آشنایی با فواید زیتون سیاه و عوارض احتمالی آن
ممکن است زیتون سیاه خیلی جذاب به نظر نرسد اما این میوه (با توجه به طبقه بندی گیاهی) کوچک، ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد. زیتون، منبع خوبی از فیبر رژیمی است که سلامت دستگاه گوارش شما را حفظ کرده و کلسترول را کنترل می‌کند. همچنین حاوی آهن – ماده اصلی سلول‌های قرمز خون – و ویتامین C – یک آنتی اکسیدان قوی – است. اگر مصرف سدیم خود را کنترل می‌کنید، به یاد داشته باشید که زیتون منبع خوبی از این ماده معدنی است. در ادامه این نوشتار با خواص زیتون سیاه بیشتر آشنا می شوید.


تفاوت زیتون سیاه و زیتون سبز در چیست؟

در اینجا به سوالی می‌پردازیم که ممکن است ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده باشد و آن این است که تفاوت زیتون سیاه با زیتون سبز در چیست؟ خب، همان طور که اشاره شد، هر دو زیتون سیاه و زیتون سبز از یک نوع و خانواده هستند. تنها چیزی که آن‌ها را متفاوت می‌سازد زمان چیدن آن‌ها است. زیتون‌های سبز را درست قبل از رسیدن و به صورت کال می‌چینند در حالی که زیتون‌های سیاه را به صورت رسیده برداشت می‌کنند یعنی می‌گذارند زیتون برسد و بعد به چیدن آن اقدام می‌کنند. زیتون رسیده از رنگ سبز به سیاه تبدیل می‌شود و همین علت نامگذاری آن به «زیتون سیاه» است.


ارزش غذایی زیتون سیاه

پرسش بعدی درباره‌ی ارزش غذایی آن است، این که آیا مواد مغذی موجود در زیتون سیاه از زیتون سبز بیشتر است یا کمتر؟ حقیقت آن است که هر دو زیتون سیاه و سبز ارزش غذایی یکسانی دارند و سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها، چندین ماده‌ی معدنی ضروری مانند آهن و مس هستند. برای اطلاع بیشتر از خواص زیتون سیاه به فهرستی که در ادامه می‌آید مراجعه کنید تا در این مورد دانش بیشتری کسب کنید و ببینید که آیا زیتون سیاه را انتخاب می‌کنید یا زیتون سبز هر چند هر دوی آن‌ها ارزش غذایی یکسانی دارند.

در ادامه مهمترین خواص زیتون سیاه برای سلامتی آمده است.


به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کند

زیتون سیاه منبع خوبی از فیبر رژیمی است. هر ۱۰۰ گرم زیتون رسیده، ۳ گرم فیبر رژیمی دارد. مصرف مجاز روزانه فیبر رژیمی، ۳۸ گرم برای مردان و ۲۵ گرم برای زنان تا سن ۵۰ سال است. فیبر محلول می‌توان به کاهش کلسترول و گلوکز خون کمک کند و فیبر نامحلول، مدفوع را حجیم کرده و حرکت مواد در لوله گوارش را بهبود می‌بخشد. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر رژیمی به حفظ سلامت روده‌ کمک می‌کند، قند خون بدن را کنترل می‌کند، وزن سالم بدن را حفظ می‌کند و کلسترول را پایین می‌آورد.


آهن سرشاری دارد

هر ۱۰۰ گرم زیتون رسیده، حدود ۳ میلی‌گرم آهن دارد. مصرف مجاز روزانه آهن برای مردان بزرگسال ۸ میلی‌گرم و برای زنان بزرگسال، ۱۸ میلی‌گرم است. بدن شما برای ساخت هموگلوبین و میوگلوبین – پروتئین‌های لازم برای انتقال اکسیژن – به آهن نیاز دارد. آهن، بخش تشکیل‌دهنده بسیاری از پروتئین‌های بدن است و به ساخت آدنوزین تری‌فسفات یا ATP – منبع اصلی انرژی بدن – کمک می‌کند.1

آشنایی با فواید زیتون سیاه و عوارض احتمالی آن


کاهش کلسترول

از مهمترین فواید زیتون سیاه می توان به خواص درمانی فراوان آن اشاره کرد. چربی موجود در زیتون سیاه چربی مضر نیست و می تواند کلسترول بد خون را پایین آورد. زیتون سیاه سرشار از ویتامین E می باشد و با خواص آنتی اکسیدانی که دارد می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه و از بروز بیماری های مزمن جلوگیری می کند.


