موارد مصرف و عوارض جانبی لووتیروکسین

موارد مصرف لووتیروکسین

لووتیروکسین یک داروی تیروئیدی است که جایگزین هورمونی می شود که به طور معمول توسط غده تیروئید تولید شده تا انرژی و متابولیسم بدن را تنظیم کند. زمانی که تیروئید نتواند به تنهایی هورمون هایش را تولید کند، لووتیروکسین تجویز می شود.

لووتیروکسین کم کاری تیروئید را درمان می کند. بعلاوه برای درمان یا جلوگیری از گواتر (بزرگی غده تیروئید) که می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی، اشعه درمانی، جراحی، یا سرطان باشد نیز، استفاده می شود.


اطلاعات مهم درباره لووتیروکسین

درصورت ابتلا به بیمارهای خاصی، ممکن است نتوانید از لووتیروکسین استفاده کنید. اگر اختلال درمان نشده یا کنترل نشده غدد فوق کلیوی، اختلال تیروئیدی با نام تیروتوکسیکوز(افزایش هورمون های تیروئیدی)، یا اگر در گذشته یا حال علائم حمله قلبی را تجربه کرده اید، پزشک خود را مطلع سازید.

لووتیروکسین نباید برای درمان چاقی یا مشکلات مربوط به وزن استفاده شود. با سوء مصرف این دارو ممکن است عوارض جانبی خطرناک یا مرگباری اتفاق بیافتد، به خصوص اگر در حال مصرف سایر داروهای کاهش وزن یا سرکوب کننده اشتها باشید.


قبل از مصرف این دارو

نباید برای درمان چاقی یا مشکلات وزن استفاده شود.

از آنجا که هورمون تیروئید به طور طبیعی در بدن ترشح می شود، تقریبا هر کسی می تواند لووتیروکسین را مصرف کند. با این حال، درصورت ابتلا به بیمارهای خاصی، ممکن است نتوانید از لووتیروکسین استفاده کنید.  موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

اختلال درمان نشده یا کنترل نشده غدد فوق کلیوی

اختلال تیروئید با نام تیروتوکسیکوز

علائم حمله قلبی (درد قفسه سینه یا احساس سنگینی، درد منتشر شونده به فک یا شانه، حالت تهوع، تعریق، احساس ناخوشی عمومی)

برای اطمینان از اینکه لووتیروکسین  برای شما مضر نیست، در صورت ابتلا به موارد زیر، پزشک خود را مطلع سازید:

بیماری قلبی، بیماری عروق کرونر، حمله قلبی یا لخته خون

دیابت (ممکن است نیاز باشد هنگام شروع استفاده از لووتیروکسین، میزان مصرف انسولین یا داروهای خوراکی دیابت تغییر یابد)

کم خونی (کمبود گلبول قرمز)

اختلال لخته شدن خون

پوکی استخوان یا تراکم پایین مواد معدنی استخوان

مشکلات غده هیپوفیز

هر گونه آلرژی غذایی یا دارویی

اگر اخیرا پرتودرمانی با ید (مانند ید131) انجام داده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

انتظار نمی رود لووتیروکسین به جنین انسان در دوران بارداری صدمه بزند. اگر هنگام مصرف این دارو باردار شده اید، بدون توصیه پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید. سطح پایین هورمون تیروئیدی در دوران بارداری می تواند به مادر و نوزاد آسیب برساند. ممکن است دوز مصرفی مورد نیاز شما در دوران بارداری متفاوت باشد.

لووتیروکسین می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود اما انتظار نمی رود به نوزاد اسیبی برساند. در صورت شیردهی، به پزشک خود اطلاع دهید. در دوران شیردهی، ممکن است به دوزهای مصرفی متفاوتی نیاز داشته باشد.

این دارو را بدون مشورت با پزشک به کودکان ندهید. Tirosint برای استفاده افراد زیر 6 سال تایید نشده است.


موارد مصرف و عوارض جانبی لووتیروکسین

نحوه مصرف لووتیروکسین

لووتیروکسین را دقیقا مطابق با نسخه تجویز شده پزشک خود مصرف کنید. به دقت از برچسب راهنمای مصرفی روی دارو پیروی کنید. گاهی ممکن است پزشکتان برای اطمینان از کسب بهترین نتایج، دوز مصرفی دارویتان را تغییر دهد. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، استفاده نکنید.

بهتر است لووتیروکسین را با معده خالی، حداقل 30 دقیقه قبل از صبحانه مصرف کنید. از دستورالعمل نحوه مصرف پزشک پیروی کنید و سعی کنید دارو را روزانه در زمان معینی مصرف کنید.

قرص یا کپسول را همراه با آب کافی(8 اونس) بطور کامل قورت دهید(از جویدن آن خودداری کنید). قرص لووکسیل ممکن است خیلی سریع تجزیه شده و در گلو حل شود.

