موارد مصرف و عوارض جانبی آدرال

موارد مصرف آدرال

آدرال ترکیبی از آمفتامین و دکستروآمفتامین می باشد. آمفتامین و دکستروآمفتامین، محرک های سیستم مرکزی اعصاب هستند که مواد شیمیایی مغز و عصب هایی که در بیش فعالی و کنترل تکانه ها موثر اند را تحت تاثیر قرار می دهند.

آدرال برای درمان حملات خواب و اختلال بیش فعالی-کم توجهی (ADHD) مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از آدرال در مواری غیر پزشکی برای افزایش عملکرد مغز و تمرکز، بیدار ماندن برای کار های شبانه و دوپینگ مغزی نیز استفاده می شود که نسبت به عوارض جانبی که دارد موجب آسیب های جدی بر مصرف کنندگان در مصرف های طولانی مدت می شود.

آدرال همچنین ممکن است برای اهدافی که در این راهنما از محصول ذکر نشده، استفاده شود.


اطلاعات مهم در مورد آدرال

آدرال ممکن است ایجاد عادت کرده و  یک داروی در معرض سوء مصرف باشد.

این مواد تحریک کننده باعث ایجاد سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ ناگهانی در افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی یا نقص قلبی شده اند.

اگر در طول 14 روز گذشته از داروهای مهار کننده مونو آمین اکسیداز (ایزوکربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، فنلزین، راساژیلین، سلژیلین یا ترانیلسیپرومین) استفاده کرده اید نباید از این دارو استفاده کنید.

آدرال ممکن است موجب یک روانپریشی جدید یا بدتر شدن حالت قبلی (افکار یا رفتار غیر معمول) شود، به خصوص اگر شما سابقه افسردگی، بیماری روانی یا اختلالات دو شخصیتی داشته باشید.

شما ممکن است دچار اختلالات گردش خون شوید که می تواند باعث ایجاد بی حسی، درد و یا تغییر رنگ در انگشتان دست یا پا شود.

در صورت بروز هریک از علایم ذکر شده فورا به پزشک مراجعه نمایید: علائم مشکلات قلبی: درد قفسه سینه، احساس سرگیجه یا تنگی نفس ؛ علائم روانپریشی: پارانویا، حالت تهاجمی و خشونت، مشکلات رفتاری، دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارند؛ علائم مشکلات گردش خون: زخم های غیر معمول روی انگشتان دست یا پا.

در صورت ابتلا به گلوکوما، پرکاری تیروئید، اضطراب شدید، فشار خون بالا، بیماری قلبی، اختلالات عروق کرونر و یا سابقه اعتیاد به دارویی خاص، ممکن است قادر به استفاده از آدرال نباشید.


موارد مصرف و عوارض جانبی آدرال

پیش از مصرف آدرال

اگر در طول 14 روز گذشته از داروهای مهار کننده مونو آمین اکسیداز استفاده کرده اید، احتمال بروز یک تداخل دارویی خطرناک با آدرال وجود دارد.

اگر به هر داروی محرکی آلرژی دارید ممکن است قادر به استفاده از آدرال نباشید.  اگر موارد زیر شامل شما شود شاید قادر به استفاده از آدرال نباشید:

فشار خون بالا، بیماری قلبی، بیماری عروق کرونر (شریان های سخت شده)؛

پرکاری تیروئید

گلوکوما

اضطراب شدید، تنش یا تحریک (داروهای محرک می توانند این علائم را بدتر کنند)؛ یا

بعضی از داروها می توانند با آمفتامین و دکستروآمفتامین تداخل ایجاد کنند و باعث ایجاد وضعیت خطرناکی به نام سندرم سروتونین شوند.  اطمینان حاصل کنید که در صورت استفاده از داروهای حاوی مخدر، محصولات گیاهی یا داروهای مربوط به افسردگی، روانپریشی، بیماری پارکینسون، سردردهای میگرنی، عفونت های شدید یا دارو های پیشگیری از تهوع و استفراغ ،پزشک شما در جریان است . قبل از هر گونه تغییر در نحوه و زمان مصرف داروهای خود، با پزشک مشورت کنید.

