موارد مصرف و عوارض جانبی سوستاک

نام رایج دارو

نیتروگلیسرین – Nitroglycerin


نیتروگلیسیرین چیست؟

نیتروگلیسیرین (با نام انگلیسی: Nitroglycerin و نام تجاری: نیتروکاردین) از داروهای قلبی گروه نیترات است که برای جلوگیری از درد قفسه سینه (آنژین) در افرادی است که به بیماری قلبی خاص (بیماری عروق کرونری) مبتلا هستند تجویز می شود.

آنژین زمانی رخ می دهد که خون رسانی به عضله قلب به درستی انجام نشود و داروی نیتروگلیسیرین با ایجاد آرامش در سیاهرگ ها و سرخرگ ها و عروق کرونری و گشادسازی آن ها به بهبود جریان خون به سمت قلب کمک می کند.


موارد مصرف نیتروگلیسیرین

نیتروگلیسیرین برای درمان نارسایی احتقانی قلب و پیشگیری و درمان درد قفسه سینه (آنژین) مکرر تجویز می شود اما درد را به یکباره برطرف نمی کند.

نیتروگلیسیرین معمولا با مشاهده اولین علائم درد قفسه سینه مصرف می شود، همچنین ممکن است فرد به توصیه پزشک 5 تا 10 دقیقه قبل از انجام فعالیت های مشکوک به ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه نیتروگلیسیرین زیر زبانی مصرف کند.

برخی افراد برای جلوگیری از هرگونه درد قفسه سینه قبل از فعالیت های بدنی مانند ورزش یا فعالیت های جنسی از این دارو استفاده می کنند در حالی که در برخی موارد ممکن است نیاز به مصرف داروهای دیگر باشد و باید حتما با پزشک مشورت شود.

نیتروگلیسیرین برای تسکین درد ناشی از شقاق مقعدی شدید نیز تجویز می شود.


نحوه مصرف نیتروگلیسیرین

قبل از مصرف دارو حتما برچسب و هشدارهای درج شده روی دارو را مطالعه کنید.

نیتروگلیسیرین به صورت های مختلف از جمله خوراکی و زیر زبانی، تزریقی و موضعی تجویز می شود.

نیتروگلیسیرین معمولا به صورت خوراکی با دوز مصرف 3 یا 4 بار در روز تجویز می شود، در مورد مقدار مصرف نیتروگلیسیرین لازم است دقیقا طبق دستور پزشک اقدام شود.

بسیار مهم است که این دارو را هر روز در همان ساعات روز قبل مصرف کنید.

دوز مصرف نیتروگلیسیرین براساس وضعیت پزشکی بیمار و واکنش بدن به درمان تعیین می شود، از تغییر دوز مصرف بدون اجازه پزشک اجتناب کنید.

نیتروگلیسیرین ممکن است باعث بروز سرگیجه شود، توصیه می شود بعد از مصرف این دارو کمی استراحت کرده یا بنشینید.

دارو را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، جویدن یا بازکردن کپسول های نیتروگلیسیرین اجتناب کنید، این کار خطر بروز عوارض جانبی دارو را افزایش می دهد.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، دارو را به صورت منظم مصرف کرده و از قطع ناگهانی آن پرهیز کنید، از آن جا که قطع ناگهانی نیتروگلیسیرین ممکن است باعث تشدید علائم بیماری شود در بسیاری موارد پزشک کاهش تدریجی دوز را توصیه خواهد کرد.

در دوره درمان همواره دارو را داخل جیب یا کیف خود به همراه داشته باشید.

در برخی موارد نادر مصرف طولانی مدت نیتروگلیسیرین روی عملکرد آن تاثیر منفی می گذارد و نیاز به تغییر دوز دارو می باشد، بنابراین در صورتی که متوجه کاهش اثر دارو شده اید (به عنوان مثال اگر درد قفسه سینه تشدید شده یا دفعات آن افزایش یافته) حتما با پزشک مشورت کنید.

معمولا در این موارد قطع موقتی دارو برای 10 تا 12 ساعت توصیه خواهد شد اما لازم است دقیقا مطابق دستورالعمل پزشک عمل کنید.

اگر با وجود مصرف دارو درد قفسه سینه بدتر شده یا بیش از 5 دقیقه ادامه پیدا کند مخصوصا اگر با مشکل تنفس، احساس ضعف، سرگیجه، تهوع یا سبکی سر همراه باشد سریعا با اورژانس تماس بگیرید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی سوستاک

عوارض جانبی مصرف داروی نیتروگلیسرین

سردرد، سرگیجه، سبکی‌ سر، حالت تهوع و گُر گرفتگی، در زمانی که بدن شما خود را با داروی نیتروگلیسرین تنظیم می‌کند، ممکن است برایتان اتفاق بیافتد. در صورتی که هر کدام از این علائم ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

معمولا ابتلا به سردرد در هنگام مصرف داروی نیتروگلیسرین نشانه‌ی این است که دارو در حال عمل کردن است. ممکن است در این مواقع پزشک شما برای درمان سردرد داروهای مسکن مانند استامینوفن و آسپیرین را تجویز کند. در صورتی که سردرد شما برای مدت طولانی ادامه داشت یا شدیدتر شد به پزشک مراجعه کنید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی ‌سر در هنگام مصرف داروی نیتروگلیسرین به آرامی از جایتان بلند شوید.

