دستور تهیه انواع کوبیده

کباب‌ کوبیده حرفه‌ای


مواد لازم برای ۶ نفر
گوشت چرخکرده مخلوط گوسفند و گوساله شامل سر‌دست یا ران گوساله و قلوه‌گاه گوسفند: یک کیلوگرم

پیاز: ۵ عدد متوسط

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

زعفران: در صورت دلخواه یک قاشق چایخوری

طرز تهیه
مرحله اول
طریقه درست کردن کباب کوبیده خانگی حرفه‌ای احتیاج به کمی دقت و حوصله دارد. در شروع کار ابتدا گوشت چرخ‌کرده را در یک ظرف بزرگ و گود بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. گوشت و نمک را خوب ورز بدهید. در همین مرحله برای مزه‌دار کردن گوشت گوساله و گوسفند برای کباب می‌توانید فلفل سیاه و زعفران را هم اضافه کنید تا بوی زهم گوشت از بین برود. گوشت را در یخچال بگذارید کمی به گوشت استراحت بدهید تا به اصطلاح بیات شود.

مرحله دوم
حالا پیازها را رنده کنید. یک نکته مهم این است که بعد از رنده کرده پیازها، آن‌ها را با دست فشار بدهید و آب پیاز را بگیرید، می‌توانید برای گرفتن آب پیاز، پیازهای رنده شده را در پارچه تنظیف بریزید و با فشار دادن، آب پیاز را بگیرید. گرفتن آب پیاز سبب می‌شود تا کباب کوبیده روی سیخ وا نرود و توی آتش نریزد. پیازها را به گوشت اضافه کنید و حسابی وزر بدهید.

هر چه گوشت و پیاز را بیشتر ورز بدهید کباب کوبیده شما خوشمزه‌تر می‌شود. بعد از این‌که ورز دادن گوشت انجام شد بهتر است به مدت دو تا سه ساعت روی گوشت یک کیسه پلاستیکی بکشید (برای این‌که رنگ گوشت تغییر نکند و سیاه نشود) و به مدت ۲ تا سه ساعت آن را در یخچال بگذارید.

مرحله سوم
بعد از گذشت ۲ تا سه ساعت گوشت را از یخچال بیرون بیاورید. این مقدار گوشت برای ۶ نفر است پس گوشت را به ۱۲ قسمت مساوی ( هر قسمت به اندازه یک پرتقال متوسط) تقسیم کنید. هر قسمت را دوباره کمی در دست ورز بدهید و به آن شکل یک بیضی بدهید. دست‌تان را با کمی آب مرطوب کنید و آن مقدار از گوشت را که برای هر سیخ کباب تقسیم‌بندی کرده‌اید بردارید و روی سیخ پهن کنید.

مرحله چهارم
علاوه بر نحوه درست کردن کباب کوبیده آموزش و طریقه سیخ زدن کباب کوبیده هم بسیار مهم است. طریقه سیخ زدن کباب کوبیده به این صورت است که بعد از این‌که گوشت را روی سیخ پهن کردید با دو انگشت اشاره و شصت (انگشت شصت روی گوشت و انگشت اشاره زیر گوشت)  به آرامی روی گوشت فشارهای کوچک بیاورید تا پستی و بلندی‌های گوشت صاف شود و حالت انگشتان‌تان روی گوشت به صورت یکی در میان فرو رفته باقی بماند.

سر و ته گوشت را روی سیخ کمی بیشتر فشار دهید، تا موقع کشیدن کباب از روی سیخ به راحتی از آن جدا شود. کباب‌ها را ابتدا روی حرارت خیلی تند آتش کباب‌پز قرار دهید و وقتی که گوشت کباب خودش را گرفت و کمی جمع شد، شعله را ملایم کنید.1

دستور تهیه انواع کوبیده


کباب کوبیده قالبی


مواد لازم برای 4 نفر
گوشت گوسفندی500 گرم

گوشت گوساله500 گرم

پیاز رنده ریز شده و آب گرفته شده2 عدد

نمک به میزان لازم

فلفل سیاه به میزان لازم

زردچوبه به میزان لازم

زعفران به میزان لازم( در صورت تمایل)

طرز تهیه
گوشت را ۵ بار چرخ کرده. مواد را خوب ورز می دهم طوری که چسبندگی آن خیلی باشد حدود ۱۰ دقیقه ورز دهید .

