آشنایی با اورگانو و فواید آن
عطر و طعم ارگانو فوق العاده است و فواید سلامت بسیاری را ارائه می کند. ارگانو حاوی دو ترکیب قدرتمند به نام های کارواکرول و تیمول است که ویژگی های ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند. همچنین، این گیاه دارویی از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد نفخ، ادرارآور، معرق و خلط آور بهره می برد.

از این گیاه می توان برای درمان سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع گرفتگی های قاعدگی، بهبود سلامت قلب، کاهش خستگی آدرنال، و مبارزه با دندان درد استفاده کرد. ارگانو در پیشگیری و درمان قند خون بالا نیز موثر است.

شما می توانید مقداری ارگانو خشک شده را در سوپ ها، سالادها، یا اسموتی ها اضافه کنید تا هر چه بیشتر عطر و طعم آنها را بهبود ببخشید. همچنین، می توانید روزانه چای ارگانو بنوشید. برای تهیه این چای:

سه قاشق چایخوری برگ ارگانو را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید پنج تا 10 دقیقه به همان حالت باقی بماند. چای را صاف کرده و بنوشید.1


خواص پونه کوهی یا اورگانو برای سلامت

بنا به نظر کارشناسان طب سنتی، اورگانو دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی می‌باشد. علاوه براین، اکثر صاحب‌نظران این حوزه باور دارند که  این گیاه خواص درمانی دیگری نیز دارد که در ادامه به‌طور مختصر به آن اش اره می‌کنیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن
رزمارینیک اسید و تیمول، از مهم‌ترین ترکیبات پونه کوهی یا اورگانو هستند که هردوی آن‌ها آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی می‌باشند که به کاهش استرس در بدن منجر می‌شوند. همانطور که می‌دانید استرس و اضطراب، تاثیر منفی شدیدی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و آن را در برابر انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها عوامل سرطان‌زا و… ضعیف و شکننده می‌کند. به همین خاطر اضافه کردن ارگانو به رژیم غذایی‌تان به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک شایانی می‌کند و شما را از خطر قاتلان خطرناک و خاموش محفوظ نگه می‌دارد.

مقابله با باکتری‌ها
ارگانو به‌دلیل وجود تیمول و ترکیب دیگری به نام کارواکرول خواص ضد باکتری قدرتمندی دارد. این مواد آلی مهم بدن‌ را در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ها ایمن نگه می‌دارند. باکتری‌ها می‌توانند پوست، روده، و اندام‌های دیگر بدن را تحت تاثیر قراردهند. درواقع ارگانو تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد، سرعت متابولیسم بدن را بالا می‌ببرد و بهبودی بیماری‌ را تسریع می‌کند.

تقویت دستگاه گوارش
شاید شنیده باشید که فیبر عنصری فوق‌العاده برای داشتن یک دستگاه گوارش سالم است و به حرکت غذا در لوله‌ی گوارشی کمک می‌کند. هر خوراکی که دارای فیبر باشد به روند هضم و جذب و دفع غذا کمک می‌کند. اورگانو نیز گیاهی سرشار از فیبر است که تاثیر زیادی روی دستگاه گوارش بدن دارد. مصرف فیبر، سلامت روده، جذب موثر مواد غذایی، و جلوگیری از ابتلا به سرطان را تضمین می‌کند.

بهبود سلامت قلب
اسیدهای چرب امگا۳ برای سلامت بدن ضروری هستند. اکثر افراد گمان می‌کنند که اسیدهای چرب امگا۳ را فقط از طریق خوراکی‌های دریایی می‌توانند به‌دست آورند. جالب است بدانید که ارگانو دارای درصد بالایی از اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد که به سلامت قلب کمک می‌کند.

بهتراست بدانید امگا ۳ به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می‌کند باعث کاهش التهاب در سیستم قلبی عروقی می‌شود و از تصلب شرایین که به حمله قلبی می‌انجامد جلوگیری می‌کند.

تنظیم فشار خون بدن
از شگفت‌انگیزترین تاثیرات ارگانو بر بدن، کنترل فشار خون است. ارگانو می‌تواند به‌طور موثری با سایر خوراکی‌ها ترکیب شود و با تمام تاثیرات منفی که مصرف سدیم به بدنتان وارد می‌کند مقابله خواهد کرد.

