شیوه های تاثیرگذاری جهانی زنان مسلمان

مقدمه

یکی از موضوعاتی که در طول تاریخ در معرض تفسیر های متفاوت قرار گرفته و همواره با افراط و تفریط عجین شده شخصیت و جایگاه فردی، خانوادگی و اجتماعی زن است. همیشه این سوال مطرح است، چرا بشر علی رغم این همه ترقی و پیشرفت صنعتی و تکنیکی و گسترش قدرت در طبیعت، هنوز آگاهی و تکامل لازم را برای درک نیازهای متفاوت و مشترک دو عنصر اساسی مرد و زن و اصلاح مناسبات اقتصادی، جنسی و حقوقی آنها را بدست نیاورده است. جای بسی تاسف است اعلام شود کسانی که انسان را بدرستی نمی شناسند برای آن برنامه ی زندگی و علوم انسانی می نویسند نظریه پردازی می کنند. و این آغاز فاجعه است که نیاز به بررسی و مطالعه دقیق دارد.
 
این بحث که مهمترین ویژگی قرن حاضر، رجعت به عصر معنویت و بازسازی اخلاق است لازم است فارغ از دیدگاه های مختلف، به عنوان ورود، به دیدگاه اسلام مبتنی بر قرآن و سنت و دکترین امام (رضی الله عنه) و رهبری در عصر حاضر پرداخته شود:
 
 قرآن کریم عالی ترین نظر را در وصف منزلت و کمالات علمی را که ناظر به مقام انسانیت زن هاست بیان نموده که آن مقام فقط به افراد ذکور تعلق نمی گیرد. چه بسا مردانی که سقوط کرده اند و مصداق آیه «... أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ» می شوند و چه بسا زنانی که مشمول آیه «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً» شوند؛ با توجه به آیات و روایات متعدد، حتی نبوت زن پذیرفته شده است، البته نه رسالت نبوت که رسول می گردد، چرا که رسول مامور به تبلیغ و تبشیر و انذار است ولی نبی شخصی است که به لحاظ دریافت و تحمل انباء از سوی خداوند متعال به این عزت و مکنت اختصاص یافته است. در ارائه تاثیر گذاری جهانی زنان مسلمان لازم است پیش درآمدی از اهداف عالیه اسلام، ویژگی های تفکرات ناب اسلامی و موانع پیش روی رشد و تعالی زن مسلمان که بازدارنده تاثیر گذاری آن در سطح جهانی است و بدین منظور راه کارهای و شیوه های اثرگذار ارائه شود تا با توجه به اهداف مقدس نظام ارزشمند اسلام، ویژگی های بی بدیل و عمیق و فراگیر اسلام را پذیرفته و برای رسیدن به آرمان بلند اسلام در راستای احیای حقوق حقهی زن مسلمان تلاش گردد و در این تلاش عوامل بازدارنده و موانع فرا روی زنان جامعه مسلمانان کاهش و رو به نابودی روند، که این امر نیازمند همکاری، سعی، پیگیری و استمرار حرکتهای زیربنائی فکری و علمی زنان مسلمان است که در این مرحله راه کارهای علمی هرکدام می توانند برای رسیدن به اوج قله معنویت و پیشرفت زن مسلمان در چارچوب قوانین و تکالیف جاری اسلام باشد تا شاهد پیاده شدن شیوه ها و روش های موثر رفتاری و گفتاری و همه جانبه زنان مسلمان در جهان باشیم.
 
امید است که این بحث اقدامی در جهت کسب رضایت الهی و خوشنودی قلب نازنین حضرت فاطمه (علیها السلام) زهرا (علیها السلام) که الگوی همیشه اعصار است برای زنان عالم گردد.

شیوه های تاثیرگذاری جهانی زنان مسلمان
 

اهداف تاثیر گذاری جهانی زنان مسلمان

پر واضح است، هر حرکت و اقدامی که به دنبال اهداف مشخص شده ای نباشد در واقع حرکت و اقدامی باطل و بی اثر خواهد بود، پس برای هر تحقیق و تالیف اثرگذار باید اهدافی را پیش بینی نمود و در مسیر دستیابی به آنها قدم برداشت. در بررسی شیوه های تاثیر گذاری جهانی زنان مسلمان اهدافی مد نظر قرار دارد که از آن جمله می توان به اهداف زیر اشاره نمود:
 