بعد ۲ ساعت باید در دمای آزاد آشپزخانه استراحت کند. و ۲ ساعت زودتر گوشت را به سیخ میکشیم.

نکته
آب پیازی را که از آن جدا شده دور نریزید، زمانی که گوشت را می خواهید به سیخ بکشید،دستتون باید مرطوب باشد،اگر دستکش هم دستتان هست دستکش باید مرطوب باشد. دستتان را میزنید در آب پیاز و کباب را را سیخ خوب پهن می کنید. این طوری کباب خیلی خوشمزه تر هم می شود، تا اینکه دستمان را با آب مرطوب کنیم.

کباب کوبیده قالبی
دستور فرقی نداره فقط فرقش اینه که گوشت آماده شده را داخل یک قالب چرب شده قرار می دهیم کمی پیاز و فلفل سبز و دلمه سبز روی آن میریزیم برنج آبکش شده را هم روی کباب و فلفل و پیازها قرار داده روی آن را با فویل می پوشانیم چند تا سوراخ با چنگال روی سطح فویل ایجاد کرده در فر ٢٠٠ درجه سانتی گراد به مدت ١ ساعت قرار داده در اواخر دم کشیدن کمی کره آب شده روی سطح برنج مان می دهیم می توانیم سماق هم لایه برنج مان و روی کبابمان بپاشیم, برای مهمانی ها و سفره جشنها بسیار شیک و مجلسی ... .2

دستور تهیه انواع کوبیده


کوبیده مرغ


مواد لازم برای ۴ نفر
سینه مرغ۶۰۰ گرم

کره۵۰ گرم

پیاز بزرگ۲ عدد

سیر۴ حبه

تخم گشنیزنصف قاشق چایخوری

زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی

زردچوبه و روغنبه اندازه کافی

دستور پخت کباب کوبیده مرغ
مرحله اول
برای تهیه کباب کوبیده مرغ ابتدا سینه های مرغ را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و استخوان های آن ها را کاملا از گوشت جدا می کنیم و بعد در چرخ گوشت یا مخلوط کن سینه ها را دو مرتبه چرخ می کنیم و در کاسه ای بزرگ می ریزیم.

مرحله دوم
در این مرحله پیازها را پوست می گیریم و پس از شستشو، با رنده ریز رنده می کنیم. سپس آب پیاز را با فشار دست به طور کامل می گیریم و پیاز آب گرفته شده را به کاسه محتوی گوشت مرغ چرخ شده اضافه می کنیم.

مرحله سوم
حالا سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم، سپس رنده ریز می کنیم و به دیگر مواد اضافه می کنیم. در ادامه تخم گشنیز را آسیاب می کنیم و به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی گوشت مرغ می پاشیم.

مرحله چهارم
سپس به خوبی مایه کباب را با دست زیر و رو می کنیم و ورز می دهیم تا طعم ادویه ها به خوبی به همه نقاط گوشت برسد. پس از اینکه ورز دادن گوشت به پایان رسید، روی کاسه را با سلفون می پوشانیم.

مرحله پنجم
سپس کاسه را به مدت ۱ الی ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت استراحت کند و به خوبی طعم دار شود. پس از گذشت زمان استراحت مایه کباب، کاسه محتوی مایه کباب را از یخچال بیرون می آوریم.

مرحله ششم
در این مرحله کف تابه مورد نظرمان را با کمی روغن چرب می کنیم و مایه کباب را کف تابه می ریزیم و با کف دست آن را کف تابه با قطر یکسان پهن می کنیم، به طوری که همه نقاط مایه کباب یکدست شود.

مرحله هفتم
سپس تابه را روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا گوشت آب خودش را جذب کند و خودش را بگیرد.زعفران را دم می کنیم و کره را در تابه ای کوچک می گذاریم و روی حرارت کم می گذاریم تا ذوب شود و بعد از روی حرارت بر می داریم.