دارو های محرک باعث ایجاد سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ ناگهانی در بعضی از افراد شده اند.  اگر موارد زیر شامل شما می شود به پزشک اطلاع دهید:

مشکلات قلبی یا نقص مادرزادی قلب

فشار خون بالا

سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا مرگ ناگهانی

برای اطمینان از اینکه آدرال برای شما خطری ندارد، اگر شما یا هر کسی از خانواده شما موارد زیر را داشته، به پزشک خود اطلاع دهید:

افسردگی، بیماری روحی، اختلالات دوشخصیتی، روانپریشی، افکار و یا اقدامات خشونت آمیز

تیک های حرکتی (کشش عضلانی) یا سندرم توروت

تشنج و یا صرع

نتایج غیر طبیعی آزمایش مغز (EEG)

مشکلات گردش خون در دست یا پا.

مصرف آدرال در دوران بارداری می تواند باعث زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد یا علائم ترک دارو در نوزاد شود.  اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

آمفتامین و دکستروآمفتامین می توانند به شیر مادر منتقل شده و ممکن است به یک کودک تازه متولد شده آسیب برسانند.  هنگام استفاده از این دارو نباید به نوزاد خود شیر دهید.

آدرال برای افراد کمتر از 6 سال تجویز نمی شود.


نحوه مصرف آدرال

آدرال را دقیقا مطابق با نسخه تجویزی پزشک خود مصرف کنید.  راهنمایی های موجود در بسته بندی دارو را مطالعه کنید.  پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز مصرفی را تغییر دهد.  این دارو را در مقادیری بیشتر یا کمتر و یا طی زمانی طولانی تر از توصیه پزشک استفاده نکنید.

آدرال ممکن است در شما ایجاد عادت کند.  هرگز این دارو را با فردی دیگر، به ویژه افرادی که سابقه سوء مصرف دارو یا اعتیاد به آن را دارند، به اشتراک نگذارید.  دارو را در جایی که دور از دسترس دیگران است ، نگه دارید.  فروش و یا حتی انتقال این دارو به فردی دیگر غیرقانونی است.

آدرال می تواند همراه یا بدون غذا مصرف شود.

از خرد کردن و شکستن دارو اجتناب کنید و آن را همانگونه که هست ببلعید.

در صورتی که از کپسول آدرال استفاده می کنید، برای راحتی مصرف ممکن است محتوای کپسول را با یک ماده غذایی ترکیب کرده و مصرف کنید. از نگهداری مخلوط بدست آمده برای نوبت بعدی مصرف خودداری کنید.

در هنگام استفاده از این دارو، پزشک شما باید در بازبینی های منظم  پیشرفت درمان بیماری را بررسی کند.  به پزشکی که تحت درمان او هستید در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید.

آدرال می تواند نتایجی غیر معمول در آزمایش های پزشکی خاص ایجاد کند.  به پزشکی که تحت درمان او هستید در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید.

دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما، تابش مستقیم نور و رطوبت نگهداری کنید.

مصرف دارو های خود را به صورت منظم دنبال کنید.  آدرال دارویی با خاصیت سوء مصرف است پس مراقب باشید که کسی داروهای شما را به طور نامناسب یا بدون نسخه مصرف نکند.

به یاد داشته باشید، این دارو و همه داروهای دیگر را در دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید، و آدرال را فقط طبق نسخه تجویز شده استفاده کنید.


موارد مصرف و عوارض جانبی آدرال

در صورت فراموش کردن مصرف دارو

به محض یادآوری، داروی از یاد رفته را در صورتی که دیر وقت نباشد،مصرف کنید. اگر دیروقت و شب باشد، داروی از یاد رفته را کنار بگذارید. دارو را در مقادیر اضافی جهت جبران دوزهای از یاد رفته مصرف نکنید.


در صورت مصرف بیش از حد (اووردوز)

در صورتی که مشکوک به اووردوز هستید به اورژانس مراجعه کنید. مصرف بیش از حد آمفتامین و دکستروآمفتامین می تواند مرگبار باشد.

علائم اووردوز می تواند شامل بی قراری، لرزش، کشش عضلات، تنفس سریع، سردرگمی، توهم، ترس، پرخاشگری، درد عضلانی یا ضعف و ادرار تیره رنگ باشد. این علائم ممکن است همراه با افسردگی و خستگی باشند. سایر علائم عبارت از حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد معده، نامنظم بودن ضربان قلب، احساس سرگیجه، غش، حمله ناگهانی ( تشنج) و یا کما می باشند.


