علل و درمان آفتاب سوختگی
هر کسی که جلوی نورآفتاب برای مدت طولانی در ساحل دریا بماند، یا در فضای آزاد کشاورزی کند و یا در حیاط خانه بازی یا کار کند، به سادگی دچار آفتاب سوختگی خواهد شد.
 
آفتاب سوختگی در هر زمان از سال ممکن است رخ دهد، اما در ماه های تابستان و هنگامی که اشعه‌های نور خورشید قوی ترند، شایع تر است.
 
برنزه کردن پوست در مقابل نور آفتاب یا در سولاریوم به روش نامناسب نیز یکی از علل آفتاب سوختگی می باشد.
 
آفتاب‌سوختگی به ندرت کشنده است. آفتاب سوختگی شدید یا مسمومیت با نور خورشید می تواند باعث ایجاد ناراحتی در فرد گردد.

سایر سنین نیز اگر بیشتر از 5 بار دچار آفتاب سوختگی شوند، احتمال ملانوم (سرطان پوست بدخیم) در آنها دو برابر می شود.


علل آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی عبارت است از سوختگی پوست در اثر اشعه ماورای بنفش طبیعی (نور آفتاب) یا مصنوعی (سولاریوم). این سوختگی باعث التهاب و تاول پوستی می شود.

آسیب ناشی از آفتاب سوختگی بعد از 30 دقیقه خود را نشان می دهد.

اشعه ماورای بنفش A و B نور آفتاب در پیری زودرس پوست، ایجاد چین و چروک و آفتاب سوختگی موثرند. اشعه نوع B باعث سرطان پوست هم می شود.

البته باید توجه داشته باشید که قرار گرفتن در مقابل مقدار محدودی از اشعه ماورای بنفش نورخورشید برای سلامتی بدن لازم و مفید است و باعث تولید ویتامین D در پوست می گردد.


افراد در معرض خطر آفتاب سوختگی

افرادی که به مناطق با آب و هوای گرم و خشک و ارتفاعات بالا سفر می کنند.

افراد دارای پوست روشن و موهای بور

افرادی که قبلا در معرض خورشید قرار گرفته بودند و آسیب به پوستشان رسیده بود.


علل و درمان آفتاب سوختگی

علائم آفتاب سوختگی

در موارد خفیف آفتاب سوختگی، معمولا پوست کمی قرمز می شود و احساس سوزش و درد دارد.

در موارد شدید، پوست سوزش زیادی دارد، تاول می زند، کم آب می شود، عدم تعادل الکترولیت ها رخ در بدن می دهد و عفونت ایجاد می شود.

علائم شایع دیگر عبارتند از
لرز

تب

تهوع و استفراغ

علائم شبیه آنفلوانزا

تاول پوستی

پوسته پوسته شدن و افتادن پوست

گاهی بثورات پوستی که به نام مسمومیت خورشیدی خوانده می شود رخ می دهد. این بثورات ممکن است خارش داشته باشند و معمولا بر روی بازوها، پایین پاها و قفسه سینه، کهیر ایجاد می شود. 1


روش های درمان آفتاب سوختگی


درمان آفتاب سوختگی با کمپرس شیر خنک
برای درمان آفتاب سوختگی و تسکین پوست آفتاب سوخته و کاهش سوزش و خارش آن از کمپرس شیرخنک استفاده کنید زیرا پروتئین موجود در شیر لایه ای برای محافظت ازپوست ایجاد می کند وباعث مرطوب شدن آن می شود. پوست برای درمان بهتر به رطوبت نیاز دارد زیرا آنزیم های درمانگر بر روی پوست مرطوب بهتر عمل می کنند.

علل و درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی با مصرف میوه و سبزی
آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در درمان پوست آسیب دیده و آفتاب سوخته دارندو سبب ترمیم پوست آسیب دیده می شوند، بنابراین زمانی که پوست در برابر آفتاب صدمه دید بهتر است آنتی اکسیدان فراوانی مصرف شود که این آنتی اکسیدان ها را با خوردن روزانه چندین واحد میوه و سبزی می توان تامین کرد. این آنتی اکسیدان ها سبب ترمیم هر چه سریع تر پوست می شوند .

مواد غذایی ضد التهاب
استفاده از مواد غذایی دارای خاصیت ضدالتهابی یکی از بهترین روش ها برای درمان آفتاب سوختگی است . چای سبز و آب انار نمونه هایی از این مواد غذایی هستند که خواص ضد التهابی داشته و دارای آنتی اکسیدان های قوی می باشند و در تسکین پوست آفتاب سوخته ناشی از اشعه های UV موثر می باشند .

آنتی اکسیدان های موضعی
یکی دیگر از راه های درمان آفتاب سوختگی استفاده از آنتی اکسیدان های موضعی است که خاصیت مرطوب کنندگی نیز برای پوست داشته باشند.