١- تبیین و تبلیغ الگویی زهرایی، و زینبی به عنوان زنان بزرگ و با عظمت؛ زنانی که می توانند دنیایی و تاریخی را تحت تاثیر خود قرار دهند [به هدف نائل شدن به مقام شامخ انسان الهی]
۲- پیروی از حضرت فاطمه (علیها السلام) زهرا (علیها السلام) در جهت مبارزه و تلاش برای بسط خصلت ها و رفتارهای آن حضرت و گسترش بعد معنوی شخصیت ایشان.
٣- احیای کرامت انسانی زن بر پایه و اصول اعتقادات اسلامی.
4- آگاه سازی زنان از حقوق و تکالیف خود بر مبنای اصول اسلامی.
5- تقویت روحیه و خودباوری زنان با تصویر و ترسیم تکالیف الهی.
6- شناسایی علمی و دقیق مسائل و مشکلات زنان و اولویت بندی آنها جهت رفع این مشکلات در چارچوب قوانین مبتنی بر ارزش های دینی
7- تبیین وجود زن به عنوان بستر الهی رشد و پرورش انسان های جدید و کشتگاه مقدس انسانی.
8- وفاداری به اصول و دکترین رهبری انقلاب که امری ممکن و میسور است. این دکترین نگاه تناسب گرایانه و عدالت جویانه دارد با توجه این فرمایش که: «زن نباید تحت ستم باشد و مرد خود را حاکم بر زن بداند.»
9- افزایش سطح خردمندی و اندیشه زنان از طریق فعالیت های گوناگون فکری، اجتماعی، اقتصادی، ادبی و هنری.
10- بازیابی هویت علمی و معرفتی.
11- برخورد قانونی و اخلاقی با متعدیان به حقوق زن در جامعه و زدودن نگرش های صنفی، تبعیض نژادی، تبعیض های جنسیتی و ...
12- تامین مصالح فردی و اجتماعی که مظهر حیات و بقاء یک نظام اعتقادی حیات بخش در جامعه انسانی است در قالب نیروی کار و فعال اجتماعی
۱۳- احقاق حق حیات اجتماعی زن.
14- زنده ماندن روح مقاومت، امید نشاط در زنان.
۱۵- زمینه سازی حل مشکلات زنان بطور عملی.
۱۶- تقویت شعار؛ اگر بدانید و آگاه باشید و بخواهید، همه موانع را از پیش رو خواهید برداشت.
۱۷- رعایت حقوق فردی، اجتماعی (حقوق فرهنگی، حقوق اقتصادی، حقوق سیاسی، حقوق قضایی و...) و خانوادگی زن.
۱۸- کمک به رسیدن مدارج عالی معنوی
۱۹- مبارزه با احساس از خود بیگانگی زن.
۲۰- ایجاد امنیت روانی، روحی و آرامش در محیط های تحصیلی و اجتماعی سلامت جامعه.
۲۱- بیمه کردن سلامت جامعه با حجاب و عفاف که باعث دور شدن و بیماری های متعدد اجتماعی و پایدارسازی طراوت و جمال زن مسلمان است.
۲۲- حمایت از حجاب زن مسلمان به عنوان نماد فرهنگی تمدن دینی که به زن مسلمان هویت بخشیده است.
۲۳- معرفی حجاب بعنوان نهاد، استقلال فرهنگی، سمبل مبارزه با استعمار، پرچم استحکام بخش نظام خانوادگی و ایجاد آرامش روانی.
24- پیشگیری از مفاسد اجتماعی و پیامدهای ناشی از بی بندوباری با تقویت حجاب و پوشش مناسب اسلامی
25- مبارزه پیگیر با اسارت فرهنگی زن که مانع اساسی رشد زنان است.
26- ارضای صحیح غریزه جنسی در خانواده هم زمینه ساز سلامت جسم و روان است و هم سلامت اجتماعی و مصونیت اخلاقی جامعه.
27- مبارزه با راه های بردگی و تجارت و بهره برداری جنسی زن
28- حمایت از جریان های اسلامی و انسانی دفاع از حقوق حقه زن و حمایت از زنان مومن و محجبه.
29- تلاش علمی و تربیت فرزند با حفظ پوشش مناسب اجتماعی.
30- ارتقاء بخشیدن به آموزش در تمامی سطوح.
31- ترسیم الگوی فعالیت های اجتماعی زنان از جمله اشتغال جهت کارآمدی زنان.
32- از بین بردن تفکر صف آرایی و مقابله با مردان.
33- معرفی این دیدگاه که ارزش های زن به مرد وابسته نیست و هر دو به یک اندازه شایسته نام انسان هستند. پذیرش اصل انسانیت به عنوان فصل مشترک تساوی زنان با مردان، و در پی آن بررسی تفاوت های طبیعی
34- مبارزه با دیدگاهی که قصد نادیده گرفتن و انکار زن بودن زن را دارد و نگاه مردانه به زن نگاهی که بزرگترین اهانت به آن است.
35- زدودن اهانت های متعدد و شبهات نسبت به زنان در طول تاریخ.
36- از بین بردن ستم تاریخی با راه حل های علمی و فرهنگی و اجتماعی که از آن بطور مکرر یاد شده است.
37- نگاه اصولی - اعتدالی، تنها راه پیشرفت ترقی و تعالی زن است. این نگاه تعامل خردمندانه بدور از هر گونه افراط و تفریط بین وظایف انسانی، نقشهای خانوادگی و ضرورت های اجتماعی را رقم می زند.
38- ورود به عرصه عمل و پرهیز از شعارزدگی.
39- راهکارهای مناسب کاربردی و اجرایی برای بهبود وضعیت زنان و بازگرداندن کرامت انسانی زنان.
40- تامین خدمات لازم و مؤثر به ویژه خدمات در حوزه بهداشت و خانواده.
41- حمایت فراگیر از زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی
42- مبارزه موثر و منطقی با اشکال مختلف نقض حقوق زنان (مبتنی بر ارزشهای دینی)
43- عملی نمودن اندیشه های ناب اسلامی درباره زنان.
44- تولید دانشهای تجربی ویژه جامعه زنان مسلمان.
45 - معرفی خانه بعنوان بهترین محل برای بروز استعدادها و توانمندی های زن است و انجام پیچیده ترین و دشوارترین فعالیت های فرهنگی و هنری در جایگاه مادری.
46- ضرورت حق تفاوت و نگاهداشت هویت زن.
47- گسترش فرهنگ خانواده: زیرا که خانواده مخزن خوبی برای فرهنگ هر کشور و عالی ترین مرکز رشد و بالندگی معارف تربیتی اسلام است.
48- خانواده نخستین سنگ بنای ساختمان بشریت و تنها مسیر مشروع برای تولد، تربیت و تکامل انسانهاست.
49- ضرورت توسعه عواطف انسانی و مهرورزی با حفظ نقش ویژه مادری.
50- مفهوم خانواده محوری حذف زنان از جامعه نیست؛ بلکه مفهوم اثربخشی، عمق بخشی، آگاهی بخشی و تسهیل حضور فرهنگی و تربیتی زنان در حفظ خانواده است.
51- جلوگیری از بنیان خانواده با بازسازی صحیح نگرش جایگاه های اعضای خانواده خصوصا زن به عنوان رکن اصلی خانواده بعنوان همسر، مادر، مربی و ...
52- تحکیم خانواده بر اساس محبت، صمیمیت، انس، وحدت، همدلی، دلسوزی همسران.
53- ضرورت حفظ پاکی و عفاف و صیانت از نفس.
54- چگونگی بهره برداری زنان خانه دار در فرآیند رشد برای جلوگیری از عقب ماندگی.
55- داشتن ابتکار عمل و خلاقیت زنان جهان اسلام در عرصه های بین المللی از موضع اقتدار و پویایی.
56- ترغیب و فعال کردن مسئولان جهانی برای پاسخگویی به این سوال که با توجه به جمعیت جهانی تا چه اندازه مصالح زنان در تصمیم گیری های جهانی در نظر گرفته شده است و سازمان ملل متحد و تشکل های اقماری آن با همه ادعایی که برای دفاع حقوق زنان داشته اند چه جایگاه عملی را برای زنان مشخص کرده اند خصوصا در بخش تولید، توزیع، مصرف و بهره برداری از قدرت اقب .
57- مشخص شدن جایگاه زنان مسلمان در تصمیم گیری های بین المللی.
58- چگونگی تقویت زنان و خانواده در برابر موج جهانی سازی (بررسی ناکار آمدی سیستم خانواده).
59- از بین بردن ضعفها و کاستی های بخش اطلاع رسانی با نگاه علمی.
60- رفع ضعف های ارتباطات بین بخشی مربوط به حوزه زنان.
61- مصونیت سازی و ایمن سازی در مقابل ویروس های مهلک و عرصه وسیع ارتباطات.
62- افزایش توانمندی و امکانات و کارآمدی زنان مسلمان که در مقابل تحولات تحمیلی جهانی شدن با ادعای دفاع از حقوق زنان و در واقع در راستای به برده کشی زنان صورت می گیرد.
63- پرهیز زنان فعال و موثر مسلمان از انفعال در عرصه های بین المللی
64- ارائه و طریق و چگونگی حضور هدفمند، موثر، همه جانبه، آگاهانه و کارآمد در عرصه های بین المللی مشارکت زنان اندیشمند و خلاق مسلمان
65- رویارویی با چالش های فرا روی زنان سیاست گذار و سیاست ساز.
66- فراهم کردن شرایط رشد و تعالی زنان در چارچوب ارزش های دینی و فرهنگ حاکم هر کشور و با توجه به عرف و خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم جوامع مختلف که مخالف ارزش های دینی نیست.
67- پاسخگویی به پارادوکس های بزرگ بین المللی در تعریف شخصیت و منزلت زن و ارائه راهکارهایی که در هر دو نقش خود (خانواده و اجتماع) حضور یابد پرداختن به یکی مخل دیگری نباشد.
68- جلوگیری از قربانی شدن زنان به دلیل ناهنجاری های اقتصادی.
69- تسهیل فرآیند مشارکت زنان در زمینه های مختلف از طریق تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات.
70- بازنگری کلیه قوانین ناظر بر امور خانواده.

