دستور تهیه سه نوع غذای سنتی هلند
هلند برای تمام مسافران گرسنه از پنکیک‌های کوچک گرفته تا کراکت‌های دست‌فروشان، تجربه‌ای از غذاهای خوشمزه را ایجاد می‌کند. غذاهایی چون نیو هرینگ (که از ماهی تهیه می‌شود)، میان وعده‌هایی چون بیتربالن، شیرینی هایی چون پوفرجیس و بسیاری موارد دیگر را، تا حداقل برای یک بار امتحان نکرده‌اید به خانه بازنگردید. 


کراکت بیتربالن

شاید تا به حال اسم بیتربالن را نشنیده باشید. ولی هر کسی که حتی یک بار در عمرش به هلند سفر کرده باشد حتما آن را دیده است. در هلند به هر کافه ای که بروید احتمال زیادی دارد چشمتان به  کوفته های سوخاری گرد و جذابی بخورد که شبیه کراکت هستند. اسم این غذا بیتربالن است. شاید در ظاهر شبیه کراکت سیب زمینی باشند اما با یک گاز متوجه میشوید چیزی شبیه به حلیم خودمان وسطش است. این سورپرایز جذاب بسیار خوشمزه است و به شما پیشنهاد میکنیم حتما آن را امتحان کنید.

مواد لازم برای کراکت بیتربالن (هلند)
گوشت پخته شده 300 گرم

پیاز ریز خرد شده 1 عدد

کره 50 گرم

آرد 1 پیمانه

آب گوشت 2 پیمانه

جعفری تازه و خرد شده 1 پیمانه

نمک و فلفل

تخم مرغ 2 عدد

پودر نان یا برد کرامپ 2 پیمانه

آرد 1 پیمانه

طرز تهیه
مرحله اول
ابتدا گوشت را در مقداری آب با کمی نمک بپزید. گوشت پخته شده و یا آبپز شده را با دست کاملا ریش ریش کنید. همچنین میتوانید آن را در غذا ساز یا میکسر  بریزید و کاملا خرد کنید.

مرحله دوم
در این مرحله مایه اصلی بیتربالن آماده میشود. یک تابه بردارید و کره را در آن بریزید و پیاز ریز خرد شده را درون آن تفت دهید تا نرم و سبک شود. سپس آرد و بعد از مدتی آب گوشت را اضافه کنید. گوشت آماده شده و جعفری را به مواد اضافه کنید. به میزان مورد نیاز نمک و فلفل بریزید و اجازه دهید تا با هم کمی مخلوط شوند و آب گوشت جذب مواد شود. در نهایت مخلوط باید کمی خشک و قابل فرم دادن درون دست شود.

مرحله سوم
حال از مخلوط گوشتی بردارید و آن را در دستانتان به صورت گرد یا استوانه ای فرم دهید و روی سینی بچینید. سینی را با سلوفان بپوشانید و درون یخچال به مدت 20 دقیقه استراحت دهید.
 
مرحله چهارم
حالا در یک ظرف آرد ، در یک ظرف دیگر پودر نان بریزید و 2 عدد تخم مرغ را هم درون کاسه بشکنید و هم بزنید .کروکت های بیتربالن را از یخچال درآورده اول در آرد بعد در تخم مرغ و بعد در پودر نان بزنید و در روغن خیلی داغ سرخ کنید . 
 
بیتربالن ها را با سس خردل سرو کنید.1

دستور تهیه سه نوع غذای سنتی هلند


کراکت

کراکت یک رول سرخ‌شده حاوی گوشت معطر است که اصالتا از گوشت گاو یا گوساله تهیه می‌شود که با ادویه‌های مختلفی آن را معطر می‌کنند. شما می‌توانید کراکت را به عنوان یک میان‌وعده به صورت اسنک میل کنید اما بیش‌تر مواقع آن‌ها را بر روی نان‌های بریده‌شده سفید یا نان همبرگر به همراه سس خردل سرو می‌کنند. مراقب محتوای داخل کراکت‌ها باشید چراکه بسیار داغ هستند.

