طرز تهیه چند غذا با گردو

ته‌ چین گردو


مواد لازم
برنج 600 گرم

پیاز داغ 2 قاشق غذاخوری

پودر گردو 100گرم

زرشک 3 قاشق غذاخوری

ماست شیرین 2/1پیمانه

زرده تخم مرغ 2عدد

کره، روغن مایع و نمک به میزان لازم

زعفران آب کرده به میزان لازم

روش تهیه
پیازداغ، گردو و زرشک را با هم مخلوط کرده، کنار می‌گذاریم.

4 تا 5 پیمانه آب را داخل قابلمه مناسب برای برنج جوش می‌آوریم و برنج را همراه نمک داخل آن می‌ریزیم تا بجوشد و قد بکشد. پس از آن برنج را آبکش کرده با ظرفی ماست، زعفران، زرده‌ها و نمک مخلوط می‌کنیم.

قالبی مناسب برای این مقدار برنج را بنا به سلیقه خود انتخاب کرده، کف آن مقداری روغن می‌ریزیم. نیمی از برنج را داخل قالب فشرده کرده، مخلوط پیاز سرخ شده را روی پلو می‌ریزیم. سپس بقیه پلو را روی مواد در قالب فشرده می‌کنیم.

در آخر روی کل برنج را مقداری کره ذوب شده می‌ریزیم و با یک ورق فویل روی آن را می‌پوشانیم و قالب را به مدت حدودا یک و نیم ساعت روی پنجره وسط فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کرده‌ایم می‌گذاریم.

نکته
این ته‌چین را بهتر است همیشه در قالب‌های کوچک و بیشتر به شکل ته دیگی آماده کنیم، اگر تعداد ‌مهمان‌ها زیاد و آماده کردن قالب‌های کوچک به تعداد زیاد سخت است، می‌توانیم در سینی بزرگ و با ارتفاع کم این ته‌چین را آماده کنیم و به روش سنتی قبل از سرو برش دهیم. این ته‌چین برای کنار غذا‌های گوشتی مناسب است.1

طرز تهیه چند غذا با گردو


خورش گردو بادمجان


مواد لازم خورش گردو بادمجان
بادمجان متوسط ۴ عدد

مغز گردو ۴۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم

پیاز متوسط ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع به اندازه کافی

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت
ابتدا مغز گردو را آسیاب یا چرخ کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد گردوی چرخ شده را به آن اضافه کنید و مرتب تفت دهید تا گردو ته نگیرد و به ته قابلمه بچسبد.

اگر گردو بسوزد و ته قابلمه بچسبد باعث تلخ شدن خورش می شود پس در این مرحله باید خیلی مراقب باشید. پس از اینکه گردو را به خوبی تفت دادید یک یا دو لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کنید تا باعث شوک به گردو شود و روغن موجود در گردو بر اساس این شوک خارج شود.

در مرحله بعد بادمجان ها را پوست بگیرید و داخل آنها را با دقت خالی کنید سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد بادمجان ها را داخل روغن تفت دهید تا به خوبی سرخ شوند.

در مرحله بعد یکی از پیازها را رنده کنید و به همراه نیمی از گوشت چرخ کرده ، نمک ، فلفل و زردچوبه داخل یک کاسه بریزید و به خوبی ورز دهید تا مایه کوفته منسجم شود سپس مخلوط گوشت را به شکل کوفته قلقلی کوچک به اندازه گردو شکل دهید.

در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد کوفته های قلقلی را داخل روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعدی پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد کنید.

سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود. پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید.

و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز یکدست شود سپس باقیمانده گوشت چرخ کرده را به همراه رب گوجه فرنگی به تابه اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا گوشت چرخ کرده و رب گوجه فرنگی به طور کامل سرخ شوند.

در مرحله بعد بادمجانها را با مخلوط گوشت چرخ کرده و رب گوجه فرنگی پر کنید و به آرامی داخل قابلمه ای که گردو در حال جوشیدن است قرار دهید. چند دقیقه بعد کوفته های قلقلی را هم به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد.

حرارت زیر قابلمه خورش باید خیلی کم باشد تا خورش ته نگیرد. ضمن اینکه اگر حرارت زیاد باشد باعث می شود بادمجان ها له شوند و ظاهر خورش را خراب کنند. برای طعم بهتر خورش می توانید از آب لیمو یا رب انار هم استفاده کنید. در پایان پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید.2

طرز تهیه چند غذا با گردو


خورش فسنجان با مرغ


مواد لازم برای طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 6 نفر
مرغ4-5 تکه 

گردوی خرد شده400-500 گرم 

پیاز  2 عدد

رب اناربه مقدار لازم

نمک و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه فسنجون با مرغ
برای پخت خورش فسنجان ابتدا گردوها را مغز کنید و سپس پودر کنید هر چقدر بیشتر پودر کنید خورش ما روغن بیشتری می اندازد اگر دوست دارید گردوها زیر دندان بیایند می توانید نیمی از گردوها را پودر کنید و نیمی دیگر را کمی درشت تر پودر کنید. در این حین مرغ را با یک پیاز و نمک و فلفل سیاه و زردچوبه بپزید. 
 
یک پیاز را نگینی خرد کنید و با مقداری روغن سرخ کنید. در یک قابلمه ترجیحا مسی یا روی باشد گردو را بریزید و روی حرارت ملایم مدام هم بزنید که نسوزد سپس مقداری روغن به آن اضافه کنید و آن را هم بزنید تا روغن گردوها از آن ها خارج شود.
 
پیازها را به گردوها اضافه کنید و مقداری آب داخل گردوها بریزید و زردچوبه و کمی نمک به آن بیفزایید. و اجازه بدهید آرام بجوشد تا خوب روغن بیاندازد.
 
زمانی که مرغ ها پخت آن ها را ریش کنید و به گردوها اضافه کنید سعی کنید زیاد ریز ریش نکنید و بگذارید حسابی جا بیفتد اگر آب آن کم شد و روغن حسابی ننداخت از آب مرغ به آن اضافه کنید. زیرا هنوز باید بجوشد تا روغن گردوها از آن خارج شوند. نصف استکان آب سرد به آن اضافه کنید (می توانید از یک قالب یخ استفاده کنید) هر نیم ساعت این کار را تکرار کنید. سه بار این کار را انجام بدهید 1 ساعت مانده به آخر پخت فسنجان رب انار را اضافه کنید و در آخر شیرینی آن را بچشید اگر ترشی و شیرینی آن کم بود به آن اضافه کنید. فسنجون طعم ملسی دارد بعضی افراد شیرین دوست دارند.3


پی نوشت:
1.www.bartarinha.ir
2.www.parsiday.com
3.www.beytoote.com
نسخه چاپی