به یاد داشته باشید در صورتی که پزشک داروی نیتروگلیسرین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که به عوارض جدی اما نادری مانند بی‌هوش شدن یا تپش سریع، نامنظم و شدید قلب مبتلا شدید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی نیتروگلیسرین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای اعم از علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. 2


موارد احتیاطی مصرف نیتروگلیسیرین

قبل از مصرف دارو اگر به نیتروگلیسیرین یا داروهای مشابه آن (مانند مونونیترات ایزوسورباید) یا نیترات ها آلرژی دارید یا از هرگونه حساسیت دارویی دیگر رنج می برید با پزشک صحبت کنید.

قبل از مصرف نیتروگلیسیرین سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید بخصوص اگر سابقه مواردی همچون آسیب دیدگی در ناحیه سر، گرفتگی معده مکرر یا مدفوع آبکی یا اسهال شدید ،سوء تغذیه، کم خونی، فشار خون پایین، سکته مغزی، گلوکوم یا افزایش فشار داخل چشم، سردردهای میگرنی، پرکاری تیروئید، کم آبی شدید بدن و دیگر مشکلات قلبی مانند حمله قلبی اخیر دارید.

اگر دچار کم خونی شدید، فشار بیش از حد درون جمجمه ای، تومور مغزی، یا علائم مشکلات گردش خون یا شوک (پوست رنگ پریده، عرق سرد، ضربان قلب نامنظم یا سریع، ضعف ناگهانی یا احساس شبیه غش کردن) هستید از مصرف نیتروگلیسیرین زیر زبانی اجتناب کنید.

افرادی که از مشکلات شدید کلیه رنج می برند از مصرف این دارو اجتناب کنند.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شود، بنابراین از رانندگی، کار با ماشین آلات و هرگونه فعالیتی که نیاز به هوشیاری کامل دارد اجتناب کنید.

هنگام مصرف نیتروگلیسیرین از برخاستن سریع از حالت نشسته یا دراز کشیده خودداری کنید.

قبل از هرگونه عمل جراحی با پزشک یا دندانپزشک درباره مصرف نیتروگلیسیرین و سایر داروهای تجویزی، بدون نسخه و محصولات گیاهی صحبت کنید.

سالمندان بیش از دیگران در معرض عوارض جانبی نیتروگلیسیرین بخصوص سرگیجه و غش کردن قرار دارند و خطر سقوط و افتادن در آن ها بیشتر است.

این دارو ممکن است روی نتایج برخی آزمایشات پزشکی اثر بگذارد بنابراین قبل از آزمایش حتما لیست داروهای خود را در اختیار مسئول آزمایشگاه قرار دهید.

نیتروگلیسیرین زیرزبانی ممکن است در برخی موارد باعث سوزش خفیف دهان شود. اما اگر این حالت در فرد ایجاد نشود به معنای مشکل عملکرد یا عدم تاثیر دارو نمی باشد.


موارد مصرف و عوارض جانبی سوستاک

نیتروگلیسیرین در بارداری

در صورت بارداری یا قصد بارداری در دوره درمانی حتما قبل از مصرف نیتروگلیسیرین با پزشک مشورت کرده و تنها در شرایط ضروری و زیر نظر پزشک از این دارو استفاده کنید.


نیتروگلیسیرین در شیردهی

تاکنون مشخص نشده مصرف نیتروگلسیرین از شیر مادر به نوزاد منتقل می شود یا به نوزاد آسیب می رساند یا خیر، بنابراین قبل از شیردهی با پزشک در این باره صحبت کنید. 1


تداخل دارویی سوستاک

قرص سوستاک ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

داروهایی که ممکن است با قرص سوستاک تداخل داشته باشند شامل:

داروهای فشار خون ریوی

داروهای درمان اختلال نعوظ

داروهای خاص برای سردرد های میگرنی مانند ارگوتامین

همچنین در زمان مصرف قرص سوستاک ممکن است در برخی آزمایشات آزمایشگاهی از جمله سطح کلسترول خون تداخل ایجاد کند و نتایج آزمایش را به درستی نشان دهد. به همین خاطر قبل از آزمایش، پرسنل آزمایشگاه را از مصرف این دارو مطلع سازید.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با قرص سوستاک نمی باشد و می بایست هر دارویی یا داروی گیاهی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد. 3


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.doctoreto.com
3.www.shafamag.com
نسخه چاپی