شیوه های تاثیرگذاری جهانی زنان مسلمان
 

ویژگی های حقوق زنان از دیدگاه اسلام

اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی، درباره زن، دیدگاهی مترقیانه و در عین حال متعادل دارد و زن را همانند مرد دارای سه ویژگی مهم انسانی یعنی اختیار، مسئولیت پذیری و توان ارتقاء و کمال می داند. شناخت ویژگی های حقوق زنان در اسلام و تقویت و ارائه آنها می تواند در تاثیر گذاری حضور زنان مسلمان در عرصه جهانی بسیار مفید باشد. بعضی از ویژگی های دیدگاه اسلام در مورد زن بشرح زیر است:
 
۱) الهام گرفتن از احکام اسلامی برای رساندن زنان به وضع مطلوب، تقویت نهاد خانواده و جایگاه ویژه زن در آن.
۲) احساس آرامش و امنیت، و امکان بروز استعدادها و رفع ستم و تبعیض در جامعه در خانواده.
۳) توجه به خانواده از این نظر که بنیانی ترین نقش را در جریان تربیت و شکل دهی شخصیت فرزندان بعهده دارد.
۴) پرهیز از پرداختن امور بی ارزش و دون پایه.
۵) تبیین حقوق زن و مرد خصوصا در کانون خانواده به عنوان اصلی ترین هسته تربیت نسل آینده با آموزه های اسلامی.
۶) ارتقاء بخشیدن تسهیلات وضوابط با مسئولیت های خانوادگی زنان در مراحل جذب، بکارگیری ، بازنشستگی.
۷) بررسی جایگاه ویژه زن به عنوان رکن اساسی خانواده و تربیت و هدایت و به عنوان حافظ و عنصر اصلی تشکیل خانواده.
۸) نظر جایگاه رفیع خانواده در اسلام
۹) زنان مدیران لایق و کارآمد خانه هستند و گردش خانواده با مدیریت عاطفی زن است، زن مدار خانواده و فرزندان موضوع خانواده قرار گرفته است.
۱۰) ویژگی سازنده و موثر دین اسلام در نقش تعیین کننده و محوری برنامه های زندگی که سرلوحه آن دستورات الهی است با مدیریت عاطفی زن و خانواده تعیین شده است.
۱۱) خانواده بهترین محل پیوند زن و مرد است و بیشترین و مهم ترین زمینه ساز کمال آن دو است.
۱۲) آفرینش زن و مرد در اصل به این معناست که هر کدام برای رسیدن به کمال خود خلق شده اند نه آنکه اصل، کمال مرد باشد و زن ابزاری برای کمال یابی مرد.
۱۳) اسلام در خانواده نه مرد سالاری و نه زن سالاری بلکه انسان سالاری، حق سالاری و تکلیف سالاری را ترویج می کند.
۱۴) مصون سازی خانواده از تهاجمات نظامی و صدمات مستقیم جنگ.
۱۵) در دیدگاه قرآن هدف از خلقت زن و مرد عبودیت خداوند و تقرب به درگاه اوست.
۱۶) اوج شخصیت انسانی زن زمانی است که موعود امم، یک زن را مقتدای خویش قرار داد.
۱۷) بزرگترین انسان تاریخ حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شکوهمندترین و عظیم ترین لقب ام ابیها حضرت زهرا (علیها السلام) را به یک زن داد.
۱۸) برای اسلام جنس زن یا مرد بودن مطرح نیست بلکه تعالی بشری، اخلاق بشری و بروز استعدادها مطرح است.
۱۹) توجه به اختلاف های غیرارادی و تفاوت هایی که منشاء جنسیتی دارند مربوط به طبیعت مرد و زن نه شخصیت آنها.
۲۰) مبارزه با غفلت از اصالت ها و ارزش های معنوی.
۲۱) تمرین مدیریت برای حق محوری، حق مداری و تربیت نیروهای حق محور.
۲۲) خودداری از مصرف گرایی و اسراف.
23) رهاسازی زن مسلمان از اسارت زر و زیور
۲۴) اهتمام به حفظ حجاب و عفاف به عنوان رکنی که وسیله ای برای تعالی شخصیت زن و تکریم زن در چشم دیگران است و مایه احترام و تعالی شخصیت زن است، زیرا حجاب مهد آرامش زن بوده و همیشه پوشیدگی زن خاکریز بزرگی در برابر موج وسوسه و کجروی ها بوده است و به همین علت حجاب برتر یعنی چادر بعنوان سمبل مبارزه با استعمار شناخته شده و این مقوله مهم در دل استعمارگران بیم و هراس ایجاد کرده و مهم تر آن که حجاب تجلی زیبائی های معنوی زن مسلمان است.
۲۵) تکلیف به حجاب همچون دیگر احکام و قواعد حقوقی دین اسلام در راستای تامین سعادت همه جانبه جامعه و خانواده است. حجاب با حقوق و آزادی زن نه تنها منافات ندارد بلکه باعث تثبیت آزادی، تقویت شرافت، عزت و کرامت انسانی زن است. حجاب از احکام برجسته اسلام در پیشگیری از فساد است و امنیت بخش زن و مرد و یاری دهنده زن در رسیدن به رتبه عالی معنوی است چرا که حجاب مساله ارزشی است و مقدمه ای برای تعالی بیشتر و بالاتر است و به نوعی تکریم زن که حجاب هنر زن و زن هنر آفرینش الهی است. حجاب مدال افتخار جویندگان کمال و مدال پیروزی بر نفس اماره است و تجلی زیبائی های معنوی زن در عالم خلقت است و در این میان چادر بارزترین نمونه حجاب اسلامی در عصر حاضر به عنوان برترین بهترین و سالم ترین پوشش است. و منشأ آن را باید از خداترسی و تقوای زن مسلمان دانست.
۲۶) تغییر موازنه قوا در مواضع مختلف به نفع اسلام و فرهنگ اسلامی با ایفای نقش واقعی زنان طبق مسئولیت های محوله اسلامی.
۲۷) مبارزه با آزادی های نامشروع از جمله آزادی از قید و بندهای اخلاقی و خانوادگی.
۲۸) جایگاه با عظمت، و شکوه حضرت بلقیس به عنوان ملکه سبا که در تفاسیر قرآنی به ویژگی های وی چنین اشاره شده است:
 
