دستور پخت چند نوع خوراک با سیب زمینی

کراکت سیب زمینی


مواد لازم
پوره سیب زمینی 680 گرم

تخم مرغ 3 عدد

پنیر پارمزان رنده شده 1/2 پیمانه

جعفری خرد شده 1 قاشق چایخوری

نمک و فلفل به مقدار لازم

آرد 1/4 پیمانه

پودر نان (سوخاری) 3/4 پیمانه

روغن سرخ‌کردنی 6 قاشق غذاخوری

طرز تهیه
مرحله اول
برای تهیه کروکت لازم است تخم مرغ ها در دمای اتاق باشند. پس آنها را از یک ساعت قبل از یخچال خارج کنید. در این مدت پوره سیب‌زمینی را آماده کنید. برای این کار سیب زمینی‌ها را آب پز یا بخار پز کنید. یک پیشنهاد برای علاقه‌مندان به سیر این است که سیب زمینی‌ها را همراه با دو سه حبه سیر بخار پز کنند. وقتی سیب‌زمینی هاکمی خنک شدند آنها را پوست بکنید و با رنده ریز رنده کنید یا در غذاساز بریزید.

مرحله دوم
وقتی پوره آماده و خنک شد، آن را با یک تخم مرغ زده شده و پنیر پارمزان رنده شده مخلوط کنید. سپس جعفری خرد شده، نمک و فلفل را هم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند. بیش از حد مواد را هم نزنید چون در این صورت مایه چسبناک می شود. همچنین توجه داشته باشید چون از پنیر استفاده شده نیاز به نمک زیادی نیست. حال با یک اسکوپ‌ساز بزرگ مواد را به صورت اسکوپ در بیاورید و روی سینی بچینید. حدود ۱۰ اسکوپ خواهید داشت که البته این کار را می‌توانید با دست هم انجام دهید.

مرحله سوم
حال هر اسکوپ را از وسط نصف کنید و با دست آنها را به صورت استوانه‌ای شکل بدهید. حالا کراکت های سیب زمینی را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.

در این مدت سه بشقاب گود آماده کنید و به ترتیب داخل آنها آرد، دو عدد تخم مرغ هم زده و در آخری پودر سوخاری بریزید. همچنین یک سینی فر آماده کنید و روی آن کاغذ روغنی بکشید.بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، کراکت ها را از یخچال خارج کنید. حال آنها را یکی یکی در آرد بغلتانید. آرد اضافه را بتکانید طوری که فقط یک لایه نازک آرد روی آنها باقی بماند. سپس هر کدام از کروکت‌ها را در تخم‌مرغ و بعد در پودر سوخاری بغلتانید و دوباره به سینی برگردانید.کف یک تابه دو قاشق روغن سرخ کردنی بریزید و بگذارید روی شعله داغ شود. حدود یک سوم کروکت‌ها را خیلی آرام داخل تابه قرار دهید. بهتر است از تابه دسته دار استفاده کنید. دو سه دقیقه آنها را سرخ کنید و در این مدت مرتب دسته تابه را بگیرید و آن را جلو عقب کنید تا کروکت‌ها حرکت کنند و نسوزند. بعد از چند دقیقه که طلایی رنگ شدند آنها را از تابه خارج کنید و روی سینی فر با کاغذ روغنی بچینید. این کار را برای بقیه کروکت ها در دو مرحله تکرار کنید.فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. سینی را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا کروکت سیب زمینی ترد و خوشمزه آماده شود.نکته: می‌توانید وسط هر کروکت سیب‌زمینی یک تکه پنیر موزورلا یا پنیر چدار قرار دهید. به این ترتیب وقتی کروکت را گاز می‌زنید یک تکه پنیر گرم و نرم زیر دندان می‌رود و کروکت کمی کش‌دار می‌شود.1

دستور پخت چند نوع خوراک با سیب زمینی


بورک سیب زمینی مارپیچی

بورک از غذاهای ترکی است که محبوبیت زیادی در جهان و به ویژه در بین ایرانی ها پیدا کرده است.این غذا علاوه بر طعم خوشمزه به دلیل داشتن پوره سیب زمینی و پیاز سرخ شده‌، از ظاهر مارپیچ بسیار جذابی نیز برخوردار است. 

مواد لازم
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

پیاز بزرگ خرد شده ۲ عدد

سیب زمینی آب‌پز ۷۵۰ گرم

فلفل قرمز ۲ قاشق چای‌خوری

نمک و فلفل به مقدار کافی

خمیر یوفکا ۵ یا ۱۰ ورقه بزرگ (بسته به ضخامت)

تخم مرغ ۱ عدد

ماست ۴ قاشق غذاخوری

روغن ۳ قاشق غذاخوری

آب به میزان لازم

زرده تخم مرغ ۲ عدد برای روی بورک

روغن برای چرب کردن تابه

بورک مارپیچی

طرز تهیه 
ابتدا روغن زیتون را در تابه‌ای بریزید و آن را روی شعله قرار دهید تا داغ شود. پیازهای خرد شده را در تابه تفت بدهید تا پخته شوند.

