موارد مصرف و عوارض جانبی سیمبالتا
دولوکستین یکی از انواع داروهای ضد افسردگی است و با نام عمومی داروی سیمبالتا توسط برند ایرنکا به فروش می‌رسد. این دارو به صورت کپسول است و توسط سیستم گوارشی به راحتی جذب می‌شود و بر روی مواد شیمیایی مغز انسان تاثیر گداشته و باعث افزایش سروتونین و نوراپی نفرین مغز می‌شود. این دارو تاثیر بیشتری نسبت به داروهای دیگر دارد و عوارضش هم از آن‌ها کمتر است.


موارد مصرف قرص دولوکستین

اصلی‌ترین دلیل تجویز دولوکستین برای از بین بردن افسردگی شدید است و می‌تواند با افزایش سروتونین و نوراپی‌نفرین نشاط و شادی را به فرد بازگرداند. اما در موارد دیگری با تشخیص پزشک برای مشکلاتی مانند اضطراب عمومی، اختلالات سیستم اعصاب حسی در بیماران دیابتی، فیبرومیالژیا، استئوآرتریت، کمردرد، دردهای مزمن و عدم توانایی کنترل در بانوان تجویز می‌شود.


نحوه مصرف

قبل از این که بخواهید این دارو را مصرف کنید به خوبی روی جلد آن را بخوانید. از این که دارو را با دوز بیشتر یا کمتر مصرف کنید بپرهیزید. این دارو بعد از یک تا چهار هفته تاثیر می‌گذارد و علائم شما را بهبود می‌بخشد پس در زمانی که آن‌ را مصرف می‎کنید صبور باشید و به همان میزانی که پزشک برای شما تجویز کرده مصرف کنید.

مهم است که سر ساعت دارو را استفاده کنید و از زمان آن نگذرد. در صورتی که فراموش کردید تا در زمان معین دارو را بخورید در زمانی که به خاطر آوردید این کار را انجام دهید اما اگر زمانی به یادتان آمد که نزدیک به فاصله بعدی بود آن وعده را فراموش کنید. زمانی که شروع به مصرف این دارو کردید نباید آن را کنار بگذارید مگر این‌که پزشک شما تشخیص دهد. همچنین قبل از مصرف این دارو نباید معده شما پر از غذا باشد به دلیل این‌که جذب دارو را کم می‌کند.


دوز مصرف در بزرگسالان

دولوکستین عموما در دوز 20 میلی‌گرم به صورت دوبار در روز یا در دوز 60 میلی‌گرم به صورت یک یا دوبار در روز تجویز می‌شود. معمولا این دارو با دوز 30 میلی‌گرم در روز آغاز می‌شود و با کاهش عوارض به دوز 60 میلی‌گرم در روز افزایش پیدا می‌کند. برای بعضی از بیمارانی که شرایط خاصی دارند به دوز 120 میلی‌گرم هم در روز می‌‌رسد. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی سیمبالتا

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

هر گونه علائم جدید و یا بدتر شدن علائمتان را به دکتر خود اطلاع دهید؛ از جمله: تغییرات رفتار یا خلق و خو، اضطراب، مشکلات خواب، یا اگر احساس آشفتگی، خشم، تحریک‌پذیری و حساسیت، بی‌قراری، بیش‌فعالی (جسمی یا روانی)، افسردگیِ بیشتر، داشتن افکار در مورد خودکُشی یا آسیب به خود.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

احساس سبکی در سر؛ احساس اینکه هر آن ممکن است بیفتید؛

تغییرات در دید، درد یا تورم در چشم، قرمزی چشم؛

به راحتی دچار کبودی شدن، خونریزی غیر طبیعی؛

ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن؛

تشنج؛

حالت جنون آمیز- علائم: افکار تهاجمی، انرژی بیش از حد، رفتار بی‌پروا، احساس شادی یا کج خُلقیِ بیش از حد، بیش از حدِّ معمول حرف زدن، مشکلات جدی در مورد خواب؛

مشکلات کبدی – علائم: درد در قسمت بالا سمت راست شکم، خارش، ادرار تیره‌رنگ، یرقان (زرد شدن چشم‌ها یا پوست)؛

میزان سدیم پایین در خون – علائم: سردرد، گیجی، لکنت زبان، ضعف شدید، استفراغ، از دست دادن هماهنگی بدن؛

واکنش‌های پوستی شدید- علائم: تب، گلودرد، تورم در صورت یا زبان، سوزش چشم‌ها، درد پوست که به همراه جوش‌های قرمز یا ارغوانی رنگ – که خصوصاً در صورت یا قسمت بالاییِ بدن گسترش پیدا می‌کنند- باشد و به دنبال آن، پوسته‌پوسته شدن یا تاول زدن اتفاق بیفتد.

