موارد مصرف و عوارض جانبی آموکسی سیلین

موارد مصرف آموکسی سیلین

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک از خانواده پنی سیلین هاست که با باکتری ها مبارزه می کند.

آموکسی سیلین برای درمان انواع مختلفی از عفونت های باکتریایی استفاده می شود از جمله: ورم لوزه، برونشیت، سینه پهلو، سوزاک. این دارو همچنین برای درمان عفونت های گوش، بینی، گلو، پوست و دستگاه دفع ادرار استفاده می شود.

آموکسی سیلین می تواند همراه با یک آنتی بیوتیک دیگر بنام کلاریترومایسین برای درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری مورد استفاده قرار گیرد. این دارو ها بعضا همراه با یک کاهنده اسید معده بنام لانزوپرازول مصرف می شوند.


اطلاعات مهم در مورد آموکسی سیلین

درصورت داشتن آلرژی نسبت به آموکسی سیلین یا سایر آنتی بیوتیک های خانواده پنی سیلین مانند آمپی سیلین، دیکلوگزاسیلین، اگزاسیلین، پنی سیلین و... نباید از این دارو استفاده کنید.

درصورت داشتن آلرژی نسبت به سفالوسپورین ها (سفدینیر، سفپروزیل، سفوروکسیم، سفالکسین و...) پیش از مصرف آموکسی سیلین پزشک را در جریان بگذارید. همچنین درصورت مبتلا بودن به آسم، بیماری کلیوی یا کبدی، مشکلات مرتبط با خونریزی و انعقاد خون، مونونوکلئوز عفونی یا سایر انواع آلرژی ها، پزشک را در جریان بگذارید.

آموکسی سیلین می تواند اثربخشی قرص های ضدبارداری را کاهش دهد. درطول مصرف آموکسی سیلین جهت پیشگیری از بارداری از روش های غیر هورمونی استفاده کنید. (مانند استفاده از کاندوم یا دیافراگم). آموکسی سیلین را در طول دوره تجویز شده توسط پزشک بطور کامل مصرف کنید. با وجود ادامه یافتن عفونت در بدن، علایم بیماری میتواند بهبود یابد. آموکسی سیلین برای درمان بیماری های عفونی ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا کاربرد ندارد. از قرار دادن این دارو در اختیار سایر افراد اجتناب کنید؛ حتی اگر علایمی مشابه با بیماری شما داشته باشند.

آنتی بیوتیک ها میتوانند سبب بروز اسهال شوند که خود میتواند نشانه عفونتی جدید در بدن باشد. درصورت داشتن اسهال خونی یا آبکی؛ مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید. بدون تجویز پزشک از مصرف داروهای پیشگیری کننده از اسهال خودداری کنید.


پیش از مصرف آموکسی سیلین

درصورت داشتن آلرژی نسبت به آموکسی سیلین یا سایر آنتی بیوتیک های خانواده پنی سیلین مانند آمپی سیلین، دیکلوگزاسیلین، اگزاسیلین، پنی سیلین و... نباید از این دارو استفاده کنید.

برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف آموکسی سیلین درصورت داشتن هریک از موارد زیر پزشک را در جریان بگذارید:

آسم

بیماری کلیوی یا کبدی

مونونوکلئوز عفونی

سابقه اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها

حساسیت نسبته به غذا یا دارو به ویژه سفالوسپورین ها سفدینیر، سفپروزیل، سفوروکسیم، سفالکسین و...) 

اگر برای درمان سوزاک از این دارو استفاده می کنید لازم است تا پزشک شما را از نظر احتمال ابتلا به سایر بیماری های آمیزشی مانند سیفلیس معاینه کند.

انتظار نمیرود که آموکسی سیلین برای جنین آسیب زا باشد. در هر صورت اگر باردار هستید یا در طول درمان با آموکسی سیلین قصد باردار شدن دارید پزشک را مطلع سازید.

آموکسی سیلین میتواند اثربخشی قرص های ضدبارداری را کاهش دهد. درطول مصرف آموکسی سیلین جهت پیشگیری از بارداری از روش های غیر هورمونی استفاده کنید. (مانند استفاده از کاندوم یا دیافراگم).

