طرز تهیه سه نوع غذای سنتی کشور هندوستان
غذاهای هندی به خاطر طعم خوشمزه و تند و تیزشان در سرتاسر دنیا شهرت دارند و حتی اگر تا به حال به هند سفر هم نکرده باشید حتما با چند غذای هندی آشنا هستید. هند کشوری بسیار پهناور است و در هر منطقه و خطه با غذاهای مختلفی می توانید روبرو شوید، با این حال برخی غذاهای هندی هستند که بیش از همه شهرت پیدا کرده اند و بسیاری از توریست ها آن ها را در سفر امتحان می کنند.در این مطلب معروف ترین غذاهای هندی را به شما معرفی می کنیم که با طعم بی نظیر و لذیذی که دارند همه را شیفته و دلباخته خود کرده اند. در ادامه با ما همراه باشید.


مرغ تندوری اصل هندوستان

این همان غذای معروفی است که در رستوران‌های هندی و پاکستانی تندوری چیکن و تندوری مرغی نامیده می‌شود.تندور یک اجاق خشتی است که برای پخت و پز روی شعله باز در غذاهای هندی استفاده می شود. گرچه مرغ تندوری به طور سنتی با این روش تهیه می شود .

مرغ تندوری یکی از غذاهای مناسب مهمانی است. به‌ویژه که می‌توان همه‌ی کارها را از یک یا دو روز پیش انجام داد و در همان روز فقط 30 دقیقه زمان شما رامی‌گیرد.

مرغ تندوری همان‌طور که از نامش پیداست در هندوستان در تنور می‌پزند. رنگ نارنجی تندی که روی مرغ تندوری رستوران‌های هندی می‌بینید از ترکیب رنگ غذایی زرد و سرخ است که با قلم‌مو روی مرغ می‌کشند.

در دستور ما زعفران و کارامل جانشین رنگ شده است.

مواد لازم : 
 
سینه و ران مرغ  1 کیلوگرم
پیاز  1 عدد متوسط (رنده کنید )
سیر 2 یا 3 پر (بکوبانید )
گرم ماسالا یا گرد کاری 1 قاشق
ماست  1 پیمانه
کارامل سیاه 3 یا 4 قاشق
فلفل سیاه و قرمز 1یا 2 قاشق چایخوری
زعفران 1 یا 2 قاشق مربا خوری
آب لیمو 1 یا 2 قاشق
نمک به اندازه نیاز

طرز تهیه
پیاز، سیر، ماست،آب لیمو، گرد کاری، فلفل قرمز و سیاه را باهم مخلوط‌ کنید. مرغ را پوست بگیرید و به تکه‌های درشت برش بزنید. (2 تکه سینه و 2 تکه ران)

مایع ماست را روی مرغ بریزید و زیرورو کنید. به مدت 24 یا 48 ساعت در ظرفدربسته در یخچال نگهداری کنید. روزی 2 بار زیرورو کنید. پیش از آتش دادن مرغ، زعفران را در 2یا3 قاشق آب داغ حل کنید و با کارامل سیاه هم بزنید.

مرغ را 2 ساعت قبل از آتش دادن از یخچال در به یارید و نمک فلفل روی  آن بپاشید. هر تکه از مرغ را بردارید و تکان دهید تا مایه ماست از آن بریزد. سپس کارامل و زعفران را روی مرغ بمالید. سپس به سیخ بکشید و روی آتش زغال، در کباب‌پز و یا فر قرار دهید. پس از نیم‌پز شدن مرغ کمی کره آب‌شده روی مرغ بمالید و نمک بزنید. و دوباره در حرارت قرار دهید.1

طرز تهیه سه نوع غذای سنتی کشور هندوستان


خورش روگان جوش

این غذا مخصوص کشوری است که تا اسمی از آن به میان می‌آید، همه یاد طعم تند غذاهایش می‌افتند. یکی از مشخصه‌های اصلی غذاهای این کشور، تنوع فراوان ادویه‌ای است که در تهیه یک غذا استفاده می‌شود. شاید باور نکنید اما ممکن است هندی‌ها برای طبخ یک غذای ساده 20 نوع ادویه به‌کار ببرند.

