سه مورد از محبوب ترین غذا های لبنان

کباب چوبی لبنانی 

روش تهیه کباب چوبی لبنانی را برای شما داریم که بسیار خوشمزه است و راحت می توانید آن را درست کنید. همراه ما باشید با دستور طبخ این غذا.

مواد لازم
گوشت گوساله «چرخ کرده»: 600 گرم

پیاز «رنده شده»: 2 عدد

سیر «له شده»: 2 حبه

زیره «پودر شده»: 2 ق چ

تخم گشنیز «پودرشده»: 2 ق چ

پاپریکا: 2 ق چ

فلفل قرمز «پودرشده»: یک چهارم ق چ

پودر کاری: یک دوم ق چ

فلفل سیاه «پودر شده»: یک دوم ق چ

نمک: بـه مقدار لازم

برگ گشنیز «تازه»: یک مشت

برگ جعفری «تازه»: یک مشت

طرز تهیه
پیاز را درشت رنده کرده و آب آن را بـه خوبی بگیرید. آن را با گوشت چرخ کرده، سیر له شده، زیره، تخم گشنیز، پاپریکا، فلفل قرمز پودر شده، فلفل سیاه پودرشده، پودر کاری، نمک، برگ گشنیز و برگ جعفری تازه خرد شده در ظرف مناسبی با هم بـه خوبی مخلوط کنید.
 
مواد را بـه خوبی ورز داده و روی آن را بپوشانید و حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید. سپس گلوله هایی از مخلوط گوشت جدا کرده و بـه شکل سوسیس درآورید و بـه سیخ چوبی بکشید. آنها را روی گریل کباب کنید تا بپزند. سپس بـه همراه سالاد و نان پیتا سرو کنید.1

سه مورد از محبوب ترین غذا های لبنان


مقلوبه پلو


مواد لازم برای ۶ نفر
مرغ: یک مرغ کامل حدود ۱۸۰۰ گرم قطعه قطعه شده

آب: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پیاز متوسط: ۱ عدد

فلفل دلمه‌ای خرد شده: ۴/۵ قاشق غذاخوری

هل آسیاب شده: نصف قاشق چای خوری

دانه هل کامل: ۳ عدد

میخک: ۴ عدد

برگ بو: ۳ عدد

برنج: ۲/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن نباتی: ۳ قاشق غذاخوری

سیب زمینی بزرگ: ۱ عدد

بادمجان بزرگ:  ۱ عدد

گوجه فرنگی متوسط: ۲ عدد

طرز تهیه
مرحله اول طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان
در اولین مرحله از طرز تهیه مقبوله پلو یا مقلوبه پلو مرغ و بادمجان به عنوان یکی از خوشمزه ترین پلوهای دنیا ابتدا باید مرغ را به همراه ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب داخل یک قابلمه بریزید. سپس پیازی که آن را به ۴ نصف تقسیم کرده‌اید، به همراه ۲ قاشق غذاخوری فلفل دلمه، هل آسیاب شده، دانه‌های هل، میخک و برگ بو به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید و مرغ پخته شود. حدود ۴۰ دقیقه برای پخت مرغ صبر کنید. سپس مرغ را بردارید و آب مرغ را از صافی عبور دهید و در ظرفی جداگانه بریزید.

مرحله دوم طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان
برنج را برای چند ساعت به همراه مقداری نمک در آب بخیسانید. ۲/۵ قاشق فلفل دلمه خرد شده باقی مانده را به مرغ اضافه کنید و در ظرفی جداگانه نگه دارید. حال مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و گاز را با حرارت متوسط تا زیاد روشن کنید. زمانی که روغن داغ شد، بادمجان و سیب زمینی ورقه‌ای را در روغن سرخ کنید تا رنگ آن‌ها کمی تیره شود. در این مرحله نیاز به پخت کامل سبزیجات نیست.

