و کنار بگذارید. (می توانید گوشت را نیم پز کنید اجازه ندهید خیلی نرم شود) سپس تمام مواد را بشویید بادمجان و سیب زمینی پوست بگیرید و تمامی مواد را به صورت حلقه ای برش بزنید (برای زیبایی می توانید از قالب استفاده کنید یا فقط بعضی از مواد را قالب بزنید.) 
 
کف قابلمه مقداری روغن بریزید و پیازهای حلقه ای را کف آن بچینید و روی آن سیب زمینی و بادمجان ها و هویج و بعد گوجه و گوشت و آلو را به صورت لایه ای بچینید و دوباره لایه ها را تکرار کنید تا موادتان تمام شود و در آخر روی آن حبه های سیر را بریزید و آلوها را قرار بدهید.
 
رب گوجه را با کمی روغن تفت بدهید و نمک و فلفل و زردچوبه و گرد غوره را به آن اضافه کنید و سپس آب گوشت را داخل آن بریزید و خوب مخلوط کنید و روی موادتان بریزید.
 
سپس با شعله ملایم اجازه بدهید تا تاس کباب تان به آرامی بپزد. زمانی که سیب زمینی ها مغز پخت شدند. تاس کباب شما آماده است.

نکاتی برای پخت تاس کباب بادمجان و به
اگر دوست ندارید طعم آن به شیرینی بزند آلوهای آن را کمتر کنید البته تاس کباب به صورت سلیقه ای است می توانید بعضی مواد را حذف یا کم و زیاد کنید.
 
برای پخت تاس کباب بادمجان و به از گوشت به صورت خورشتی خرد کنید و استفاده کنید.
 
بادمجان ها را پوست بکنید و به قطعات مربعی شکل یا حلقه ای برش بزنید، به مدت نیم ساعت داخل آب و نمک بریزید تا تلخی بادمجان ها گرفته شود سپس آبکش کنید.
 
سیب زمینی ها را نیز می توانید به صورت نگینی درشت هم خرد کنید.

در صورت تمایل می توانید سیر را حذف کنید.

اگر آب گوشتتان کم بود یا نداشتید می توانید از آب معمولی هم استفاده کنید.3


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.blog.okcs.com
3.www.beytoote.com
نسخه چاپی