• پادشاه و حکمرانی زیرک، با حسن تدبیر، هوشمند و دارای بهره عقلانی.
• حاکمی با روحیه صلح جویی و جنگ گریزی.
• فرمانروایی کاردان و سیاستمدار همراه با ادب و احترام شایسته یک ملکه.
• دارای شرکت و اقتدار نظامی یک حاکم، با اندیشه سیاسی و توان بالا در تحلیل امور کشور
• پادشاهی توانمند و آگاه.
• اینچنین حاکمی در برخورد با رسالت نبی خداوند (حضرت سلیمان علیه السلام) با انقلاب درونی و ایمان قلبی و توحید خالص بر آستان الهی تعظیم کرد. این همه نقش و تأثیر گسترده زن در گرایش جامعه به خداوند را رقم می زند.
 
۲۹) مثال های ویژه از عبرتهای آموزنده قرآنی از نمونه های زندگی حضرت مریم (علیها السلام) و دختران حضرت شعیب تا زن حضرت نوح (علیه السلام) لوط(علیه السلام) تا کوثر بی منتهای نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هل اتی ...
۳۰) زنان تاثیر گذار بر سیر وسلوک عرفان از حضرت زهرا(علیها السلام) و فرزندان و نوادگان و وابستگان خاندان معصوم (علیهم السلام) گرفته تا افرادی همچون رابعه عدویه، شعوانه ابلیه، بحریه، عنیده، عایشه نیشابوری، همسر ابوالسعید ابوالخیر، ام زهرا، فاطمه (علیها السلام) قرطبی، مریم بنت محمد همسر ابن عربی، خواهر شیخ مکبى الدین (شیخیه اعجاز) و... و
۳۱) بیعت روشن ترین نماد حرکت سیاسی، اجتماعی و مظهر حضور در متن جامعه که زنان از روزهای اول اسلام در این تکامل سیاسی مخاطب بوده اند و اولین ارزش رای گیری به این شیوه به زنان اختصاص دارد.
32) تقویت برخورداری تامین اجتماعی و تسهیلات اقتصادی.
33) مبارزه پی گیر با تجارت و بردگی زنان و بهره کشی جنسی.
34) جدی گرفتن اصل رشد زنان از لحاظ معنونی و اخلاقی .
35) توجه ویژه به خانواده به عنوان مهم ترین و اولین حلقه از زنجیره فرآیند جامعه پذیری
36) بیداری جهان اسلام در عصر کنونی ویژگی مثبتی است که نباید مغفول بماند و از مهمترین شرایط ایجاد شده برای تاثیر گذاری مسلمانان خصوصا زنان مسلمان مدیر و مدبر آفرین، انسان ساز و تاریخ ساز است.
37) تاکید قرآن در موارد متعدد و متنوع حقوق انسانی زنان از جمله:
 
۱- پذیرفتن اصل استقلال اقتصادی زن با اجازه کسب و درآمد حلال. سوره مبارکه نساء آیه شریفه ۳۲.
۲- نداشتن مسئولیت مالی در قبال فرزندان و خانواده، چرا که با وجود حقوق اقتصادی زن تامین نفقه اش با پدر و سپس با همسر است.
٣- زن مستقلا می تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می خواهد بکند.
۴- دریافت مهر و صداق (مالی که زن بر اثر نکاح مالک آن می شود) - سوره مبارکه نساء آیه شریفه ۴.
۵- دریافت نحله (عطیه، بخشش).
۶- تثبیت حق ارث - سوره مبارکه نساء آیه شریفه ۷.
۷- زن در کلیه عقود و معاملات حقوقی مختار و آزاد است و در وصیت هم اختیار کامل دارد . سوره مبارکه بقره آیه شریفه ۱۸۰ و مواد ۸۳۵ و ۸۳۸ قانون مدنی در باب وصیت موصی اعم از زن و مرد است.
۸- رأی که صورت پیشرفته بیعت است ارزشی است که از صدر اسلام به زن داده شده است سوره مبارکه ممتحنه آیه شریفه ۱۲.
۹- یکسان بودن زن و مردم در قبال احکام شرعی - سوره مبارکه احزاب آیه شریفه ۳۵.
۱۰- هیچ تفاوتی در زمینه پایبندی به ارزش های دینی، پاداش اخروی و دعوت کتاب آسمانی قرآن بین زن و مرد وجود ندارد. سوره مبارکه توبه / ۷۱، سوره مبارکه نساء / ۳۲، سوره مبارکه مائده / ۳۸، سوره مبارکه نور/ ۲، سوره مبارکه آل عمران/ ۱۹۵، سوره مبارکه احزاب/ ۳۶.
۱۱- در مسئله ارث، تثبیت حق ارث در اسلام و اینکه منشاء حقوقی مساله ارث زن، نقض شخصیت حقوقی زن نیست بلکه به توازن در مسائل مادی در عرصه حقوق و تکالیف بر می گردد.

شیوه های تاثیرگذاری جهانی زنان مسلمان
 

موانع اثرگذاری جهانی زنان مسلمان

با توجه به اینکه هر حرکت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای رسیدن به اهداف خود با موانعی مواجه می شود، مسلما حرکت برای دستیابی به اهداف موانعی را نیز سد راه خود خواهد داشت که شناخت این موانع و تجزیه و تحلیل آنها می تواند چالش ها را به فرصت تبدیل نماید و باعث تسهیل حرکت برای رسیدن به اهداف مورد نظر باشد. بعضی از موانع که در این مسیر اثر گذاری جهانی زنان مسلمان بیشتر جلب توجه کند عبارتند از:
 