کرم ها و پمادهای مرطوب کننده
روزی سه بار مرطوب کردن پوست با کرم ها و پماد های مرطوب کننده زمانی که پوست سوخته شروع به کنده شدن می کند، بسیار ضروری است. 2

درمان آفتاب سوختگی با نخودفرنگی منجمد
آفتاب سوختگی درد دارد. خدا نصیب نکند ولی وقتی دچارش بشوید، فقط به‌دنبال چیز سردی می‌گردید که دردتان را تسکین بدهد. برای این کار می‌توانید مقداری یخ درون کیسه‌ای پارچه‌ای بریزید و آن را روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته بگذارید. این کار باعث می‌شود بخشی از گرمای پوست گرفته بشود، رگ‌ها منقبض شوند و درنتیجه از میزان التهاب نیز کاسته خواهد شد. اگر یخ در دسترس نبود به سراغ فریزر بروید و از موادغذایی فریزشده مانند نخودفرنگی منجمد یا هر چیز دیگری که در فریزر پیدا کردید، استفاده کنید. فقط باید به خاطر داشته باشید که این بسته‌ها را مستقیما و بدون پوشش پارچه‌ای، روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته قرار ندهید.

علل و درمان آفتاب سوختگی

آبرسانی به پوست با مصرف میوه‌های آبدار
فواید نوشیدن آب را دست‌ِکم نگیرید. برای جبران اثرات خشکی پوست در اثر آفتاب سوختگی، باید مقدار زیادی آب بنوشید. شاید شما هم مانند بیشتر افراد به میزان آبی که در میوه‌هاست، توجه نمی‌کنید. میوه‌ها نیز میزان قابل‌توجهی آب دارند، بنابراین در درمان خشکی پوست بسیار مفیدند. یک برش از هندوانه حاوی بیش از یک فنجان آب است. میوه‌هایی همچون طالبی و خربزه نیز به شما کمک شایانی می‌کنند. هرکدام از این میوه‌ها سرشار از آب هستند. قدرت پنهان میوه‌ها برای درمان آفتاب سوختگی صورت و پوست را از یاد نبرید.

استفاده از تشک بادی
هنگام آفتاب‌ سوختگی حتی خوابیدن هم سخت و آزاردهنده می‌شود. اما برای بازیابی توان بدنی و تسکین دردتان، باید بخوابید و استراحت کنید. می‌توانید روی ملافه‌ی رختخواب یا تشک بادی‌تان مقداری پودر بچه بپاشید. تشک بادی حرارت و گرمای کمی در خود حفظ می‌کند و همین موضوع باعث خوابی راحت‌تر می‌شود. اگر پاها و ران‌هایتان دچار آفتاب سوختگی شده است، باید پاها را از سطح قلب بالا ببرید تا به کاهش التهاب کمک بشود.

درمان آفتاب سوختگی با استفاده از داروهای بدون نسخه
گاهی اوقات درمان‌هایی که گفته شد، دردی را درمان نمی‌کنند، در این صورت باید از داروهای بدون نسخه کمک بگیرید. به داروخانه مراجعه کنید و از متصدی داروخانه بپرسید که چه دارویی برای تسکین دردتان بهتر است. نمونه‌هایی از داروهای بدون نسخه و التیام‌بخش در ادامه معرفی شده است:

هیدروکورتیزون: هیدروکورتیزون ۱ درصد می‌تواند التهاب پوست را درمان کند.

ژل آلوئه‌ورا: آلوئه ورا خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از ژل آن که بدون الکل، رنگ و عطر ساخته شده باشد نیز به رفع آفتاب سوختگی کمک می‌کند. اگر برگ آلوئه‌ورا نیز در دسترس‌تان بود، می‌توانید به‌سادگی محتویات آن را با قاشق جدا کنید و روی ناحیه‌ی دچار درد و خارش بگذارید.


چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید؟

گاهی‌اوقات آفتاب سوختگی‌ها به‌سادگی و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نمی‌کنند. اگر دچار حالت تهوع، خارش حاد، تب، غش، تاول‌های زیاد و ضعف عمومی هستید یا اگر قسمتی از پوست‌تان به رنگ بنفش درآمد، باید به پزشک مراجعه کنید تا برای‌تان دارو تجویز کند. دقت کنید که اگر آفتاب سوختگی روی بدن شما در حال گسترش است، احتمال پخش شدن عفونت در بدن وجود دارد.

برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها و داروهای ضدقارچ، ممکن است حساسیت به نور خورشید را بالا ببرند. قرص‌های ضدبارداری، ادرارآور و داروهای دیابت و حتی برخی از لوسیون‌های پوستی، خطر آفتاب سوختگی را افزایش می‌دهند. 3


پی نوشت:
1.www.article.tebyan.net
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com
نسخه چاپی