موارد مصرف و عوارض جانبی رابپرازول

موارد مصرف رابپرازول

رابپرازول یک داروی مهار کننده پمپ پروتون است که سبب کاهش میزان اسید تولید شده توسط معده می شود.

رابپرازول برای درمان علایم بازگشت اسیده معده به مری، در بزرگسالان و کودکانی که دست کم یک سال دارند در دوره های درمانی کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف رابپرازول جهت درمان بیماری هایی که با تولید بیش از اندازه اسید معده همراه است (مانند سندرم زولینگر-الیسون) تنها برای بزرگسالان مجاز است. این دارو همچنین در  التیام زخم دوازدهه و ازوفاژیت فرسایشی (التهاب مری بر اثر اسیده معده) نیز موثر است.

رابپرازول نمیتواند سبب تسکین فوری علایم سوزش سر دل شود.

همچنین ممکن است رابپرازول برای اهداف دیگری مورد استفاده قرار گیرد که در این راهنمای دارویی به آن ها اشاره نشده است.


اطلاعات مهم در مورد رابپرازول

رابپرازول می تواند سبب بروز مشکلات کلیوی شود. اگر میزان ادرار کمتر از حد معمول است و یا درصورت وجود خون در ادرار به پزشک مراجعه کنید.

 اسهال می تواند علامت عفونت باشد. درصورت بروز اسهال (آبکی یا خون آلود) به پزشک اطلاع دهید.

رابپرازول می تواند سبب بروز یا تشدید علایم بیماری لوپوس شود. درصورت داشتن درد مفاصل و یا ضایعات پوستی (راش) در گونه ها و بازو ها که در برابر نور خورشید تشدید می شوند به پزشک مراجعه کنید.

احتمال شکستگی استخوان در افرادی که بصورت طولانی مدت و یا بیش از یک نوبت در روز از رابپرازول استفاده می کنند، بالا است.


پیش از مصرف رابپرازول

بعضا علایم اولیه حمله قلبی می تواند با سوزش سر دل اشتباه گرفته شود؛ درصورت داشتن درد قفسه سینه که به فک و شانه منتشر میشود و احساس اضطراب و از حال رفتن فورا به اورژانس مراجعه کنید.

درصورت داشتن موارد زیر نباید از این دارو استفاده کنید:

حساسیت نسبت به رابپرازول

استفاده از داروهای حاوی ریلپیویرین

حساسیت نسبت به داروهای مشابه رابپرازول از جمله: اس امپرازول، لانسوپرازول، امپرازول، پنتوپرازول و...

درصورت داشتن موارد زیر پزشک را در جریان بگذارید:

بیماری کبدی

پوکی استخوان یا پایین بودن تراکم مواد معدنی در استخوان ها (استئوپنی)

نوعی بیماری خود ایمنی موسوم به لوپوس

پایین بودن سطح منیزیم خون

افرادی که بصورت طولانی مدت و یا در دوز های بالا ازداروهای مهار کننده پمپ پروتون استفاده می کنند شانس بیشتری برای بروز شکستگی استخوان ها در لگن، مچ دست یا ستون فقرات خواهند داشت. در مورد راه های محافظت از استخوان ها با پزشک مشورت کنید.

اینکه رابپرازول  می تواند به جنین آسیب برساند تاکنون مشخص نشده است. درصورتی که باردار هستید پیش از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

استفاده از رابپرازول در دوران شیردهی به نوزاد میتواند عوارضی در پی داشته باشد. پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.

بدون توصیه پزشک از دادن رابپرازول به کودکان خودداری کنید. مصرف برخی از شکل های رابپرازول برای کودکانی که کمتر از 12 سال دارند توصیه نمی شود.


موارد مصرف و عوارض جانبی رابپرازول

نحوه مصرف رابپرازول

رابپرازول معمولا یک نوبت در روز مصرف می شود. دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. و راهنمایی های موجود در بسته بندی دارو را به دقت مطالعه نمایید.

رابپرازول تنها برای مصرف کوتاه مدت می باشد (معمولا بین 4 تا 8 هفته). درصورت نیاز پزشک میتواند یک دوره درمان دیگر با رابپرازول را مجددا تجویز کند.

رابپرازول با نام تجاری (AcipHex Sprinkle) نباید در کودکانی که کمتر از 1 سال دارند مورد استفاده قرار گیرد.

رابپرازول را همراه با یک لیوان آب مصرف کنید.

اگر برای درمان زخم های دوازدهه از رابپرازول استفاده میکنید، دارو را پس از یک وعده غذایی مصرف کنید. درصورتی که از این دارو جهت پیشگیری از زخم های ناشی از هلیکو باکتر پیلوری استفاده می کنید دارو را همراه با غذا مصرف نمایید و اگر از رابپرازول برای سایر مقاصد استفاده می کنید می تواند آن را همراه یا بدون غذا مصرف کنید.

قرص رابپرازول را بصورت کامل ببلعید و از شکستن، جویدن و خرد کردن آن خودداری کنید.

از بلعیدن کپسول های رابپرازول با انتشار پایدار اجتناب کنید. جهت مصرف، کپسول را باز کرده و دارو را با یک قاشق از مواد غذایی نرم مانند ماست یا سس سیب و... مخلوط کنید. این دارو همچنین میتواند با آب سیب یا شیر خشک نیز مخلوط شود. پس از مخلوط کردن دارو با مواد ذکر شده باید بلافاصله آن را مصرف کنید. از نگهداری مخلوط به دست آمده برای مصارف آتی اجتناب کنید.

