موارد مصرف و عوارض جانبی نورتریپتیلین

نورتریپتیلین چیست و چه کاربردی دارد؟

نورتریپتیلین برای درمان مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی استفاده می‌شود. این دارو باعث افزایش روحیه و حس خوب در انسان می‌شود و همچنین موجب کاهش اضطراب و تنش روانی می‌شود و سطح انرژی را بالا می‌برد. این دارو به دسته داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای تعلق دارد.


نحوه عملکرد داروی نورتریپتیلین

عملکرد این دارو به صورت تاثیر بر میزان مواد شیمیایی طبیعی مغز (انتقال‌دهنده‌های عصبی) است.


نحوه مصرف نورتریپتیلین و دوز مصرفی

قبل از شروع به مصرف نورتریپتیلین راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروخانه راهنمایی بگیرید. . این دارو به صورت خوراکی، طبق تجویز پزشک و معمولا ۱ الی ۴ بار در مصرف می‌شود. اگر از شربت خوراکی این دارو استفاده می‌کنید از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید و از قاشق غذاخوری استفاده نکنید.

دوز مصرف داروی نورتریپتیلین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد. برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی این دارو مانند خشکی دهان و گیجی ممکن است پزشکتان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را اضافه کند. طبق تجویز پزشک عمل کنید.

مصرف امپرازول در زمان‌های منظم باعث می‌شود بیشترین بهره از آن را ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید و دوز مصرفی خود را افزایش ندهید. همچنین به مصرف این دارو تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید. با افزایش دوز مصرفی سرعت بهبودتان افزایش نمی‌یابد و خطرات عوارض بیشتر می‌شود.

حتی اگر بهبود در شرایطتان را احساس کردید به مصرف این دارو ادامه دهید و بدون مشورت با پزشک مصرف نورتریپتیلین را قطع نکنید. اگر مصرف این دارو را خودسرانه قطع کنید ممکن است بعضی شرایط بدتر شود. همچنین ممکن است عوارضی مانند تغییرات روانی، سردرد، خستگی و مشکلات خواب را تجربه کنید. برای جلوگیری از این عوارض ممکن است پزشک شما در طی یک دوره کاهش مصرف داروی شما را قطع کند. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. اگر دچار عارضه‌ای شدید یا شرایطتان بدتر شد سریعا با پزشک تماس بگیرید.

تاثیر این دارو نیاز به زمان دارد و ممکن است از ۱ تا ۴ هفته تاثیرگذاری کامل دارو طول بکشد. در صورتی که شرایطتان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد (به طور مثال احساس ناراحتی بیشتری داشتید یا افکار خودکشی به ذهنتان خطور کرد) سریعا با پزشکتان تماس حاصل کنید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی نورتریپتیلین

عوارض نورتریپتیلین به چه صورت در بدن نشان داده می شود؟

نورتریپتیلین مانند هر داروی دیگر علاوه بر فوائدش، عوارض و مضراتی هم دارد. در صورت شدید بودن هر کدام از عوارض زیر هر چه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید.

1- تاری دید، درد یا ورم چشم، دیدن هاله‌ای از نور و دید تونلی

2- احساس سرگیجه

3- درد قفسه سینه یا بدتر شدن آن

4- حرکات غیر معمول در چشم، زبان و گردن و فک

5- بی حسی یا ضعف ناگهانی، مشکلات بینایی، گفتار یا عدم تعادل

6- تب، گلودرد، کبودی، خشکی دهان

7- اشکال در ادرار کردن

8- تهوع، یبوست، اسهال، استفراغ، توهم، رفلاکس معده، افزایش ضربان قلب

9- افزایش اشتها و وزن، تغییرات در قند و خون، تداخل در فعالیت جنسی، درد بالای شکم و زردی 2


موارد احتیاط مصرف نورتریپتیلین

اگر به داروی نورتریپتیلین یا دیگر داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای مانند امیتریپتیلین حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو را پزشک یا داروساز مشورت کنید. داروی نورتریپتیلین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

قبل از مصرف نورتریپتیلین در مورد سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصاْ سابقه مشکلات تنفسی، مشکلات کبدی، مشکلات قلبی، مشکلات دفع ادرار (مانند عوارض ناشی از تورم پروستات)، پرکاری تیروئید، سابقه گلوکوم (آب سیاه) در خانواده (نوع بسته زاویه)، اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی، سابقه اقدام به خودکشی در خانواده، تشنج و شرایطی که احتمال تشنج را بالا ببرد (مانند مشکلات مغزی ).