۱- ناآگاهی سیاسی توأم با شایعه سیاسی، نشر شایعه را به دنبال دارد که در پیشرفت اهداف متعالی رشد و تعالی و اثرگذاری جهانی زنان مسلمان مانعی بزرگ است.
۲- فقر مالی و فرهنگی، بی سوادی یا کم سوادی، بی سرپرستی و بی اعتباری زنان فاقد سرپرست در جامعه، عدم تطابق نیازها و خواسته های انسانی بین افراد، عدم رعایت حقوق زن در عرف اجتماع از دیگر موانع تأثیر گذاری بین المللی زن مسلمان است.
٣- اختلال در نقش های مردانه.
۴- خسته کننده و کلیشه ای قلمداد کردن نقش های مهم زنان بویژه مادری، همسری، خانه داری.
۵- انسان محوری (اومانیسم).
۶- تفکر پاکسازی جامعه و فضای زندگی از قیود و ارزشهای دینی سکولاریسم).
۷- دیدگاه مبتنی بر حس گرایی و نفی ارزش های اخلاقی و واقعیت های متعالی که در محک تجربه حس نمی آید (پوزیتیویسم).
۸- حاکمیت تمایلات و شادکامی های فردی (فردگرایی).
9- آزادی ولنگاری و رهایی از هر قید و بند از جمله قیود اخلاقی (لیبرالیسم).
۱۰- تضعیف میل مادری به دلیل حضور اجتماعی و ایجاد پارادوکس بین حضور در خانواده و اجتماع.
۱۱- فشار تبلیغاتی همه جانبه و مستمر زنان برای احقاق حق در قالب شعارهای فردگرایی و....
۱۲- عدم تبلیغ و تبیین مناسب نقش اثرگذار زن مسلمان در کتب درسی و آموزشی.
۱۳- عدم اعتماد به نفس و نگرش غلط برخی از زنان جامعه در مواضع مختلف.
۱۴- شیوع آسیب های روحی و روانی و عدم کارآیی لازم زنان.
15- ورود به بحث های انحرافی در مقوله زنان و حقوق آنها.
۱۶- دفاع زن گرایانه از مرد (فمنیسم) تقویت شعار، «ما زنان برای بهتر شدن چاره ای جز مرد شدن نداریم.»
۱۷- اقدام های بی منطق، حرکت های مبتنی بر نا آگاهی بدون تکیه بر فطرت و طینت زن و مرد و بدون اتکا بر سنتهای الهی از موانع اساسی اثربخش جهانی و منطقه ای زنان مسلمان است.
18- داعیه حقوق بشر، حقوق زن که در واقع سنگ بنای آزادی غربی و بی بندوباری است از دیگر موانع است.
۱۹- دیدگاه مبنی بر احساس مالکیت مرد به استخدام و استثمار زنان.
۲۰- مردسالاری غربی که زن را برای مرد می خواهد تا به التذاذ بصری برسد و ابزاری برای ارضای تمتعات جنسی او باشد از موانع پیشرفت زنان است و طبیعتا مانعی بزرگ برای عمق بخشیدن به اثرات رفتاری زنان مسلمان است.
21- مشکلات چند گانه زنان، در موارد حقوقی، فرهنگی، آموزشی، قضایی، اقتصادی، سیاسی و... از موانع اثربخشی در سطح جهان است.
22- نتایج دهشتناک ناشی از جنگها و درگیری های محلی، بارزترین و نخستین قربانیان خود را مستقیم یا غیرمستقیم به زنان اختصاص می دهد و این قربانیان نزاعها و تنش ها که در صدد رفع مشکلات طاقت فرسا و رقت بار جنگ و نزاع و درگیری می شوند از رشد و پیشرفت و ارتقاء و موثر بودن در عرصه های بین المللی باز می مانند.
23- کمبود نیروهای انسانی محقق و کارآمد علمی، اخلاقی و سیاسی و اجتماعی زنان از مهمترین موانع رشد و اثرگذاری زنان مسلمان در سطح جهانی است.
24- در حاشیه ماندن شأن انسانی زن در جامعه
25- هیجانات فردی که زن را به طغیان و سرکشی وا می دارد و بدینوسیله او را به مراتب پست و تزلزل شخصیت انسانی می کشاند مانعی برای بلوغ فکری فرهنگی زنان و سدی برای موثر بودن زن است.
26 - استخدام کلیه امکانات در جهت ترویج بی حجابی و اباحهگری که عامل ترویج فساد در جامعه، وسیله مصرف گرایی، شکستن سد عفاف و ایمان و حرکت های سیاسی است و بازماندن از سیر صعودی اخلاقی و ارزشی.
27- تضعیف رشد اقتصادی با هدف سوق دادن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع.
28- مصرف دائمی زنان اهل تبرج و اسیر ظواهر دنیوی برای کارخانجات لوازم آرایشی
29- امروزه در جهان، به نام آزادی و دفاع از حقوق زن، ابزار تأمین شهوت مرد شده است و با پیشرفت فن آوری این بردگی و اسارت مانع بزرگی محسوب می شود.
30- ترویج فرهنگ غربی در جهان که ماهیت آن قرار دادن زن به عنوان ابزار لذت جویی مردان است ولاغیر و بقیه ادعاها در حد فضاسازی برای این جریان است.
31- آزادی از قید ازدواج و تشکیل خانواده.
32- فردگرایی شاخه اصلی فرهنگ جدید غربی است که در خانواده سبب حفظ منافع شخصی جهت پیوند اعضای خانواده است.
33- استفاده از لباس های مهیج، لباس شهرت و مصرف زدگی.
34- بی حجابی بعنوان یک فقر فرهنگی دینی یادآوری می گردد. سرسخت ترین مخالفین حجاب مردان مستکبر و شهوترانی هستند که حجاب را مانع لذت جویی چشم های هرزه خویش می بینند و این از موانع زیربنایی و اساسی رشد و تعالی و اثرگذاری زنان مسلمان است که بسیار قابل تأمل است.
35- اختلاط بی شرط و قید زنان و مردان که باعث شیوع بیماریهای مقاربتی، تزلزل خانواده ها، پریشانی نسلها می گردد و اساس هویت زن را زیر سؤال می برد.
36- رفتارهای تحقیر آمیز و ظالمانه ای که در برخی خانواده های مسلمان با زنان می شود هیچ منشأ و توجیه دینی نداشته و مطلقا قابل استناد به اسلام نیست ولی در عین حال این رفتارها مانعی برای اثرات همه جانبه و فراگیر زنان مسلمان در عرصه های ملی و بین المللی است.
37- عدم اطلاع رسانی لازم از وضعیت زنان در کشورهای به اصطلاح پیشرفته باعث ایجاد مدینه فاضله کاذب در اذهان زنان مسلمان می گردد و مانعی بزرگ برای رشد و ارتقاء و اثربخشی آنهاست در نتیجه باعث برخوردهای انفعالی و وادادگی فرهنگی و سیاسی می شود. به نمونه هایی از اوضاع زنان در سایر کشورها اشاره می گردد:
 
الف: داعیان حقوق زن در مقایسه دستمزد کارگران زن نسبت به مردان چنین آماری را به خود اختصاص داده اند. در ایتالیا حقوق و دستمزد کارگران زن ۲۸٪ کمتر از مردان است. در اتریش ۱۲٪ و در فرانسه مهد به اصطلاح دمکراسی و تمدن ۱۲٪ و در ژاپن ٪۷ است و مشاغلی که پرداختی به آنان تعلق نمی گیرد سهم زنان ۹ برابر مردان است و در آمریکا زنان همواره ۶۰ سنت در برابر هر دلاری که مردان کسب کرده اند بدست آورده اند.
 