سیب زمینی­‌های پخته را پوست کنده و پوره کنید. سپس، پیاز سرخ شده، فلفل قرمز، نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید.

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و بگذارید گرم شود. قالب گرد مورد نظر را نیز با اندکی روغن چرب کرده و کنار بگذارید. می‌توانید از قالب آلومینیومی یک بار مصرف استفاده کنید.

مواد لازم برای نرم کردن خمیر، یعنی یک عدد تخم مرغ، ماست و روغن را در کاسه کوچکی بریزید و خوب هم بزنید. کمی آب (ولرم) اضافه کنید تا مخلوط رقیق و به راحتی روی خمیر مالیده شود. حدود دو قاشق آب کافی است.

یک ورقه خمیر یوفکا را روی سطح کار قرار دهید. اگر خمیر خیلی نازک است، دو عدد خمیر را روی هم بگذارید. حال با یک قلم مو کمی از مخلوط ماست را روی خمیر بمالید. بیش از حد خمیر را خیس نکنید، فقط در حدی که خمیر مرطوب شود.

روی لبه درازتر خمیر یک ردیف از مخلوط سیب زمینی و پیاز را بریزید. این کار را با ریختن چند قاشق از مخلوط پشت سر هم انجام دهید.

خمیر را دور مواد بپیچید و رول کنید. اگر لبه­ های خمیر خالی ماندند، آن بخش­‌ها را برش بزنید.

با رول تهیه شده یک مارپیچ درست کنید و آن را به آرامی به وسط قالب چرب شده منتقل کنید.

با خمیرها و مواد باقی‌مانده مجددا رول درست کنید و آنها را در ادامه مارپیچ قبلی قرار دهید تا مارپیچ کل ظرف قالب را بپوشاند.

دو عدد زرده تخم‌مرغ را خوب هم بزنید و آن را روی سطح بورک بمالید. حتما روی کناره‌­های رول هم تخم مرغ بمالید. این باعث می­‌شود رول‌­ها به هم بچسبند.

سپس قالب را به مدت ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید تا سطح بورک طلایی شود.

نکته: بورک سیب زمینی بهترین کیفیت را چند دقیقه بعد از خارج شدن از فر دارد. اما می­‌توانید آن را تا دو سه روز در ظرف در بسته در دمای اتاق نگه دارید.2

دستور پخت چند نوع خوراک با سیب زمینیپ


سیب زمینی پنیر با سس آلفردو


مواد لازم
سیب زمینی درشت :3 عدد

پودر پنیر پارمسان :4 قاشق چایخوری

پیازچه خرد شده :4/1 پیمانه

شیر پرچرب :2 پیمانه

آرد سفید:1 قاشق سوپخوری

کره :50 گرم

تخم مرغ زده شده :2 عدد

آویشن، تخم گشنیز و فلفل سیاه پودرشده:1 قاشق چایخوری

قرص عصاره مرغ یا گوشت :1 عدد

خامه:2 قاشق سوپخوری

نمک و فلفل سیاه :به میزان لازم

طرز تهیه
فر را با حرارت 180 درجه سانتی گراد روشن کنید و سیب زمینی ها را داخل فویل پیچیده و به مدت یک ساعت  داخل فر قرار دهید تا بپزد.

بعد از پخته شدن سیب زمینی ها را خرد کنید و داخل ظرف ها یا کاسه های سوفله خوری بریزید و روی آن سس آلفردو بریزید.

مقداری پودر پنیر پارمسان و پیازچه روی آن بپاشید و دوباره به مدت یک ربع در فر گرم شده با دمای200 درجه سانتی گراد قرار دهید تا پنیر و سس گرم شوند.

تابه ای را روی حرارت قرار دهید و داخل آن کره و آرد سفید را کمی تفت دهید. بعد شیر را به آن اضافه کنید و مرتبا هم بزنید تا مواد با هم یکدست شود.

بعد از 4 تا 5 دقیقه جوشیدن و غلیظ شدن ، قرص عصاره مرغ ، تخم گشنیز، آویشن و فلفل سیاه را نیز اضافه کنید و بگذارید تا سس به غلظت مورد نظر برسد.

سپس سس را از روی حرارت بردارید و داخل آن تخم مرغ ها و خامه را اضافه کنید و خوب هم بزنید. 

مجددا مواد را حدودا 2 الی 3 دقیقه حرارت دهید.

برای خوش عطر شدن سس  میتوانید 1 تا 2 قاشق سوپخوری پیازچه خرد شده نیز به سس اضافه کنید.سس را  روی سیب زمینی های کبابی بریزید و نوش جان کنید.3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.kiashpaze.ir
3.www.namnak.com
نسخه چاپی