تغییرات وزن کودک را هنگام مصرف این دارو به پزشک اطلاع دهید. دوزهای مصرفی کودکان براساس وزن تعیین می شود و هر تغییری ممکن است میزان دوز مصرفی فرزند شما را تحت تاثیر قرار دهد.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا بدن شما نسبت به لووتیروکسین واکنش دهد. حتی درصورت احساس سلامتی نیز، به مصرف لووتیروکسین ادامه دهید. ممکن است نیاز باشد این دارو را بصورت مادام العمر استفاده کنید.

در هنگام استفاده از این دارو، ممکن است به آزمایش های مکرر پزشکی نیاز داشته باشید. به پزشکان، دندانپزشکان یا جراحان که معالجتان، اطلاع دهید که از این دارو استفاده می کنید.

دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

این دارو را به اشخاص دیگر، حتی با وجود علائم مشابه با بیماری خودتان، توصیه نکنید. 


در صورت فراموش کردن مصرف دارو

نوبت از دست رفته دارو را به محض یادآوری، مصرف کنید. اگر تقریبا به زمان اتداخلات دارویی لووتیروکسین

ستفاده بعدی دارو نزدیک شده اید، از مصرف مقدار فراموش شده، چشم پوشی کنید. برای جبران دوز از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید. 


در صورت سوء مصرف (اووردوز)

به اورژانس مراجعه کنید یا با امداد مسمومیت تماس بگیرید.

علائم سوء مصرف (اووردوز) ممکن است شامل سردرد، گرفتگی عضلات پا، لرزش، احساس نگرانی یا تحریک پذیری، درد قفسه سینه، تنگی نفس، و ضربان قلب سریع یا تپش قلب باشد.


در طول مصرف لووتیروکسین از چه مواردی باید خودداری کرد؟

برخی داروها می توانند در صورت استفاده همزمان با لووتیروکسین، از تاثیر این دارو بکاهند. درصورت استفاده از هر یک از داروهای زیر، 4 ساعت قبل یا 4 ساعت بعد از مصرف لووتیروکسین، از مصرف این داروها خودداری کنید:

کلسیم کربنات (Alka-Mints، Oyster Shell Calcium، کربنات کلسیم (کالترات Caltrate)، Os-Cal، Rolaids Soft Chew، تامز(Tums) و...)

کُلِستیرامین(cholestyramine)، کُلِسِوِلام (colesevelam)، کُلِستیپول(colestipol)

مکمل آهن فروس سولفات (Ferrous)

سوکرالفیت

سدیم پلی استایرن سولفونات (Kalexate، کایکسالات Kayexalate، Kionex)

کاهنده اسید معده - اس امپرازول، لانزوپرازول، امپرازول، رابپرازول، نکسیم، پریلوسک، پرواسید، پروتونیکس، زگرید و...

آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم - Acid Gone، گاویسکون (Gaviscon)، مالوکس(Maalox)، شیر منیزی(منیزیم) (Milk of Magnesia)، Mintox، میلانتا Mylanta ، Pepcid Complete، و غیره)

از مصرف مواد غذایی زیر خودداری کنید زیرا باعث کاهش جذب لووتیروکسین در بدن می شوند: آب گریپ فروت، فرمول سویای نوزادان، کنجاله پنبه دانه، گردو، و مواد غذایی با فیبر بالا. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی لووتیروکسین

عوارض جانبی مصرف لووتیروکسین

در چند ماه اول درمان ممکن است ریزش مو اتفاق بیفتد. معمولا این در شرایطی است که بدن شما خود را با دارو سازگار می‌کند. در صورتی که این نشانه ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی لووتیروکسین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لووتیروکسین را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که هر یک از این علائم جدی اما نادر ترشح بالای هورمون تیروئید رخ داد به سرعت پزشک خود را در جریان بگذارید و از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید:

تعرق شدید

حساسیت به گرما

تغییرات روحی و روانی مانند اضطراب و نوسانات خلقی

خستگی

اسهال

لرزش

سردرد

تنگی نفس

استخوان درد

شکستگی آسان استخوان‌ها

درد قفسه‌ی سینه

تپش سریع، شدید و نامنظم قلب

تورم دست‌ها، مچ پا و پاها

تشنج

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی لووتیروکسین نادر است. با وجود این اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. 2


تداخل دارویی لووتیروکسین

برخی داروها که ممکن است با لووتیروکسین تداخل داشته باشند عبارتند از:

آمفتامین ها

آسپرین

رقیق کننده های خون مانند وارفارین (کومادین)

داروهای ضد افسردگی یا داروهایی که برای درمان اضطراب استفاده می شود

داروهای قلبی مانند متوپرولول (لوپرسور)، پروپرانولول (ایندرال) و دیگوکسین (لانوکسین)

داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین (دیلانتین)

استروژن ها و داروهای ضد بارداری خوراکی

داروهای دیابت شامل انسولین

از مصرف محصولاتی که باعث کاهش جذب لووتیروکسین در بدن می شوند از جمله آب گریپ فروت، فرمول سویای نوزادان، آرد سویا، گردو و غذاهای پر فیبر به همراه این دارو اجتناب کنید. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.doctoreto.com
3.www.coca.ir
نسخه چاپی