در صورتی که هر گونه علائم مربوط به سندروم سروتونین را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. علائم آن عبارتند از: هیجان، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب تند، سفت شدن ماهیچه‌ها، از دست دادن هماهنگی بدن، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال؛

بزرگسالان و افراد مسن، احتمال بیشتری دارد که به عوارض جانبی در اثر مصرف این دارو دچار شوند.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی دولوکستین یا سیمبالتا عبارت است از:

خشک شدن دهان؛

خواب‌آلودگی، سرگیجه؛

احساس خستگی؛

حالت تهوع، از دست دادن اشتها، یبوست، از دست دادن وزن؛

افزایشِ تعریق؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید. 2


مصرف در هنگام بارداری

هنوز اطلاعاتی مربوط به این که این دارو می‌تواند به جنین آسیب برساند یا نه دریافت نشده است اما باید بدانید که استفاده از این دارو در سه ماهه اول بارداری روی جنین تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد مشکل می‌شود پس اگر در دوره استفاده از این دارو باردار هستید یا می‌خواهید باردار شوید حتما با پزشک مشورت کنید. این دارو می‌تواند روی شیر مادر هم در زمان شیردهی تاثیرات منفی بگذارد. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی سیمبالتا

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است اثر داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی آنها را افزایش دهند. این مقاله  شامل همه تداخلات دارویی امکان پذیر نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید تهیه کنید (از جمله داروهای تجویزی / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی)  و آن را به پزشک و داروساز خود نشان دهید. بدون تایید پزشک هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز آن را تغییر ندهید.

برخی محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای دیگری که می توانند باعث خونریزی / کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکتی مانند کلوپیدوگرل، داروهای التهابی غیر استروئید مانند ایبوپروفن، ” رقیق کننده های خون “مانند وارفارین).

بعضی از داروها می توانند چگونگی کارکرد سیمبالتا را تحت تاثیر قرار دهند حتی در بعضی از موارد آن را از بین ببرد از جمله  داروهایی مانند: سایمتیدین، آنتی بیوتیک کینولون خاص (مانند سیپروفلوکساسین، انوکساسین).

این دارو می تواند سرعت حذف سایر داروها از بدن شما را کاهش دهد و ممکن است بر چگونگی کارکرد آنها تاثیر بگذارد. نمونه هایی از داروهای تحت تاثیر عبارتند از: داروهای ضد آریتمی (مانند پروپافنون، فلکاینید، کینیدین)، داروهای ضد روان پریشی (مانند تیوریدازین)، داروهای ضدافسردگی سه حلقه (مانند دزیپرامین، ایمی پرامین).

مصرف مهار کننده های MAO با این دارو ممکن است منجر به تداخل دارویی جدی شود (احتمال مرگ). از مصرف مهار کننده های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سلجیلین، ترانیل سیپرومین) در طول درمان با این دارو اجتناب کنید. اکثر مهار کننده های MAO نیز نباید به مدت دو هفته قبل و حداقل پنج روز پس از درمان با این دارو مصرف شوند. در مورد زمان شروع و قطع مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین میشوند خطر ابتلا به سندرم / سمیت سروتونین را نیز افزایش می یابد. نمونه های این نوع داروها عبارتند از: مواد مخدر خیابانی مانند MDMA / “اکستازی،” مخمر سنت جان، داروهای خاص ضد افسردگی (از جمله SSRI ها مانند فلوکستین / پاروکستین، دیگر SNRI ها مانند Venlafaxine / ونلافاکسین)، تریپتوفان. خطر ابتلا به سندرم/سمیت سروتونین ممکن است بیشتر زمانی رخ دهد که شما مصرف داروها را شروع یا دوز این داروها را افزایش می دهید.

در صورتی که داروهایی استفاده می کنید که باعث خواب آلودگی میشوند از جمله:  آنتی هیستامین ها (از قبیل ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهایی برای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی، و داروهای ضد درد مخدر (مانند کدئین) ، پزشک خود را مطلع سازید. برچسب روی تمام داروهای خود (مانند آلرژی یا سرفه و داروهای سرماخوردگی) را چک کنید چرا که آنها ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که باعث خواب آلودگی میشوند. با داروساز خود در مورد استفاده بی خطر این داروها صحبت کنید.

آسپرین هنگامی که با سیمبالتا استفاده شود، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال، در صورتی که پزشک شما مصرف آسپرین با دوز پایین را برای حمله قلبی یا پیشگیری از سکته مغزی (معمولا در دوزهای از ۸۱-۳۲۵ میلی گرم در روز) تجویز کرده است، شما باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما غیر از این را دستور داده باشد. 3


پی نوشت:
1.www.honarehzendegi.com
2.www.redmag.ir
3.www.rastineh.com
نسخه چاپی