مواد لازم
گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم

پیاز کوچک یک عدد

سیب زمینی ۵۰۰ گرم

تخم مرغ دو عدد

پنیر پارمسان ۵۰ گرم

جعفری خرد شده دو قاشق غذاخوری

آرد الک شده ۱۰۰ گرم

پودر سوخاری ۱۵۰ گرم

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه
مرحله اول
ابتدا سیب زمینی‌ها را بشویید. سپس آبپز یا کبابی کنید.

پیاز را رنده کرده و آب آن را کامل بگیرید. گوشت چرخ کرده را با پیاز تفت دهید.

بعد از این که سیب زمینی پخت، آن را به شکل پوره در بیاورید. داخل یک کاسه بزرگ، سیب زمینی را با جعفری خرد شده، پودر پنیر پارمسان مخلوط کنید. بعد از این که گوشت تغییر رنگ داد و پخت، مقدار کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. گوشت را داخل بشقاب بریزید تا خنک شود.

سپس به مخلوط سیب زمینی اضافه کرده و ترکیب کنید. نمک و فلفل هم به مقدار لازم اضافه کنید.

مرحله دوم
به کمک دست مقداری از مواد کراکت را بردارید و به آن فرم دهید. حداکثر مواد به ۱۲ رول تقسیم کنید. رول‌ها را داخل کاسه‌ای از آرد بغلتانید و کمی تکان دهید تا آرد اضافی‌شان گرفته شود.

یک کاسه متوسط بردارید و ۲ تخم مرغ را داخل آن بشکنید. کمی نمک و فلفل هم به تخم مرغ اضافه کنید. در  ظرف دیگر، مقداری پودر سوخاری بریزید. رول‌ها را در تخم مرغ فرو ببرید و به پودر سوخاری آغشته کنید. این مرحله را دوبار تکرار کنید تا ضخامت لایه سوخاری بیشتر شود.

داخل تابه‌ای ۲ تا ۳ قاشق روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. کراکت‌ها را درون تابه بریزید و سرخ کنید. سپس روی کاغذ یا دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

مرحله سوم
برای تهیه سس همه مواد را با هم مخلوط کنید و داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود.

کراکت‌ها را داخل ظرف مناسب بریزید. سس را هم داخل یک کاسه کوچک ریخته و کنار کراکت سرو کنید.2

دستور تهیه سه نوع غذای سنتی هلند


دلمه کباب ( غذای هلندی )

این غذا جزء غذاهای سنتی هلند است و افراد سالخورده هلندی، هفته‌ای یک بار این دلمه را برای اعضای خانواده خود تهیه می‌کنند.

مواد لازم
کلم برگ سفید و قرمزدو عدد

آب گوشت دو لیوان

گوشت چرخ‌کرده400 گرم

کره50 گرم

خرده‌های نان ساندویچ80 گرم

پیاز سرخ شده دو قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه
کلم‌برگ‌ها را به مدت 10 دقیقه در آب‌جوش و نمک قرار دهید تا نرم شود. سپس برگ‌ها را به آرامی و با دقت جدا کرده و در آبکش بگذارید تا آب آن کشیده شود.

گوشت چرخ‌کرده را با پیاز داغ تفت دهید و به آن نمک و فلفل بیفزایید، در نهایت خرده‌های وسط نان ساندویچی را به گوشت‌ چرخ‌کرده اضافه کرده و هم بزنید و به آن نمک و فلفل بزنید.

درون هر برگی یک تا دو قاشق گوشت چرخ‌کرده ریخته و به آرامی بپیچید و در یک سبد فلزی قرار دهید. سبد را درون قابلمه‌ای بگذارید و مقدار آب‌گوشت و کره در قابلمه بریزید و بگذارید به جوش آید.
 
سپس حرارت را کم کنید و در قابلمه را محکم روی دلمه‌ها قرار دهید تا باز نشوند دلمه‌ها بعد از نیم‌ساعت کاملا پخته می‌شوند.3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.kalleh.com
3.www.beytoote.com
نسخه چاپی