تنظیم فشار خون

از دیگر خواص زیتون سیاه می توان به کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند اشاره کرد. جوشانده برگ زیتون سبز دارویی موثر در تنظیم میزان فشار خون به شمار می رود. برای تهیه جوشانده برگ زیتون کافیست ۱۵ عدد برگ زیتون را در چند لیوان آب به مدت یک ربع بجوشانید. بعد از پخته شدن برگها زیر شعله را خاموش کرده و بگذارید تا سرد شود. سپس به آن چند حبه قند اضافه کنید تا کمی شیرین شود. از این مایع در طی روز دو مرتبه استفاده کنید. طی دوره مصرف این نوشیدنی به مدت ۱۴ روز است. بعد از طی این دوره، به مدت یک هفته مصرف آن را قطع کرده و بعد از آن دوباره به مدت ۱۴ روز مصرف کنید تا فشار خون برای همیشه در حد متعادلی بماند.


کاهش چین و چروک

وجود مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان در زیتون سیاه آن را به یک روش عالی جهت کاهش چین و چروک پوست و اطراف چشم تبدیل کرده است و در نتیجه باعث جوان سازی پوست خواهد شد.


درخشان شده پوست

زیتون سیاه دارای مقادیر زیادی ویتامین A است که کمک زیادی به کاهش رادیکال های آزاد در پوست کرده و در نهایت سبب کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان پوست می شود همچنین، وجود این ویتامین در زیتون باعث سفید و درخشان شدن پوست نیز خواهد شد


افزایش رشد مو

زیتون سیاه دارای مس، آهن، ویتامین E به مقدار فراوان است که سبب بهبود گردش خون در پوست سر می شود و کمک شایانی به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد مو ها می کند.


درمان اسهال

اسهال یکی از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر مردم می باشد که با مصرف منظم زیتون می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا استفاده از زیتون سیاه کمک زیادی به سلامت روده ها می کند و برای درمان اسهال و پیشگیری از آن نیز گزینه بسیار مناسبی است.


پیشگیری از پوکی استخوان

امروزه افراد زیادی از داشتن پوکی استخوان رنج می برند که طبق تحقیقات انجام شده وجود ترکیبات فنلی در زیتون سبب تقویت استخوان و کاهش خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان ها می شود.


رفع کم خونی

زیتون سرشار از مس و آهن است که این دو عنصر برای ساخت گلبول های قرمز ضروری می باشد و در نتیجه برای درمان کم خونی بسیار مفید است و باعث رفع علایم این بیماری می شود.2

آشنایی با فواید زیتون سیاه و عوارض احتمالی آن


عوارض جانبی مصرف زیتون

معمولا افراد با مصرف زیتون دچار مشکل خاصی نمی‌شوند. اما ممکن است نمک بالای موجود در زیتون شور، برای برخی افراد مشکل ایجاد کند.


حساسیت

حساسیت به درخت زیتون امری شایع است، اما حساسیت به خودِ زیتون به‌ندرت مشاهده شده است. بااین‌حال افرادی که به زیتون حساسیت دارند، ممکن است واکنش‌های آلرژیک را در دهان و گلوی خود تجربه کرده باشند.


فلزات سنگین

ممکن است زیتون حاوی برخی فلزات سنگین و مواد معدنی مانند بور، گوگرد، قلع و لیتیم باشد. مصرف زیاد فلزات سنگین می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. در بیشتر اوقات فلزات سنگین موجود در زیتون کمتر از حد مجاز است، بنابراین زیتون ماده‌ی غذایی سالمی است.


آکریل آمید

برخی از مطالعات از ارتباط آکریل آمید با بروز سرطان‌ها حکایت دارند، درحالی‌که برخی دیگر از مطالعاتی که به‌تازگی صورت گرفته‌اند، این ارتباط را زیر سؤال برده‌اند. با‌این‌حال متخصصان توصیه می‌کنند مصرف آکریل آمید در رژیم غذایی افراد محدود شود. در بعضی گونه‌های زیتون از جمله زیتون سیاه کالیفرنیا، با رسیدن زیتون مقدار آکریل آمید افزایش می‌یابد.3


پی نوشت:
1.www.bazdeh.org
2.www.arga-mag.com
3.www.chetor.com
نسخه چاپی