رابپرازول می تواند نتایج برخی از آزمایش های پزشکی را تحت تاثیر قرار دهد. درصورت انجام هرگونه آزمایش پزشکی، پزشک مربوطه را مطلع سازید.

برخی از بیماری ها به وسیله ترکیب رابپرازول با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. در این مورد دستورات پزشک را مد نظر داشته باشید.

دارو را در طول دوره تجویز شده توسط پزشک بطور کامل مصرف کنید حتی اگر علایم بیماری زودتر بهبود پیدا کرده باشد.

درصورتی که در طول مصرف رابپرازول علایم بیماری بهبود نیافت و یا رو به وخامت گذاشت به پزشک اطلاع دهید.

رابپرازول می تواند سبب بروز اسهال شود؛ این مورد می تواند نشانه یک عفونت در بدن باشد. درصورت بروز اسهال (آبکی یا خون آلود)، پیش از استفاده از داروهای آنتی بیوتیک با پزشک مشورت کنید.

دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو، به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

درصورت مصرف بیش از حد (اووردوز) دارو فورا به اورژانس مراجعه کنید.


هشدار ها و موارد احتیاط

رابپرازول می تواند سبب بروز اسهال شود که این وضعیت خود می تواند نشان دهنده عفونتی جدید باشد. درصورت ابتلا به اسهال (خونی یا آبکی) پیش از مصرف داروهای ضد اسهال با پزشک مشورت کنید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی رابپرازول

عوارض جانبی رابزول

رابزول ممکن است علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، مشکل تنفس، تورم صورت، لب و زبان را به همراه داشته باشد که در صورت مشاهده این علائم می بایست سرعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

در صورت مشاهده عوارض جانبی زیر حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

درد یا مشکل ناگهانی در حرکت دادن ران، مچ یا پشت پا

تشنج

مشکلات کلیوی و خون در ادرار، افزایش سریع وزن

علائم جدید یا بدتر شدن لوپوس

قرص رابزول ممکن است باعث کاهش منیزیم شود که علائم ضربان قلب سریع، لرزش یا حرکات عضلانی تکان دهنده، گرفتگی عضلات، اسپاسم عضله در دست و پا یا احساس خفگی است و در صورت مشاهده هریک از این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

علائم خونریزی در صورت مصرف وارفارین که شامل سردرد، سرگیجه، ضعف، درد یا تورم، خونریزی غیر معمول، ادرار خونی، مشکلات قاعدگی سنگین می باشد از عوارض جانبی رابزول می باشد.

مصرف طولانی مدت قرص رابزول می تواند باعث ایجاد پولیپ غده بنیادی شود که حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر بیش از 3 سال از رابزول استفاده کنید می تواند باعث کمبود ویتامین B-12 در افراد شود که می بایست در این باره با پزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی های لازم را برای شما انجام دهد.

قرص رابزول عوارض جانبی شایعی دارد که شامل موارد زیر است:

سردرد، تهوع، استفراغ

اسهال، یبوست

دل درد

این لیست کاملی از عوارض جانبی قرص رابزول نیست و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید. 2


تداخلات دارویی رابپرازول سدیم


مشخصات کلی تداخلات
- سوبسترای CYP 2C19
- قلیایی کننده محیط معده

تداخلات رده X (پرهیز)
آکالابروتینیب، سفوروکسیم، داکومیتینیب، داساتینیب، دلاویردین، ارلوتینیب، نلفیناویر، نراتینیب، پازوپانیب، پکسیدارتینیب، ریلپیویرین، ولپاتاسویر

کاهش اثرات داروها توسط رابپرازول
آکالابروتینیب، آتازاناویر، مشتقات بیس‌فسفونات ها، بوسوتینیب، کپسیتابین، سفدیتورن، سفپودوکسیم، سفوروکسیم، سیستئامین (سیستمیک)، داکومیتینیب، داساتینیب، دلاویردین، داکسی‌سایکلین، ارلوتینیب، جفیتینیب، ایندیناویر، فراورده‌های آهن، ایتراکونازول، کتوکونازول (سیستمیک)، لدیپاسویر، مزالامین، مولتی ویتامین/ مینرال (شامل ویتامین‌های آ، دی، ای، کا، فولات و آهن)، مایکوفنولات، نلفیناویر، نراتینیب، نیلوتینیب، پازوپانیب، پکسیدارتینیب، پوساکونازول، ریلپیویرین، ریوسیگوات، ریزدرونات، سکرتین، سلپرکاتینیب، سورافنیب، ولپاتاسویر

کاهش اثرات رابپرازول توسط داروها
تیپراناویر، لوماکافتور و ایواکافتور

افزایش اثرات داروها توسط رابپرازول
آمفتامین، دکس متیل‌فنیدات، دکستروآمفتامین، دی‌کلروفنامید، ایتراکونازول، متوترکسات، متیل‌فنیدات، رالتگراویر، ریزدرونات، ساکوییناویر، تاکرولیموس (سیستمیک)، وریکونازول

افزایش اثرات رابپرازول توسط داروها
کتوکونازول (سیستمیک)، وریکونازول

تداخل با غذا
درمان طولانی‌مدت (بیش از دو سال) ممکن است به اختلال در جذب ویتامین B12 و کمبود آن منجر شود. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.shafamag.com
3.www.darooyab.ir
نسخه چاپی