مرحله هشتم
حالا زعفران را به کره اضافه می کنیم و زمانی که کباب مرغ خودش را گرفت با کارد آرام روی گوشت برش های طولی مانند کباب کوبیده سیخی می زنیم. بعد کباب های برش داده شده را آرام با کفگیر و قاشق بر می گردانیم.

مرحله نهم
سپس روی کباب ها با قلمو از مخلوط کره و زعفران می زنیم تا علاوه بر اینکه خشک نشوند، عطر زعفران را نیز بگیرند. بعد از سرخ شدن آن را مجددا بر می گردانیم تا طرف دیگر آنها نیز از مخلوط کره و زعفران بزنیم. حالا از مخلوط کره و زعفران به طرف دیگر کباب ها نیز می زنیم.

مرحله دهم
البته می توانید این کباب را مانند کوبیده به سیخ بکشید. برای کباب کردن این کباب به صورت سیخی بر روی ذغال، باید از سیخ های پهن مانند سیخ کباب کوبیده استفاده کنیم و مایه کباب را حداقل ۱۰ دقیقه بیشتر ورز دهید تا چسبندگی پیدا کند.

مرحله یازدهم
نکته دیگر اینکه اگر می خواهید این کباب را روی منقل بپزید حتما ۱۰۰ گرم دنبه هم به مواد کباب اضافه کنید و به همراه گوشت مرغ چرخ کنید. ابتدا با آب پیاز سیخ ها را خیس کنید سپس به اندازه یک پرتقال کوچک از مایه کباب بردارید و به سیخ بکشید.

مرحله دوازدهم
حالا باید منقل ذغال را آماده کنید. حتما صبر کنید تا تمام ذغال ها سرخ شوند سپس سیخ های کباب را روی منقل بچینید. ابتدا صبر کنید تا کباب ها به سیخ بچسبند و خودشان را بگیرند سپس آنها را به صورت متداوم بچرخانید تا کباب شوند.

مرحله سیزدهم
در حین پختن کباب ها می توانید از مخلوط کره و زعفران هم روی کباب ها بمالید تا لذیذتر شوند. توصیه می شود از گوجه فرنگی کباب شده هم در کنار کباب خود استفاده کنید. در آخر پس از آماده شدن کباب ها به همراه نان یا برنج سرو کنید.3

دستور تهیه انواع کوبیده


کباب کوبیده دو رنگ


مواد لازم
گوشت گوساله (چرخ کرده): ۳۵۰ گرم

گوشت قلوه گاه گوسفند (چرخ کرده): ۳۵۰ گرم

سینه مرغ: ۴ عدد

پیاز: ۲ عدد

زعفران (دم کرده): ۲ قاشق سوپ خوری

تخم مرغ: یک عدد

آب لیمو ترش (تازه): به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم

فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

طرز تهیه
پیازها را رنده کنید و آب آنها را بگیرید.

گوشت گوساله و گوشت گوسفندی چرخ شده را در ظرف مناسبی بریزید.

پیاز رنده شده، تخم مرغ، یک قاشق سوپ خوری زعفران دم کشیده، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید.

مواد را خوب ورز دهید تا یکدست و چسبنده شوند.

این مخلوط را داخل ظرف در بسته به مدت ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.

سینه های مرغ را از پهنا به دو یا سه قسمت برش دهید و با استیک کوب بکوبید تا پهن و نازک شوند.

سپس آنها را به ابعاد کوچ برش دهید.

یک قاشق سوپ خوری زعفران دم کشیده، مقداری روغن مایع، مقداری آب لیموترش تازه، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید.

سینه های مرغ را حدود ۳۰ دقیقه یا بیشتر در داخل این مواد استراحت دهید تا مزه دار شوند.

پس از گذشت این مدت، تکه های مرغ مزه دار شده را به سیخ چوبی بکشید.

مخلوط گوشت را دور آنها فشار داده و با کمک انگشتان خود شکل دهید.

این کباب های خوشمزه را در سینی فر از قبل چرب شده بچینید.

در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد (۳۵۰ درجه فارنهایت) قرار دهید تا بپزند.

سپس سرو کنید.4


پی نوشت:
1.www.blog.okcs.com
2.www.shafaf.ir
3.www.chishi.ir
4.www.kiashpaze.ir
نسخه چاپی