موارد مصرف و عوارض جانبی زالپلون
زالپلون در دسته داروهای خواب آور قرار دارد و بعد از مصرف فرد سریع بر روی مرکزی از مغز که مسئول تنظیم خواب است تأثیر می‌گذارد. برخی از افراد مدت زمان زیادی را باید صبر کنند تا بتوانند بخوابند. از این رو زالپلون می‌تواند مدت زمان طی شده تا خوابیدن فرد را کوتاه کند. 


علت تجویز زالپلون

وقتی افراد برای طیف گسترده‌ای از بی خوابی‌ها و بدخوابی‌های خود نزد پزشک مراجعه می‌کنند، ممکن است با بررسی و معاینات دقیق پزشک، زالپلون برای آن‌ها تجویز شود. از این رو بعد از بررسی و با توجه به سن بیمار دارو را در دوزهای بالا یا پایین تجویز می‌کنند. یکی از ویژگی‌های این دارو تأثیر سریع آن است اما طول اثر زالپلون کوتاه است. این دارو باعث خواب طولانی در فرد نمی‌شود به همین دلیل برای کسانی که از اختلال خواب کوتاه رنج می‌برند مناسب نیست. 


نکات مهم در مصرف زالپلون

داروی خود را به صورت خودسرانه برای دیگران تجویز نکنید.

این دارو خوراکی است و باید با معده خالی مصرف شود.

هر زمانی که وقت خواب شما فرا رسید باید بلافاصله آن را میل کنید.

این دارو باید دور از نور مستقیم خورشید و محیط سرد نگهداری کنید.

باید طبق دستور پزشک آن را مصرف کنید و نباید بیشتر و کمتر از مقدار توصیه شده مصرف شود.


موارد منع مصرف زالپلون

پزشک از شما در مورد سابقه حساسیت‌های دارویی سؤال می‌کند. از این رو اگر به هر یک از اجزای تشکیل دهنده این دارو حساسیت دارید، نباید آن را مصرف کنید.

اگر دچار سندروم آپنه خواب هستید نباید از این دارو استفاده کنید. این سندروم باعث می‌شود تنفس فرد برای مدت کوتاهی در خواب قطع شود و مصرف این دارو ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای این افراد به همراه داشته باشد.

افرادی که دچار مشکلات کبدی و کلیوی شدید هستند، نباید این دارو را مصرف کنند.

آن دسته از افرادی که از سستی ماهیچه‌ها و ضعف در عضلات رنج می‌برند، از مصرف این دارو خودداری کنند.

پزشک این دارو را برای افراد زیر 18 سال تجویز نمی‌کند، از این رو اگر سنتان پایین است نباید از این دارو استفاده کنید.

مصرف دارو برای افرادی که دچار افسردگی هستند باید با نظر پزشک انجام شود.


هشدار در مورد مصرف دارو

داروی زالپلون باعث خواب آلودگی شدید و سریع در فرد می‌شود. از این رو نباید در حین رانندگی و انجام کارهایی که می‌دانید به تمرکز فراوان نیاز دارد مورد استفاده قرار دهید. اگر می‌دانید که فعالیت‌های کاری شما نیاز به تمرکز و هوشیاری فراوان دارد حتماً در مورد ساعت مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. اگر در طول مصرف دارو در خواب راه رفتید حتماً در این مورد با پزشک مشورت کنید.


مصرف در دوران شیردهی و بارداری

در صورتی که باردار هستید و یا در آینده می‌خواهید باردار شوید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در صورت بارداری و شیردهی باید با تجویز پزشک دارو را مصرف کنید چون هنوز در مورد خطرات مصرف آن در دوران بارداری مطالعات خاصی صورتی نگرفته است. این مهم را در دوران شیردهی نیز رعایت فرمایید و اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید موضوع را با پزشک در میان بگذارید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی زالپلون

تداخلات دارویی زالپلون

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی زالپلون تداخل کنند ، عبارت‌اند از: ملاتونین ، داروهای مؤثر بر آنزیم‌های کبدی که موجب حذف زالپلون از بدن می‌شوند ( مانند ، ضد قارچ‌های آزول خاص مثل کتوکونازول ، سایمتیدین ، ریفامایسین‌ها مثل ریفابوتین / ریفامتین ، داروهای ضد تشنج مثل فنی توئین ، کاربامازپین ، فنوباربیتال) ، سدیم اکسیبات .