ب: آمریکا، کشوری که بیشترین ادعای حمایت از حقوق زنان را دارد و خود را سردمدار دادن جایگاه های مهم تصمیم سازی به زنان می داند ۲۰ شغل اول زنان در آن به ترتیب زیر است: منشی گری، صندوق داری، مدیریت فروش داخلی، سرپرست فروش، پرستار رسمی، کمک پرستار، آموزگار، کتابدار - کارمند پذیرش هتل های حسابداری، اپراتوری، آشپزی، بازرسی، نظافتچی، دبیر، کارمند کارخانه، آرایشگری، اپراتوری ماشین، نساجی و .... به این ترتیب پس از مدتی زن، ابراز انگیزش برای مصرف هرچه بیشتر در جامعه شده و برای او اقتدار اجتماعی و هویت سیاسی در شکل عینی و حقیقی مفهوم نخواهد داشت.
 
ج: در غرب، شاخص های مربوط به پیشرفت زنان معرفی و تأکید می شود. تنها، حضور صوری تعداد معینی از زنان در مناصب وزارتی و قانونگذاری به چشم می خورد و زنان با توجه به شرایط حاکم، دچار بحران هویتی شده اند که موجب عکس العمل هایی همچون جسارت فردی به شکل تبرج و جلوه گری مادی شده است.

شیوه های تاثیرگذاری جهانی زنان مسلمان
 

راهکارها و شیوه های اثرگذاری جهانی زنان مسلمان

برای رسیدن به اهداف ذکر شده و رفع موانع اعلام شده، راهکارهای متعددی متصور است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند و بهترین آنها که قابلیت اجرا را داشته باشند به عنوان شیوه عمل و مسیر حرکت انتخاب شوند. طبیعی است که در این راه توجه به وضع موجود و موانع و امکانات در دسترس و همچنین نتایج قابل پیش بینی در اجرای هر یک از راهکارها ضروری است. نقش دولت ها و مجالس کشورهای مسلمانان و افراد موثر و صاحب نفوذ مسلمان و جهان اسلام برای احیای حقوق زنان مسلمان و کارآمدتر بودن و مفید بودن برنامه های اثر گذار برجهان بسیار مهم و سرنوشت ساز است. به نظر می رسد در شرایط فعلی راهکارهای زیر می توانند برای دستیابی به اهداف اعلام شده مورد کنکاش و عمل قرار گیرند:
 
1- طراحی و تقویت و نظام مند کردن شخصیت زن در اسلام این سه نظام مجموعا در درون خود شخصیت فردی، خانوادگی و اجتماعی را در بر می گیرد.
 
- نظام توصیفی شخصیت زن (نظام تکوینی)
- نظام ارزشی شخصیت زن (نظام اخلاقی)
- نظام تکلیفی شخصیت زن (نظام حقوقی)
 
