موارد مصرف و عوارض جانبی آلبندازول

آلبندازول چیست؟

آلبندازول (با نام انگلیسی: Albendazole و نام تجاری: آلبنزا) نوعی داروی آنتی هلمینتیک یا ضد کرم است که مانع رشد و تکثیر لاروی حشرات (جوجه کشی) شده و برای درمان عفونت ناشی از برخی انواع خاص کرم های نواری استفاده می شود.


موارد مصرف آلبندازول

آلبندازول برای درمان برخی عفونت های ناشی از کرم های نواری مانند ﻧﻮروﺳﯿﺴﺘﯽ ‌ﺳﺮﮐﻮزﯾﺲ (نوعی عفونت مغزی) و کیست هیداتید استفاده می شود.

کرم نواری خوک و کرم نواری سگ از جمله انواع کرم های نواری هستند که آلبندازول روی آن ها تاثیر دارد.

این دارو برای درمان عفونت های ویروسی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی نیست.

نکته مهم: داروی آلبندازول ممکن است با اسامی تجاری گوناگونی در بازار عرضه شود که در بالا تنها به یکی از آن ها اشاره شده است.


نحوه مصرف آلبندازول

آلبنادزول خوراکی معمولا 1 یا 2 بار در روز طبق دستور پزشک مصرف می شود.

کودکان یا افرادی که مشکل بلع دارند می توانند قرص را خرد کرده، جویده و با آب میل کنند.

دوز مصرف آلبندازول به وزن بیمار، وضعیت پزشکی و واکنش بدن به درمان بستگی دارد.

برای اثر بخشی بهتر دارو توصیه می شود آن را به صورت مرتب مصرف کنید.

تا پایان دوره درمان به مصرف دارو ادامه دهید حتی اگر بعد از چند روز علائم بیماری از بین برود. قطع زود هنگام دارو ممکن است باعث عود عفونت شود.

گاهی به همراه این دارو، داروهای دیگری همچون کورتون و ضد تشنج نیز تجویز می شود، برای مصرف آن ها دقیقا طبق دستور پزشک عمل کنید.

از خوردن گریپ فروت یا  آب این میوه همراه با آلبندازول اجتناب کنید مگر آن که پزشک توصیه دیگری داشته باشد، گریپ فروت ممکن است عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

این دارو برای درمان عفونت فعلی شما تجویز شده و نباید برای درمان سایر عفونت ها از آن استفاده شود (مگر با تجویز پزشک)

در صورت ادامه دار شدن یا تشدید علائم به پزشک اطلاع دهید. 1


عوارض جانبی داروی آلبندازول

حالت تهوع، استفراغ، احساس درد در ناحیه‌ی شکم، سردرد و ریزش مو از جمله عوارض جانبی داروی آلبندازول است. در صورتی که هر کدام از این عوارض برای مدت طولانی ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

درصورتی که پزشک داروی آلبندازول را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی آلبندازول را مصرف کرده اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که به عوارض جانبی خطرناکی مانند سردردهای شدید و مداوم، تغییرات بینایی، زرد شدن پوست، زرد شدن چشم، درد شدید معده و شکم، ادرار تیره، خستگی غیرمعمول، کبودی، خون‌ریزی، علائم عفونت مانند گلودرد مداوم و تب و لرز، مشکلات کلیوی مانند تغییر در میزان ادرار، گیجی، تشنج و سفت شدن گردن مبتلا شدید بالافاصله موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی آلبندازول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید.

با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی آلبندازول

موارد احتیاطی مصرف آلبندازول

قبل از مصرف آلبندازول در صورت حساسیت به این دارو یا سایر داروهای ضد کرم بنزیمیدازول مانند مبندازول یا هر گونه آلرژی دیگر به پزشک اطلاع دهید.

قبل از استفاده سابقه پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید به خصوص اگر از مشکلات یا بیماری های زیر رنج برده یا می برید:

بیماری کبدی

مشکلات مجاری صفراوی مانند انسداد

اختلالات خون یا مغز استخوان

مشکلات چشمی (به خصوص مشکل در شبکیه چشم)

قبل از عمل جراحی لیست داروهای خود را در اختیار پزشک یا دندانپزشک قرار دهید.

در دوره درمان از نزدیک شدن به افراد بیمار یا کسانی که دچار عفونت هستند اجتناب کنید و در صورت بروز علائم عفونت به پزشک اطلاع دهید.

این دارو می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر خونریزی یا عفونت را افزایش دهد، به همین دلیل در طول مصرف احتمالا نیاز به آزمایش خون منظم (هر دو هفته یک بار) و بررسی عملکرد کبد می باشد. 1


تداخل دارویی آلبندازول

آلبندازول می تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد و به این معنی می باشد که در صورت مصرف همزمان آلبندازول با برخی از داروها می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. اگر دارویی را مصرف می کنید قبل از تجویز آلبندازول با پزشک خود مشورت کنید.برخی از داروها در تعامل با آلبندازول شامل :

دگزامتازون
سایمتیدین
تئوفیلین جی
فنوباربیتال
فنی توئین
مگزیلتین


مصرف آلبندازول در دوران بارداری

آلبندازول در گروه C بارداری قرار دارد و نباید در دوران بارداری مصرف شود، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب برساند.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.


مصرف آلبندازول در دوران شیردهی

آلبندازول می تواند به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند. حتما قبل از تجویز آلبندازول با پزشک خود مشورت کنید شاید پزشک شیردهی را تا پایان درمان متوقف کند. 3


دوز مصرف آلبندازول

آلبندازول یک داروی تجویزی است و دوز مصرف آن تنها توسط پزشک و با توجه به شرایط پزشکی بیمار تعیین می شود، از مصرف خودسرانه یا کاهش و افزایش مصرف این دارو اجتناب کنید و حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

پزشک با توجه به شرایط بیمار و وزن بدن ممکن است مصرف روزانه 1 یا 2 بار آلبندازول را توصیه کند.

در بعضی بیماری ها مانند کیست هیداتید پزشک ممکن است از شما بخواهد در یک سیکل درمانی دارو را مصرف کنید، مثلا برای چهار هفته روزی 2 بار به همراه وعده های غذایی و پس از به مدت دو هفته مصرف دارو قطع شود.

توصیه می شود این دارو را به همراه غذا میل کنید.

در صورت تغییر وزن بدن خود به پزشک اطلاع دهید زیرا تعیین دوز این دارو به وزن بدن (به خصوص در کودکان و نوجوانان) بستگی دارد.

برای جلوگیری از برخی عوارض جانبی آلبندازول یا برخی عوارض ناشی از مرگ انگل ها ممکن است نیاز به مصرف داروهای دیگر نیز باشد.

رد کردن یک دوز می تواند خطر ابتلا به عفونت های دیگر که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند را افزایش دهد.

در صورت فراموش کردن یک دوز بلافاصله بعد از یادآوری آن را مصرف کنید اما اگر به زمان نوبت بعدی نزدیک هستید از مصرف خودداری و از دو برابر کردن دوز در نوبت بعدی اجتناب کنید.


عوارض مصرف بیش از حد آلبندازول

در صورت مصرف بیش از حد آلبندازول با اورژانس تماس بگیرید.


اشکال دارویی آلبندازول

برخی اشکال دارویی آلبندازول عبارتند از:
قرص بنداکس (بندکس) 400 میلی گرم
قرص آلبندازول سیپلا 400 میلی گرم 1


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.doctoreto.com
3.www.shafamag.com
نسخه چاپی