مرحله سوم طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان
در مرحله چهارم از طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان، مقداری آب به همراه یک قاشق غذاخوری نمک روی گاز قرار دهید تا به جوی بیاید. سپس برنج را به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج کمی باز شود و به مرحله آبکشی برسد. سپس برنج را آبکش کنید. حال قابلمه مناسب برای پخت مقلوبه را بردارید. سیب زمینی نیم پز شده را کف قابلمه بچینید. سپس گوجه‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و روی سیب زمینی قرار دهید و بادمجان را نیز در این مرحله به قابلمه اضافه کنید. یک مقاله برنج روی سبزیجات بریزید. حال مرغ‌ها را روی برنج قرار دهید. در این مرحله می‌توانید استخوان مرغ‌ها را جدا کنید و بعد داخل قابلمه قرار دهید.

مرحله چهارم طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان
در مرحله چهارم از طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان و بعد از قرار دادن مرغ‌ها باید برنج‌های باقی مانده را روی مرغ بریزید. حال چند قاشق آب مرغ صاف شده روی مرغ بریزید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا برنج دم بکشد. بعد از اینکه برنج آماده شد یک سینی بزرگ برای سرو غذا تهیه کنید و قابلمه را روی سینی برگردانید. برای این کار باید بعد از ۲ دقیقه از زمان خاموش کردن غذا قابلمه را به صورت برعکس روی سینی قرار دهید و ۵ دقیقه آن را همین‌گونه بگذارید تا همه مواد برنج مقلوبه داخل سینی قرار بگیرد.2

سه مورد از محبوب ترین غذا های لبنان 


کیبه


مواد لازم
گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم

بلغور گندم (پخته): سه چهارم پیمانه

پیاز (ریز خردشده): یک عدد

فلفل سیاه تاز (پودر شده): به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم

مواد لازم میانی
گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم

پیاز (ریز خرد شده): یک عدد

پسته (خرد شده): یک مشت

نمک: به مقدار لازم

فلفل سیاه تازه (پودر شده): به مقدار لازم

پودر کاری: یک دوم ق. چ

دارچین (پودر شده): یک دوم ق. چ

روغن: به مقدار لازم

مواد لازم سس:

ماست: ۲ ق. س

سس مایونز: ۲ ق. س

سیر (له شده): ۴ حبه

نمک: به مقدار لازم

فلفل سیاه (پودرشده): به مقدار لازم

طرز تهیه
برای تهیه لایه رویی گوشت چرخ کرده، پیاز، بلغور گندم پخته، زیره، نمک و فلفل سیاه تازه پودر شده را در ظرف مناسبی با هم به خوبی مخلوط کرده و ورز دهید. بهتر است مواد را داخل غذاساز یا مخلوط کن کاملا به صورت خمیر درآورید.

طرز تهیه مواد میانی
پیاز ریز خردشده را در روغن تفت دهید. گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و تفت دهید. نمک، فلفل سیاه، پودر کاری و پودر دارچین بپاشید. هنگامی که گوشت سرخ شد و تغییر رنگ داد، ظرف را از روی حرارت بردارید و پسته خرد شده را اضافه کنید.

دستان خود را مرطوب کرده و گلوله هایی از مخلوط گوشت لایه رویی جداکرده وسط آن‌ها حفره‌ای ایجاد کنید. گلوله‌های کوچکی از مخلوط مواد میانی جدا کرده و در حفره لایه رویی قرار دهید و سپس آن را ببندید.

کیبه‌ها را در سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی چیده و به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد (۳۵۰ درجه فارنهایت) قرار دهید تا بپزند. آن‌ها را به همراه سس سرو کنید.

طرز تهیه سس
ماست، سس مایونز و سیر له شده را با هم مخلوط کرده و نمک و فلفل سیاه بزنید.3


پی نوشت:
1.www.parsnaz.com
2.www.blog.okcs.com
3.www.kiashpaze.ir
نسخه چاپی