معرفی فواید و مضرات آب سیب
آب سیب از طریق فشردن سیب تهیه می شود، که صدها نوع آن در جهان وجود دارد. برای تهیه یک فنجان آب ، دو سیب متوسط نیاز است، به همین دلیل این میوه ها در این تعداد عظیم رشد می کنند. بعد از فشردن سیب ها، بیشتر آب میوه ها فیلتر یا پاستوریزه می شوند که به از بین بردن هر گونه مواد اضافی کمک می کند و در نتیجه یک قوام نازک تر آب نهایی به وجود می آید. ادامه ی این مطلب را با دقت بخوانید تا با خواص و عوارض آب سیب بیشتر آشنا شوید.


ارزش غذایی آب سیب

آب سیب شامل مواد مغذی بسیار سیب است مانند ویتامین C ، انواع مختلف ویتامینB و بسیاری از مواد معدنی مختلف مانند منیزیم، آهن، کلسیم، منگنز و مس. یک فنجان آب سیب با دارا بودن قند طبیعی حدود 10 درصد از کربوهیدرات های مورد نیاز روزانه شما را فراهم می کند. با مصرف یک وعده از آب سیب ، پتاسیم معدنی موجود در آن تقریبا 7٪ از مصرف روزانه شما را تامین می کند.


ارتقای سلامت قلب

سیب ها منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان های فوق العاده - پلی فنول و فلاونوئیدها - هستند که برای سلامتی قلب مفید می باشند. علاوه بر این، آنها بدن شما را با پتاسیم، یک ماده معدنی مهم که برای قلب بسیار مهم است، غنی می کنند. بنابراین، مصرف یک وعده آب سیب به طور روزانه درست کار کردن قلب را تضمین می کند.


جلوگیری از آسم

یکی از مزایای منحصر به فرد سیب این است که حاوی فلاونوئیدها است. این ماده مغذی ضروری برای جلوگیری از حملات آسم کاملاً شناخته شده است. علاوه بر این، فلاونوئیدها نقش مهمی در تقویت و اثربخشی ریه های شما دارند. در آخرین تحقیقات ثابت شده است افرادی که به طور مرتب آب سیب مصرف می کنند عملکرد ریه بهتری نسبت به سایر افراد دارند.


پاک سازی کبد

مواد قلیایی موجود در سیب علاوه بر حفظ سطح pH بدن، در پاکسازی سموم و مواد زائد مخرب از کبد کمک می کند. پکتین موجود در پوست سیب باعث تقویت دستگاه گوارش می شود.


کاهش کلسترول

در کنار چندین مزیت دیگر آب سیب، یک مزیت مهم این میوه، کمک آن در کاهش سطح کلسترول است. سطح کلسترول اضافی در بدن علت اصلی بیماری های قلبی عروقی است. بنابراین، شما می توانید با مصرف یک سیب یا آب آن به صورت روزانه، خود را در برابر چنین بیماری هایی تقویت کنید.1


استخوان‌ها را قوی و سالم می‌کند

سیب‌ها دارای تعدادی مواد مغذی سالم از قبیل ویتامین C، آهن، بور و… هستند. این مواد مغذی ترکیب می‌شوند تا ساختار استخوانی شما را سالم و قوی کنند.


دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند

ویتامین C زیادی که در سیب وجود دارد دستگاه ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند، هم‌چنین در مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌ها به بدن کمک می‌کند.


از سرطان جلوگیری می‌کند

آب سیب بهترین مدافع در برابر تومورها و سرطان، به ویژه سرطان ریه است. ثابت شده‌است فلاونوئیدها و فنولیک اسیدها برای پیشگیری از گسترش تومورها و سلول‌های سرطانی موثر است. این ترکیبات به آسانی در سیب پیدا می‌شود.


راه‌حلی برای یبوست است

یبوست یک بیماری سخت است که وقتی روده‌ی بزرگ بیش از حد آب جذب می‌کند رخ می‌دهد. سیب حاوی سوربیتول است که راه‌حل این مشکل است. وقتی این ماده به روده‌ی بزرگ می‌رسد، آب را به کولون می‌کشد. به این طریق مدفوع را نرم‌تر، و عبور آن را آسان‌تر می‌کند.

معرفی فواید و مضرات آب سیب


خواص آب سیب برای زیبایی

آب سیب فواید بی‌نظیری برای پوست و مو دارد. از آب سیب به‌طور گسترده در درمان‌های خانگی مشکلات پوستی مانند تورم، خارش، ترک پوست، و چین و چروک استفاده می‌شود. استعمال آب سیب روی پوست سر به مدت چند دقیقه روشی مطمئن برای جلوگیری از شوره‌ی سر و مشکلات دیگر پوست سر است.


سلامت چشم را بهبود می‌بخشد

در آب سیب به مقدار کافی ویتامین A وجود دارد. این ویتامین به بهبود بینایی چشم و جلوگیری از اختلالات چشم کمک می‌کند.2


مراقبت از مو

سیب حاوی ترکیبی به نام procyanidin B-2 است که مسئول رشد مو و اضافه کردن درخشش به موهای شماست. این ترکیب چیزی است که باعث می شود آب سیب برای سلامتی مو مفید باشد.
سیب توانایی جلوگیری از ریزش مو را با وجود فیبر محلول، ترکیبات فنولی در پوست سیب، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها دارد. هنگامی که روزانه آن را می خورید، از بروز ریزش مو جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان ها در افزایش گردش خون به پوست سر کمک می کنند، در نتیجه باعث رشد مو می شود.


تقویت سیستم ایمنی

آب سیب دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین C است که جزء کلیدی سیستم ایمنی بدن به شمار می رود. ویتامین C نه تنها سیستم ایمنی را تحریک می کند بلکه همچنین به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدانی عمل می کند که می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و التهاب را کم کند.


حفاظت از سلامت مغز

آنتی اکسیدان ها برای پتانسیل خود جهت محافظت در برابر سرطان شناخته شده اند. این مواد از استرس اکسیداتیو در سایر نقاط بدن مانند مغز جلوگیری می کند.


جلوگیری از آب مروارید

در مطالعات گذشته بر این موضوع متمرکز شده است اما اخیرا مطالعه ای طولانی مدت نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی غنی از میوه های حاوی آنتی اکسیدان ها مانند سیب دارند، 10 تا 15 درصد احتمال ابتلا به آب مروارید را کم می کنند.


جلوگیری از پارکینسون

پارکینسون یک بیماری است که به خاطر درهم شکستن سلول های عصبی تولید کننده دوپامین مغز پدیدار می شود. آنتی اکسیدان های موجود در سیب ها از این بیماری جلوگیری می کنند.


اثرات جانبی

سیب مزایای شگفت انگیزی دارد و دارای مشخصات تغذیه ای عالی است اما مصرف بیش از حد از این آب می تواند باعث مشکلات مختلفی شود از جمله:

مشکلات دستگاه گوارش
مصرف بیش از حد آب سیب می تواند مشکلات مختلف معده از اسهال تا یبوست، و همچنین اختلال بیش از حد باد شکم را به دنبال داشته باشد.

خطر بالای سنگ کلیه
این به دلیل وجود اگزالات است که ممکن است مشکلات سنگ کلیه را تشدید کند.

خطر ابتلا به دیابت
با داشتن محتوای قند نسبتا زیاد، مهم است که آب سیب در حد متوسط، به ویژه برای بیماران مبتلا به دیابت مصرف شود.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.bazdeh.org
3.www.7ganj.ir
نسخه چاپی