خاصیت ضد سرطانی
علت اصلی تشکیل و رشد سلول‌های سرطانی، رادیکال‌های آزاد هستند. بعضی از آنتی اکسیدان‌های قوی که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد ضروری اند، در ترکیب ارگانو یا همان پونه کوهی وجود دارند. مصرف ترکیبات سرشار از آنتی اکسیدان برای بر طرف کردن نیاز روزانه بدن‌ بسیار مهم است.

ارگانو و افزایش سطح هموگلوبین خون
هموگلوبین نوعی پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز است که وظیفه‌ی توزیع اکسیژن در سرتاسر بدن را برعهده دارد. به‌همین دلیل کمبود سطح هموگلوبین در خون بر میزان اکسیژن رسانی به بدن تاثیر منفی می‌گذارد. ارگانو فوایدی دارد که به افزایش سطح هموگلوبین کمک می‌کند.جالب است بدانید که اورگانو یک آنتی بیوتیک بسیار قدرتمند است و مقدار آنتی اکسیدان‌هایی که دارد سه برابر بلوبری و هشت برابر سیب است. از این رو می‌توان از آن در درمان سرماخوردگی، گرفتگی بینی، گرفتگی‌های دوران قاعدگی و تسکین درد دندان استفاده کرد. پونه کوهی در پیشگیری و درمان قند خون بالا نیز بسیار مفید عمل می‌کن.2

آشنایی با اورگانو و فواید آن


استفاده و نحوه کاربرد گیاه ارگانو

اغلب از گیاه ارگانو به صورت خشک و تازه می توان استفاده نمود. برای استفاده درمانی از گیاه ارگانو بهترین نحوه کاربرد درست کردن چای از این گیاه می باشد.

به طوریکه سه قاشق غذاخوری از برگ خشک شده گیاه ارگانو را در یک لیوان آب جوش در قوری بریزید و به مدت 5 دقیقه دم کنید. همینطور می توانید بدون آنکه مخلوط این گیاه با اب جوش را بر روی حرارت ملایم گذاشته تا دم بکشد، آن را درون فنجان بریزید و به مدت ده الی پانزده دقیقه بگذارید تا به همان حالت باقی بماند. سپس می توانید نوشیدنی خوشمزه ارگانو را نوش جان کنید.

از گیاه ارگانو علاوه بر مصرف به صورت دمنوش، می توانید در غذاهایی چون سوپ، انواع سالادها و اسموتی برای طعم دهی هرچه بهتر به آنها استفاده نمایید. اما یادتان باشد که استفاده بیش از حد این گیاه نیز می تواند عوارض و مشکلاتی را برای بدن ایجاد نماید که بهتر است در مصرف آن حد اعتدال را رعایت نمایید.3


آشپزی با اورگانو

برخلاف بعضی از گیاهان دیگر، اورگانـو خشک را می توان در مراحل اولیه پخت خورش ها یا حتی تهیه سس ها اضافه کرد. بهتر است آن را خرد کنید تا طعم بیشتری به غذا دهد. لازم است که مراقب مقدار مصرف خود باشید چرا که مقدار زیاد اورگانـو می تواند غذا را تلخ کند.


دستور العمل هایی با اورگانو

اورگانو را می توان در تهیه سس پیتزا و ماکارونی یا پاستا استفاده کرد. علاوه بر آن می توان گیاه اورگانـو خشک را به چندین غذا از جمله مرغ، غذاهای دریایی، همبرگر و حتی لوبیا اضافه کرد. ریحان خشک، مرزه و آویشن جایگزین های احتمالی دیگری هستند.


نکاتی در مورد نگهداری اورگانو

اورگانـو خشک شده را در جای خشک و خنک و تاریک، در یک ظرف شیشه ای نگهداری کنید. بهتر است کمتر از شش ماه مصرف شود چرا که بعد از این مدت مانند بیشتر ادویه جات، طعم و فواید خود را از دست می دهد.

نکته: به دلیل خطر احتمالی سقط جنین باید از مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری اجتناب شود.4


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.ebargesabz.com
3.www.chaharfasl.net
4.www.attarak.com
نسخه چاپی