اگر داروها یا مواد خواب‌آور مانند: آنتی‌هیستامین‌های خاص (از قبیل ستیریزین ، دیفن ‌هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند دیازپام(diazepam) و زولپیدم (zolpidem))، شل‌کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین(codeine)) مصرف می‌کنید، حتماً به پزشک خود بگویید.

در مدت درمان با این دارو ممکن است با تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه, مختصری ایجاد شود که به مرور برطرف می شود. این حالت طبیعی است. هنگام برخواستن ، به ارامی بلند شوید.

تا جای ممکن سعی کنید تنها در صورت نیاز از دارو استفاده کنید و از مصرف مداوم آن برای خواب شبانه جهت ,جلوگیری از ایجاد مقاومت نسبت به دارو خودداری نمایید.در صورت استفاده ی مداوم بیشتر از یک هفته , پزشک خود را در جریان بگذارید.

در صورت مصرف طولانی مدت به منظور کاهش احتمال بروز علائم قطع مصرف دارو و عدم بازگشت علائم بیماری، باید قطع مصرف این دارو تحت نظر پزشک و تدریجی باشد.

برچسب روی تمام داروهایتان را (مانند داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید. زیرا آن‌ها ممکن است، مواد تشکیل‌دهنده‌‌ خواب ‌آوری داشته باشند که موجب خواب آلودگی شوند. راجع به مصرف داروی زالپلون با داروساز خود مشورت کنید. 2


عوارض جانبی زالپلون

خواب آلودگی، سرگیجه، از دست دادن کوتاه مدت حافظه یا عدم هماهنگی، به ویژه در دو ساعت اول مصرف دارو، رخ می دهد. مصرف صحیح دارو درست قبل از خواب خطر بروز عوارض جانبی را کاهش می دهد. اگر هر یک از این عوارض ادامه پیدا کرده یا بدتر شدند، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک با در نظر گرفتن تمام مزیت ها و عوارض دارو زالپلون را تجویز کرده است. بسیاری از مصرف کنندگان داروی زالپلون دچار عارضه جانبی جدی نمی شوند.

احتمال بروز برخی عوارض کم است اما بسیار جدی هستند. در صورت بروز این عوارض نادر و جدی به پزشک اطلاع دهید:

تغییرات خلقی و روحی (به عنوان مثال تحریک پذیری، آشفتگی، دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارند و فکر به خودکشی)

رفتارهای غیر طبیعی

در موارد نادر نیز برخی مصرف کنندگان از تخت خارج شده و در حالیکه به طور کامل بیدار نشده اند، با وسیله نقلیه خود رانندگی می کنند. برخی نیز در خواب راه می روند، غذا آماده می کنند یا می خورند، با دیگران تماس تلفنی برقرار می کنند. اغلب فرد هیچ یک از اتفاقات را به خاطر نمی آورد، اما به هر حال این وضعیت برای فرد مصرف کننده یا دیگران خطرناک است. اگر داروی زالپلون مصرف می کنید و متوجه شده اید هر یک از این فعالیت ها را در خواب انجام داده اید، حتما به پزشک اطلاع دهید. اگر دارویی مصرف می کنید که باعث خواب آلودگی می شوند، خطر بروز این عوارض افزایش پیدا خواهد کرد.

احتمال بروز واکنش حساسیتی به این دارو به ندرت رخ می دهد. با این حال اگر متوجه بروز علائم واکنش های حساسیتی در خود شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، علائم واکنش های حساسیتی به زالپلون عبارتند از:

بثورات پوستی

خارش یا التهاب (به ویژه در صورت، زبان یا گلو)

تشنج شدید

مشکل تنفسی

موارد بیان شده لیست کامل عوارض جانبی  داروی زالپلون نیستند. اگر علائمی را مشاهده کردید که در این لیست به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید. 3


پی نوشت:
1.www.honarehzendegi.com
2.www.delgarm.com
3.www.seemorgh.com
نسخه چاپی