موارد مصرف و عوارض جانبی ملوکسیکام

ملوکسیکام چیست؟

ملوکسیکام (با نام انگلیسی: Meloxicam و نام تجاری: موبیک) از داروهای گروه NSAID است که با مسدود کردن آنزیم های مسئول تولید پروستاگلاندین عمل کرده و به تسکین علائم آرتریت از جمله درد، ورم و سفتی عضلات کمک می کند.
لازم به ذکر است پروستاگلاندین از عوامل ایجاد کننده التهاب در بدن به خصوص التهاب مفاصل می باشد و با کاهش این ماده از التهاب و عوارض آن کاسته می شود.


موارد مصرف ملوکسیکام

ملوکسیکام برای درمان درد یا التهاب ناشی از روماتیسم مفصلی و آرتروز در بزرگسالان، آرتریت ایدیوپاتیک، درمان روماتوئید نوجوانان و کودکان حداقل 2 سال و همچنین کاهش التهاب ناشی از پوکی استخوان تجویز می شود.

پزشک ممکن است از برخی برندهای خاص این دارو برای درمان درد متوسط تا شدید بزرگسالان استفاده کند، از آن جا که برندهای مختلف ملوکسیکام ممکن است ویژه بزرگسالان، کودکان با وزن بالاتر از محدوده خاص یا درمان برخی وضعیت های خاص باشد لازم است قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت شود.

برای دردهایی نظیر درد قاعدگی یا پریود بهتر است از داروهای دیگری همچون پروفن استفاده شود.

نکته مهم: داروی ملوکسیکام ممکن است با اسامی تجاری گوناگونی در بازار عرضه شود که در بالا تنها به یکی از آن ها اشاره شده است.


نحوه مصرف ملوکسیکام

ملوکسیکام خوراکی را طبق دستور پزشک که معمولا یک بار در روز است مصرف کنید و به همراه آن یک لیوان پر آب بنوشید مگر آن که پزشک توصیه دیگری کرده باشد.

یکی از عوارض مصرف ملوکسیکام ناراحتی معده است، برای جلوگیری از این مسئله می توانید این دارو به همراه غذا، شیر یا یک آنتی اسید میل کرده و حداقل 10 تا 30 دقیقه بعد از مصرف دراز نکشید.

اگر از شربت ملوکسیکام استفاده می کنید قبل از مصرف آن را خوب تکان داده و از قاشق مخصوص دوز استفاده کنید.

اگر از قرص های حل شدنی ملوکسیکام استفاده می کنید تا زمانی که قصد خوردن قرص را ندارید آن را از بسته خارج نکنید، هنگام مصرف قرص را سریع روی زبان قرار داده و بگذارید حل شود، سپس آن را با یا بدون مایعات ببلعید.

مقدار مصرف ملوکسیکام به شرایط پزشکی و پاسخ بدن به درمان بستگی دارد و معمولا پزشک کمترین دوز موثر را برای مدت مشخص تجویز می کند، از مصرف این دارو برای مدت طولانی تر از این مدت اجتناب کنید.

افزایش دوز ملوکسیکام بدون مشورت با پزشک احتمال بروز زخم یا خونریزی معده را افزایش می دهد.

ملوکسیکام در فرم های مختلف از جمله قرص، کپسول، شربت یا قرص حل شونده و در برندهای گوناگون عرضه شود، بدون مشورت با پزشک فرم و برند آن را تغییر ندهید.

اثر بخشی کامل ملوکسیکام ممکن است دو هفته زمان ببرد، برای نتیجه بهتر این دارو را مرتب مصرف کنید.

در صورت شدید شدن علائم بیماری با پزشک مشورت کنید. 1


عوارض مصرف ملکوسیکام

اگر علائم واکنش آلرژیک به ملوکسیکام همانند عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی، خفگی یا مشکل در تنفس، کهیر، تورم در چهره، لب‌ها، زبان یا گلو را تجربه کردید، حتما به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید.

اگر نشانه‌هایی از حمله قلبی یا سکته را تجربه کردید (علائمی همانند انتقال درد از قفسه سینه به فک و شانه‌ها، بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، واکنش خفیف، احساس تنگی نفس) سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

اگر هر یک از موارد زیر در شما بروز کرد، مصرف ملوکسیکام را متوقف کرده و در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید:

احساس خارش پوست (میزان خارش مهم نیست)

احساس تنگی نفس (حتی با انجام فعالیت سبک)

تورم یا افزایش سریع وزن

علائم خونریزی معده همانند مدفوع سیاه و خونی، سرفه خونی و استفراغ به رنگ قهوه‌ای

مشکلات کبدی، تهوع، درد بالای معده، خارش، احساس خستگی، علائم شبیه سرماخوردگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوست و چشم)

مشکلات کلیوی، ادرار کم یا متوقف شدن ادرار، تورم در پا‌ها یا مچ پا، احساس خستگی یا کمبود نفس

ابتلا به کم خونی، کمرنگ شدن پوست، احساس سرگیجه یا کمبود نفس و ضربان قلب سریع

عوارض جانبی شایع داروی ملوکسیکام
ناراحتی معده، تهوع، استفراغ، سوزش سر دل

اسهال و یبوست

سرگیجه

بروز علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا 2


موارد مصرف و عوارض جانبی ملوکسیکام

موارد احتیاطی مصرف ملوکسیکام

قبل از مصرف ملوکسیکام در صورت حساسیت به این دارو یا آلرژی به آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا سلکوکسیب یا هر گونه آلرژی دیگر به پزشک اطلاع دهید.