آموکسی سیلین می تواند وارد شیر مادر شده و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. درصورت شیر دادن به نوزاد پزشک را مطلع سازید.

قرص های جویدنی آموکسی سیلین می توانند حاوی فنیل آلانین باشند. اگر مبتلا به فنیل کتونوری هستید پیش از مصرف قرص های جویدنی آموکسی سیلین با پزشک مشورت کنید.


موارد مصرف و عوارض جانبی آموکسی سیلین

نحوه مصرف آموکسی سیلین

آموکسی سیلین را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید.از مصرف این دارو بیشتر و یا کمتر از مقدار و زمان توصیه شده، توسط پزشک خودداری کنید.

آموکسی سیلین را روزانه در یک ساعت مشخص مصرف کنید.

آموکسی سیلین با نام تجاری Moxatag باید همراه با غذا یا یک ساعت پس از یکی از وعده های غذایی مصرف شود.

بعضی از اشکال دارویی آموکسی سیلین میتوانند با یا بدون غذا مصرف شوند. برای مطلع شدن از شیوه صحیح مصرف راهنمای موجود در بسته بندی دارو را مطالعه کنید.

ممکن است لازم باشد فرم مایع آموکسی سیلین پیش از مصرف بخوبی تکان داده شود.

مقدار دوز داروی مایع را پیش از مصرف با استفاده از قاشق های مخصوص سنجش دوز دارو اندازه گیری کنید. شکل مایع آموکسی سیلین می تواند مستقیما روی زبان قرار گیرد و یا با آب، شیر یا آب میوه مخلوط شود. مخلوط بدست آمده را فورا بنوشید و از نگهداری آن جهت مصرف در آینده خودداری کنید.

قرص جویدنی آموکسی سیلین را پیش از بلعیدن بخوبی بجوید.

از شکستن، خرد کردن و جویدن کپسول آموکسی سیلین خودداری کنید.

درطول مصرف آموکسی سیلین آزمایش های مداوم خون ممکن است لازم باشد. همچنین آزمایش عملکرد کبد و کلیه ممکن است لازم باشد.

درصورتی که از آموکسی سیلین،کلاریترومایسین و لانزوپرازول برای درمان زخم معده استفاده می کنید توصیه های پزشک و راهنمایی های دارویی در رابطه با نحوه صحیح مصرف این دارو ها را مد نظر داشته باشید.

فراموش کردن نوبت مصرف آموکسی سیلین میتواند ریسک بیشتر شدن عفونت را بالا ببرد و این عفونت میتواند نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم باشد.

این دارو میتواند سبب ظاهر شدن نتایج غیر معمول در برخی از آزمایش های پزشکی شود. درصورت دریافت هرگونه خدمات درمانی پزشک ها را از مصرف آموکسی سیلین مطلع سازید.

دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما، رطوبت و تابش نور نگهداری کنید.

ممکن است لازم باشد داروی مایع را در یخچال نگهداری کنید (دارو نباید یخ بزند). داروی مایع بلا استفاده که در داروخانه ساخته شده است پس از 14 روز باید دور ریخته شود.


در صورت فراموش کردن مصرف دارو

نوبت از دست رفته دارو را به محض یادآوری، مصرف کنید. اگر تقریبا نزدیک به زمان مصرف داروی برنامه ریزی شده بعدی هستید، از مصرف مقدار از دست رفته چشم پوشی کنید. برای جبران کردن داروی از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.


درصورت مصرف بیش از حد (اووردوز)

فورا به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه کنید.

علایم اووردوز میتواند شامل گیجی، تغییر در رفتار، بثورات پوستی شدید، کاهش میزان ادرار یا تشنج باشد.


موارد مصرف و عوارض جانبی آموکسی سیلین

در طول مصرف آموکسی سیلین

آنتی بیوتیک ها می توانند سبب بروز اسهال شوند که خود میتواند نشانه عفونتی جدید در بدن باشد. درصورت داشتن اسهال خونی یا آبکی؛ مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید. بدون تجویز پزشک از مصرف داروهای پیشگیری کننده از اسهال خودداری کنید. 1


عوارض جانبی آموکسی سیلین

مصرف آموکسیسیلین ممکن است موجب بروز تهوع، اسهال و استفراغ شود. در صورت تشدید یا تداوم هرکدام از این علائم با پرشکتان صحبت کنید.