مواد لازم برای تهیه روگان جوش( برای 4 نفر)
ماهیچه:‌400 گرم

گوجه فرنگی: 2 لیوان

پیاز خرد شده: یک پیمانه

گشنیز خرد شده: ‌یک پیمانه

رب گوجه‌ فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

روغن کانولا: سه قاشق غذاخوری

زنجبیل تازه: 10 گرم

فلفل قرمز خشک: 4 عدد

برگ بو،‌ گل میخک، هل، پودر سیر، پودر تخم گشنیز و رازیانه : یک قاشق چای‌خوری

نمک و زردچوبه: به میزان دلخواه

طـرز تـهـیـه
ابتدا فلفل‌های قرمز خشک را به مدت 15 دقیقه در آب گرم بگذارید تا نرم شوند و بعد، آنها را له کنید.

در تابه‌ای بزرگ روغن را داغ کنید. سپس، کره و برگ بو، پودر گل میخک، هل، رازیانه و فلفل‌های قرمز را بریزید و کمی سرخ کنید.

بعد از مدتی پیازها و سپس زنجبیل تازه خلال‌شده را به آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه زردچوبه و پودر تخم گشنیز را همراه گوجه‌فرنگی‌های خردشده و رب بیفزایید و سپس نمک را بریزید.

در نهایت، گوشت‌ها را اضافه کنید و در محتویات، آب بریزید. قبل از سرو این خورش، روی آن گشنیز تازه اضافه کنید.2

طرز تهیه سه نوع غذای سنتی کشور هندوستان


چیکن تیکا ماسالا


مواد لازم برای چیکن تیکا ماسالا
فیله مرغ 300 گرم به اندازه دو بند انگشت خرد شده

ماست 1 پیمانه

ادویه گرام ماسالا 1 قاشق چای خوری

آبلیمو 1 قاشق غذا خوری تازه

زیره سبز 2 قاشق چای خوری پودر

دارچین 1 قاشق چای خوری

فلفل قرمز 2 قاشق چای خوری تند

فلفل سیاه 2 قاشق چای خوری

زنجبیل 1 قاشق غذا خوری تازه له شده

نمک به میزان لازم

طرز تهیه چیکن تیکا ماسالا
در یک کاسه بزرگ مواد لازم برای مزه دار کردن مرغ (ماست /ادویه گرام ماسالا / آبلیمو/ پودر زیره / دارچین / فلفل قرمز/ فلفل سیاه/ زنجفیل تازه / نمک و مرغ ) را با هم خوب مخلوط کنید . مواد را توی یخچال بگذارید تا به مدت 2 تا 3 ساعت بمونه و مزه دار شود .

کمی روغن و مقداری کره توی ماهیتابه گریل بریزید.
 
مرغهای مزه دار را از توی مواد درآورده و توی روغن کمی داغ بگذارید تا گریل شود. وقتی یک طرفش گریل شد طرف دیگر آنرا هم گریل کنید و به کناری بگذارید.
 
در یک ماهیتابه مقدار روغن بریزید و سیر و فلفل ریز خرد شده را توی آن کمی تفت دهید ( در صورتیکه تمایل دارید پیاز اضافه کنید . اول پیاز را سرخ کنید و بعد سیر و فلفل را به پیاز اضافه کنید. )
 
حالا ادویه ها و نمک را هم به آن اضافه کنید کمی تفت دهید تا بوی ادویه ها بلند شود.
 
بعد رب گوجه را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. در ادامه خامه هم زده را هم اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه بگذارید کمی غلیظ بشه .

حالا مرغهای گریل شده را هم به سس اضافه کنید و به مدت 5 تا 8 دقیقه بگذارید جا بیفته .
 
بعد این خوراک خوشمزه را توی ظرف سرو بکشید و روی آنرا با گشنیز تازه خرد شده تزئین کنید . این غذا را می تونید با نان یا برنج سرو کنید.3


پی نوشت:
1.www.blog.okala.com
2.www.hamshahrionline.ir
3.www.namnak.com
نسخه چاپی