در طول مصرف آدرال

این دارو ممکن است قدرت تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر در حال رانندگی یا انجام هر کاری هستید که نیاز به هشیاری شما دارد ؛ بیشتر مراقب باشید.
از مصرف آب میوه ها یا مصرف ویتامین C همان زمان با آدرال اجتناب کنید. این می تواند باعث شود بدن شما مقدار کمتری از دارو را جذب کند. 1


عوارض جانبی مصرف آدرال

از دست دادن اشتها، کمبود وزن، دهان خشک، درد معده ، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، سردرد ، اسهال ، تب، عصبانیت و اختلالات خواب ممکن است رخ دهد. در صورتی که هر کدام از این عوارض وجود دارد یا بدتر شد حتما با پزشکتان صحبت کنید. به یاد داشته باشید که پزشک شما آدرال را به این دلیل تجویز کرده است که وی هدفش دست یافتن شما به مزیت بیشتری در مقایسه با خطر مربوط به عوارض جانبی است. بیشتر افراد از این دارو به دلیل عوارض جانبی جدی استفاده نمی کنند.

این دارو ممکن است منجر به افزایش فشار خون شما شود. فشار خون را به صورت منظم چک نمایید و به پزشک خود در صورتی که نتایج ٬ بالا است اطلاع دهید. با پزشک خود در صورت وجود عوارض جانبی جدی صادق باشید که شامل نشانه های مربوط به مشکلات جریان خون در انگشتان و یا پاها (مانند سرد شدن، بیحس شدن، درد یا تغییرات رنگی پوست)، زخم های غیر معمول بر روی انگشتان یا پاها، تغییرات رفتاری/ روانی/ ذهنی (مانند پرخاشگری، افسردگی، تفکرات غیرطبیعی، فکر کردن به خودکشی)، رفتارهای غیرقابل کنترل، حرکات جویدن مداوم، فشار دادن دندان ها، پرخاشگری/ با صدای بلند، تغییر در روابط جنسی/ تمایل، اختلال نعوظ و طولانی مدت (در مردان) است.

در صورتی که شما عوارض جانبی بسیار جدی دارید حتما نیاز به کمک درمانی و پزشکی دارید که شامل کوتاه شدن تنفس، درد در بازوی چپ، فک، قفسه سینه، سردردهای شدید، ضربان نامنظم و سریع و تپش قلب ، صرع ، تورم مچ پا، خستگی بیش از حد، تاری دید، ضعف در یک قسمت از بدن، لکنت زبان و سردرگمی است.

واکنش های آلرژی بسیار شدید به این دارو نادر است. به هرحال، در صورت بروز هرگونه عوارض مربوط به واکنش آلرژی جدی مثل خارش پوست ، جوش ، تورم (به خصوص در صورت ٬ زبان و گلو)، سرگیجه شدید و اشکال در تنفس به پزشک مراجعه نمایید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی ممکن نیست. در صورتی که عوارض جانبی دیگری غیر از لیست بالا بروز کرد با پزشک یا داروسازتان تماس بگیرید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی آدرال

تداخل های دارویی

استفاده از آدرال در هنگامی که داروهای دیگری را نیز مصرف می‌کنید، ممکن است منجر به بالا رفتن میزان سروتونین در بدن شما شود؛ شرایطی که به آن سندروم سروتونین گفته می‌شود و می‌تواند کُشنده باشد. در صورتی که از داروهای زیر استفاده می‌کنید، به دکتر خود اطلاع دهید:

داروهای درمان افسردگی؛

داروهای درمان اختلالات روانی؛

مخدرها یا مسکن ها؛

داروهای ضد تهوع و استفراغ.

بسیاری از دارو ها ممکن است با آمفتامین و دگزامفتامین تداخل داشته باشند. مثلاً ویتامین ها، محصولات گیاهی، و بسیاری از داروهای دیگر. تعداد کمی از این دارو ها بالا ذکر شد. چنانچه شما از داروی دیگری استفاده می‌کنید، حتما قبل از مصرف آدرال، با دکتر خود مشورت کنید. خصوصاً اگر داروهای زیر را استفاده می‌کنید:

داروهای فشار خون؛

رقیق کننده‌های خون، مانند وارفارین، جانتوون و کوماندین؛

داروهای سرماخوردگی یا حساسیت که حاوی مواد ضد احتقان یا گرفتگی هستند؛

داروهای تشنج؛

کاهنده های اسید معده، مانند اَسیفِکس، پریواسید، پریلوزِک، نکسیوم، پروتونیکس. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.akharinkhabar.ir
3.www.redmag.ir
نسخه چاپی