دررصورتی که پزشک داروی آموکسیسیلین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی آموکسیسیلین را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند.

استفاده از این دارو برای یک دوره‌ی طولانی ممکن است موجب بروز برفک دهان یا عفونت قارچی واژن شود. اگر در دهان خود متوجه برفک شدید یا در ترشحات واژنتان تغییراتی را مشاهده کردید، حتماً با دکتر خود تماس بگیرید. اگر این نشانه‌های خیلی نادر اما جدی را مشاهده کردید، بلاقاصله از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید: ادار تیره، تهوع یا استفراغ مداوم، درد معده یا دل درد، زردی چشم یا پوست، کبودی یا خون‌ریزی، گلو درد و تب مداوم.

داروی آموکسیسیلین به‌ندرت باعث ایجاد بیماری‌های وخیم رودوی مثل اسهال ناشی از رشد باکتری مقاوم کلستریدیوم دیفیسیل می‌شود. ممکن است در طول درمان با داروی آموکسیسیلین چند هفته تا چند ماه بعد از توقف مصرف دارو علائم این بیماری پدیدار شود. در صورت بروز علائمی مثل اسهال مداوم، دل درد یا درد معده، گرفتگی عضلانی و مشاهده‌ی خون یا مخاط در مدفوع از داروهای ضد اسهال یا ضد درد استفاده نکنید، زیرا ممکن است موجب وخیم‌تر شدن وضعیت شما شود. در صورت بروز این علائم موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی آموکسیسیلین نادر است. با وجود این اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعاً از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

در بعضی مواقع داروی آموکسیسیلین موجب پدیدار شدن جوش‌های خفیفی روی پوست می‌شود که معمولاً خطرناک نیستند. با این حال ممکن است شما قادر به تشخیص این جوش‌ها از جوش نادری نباشید که نشانه‌ی واکنش آلرژیک شدید به داروی آموکسیسیلین‌اند، بنابراین در صورت مشاهده‌ی هرگونه جوش به سرعت به پزشک مراجعه کنید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی آموکسی سیلین

تداخلات دارویی

در صورتی که در حین مصرف این دارو، از داروهای دیگر یا محصولات گیاهی به صورت همزمان استفاده کنید، اثرات برخی داروها ممکن است تغییر کنند. این مسئله میتواند خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا میتواند موجب شود داروهای شما عملکرد درستی نداشته باشند. احتمال بروز این تداخلات دارویی وجود دارد اما همیشه رخ نمی دهند. پزشک یا داروساز اغلب میتوانند با تغییر نحوه مصرف داروها یا نظارت دقیق از بروز این تداخلات جلوگیری کنند یا آنها را مدیریت کنند.
 
برای کمک به دکتر و داروساز به منظور ارائه مراقبت به بهترین شکل، قبل از شروع درمان با این دارو، پزشک و داروساز خود را در مورد تمام محصولاتی که مصرف می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی و محصولات گیاهی) مطلع سازید. هنگام استفاده از این محصول، بدون تجویز پزشک، دوز هر داروی دیگر را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد، متوترکسات است.

اگرچه اکثر آنتی بیوتیک ها بعید است که بر محصولات کنترل بارداری مانند قرص ها، پچ یا حلقه تأثیری داشته باشند، اما بعضی از آنتی بیوتیک ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می توانند اثربخشی آنها را کاهش دهند. این مسئله می تواند به بارداری منجر شود. اگر از گزینه های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

آموکسی سیلین ممکن است موجب نتایج مثبت کاذب در برخی از محصولات آزمایش ادرار دیابتی (نوع سولفات مس) شود. این دارو همچنین ممکن است نتایج آزمایشات آزمایشگاهی خاصی را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی احتمالی نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید نگه دارید و برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات جدی دارو آن را به پزشک یا داروساز ارائه دهید. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.doctoreto.com
3.www.rastineh.com
نسخه چاپی