۲- ارائه دکترین رهبری انقلاب (امام امت و مقام معظم رهبری در مورد جایگاه و شخصیت زن مسلمان به عنوان رویکرد نوینی در حوزه زنان با اعتلا بخشی به اندیشه و تفکر اسلامی.
3- ارتقای معنویت، اخلاق، دیانت و سطح دانش و آگاهی زنان، همراه با حفظ هویت زنان مسلمان پای بند به موازین دینی و فرهنگی.
۴- ترویج و تشویق زنان موفق در عرصه های معنوی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به عنوان زنان فعال و معرفی چهره های سال با اعطای مدال با عنوان فاطمیه از طرف جمهوری اسلامی.
۵- ارائه تعریف صحیح از جایگاه علمی زنان مسلمان، توانایی نظام اجتماعی را در پیاده سازی سیستم های برگزیده اجتماعی بر مبنای اسلام (سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) افزایش خواهد داد و اصول ارزشی و پیوندهای اجتماعی در قالب یک دستگاه نظام مند، تعریف شده و در چنین چارچوبی است که شعار مشارکت سیاسی زنان در جامعه اسلامی ایران و حتی برای زنان مسلمان و آزادی خواه جهان معنا پیدا خواهد کرد و وجوه مشترک اختلاف و امتیاز زن در جامعه اسلامی با جامعه غربی معین خواهد شد و گام موثری برای اثرات مثبت جریانهای زلال و فعال و مقتدرانه زن مسلمان در سطح جهان خواهد بود.
۶- تقویت انسانیت زن که وجه مشترک بنیادین زن و مرد و دلیل بر یک نوع بودن و از یک جوهر بودن آنهاست؛ جوهری که نامش انسان است. به این معنا که انسانیت در صنف مرد و هم در صنف زن نیز مشاهده می شود.
۷- تضعیف و تقلیل ابراز رفتارهای مردانه و تقویت نقش های زنانه زنان.
۸- آماده سازی بستر آرامش برای این که سعادت انسان در این است که از تلاطم و اضطراب روحی در امان باشد و زنان مسلمان با توجه به ساختار وجودی و رسالت عظیم تربیت نسل پویا، خلاق، مقاوم به این آرامش نیاز بیشتر دارند.
9- ارتقاء حضور فعال زنان در تحولات جهانی توسط دولت و مجالس کشورهای مسلمان ایجاد تشکلهای تخصصی در حوزه ملی و منطقه ای برای موثر بودن در عرصه بین المللی.
10- مبازه با وابستگی به زخارف دنیوی که عزت و شرافت انسان را پایمال می کند.
11- تقویت حریم عفاف توسط پیروان حضرت فاطمه (علیها السلام) زهرا(علیها السلام) با حجاب و پرهیز از فرهنگ مصرف و تجمل و زینت تحریک آمیز.
12- نوآوری و زمان شناسی و مکان شناسی در استیفای حقوق زنان مسلمان.
13- پرهیز از تبرج (خودنمایی زنان در مقابل مردان برای جذب و فتنه انگیزی.
14- تبیین و تبلیغ و ترویج حجاب که عامل عفت و بازدارنده از عمل منکر و وسیله حفظ و صیانت عفاف انسانی است و بر حرمت و حفظ شخصیت و اقتدار زن مسلمان را تأکید می کند.
15- تقویت گرایش به ازدواج و کاهش تمایل به استقلال فردی در زنان مسلمان - استحکام بخشیدن به خانواده و سلامت جامعه بر پایه و اساس مادر و سلامت فرزندان .
16- مبارزه پی گیر با استثمار زنان و کودکان توسط سرمایه داران
17- برنامه ریزی برای روزآمدی و کارآمدی نقش های زنانه.
18- تقویت روحیه فرهنگ ساز زنان فکور و اندیشمند مسلمان در فرآیند فرهنگ سازی جایگاه و منزلت ویژه ای دارد و عامل مهمی در تأثیرپذیری جامعه از رفتار این قشر موثر دارد.
19- تلاش در دست یابی جایگاه والای زنان شایسته از نظر فردی و اجتماعی و استفاده از تعالیم ارزشمند دین مبین اسلام که توان حضور فعال به این قشر را خواهد داد (توان بخشی و کارآیی فراگیر و جامع زن مسلمان).
20- تقویت نقش فراگیر زنان مسلمان در عرصه دست یابی به توسعه صلح پایدار.
21- از بین بردن نابرابری های اجتماعی، فقر و... در حوزه زنان
22- تقویت نقش زنان که قادر به سازماندهی نیمی از جمعیت است و قدرت بالقوه نیمه دیگر را برای تبدیل به فعل دارد برای ارتقاء سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که راه دست یابی به روند صلح جهانی را آشکار می سازد.
23- تعیین نقش ها و حمایت از نقش ها برای تداوم فعالیت.
24- تقویت توسعه اجتماعی که مهمترین رکن توسعه اجتماعی انسان است و زنان در پرورش نیروهای انسانی متعادل، متخلق، قانع، علم دوست، کاری، بانشاط و همگرا بیشترین سهم را ایفا می کنند.
25- تقسیم کار و توزیع مسئولیت بین زن و مرد در نهاد خانواده برای پیشرفت امور،
26 - احقاق حقوق زنان با مبانی اسلامی.
27- مساعدت در تحکیم بنیان خانواده که اصلی ترین عامل پیشرفت اجتماع است. با توجه به اینکه هیچ پیشرفت علمی، فرهنگی و اقتصادی حاصل نمی شود، مگر اینکه اساس آن از خانواده شروع شده باشد چرا که زن مهم ترین نقش را در پیوند عاطفی دارد، این پیوند عاطفی نقش اساسی در استحکام و بقاء خانواده در جامعه ایفا می کند.
28- رشد تربیت فرزند و کارآمد کردن اعضای خانواده به عنوان اصلی ترین هسته اجتماع که اصلی ترین عضو این هسته زن است. از آنجایی که محیط خاص خانواده برای شکل گیری فرزند است برای زمینه سازی سلامت اخلاقی فرزندان لازم است که سرمایه گذاری وسیعی بر روی محوری ترین عنصر تربیت خانواده یعنی مادر انجام شود.
29- فراهم نمودن و برقراری زمینه منطقی میان نقش های خانوادگی و اجتماعی زنان و حل پارادوکس نقش خانوادگی زن و حضور در اجتماع.
30- دفاع اخلاقی و قانونی از زنان با ایجاد قوانین مناسب.
31- حل تدریجی مشکل زنان با وضع و اصلاح برخی قوانین .
32- اصلاح نظام ارزش گذاری متناسب با نقش های ویژه زن و مرد.
33- حداکثر استفاده از جایگاه و ارزش انسانی در حقوق اقتصادی زنان.
34- ارتقای کنشهای عقلانی مبتنی بر ارزش که از آن رفتارهای سیاسی آگاهانه و همراه با بینش و بصیرت و مبتنی بر ایمان و عقیده از زنان مسلمان بروز می کند.
35- تلاش برای مولد بودن زنان ایرانی در عرصه علم و دانش و پژوهش
36- حضور فعال سیاسی زنان در ایران و کشورهای مسلمان با توجه به گرایش ها و تفکرات این قشر هدفمند و ارزشمند کارساز بوده و خواهد بود.
37- حضور فعال زنان مسلمان با تخصص های متنوع در صحنه های علمی و اجرایی همراه با فراهم آوردن ابزار و امکانات حضوری.
38- ایجاد زمینه های مساعد برای حضور زنان توانمند در برنامه ریزی های کشوری، منطقه ای و جهانی.
39- احقاق حق فقرای جهان که ۸۰٪ آنها زنان هستند. حرکت جهانی دفاع از مظلومان قدم موثری برای فعالیت های فراملی و جهانی زنان مسلمان است.
40- احیای هویت زنان خانه دار. زیرا که خانه داری یکی از مهم ترین، اصیل ترین حساس ترین هنرمندانه ترین، ظریف ترین مدیریت هاست و نفی این ایده مدیریت زنان خانه دار مدیریت فردی یا حاشیه نشین است و پذیرش این باور که خانه داری مدیریتی کلان و زیربنایی و اساسی است.
41- شکوفا کردن استعدادهای علمی، اختراعات و اکتشافات و استعدادهای سیاسی و کارهای اجتماعی زنان مسلمان و ثبت در تاریخ فعالیت های آنها جهت علمی شدن نعمت های به ودیعه گذاشته خداوند در وجود زنان.
42- پررنگ نمودن ارزشهایی که در جامعه مسلمان ایران وجود دارد در مقابل قوانین موجود برخی از کشورها از جمله: یک زن متأهل دارای شخصیت حقوقی مستقل به نام خانوادگی خود است و این دلیل آن است که دختر مسلمان به محض ازدواج، شخصیت و وجود فردی اش در همسرش حل نمی شود، در حالیکه در غرب اینچنین نیست.
43 - بازسازی نیروی انسانی با توجه به نیروهای مدیریتی زنان.
44- حفظ و تقویت یکپارچگی جنبش های زنان در سطح ملی و فراملی با توجه به قوانین و ارزشهای اسلامی.
45- دقت در مقوله جهانی شدن اقتصاد و توجه به حوزه زنان برای راهکارهای مبتنی بر ارزشها و تکالیف دین اسلام.
56 - بهبود بخشیدن روند حقوقی مسائل زنان
47- تسهیل و ممکن سازی ازدواج جوانان؛ چرا که ازدواج سبب طهارت معنوی شده و زمینه ساز کرامت وجودی فرد است.
48- پیدا کردن شیوه های ابتکاری برای مطالعه و کتابخوانی زنان به طور اعم و تحقیق و پژوهش بطور اخص برای بهتر اندیشیدن و بروز ابتکار در راستای موثر بودن زنان مسلمان
49- اهتمام به مسأله تعلیم و تربیت مادران که نقش مادر در تربیت و سازندگی انسان به عنوان مظهر مهر و عاطفه و محبت و صفا است.
50- تحقق بخشیدن به شیوه های مهارتی فنی مورد نیاز زنان مسلمان در چارچوب احکام .
51- تقویت تعاونی های بانوان مسلمان به منظور دست یابی به اهرم مناسب برای توسعه اقتصادی با هدف بهبود شرایط کار، تولید و ارتقاء سطح درآمد، تمرین و مسئولیت پذیری.
52- تقویت کیان خانواده با رویکردهای محبت، کاهش مشکلات و دشواری های تفاهم و تعاون، همکاری و همیاری، تحمل و سهل گیری و مدارا با نقش محوری زنان که بدون تردید در این مورد نقش بسیار وافری دارند.
53- تقویت توانمندی های زنان مسلمان در منظر و عرصه بین الملل و ارتقاء سطح این توانمندی و کارآمدی.
54- گسترش مسابقات ورزشی زنان جهان اسلام به صورت منطقه ای، قاره ای و جهانی با مقررات اسلامی.
55- امحای سلاح های شیمیایی، موشک های قاره پیما، بمبهای میکروبی و هیدروژنی در جهت زدودن بیماریهای مهلک و کشنده و خسارت های روحی و جسمی زنان و خانواده های آنها.
56- توسعه ارتباط و تبادل اطلاعات سیاسی بین بانوان جهان اسلام با موازین قانونی با تشکل های مجامع و تشکل های متعدد با توجه به شاخص های تخصصی و موضوع های متنوع موجود در میان زنان مسلمان.
57- آگاهی بخشی و خبر رسانی از رویدادها و مسائل سیاسی، فرهنگی جهان اسلام با ایجاد خبرگزاری جهانی زنان مسلمان.
58- حضور فعال زنان متخصص و نظریه پرداز و خلاق در عرصه های بین المللی.
59- تشکیل انجمن های مشاورهای و خیریه توسط زنان توانمند و فعال مسلمان حمایت از سالمندان، امداد خانواده، مشاوره همسران و همسران جوان در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی.
60- تشکیل بانک اطلاعاتی جهانی زنان مسلمان برای ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان زنان متخصص و فرهیخته مسلمان و زنان فعال دیگر مذاهب.
61موقعیت سیاسی، فرهنگی جهان. مالی استان از ایران است داشته.
62- ورود زنان تاجر و فعال اقتصادی با رعایت موازین اسلامی در عرصه تجارت الکترونیک که بهترین مشخصه آن حضور بیشتر در فضای خانوادگی و در عین حال بهره وری از استعداد و پتانسیل تخصصی، تجاری و اقتصادی زنان مسلمان است.
63- ایجاد تشکل قوی و فعال زنان مسلمان برای حضور فعال در اداره تبلیغ و حفاظت بخش های بانوان حرمین شرفین و عتبات عالیات.
64- ایجاد پل ارتباطی تبلیغی میان زنان مسلمانان در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در راستای وحدت بخشی و استفاده بهینه از وجود زنان مسلمان خلاق و مبتکر با رعایت موازین و تکالیف اسلامی.
65- رفع نیازهای آموزشی زنان مسلمان جهت آمادگی لازم برای حضور در عرصه های بین المللی با کلیه ابزار و سازوکارهای ارائه شده منطبق بر ارزشهای اسلامی.
66- ارتباط تنگاتنگ با دیگر زنان غیرمسلمان که در ابعاد انسانی رشد و پیشرفت های مثبتی داشته اند و در جهان امروز منشاء خدمات شایانی هستند از جمله زنان نمونه دانشمند، اندیشمند، آگاه به زمان، متخصص و کارآمد ... بدون وابستگی فکری به قدرتهای امنیتی.
67- تلاش برای حضور قوی و غالب در مجامع بین المللی به عنوان تولیدکننده فکر و عامل به رفتار دینی نه مغلوب دستورات دیکته شده برخی مجامع بین المللی.
68- ایجاد سازمان های اسلامی زنان در جهت دفاع از حق طبیعی زنان در چارچوب حقوق اسلامی، تا قادر به بررسی جوانب گوناگون حقوق و مسائل و مشکلات زنان باشند و تشکیل گروه های کاری برای ارائه راهکارها.
69- ارائه نقش های مثبت و ارزشی و موثر از زنان در رسانه های جمعی و پرهیز از نقش های پست و کم ارزش از زنان مسلمانان در برنامه های رسانه های جمعی.
70- ایجاد دانشگاه و مراکز آموزش عالی جهانی برای تحصیل علوم اسلامی که زیربنایی ترین کار برای زنان مسلمان است که باعث انتشار اندیشه های اسلامی در میان زنان و جدی گرفتن حرکت علمی و پرورشی استعدادهای برجسته است.