نورتریپتیلین ممکن است موجب شرایطی شود که بر روی ریتم قلب تاثیر بگذارد (افزایش سطح نمودار کیوتی QT). افزایش نمودار کیوتی به ندرت باعث تپش قلب و عوارض دیگری مانند گیجی شدید و غش کردن شود که سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

اگر شرایط خاصی دارید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید که خطر افزایش نمودار کیوتی را در پی دارند، قبل از مصرف نورتریپتیلین با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر عوارضی مانند برخی مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان قلب آرام، حمله قلبی و افزایش سطح نمودار کیوتی در آزمایش EKG) دارید و یا سابقه خانوادگی مشکلات قلبی مانند افزایش سطح نمودار کیوتی در آزمایش EKG و مرگ ناگهانی قلبی دارید با پزشکتان در مورد مصرف نورتریپتیلین صحبت کنید.

سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر افزایش سطح نمودار کیوتی را بیشتر کند. این خطر در صورت استفاده از داروهایی مانند دیوترتیک‌ها یا قرص‌های ادرار بالاتر می‌رود همچنین شرایطی مانند تعرق شدید، اسهال یا استفراغ این خطر را افزایش می‌دهند.

داروی نورتریپتیلین ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

مصرف این دارو شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کند و بهتر است زمان در معرض نور بودن خود را محدود کنید و زمانی که در بیرون به سر می‌برید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس‌های پوشیده به تن کنید. اگر دچار آفتاب‌سوختگی یا قرمزی پوست شدید با دکتر خود مشورت کنید.

شربت این دارو ممکن است حاوی الکل باشد. در صورت ابتلا به بیماری دیابتی، بیماری کبدی  با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.

اگر مبتلا به دیابت هستید این دارو ممکن است کنترل قند خون را برای شما دشوارتر کند. همواره سطح قند خون خود را بسنجید و نتایج آن را با پزشک در میان بگذارید. ممکن است پزشک شما داروهای دیابتتان را تغییر دهید یا برنامه‌های ورزشی یا رژیم غذایی خاصی برایتان تجویز کند.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو مانند خشکی دهان، سرگیجه، گیجی، مشکلات دفع ادرار و افزایش سطح نمودار کیوتی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی نورتریپتیلین را استفاده کنید. از آن‌جایی که مشکلات روانی و روحی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال استرسی می‌توانند شرایط سختی باشند از قطع دارو اجتناب کنید مگر این‌که توسط پزشک تجویز شده باشد. اگر قصد بارداری دارید با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از نورتریپتیلین در زمان حاملگی مشورت کنید.

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و ممکن است مشکلاتی در زمینه پرستاری از بچه به وجود بیاورد. در مورد شیردهی به نوزاد هنگام مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی نورتریپتیلین

تداخل دارویی نورتریپتیلین

برخی داروهایی که ممکن است با نورتریپتیلین تداخل داشته باشند عبارتند از:

رقیق کننده های خون مانند وارفارین

آنتی هیستامین ها


کلرپروپامید

سایمتیدین

گوانتیدین

آربوتامین

دی سولفیرام

لیتیوم

تربینافین

داروهای درمان ضربان قلب نامنظم (مانند کینیدین / پروپافنون / فلکاینید)

داروهای فشار خون بالا

داروهای ضد تشنج

داروهای بیماری پارکینسون

داروهای دیابت

داروهای بیماری های روانی و افسردگی

سرماخوردگی

داروهای آلرژی

متیل فنیدات

شل کننده های عضلانی

آرام بخش ها

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین مانند سیتالوپرام، اس سیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین

قرص های خواب

داروهای تشنج

داروهای تیروئید

داروهای درمان بی اختیاری ادرار

داروهای گلوکوم

داروهای تهوع

داروهای ضد کولینرژیک مانند آلکالوئیدهای بلادونا

داروهای ضد درد مخدر

مخمر سنت جان

توجه داشته باشید:

قبل از مصرف نورتریپتیلین در صورتی که طی پنج هفته گذشته از داروهای ضد افسردگی SSRI مانند سیتالوپرام، اسیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین یا سرترالین استفاده کرده اید به پزشک اطلاع دهید.

اگر طی 14 روز گذشته داروهای مهارکننده‌ منو آمین اکسیداز مصرف کرده اید به پزشک اطلاع دهید. از جمله این داروها می توان به ایزوکاروباکسید، لینزولید، متیلن بلو، فلنزین، سلژیلین، ترانیل سیپرومین اشاره کرد. همچنین در صورت قطع مصرف نورتریپتیلین لازم است تا 14 روز یا بیشتر داروهای مهارکننده‌ منو آمین اکسیداز مصرف نکنید.

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد و داروهای ذکر شده ممکن است با اسامی تجاری دیگری عرضه شده باشد، بنابراین برای جلوگیری از هر گونه تداخل دارویی توصیه می شود قبل از مصرف نورتریپتیلین حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کنید.3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.coca.ir
نسخه چاپی