قبل از استفاده سابقه پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید به خصوص اگر از مشکلات یا بیماری های زیر رنج برده یا می برید:

آسم (شامل سابقه تشدید مشکل تنفسی بعد از مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی)

بیماری کبد یا کلیه

مشکلات روده، معده یا مری (مانند خونریزی، زخم، سوزش سر دل مکرر)

بیماری قلبی مانند سابقه حمله قلبی

فشار خون بالا

کلسترول بالا

دیابت

سکته مغزی

اختلالات خونی مانند کم خونی، مشکلات خونریزی یا لخته شدن خون

ضایعات در بینی (پولیپ بینی)

احتباس مایعات بدن

سابقه تشنج

استعمال دخانیات

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله ملوکسیکام ممکن است باعث بروز مشکلات کلیوی شود که در صورت کم آبی بدن، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی یا بالا بودن سن احتمال آن افزایش می یابد. برای جلوگیری از کم آبی بدن مایعات فراوان بنوشید و در صورت بروز تغییر در حجم ادرار به پزشک اطلاع دهید.

در دوره مصرف این دارو ممکن است دچار سرگیجه شوید لذا تا زمانی که تحت تاثیر دارو هستید از رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین و هر گونه فعالیتی که به هوشیاری کامل نیاز دارد اجتناب کنید.

مصرف این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود، استفاده از دخانیات به خصوص به همراه این دارو خطر خونریزی معده را افزایش می دهد.

قبل از عمل جراحی لیست داروهای خود را در اختیار پزشک یا دندانپزشک قرار دهید.

هرگز قبل یا بعد از عمل جراحی قلب به نام پیوند بای پس عروق کرونر از این دارو استفاده نکنید.

قرص حل شدنی این دارو ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر به فنیل کتونوری یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن میزان مصرف آسپارتام یا فنیل آلانین دارد مبتلا هستید با پزشک مشورت کنید.

این دارو ممکن است باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید شود، در دوره مصرف سعی کنید کمتر در معرض آفتاب قرار گرفته و از دستگاه های برنزه کننده استفاده نکنید. هنگام بیرون رفتن از منزل حتما از ضد آفتاب و لباس های محافظ استفاده کرده و در صورت بروز آفتاب سوختگی، تاول یا قرمزی پوست سریع به پزشک اطلاع دهید.

افراد مسن نسبت به عوارض این دارو به خصوص خونریزی معده و مشکلات کلیوی حساس تر هستند.

ممکن است در دوره مصرف این دارو نیاز به انجام دوره ای آزمایش هایی همچون آزمایش شمارش خون، فشار خون، آزمایش عملکرد کبد و کلیه باشد.


ملوکسیکام در بارداری

ملوکسیکام ممکن است باعث تاخیر در تخمک گذاری شود به همین دلیل مصرف آن در خانم هایی که تحت درمان ناباروری هستند یا قصد بارداری دارند توصیه نمی شود.

خانم هایی که در سن باروری به سر می برند باید در مورد فواید و خطرات مصرف این دارو از جمله سقط جنین و مشکلات بارداری با پزشک مشورت کنند.

مصرف این دارو در سه ماه اول و سه ماه آخر بارداری به دلیل آسیب احتمالی به جنین و اختلال در زایمان طبیعی توصیه نمی شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید حتما قبل از مصرف این دارو به پزشک اطلاع دهید.


ملوکسیکام در شیردهی

مشخص نیست که ملوکسیکام به شیر مادر منتقل می شود یا خیر، توصیه می شود قبل از شیردهی حتما با پزشک مشورت کنید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی ملوکسیکام

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی امکان پذیر نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله نسخه / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را به پزشک یا داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکنید، و یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسکیرن، مهارکننده های ACE (مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل)، آنژیوتانسین II مسدود کننده های گیرنده (مانند لوزارتان، والزارتان)، سیدوفویر، لیتیوم، متوترکسات (درمان با دوز بالا)، قرص های آب (دیورتیک ها مانند فوروزماید).

هنگامی که این دارو با داروهای دیگری که میتوانند موجب خونریزی شوند، مصرف شود ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. چنین داروهایی عبارتند از: داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، “رقیق کننده خون” مانند دابیگتران/ انوکساپارین / وارفارین و غیره.

اگر از شکل مایع ملوکسیکام استفاده میکنید، در صورتی که همزمان از سولفونات پلی استایرن سدیم نیز استفاده میکنید، پزشک خود را مطلع سازید.

به دقت برچسب تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه را بررسی کنید زیرا بسیاری از داروها حاوی کاهش دهنده های درد / تب هستند (آسپرین، داروهای غیر استروئیدی مانند سلکوکسیب، ایبوپروفن، یا کتورولاک). این داروها مشابه ملوکسیکام هستند و ممکن است در صورتی که باهم مصرف شوند خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهند. با این حال، اگر پزشک شما دستور داده است که برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی، آسپرین با دوز پایین (معمولا در دوزهای ۸۱-۳۲۵ میلی گرم در روز) مصرف کنید، باید به مصرف آسپرین ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما غیر از این را دستور داده باشد. برای دریافت جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. 3


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.yjc.ir
3.www.rastineh.com
نسخه چاپی