شیوه های تاثیرگذاری جهانی زنان مسلمان
 

خودباوری و خودسازی فکری و معنوی زنان مسلمان

امید است زنان مسلمان با خودباوری و خودسازی فکری و معنوی و بازیابی خویش و اعتماد به نفس، هویت یابی آنان تقویت شده و زنان مسلمان ایرانی با زنده کردن هویت اسلامی خود بتوانند در دنیا با استفاده از دکترین رهبری انقلاب اسلامی و ولایت امر باعث تأثیر گذاری بیش از پیش در ایفای نقش الگویی حضرت زهرا (علیها السلام) باشند تا شاهد رشد علمی و فرهنگی زنان مسلمان در دایره اسلام و تقویت نهاد خانواده با نقش اساسی و جایگاه رفیع زن در کسوت حافظ و مدیر خانواده باشیم. بیان این همه امتیاز و ارزش زن مسلمان، در پیروی از فاطمه زهرا(علیها السلام) الگوی مجسم زن امروز در سراسر جهان است که با زیباترین و پرجاذبهترین نوع ترسیم شخصیت زن همراه با آمیزهای علم، تقوا، جهاد و گذشت ... است. پر پیداست که تکریم نام و یاد او پیروی عملی از اوست.
 
منابع:
• قرآن مجید
• طباطبائی محمد حسین، تفسیر المیزان
• بانکی پور امیر حسین، آئینه زن (سخنان مقام معظم رهبری)
• موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (رضی الله عنه)،
• دفتر مقام معظم رهبری، زن از دیدگاه مقام معظم رهبری
• بحارالانوار
• جوادی آملی عبد الله، زن در آئینه جلال و جمال
• مطهری مرتضی، مسئله حجاب
• نوری همدانی حسین، جایگاه بانوان در اسلام
• الشیخ الصدوق، الخصال
• مبارزات حضرت فاطمه زهرا علیها السلام
• امامی سید حسن، حقوق مدنی
• کاتوزیان ناصر، حقوق مدنی خانواده
• مجموعه مقالات هم اندیشی مسائل و مشکلات زنان
• گرت استفانی، جامعه شناسی جنسیت
•  درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام
• تقی زاده محمد، روان شناسی و تربیت جنسی
• بابا زاده علی اکبر، مسائل ازدواج و حقوق خانواده
• موسسه شیعه شناسی، فصلنامه بانوان شیعه
مجد محمد، روانشناسی زن و مرد
حسین خانی هادی، تربیت الگوئی زنان در قرآن
موسوی مدنی سید علیرضا، سیمای زن در قران
 
منبع: مجموعه مقالات حقوق و مسئولیت‌های زن در نظام اسلامی، جلد دوم، نویسنده: عشرت شایق، ناشر: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تهران، 1386 ش، صص 245-217
نسخه چاپی